Gå til innhold

Har jeg rett på støtte gjennom sommerferien?


Fame

Anbefalte innlegg

En er da vel ikke student i sommermånedene?

Er jo bare å søke på nav den dagen skoleåret er ferdig, og den dagen en begynner igjen på skolen gir en beskjed til NAV om at en er student fra dags dato og ikke lengre trenger støtte derfra.

Anonymous poster hash: b54c9...a4c

Var egentlig det jeg lurte på her men ifølge folket går ikke det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En er da vel ikke student i sommermånedene?

Er jo bare å søke på nav den dagen skoleåret er ferdig, og den dagen en begynner igjen på skolen gir en beskjed til NAV om at en er student fra dags dato og ikke lengre trenger støtte derfra.

Anonymous poster hash: b54c9...a4c

"Søke på NAV", hva innebærer det egentlig?

Anonymous poster hash: 68d62...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Men å kunne litt om personlig økonomi er noe jeg syns man kan forvente av et voksent menneske. Jeg skrev i beste mening at jeg mener TS må lære seg om budsjett og regnskap. Det er faktisk pensum på VGS (og jeg underviser på u.skole, vi snakker også der om personlig økonomi). Hvis en ikke har fulgt med i timen er det på høy tid å lære seg dette som voksen.

Og jeg hadde sagt akkurat det samme hvis dette gjaldt en venninne av meg. Har sett nok på Luksusfellen til å vite hvor viktig det er å lære seg disse tingene.

Anonymous poster hash: 3d72a...feb

Det var ikke din reaksjon jeg reagerte på, overhodet ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var egentlig det jeg lurte på her men ifølge folket går ikke det

Om går så må du værtfall regne med fulltids praksis/jobbsenter i sommer.

Anonymous poster hash: ca6c4...137

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du spør din gamle arbeidsgiver om han kan tilby deg sommerjobb/deltidsstilling?

Tror jeg ikke. Vi kom ikke så godt overens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. De skal du ha fått utbetalt i forbindelse med siste lønn fra tidligere arbeidsgiver.

Her er gode råd:

1. Spør din mor om du kan leie hjemme til 2-3 000 kr. Dersom ja, si opp leiligheten din.

2. Søk på jobber. Bare drit i de som er utlyste, gå for de som ikke er utlyst.

3. Skriv ut bankutskrifter for siste halvår og se hvor mye du har brukt på tull og fanteri. Sett opp en overskrift over hvor mye du bruker i gjennomsnitt pr mnd på klær, mat, media, diverse, etc.

4. Pluss sammen alle inntekter du VET du får for skoleåret 2015/16. Del på antall mnd (12). Det er pengene du har å leve av. Så kutter du utgifter til du er innenfor. Start med det som svir mest (antagelig diverse, klær og all media bortsett fra internett). Prioriter opp ting som er viktig (egentlig bare mat og husly).

Anonymous poster hash: af2e7...440

Gode råd kan fort bli dyre. Ts mister rett til stipend dersom vedkommende bor hjemme. Vinninga går opp i spinninga hvis man må betale husleie hjemme.

Anonymous poster hash: 081ab...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Godjente

Du kan søke om økonomisk sosialhjelp i sommerferien om du ikke får sommerjobb :)

Bare å søke , vet ikke om du oppfyller kriteriene men det ser slik ut i og med at du har søkt og forsøkt å få deg jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte er veldig frekke her inne som vanlig. Isteden for å gi råd om det ts spør om blir hun mobbet omtrent med at hun er sånn og sånn, har ikke økonomisk sans, osv. Ingen vet hva ts bruker penger på eller har av regninger. Det eneste hun har oppgitt er husleie på 6000 ikke inkludert noe. Det vil si at hun i tillegg betaler strøm 500 kr i mnd kanskje. Da er man oppe i 6500. Kanskje hun har forsikring på innbo og katter. 200 til 300 der. 6800 er utgiftene på nå. Så kommer reisekort kollektivt 400 kr kanskje? Nå er det 7100. Mulig hun har internett og mobil. Si 500 til sammen. 7600 er utgiftene nå. Etter det kommer evt utgifter til tv, Spotify eller lignende om hun har det. Men si 8000 i utgifter i mnd da. Etter det kommer mat. 1500 kanskje i mnd? Ikke alle studenter kan leve på dritt mat som spaghetti og nudler av helsemessige årsaker. For meg kunne det ikke funket pga diabetes da jeg legger på meg av pasta ris og poteter. Hun har evt også noen andre utgifter i året som lege, tannlege og medisin.

Er enig i at hun burde ha en jobb ved siden av studiene. Men hun har ikke det per dags dato og eneste hun spør om er hva slags rettighet hun har om hun ikke får jobb de 2 mnd hun ikke får noe fra lånekassen.

Kan ikke folk klare å være snille mot hverandre? Hver tråd omtrent inne på kg er jo hetsing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stinky

Enkelte er veldig frekke her inne som vanlig. Isteden for å gi råd om det ts spør om blir hun mobbet omtrent med at hun er sånn og sånn, har ikke økonomisk sans, osv. Ingen vet hva ts bruker penger på eller har av regninger. Det eneste hun har oppgitt er husleie på 6000 ikke inkludert noe. Det vil si at hun i tillegg betaler strøm 500 kr i mnd kanskje. Da er man oppe i 6500. Kanskje hun har forsikring på innbo og katter. 200 til 300 der. 6800 er utgiftene på nå. Så kommer reisekort kollektivt 400 kr kanskje? Nå er det 7100. Mulig hun har internett og mobil. Si 500 til sammen. 7600 er utgiftene nå. Etter det kommer evt utgifter til tv, Spotify eller lignende om hun har det. Men si 8000 i utgifter i mnd da. Etter det kommer mat. 1500 kanskje i mnd? Ikke alle studenter kan leve på dritt mat som spaghetti og nudler av helsemessige årsaker. For meg kunne det ikke funket pga diabetes da jeg legger på meg av pasta ris og poteter. Hun har evt også noen andre utgifter i året som lege, tannlege og medisin.

Er enig i at hun burde ha en jobb ved siden av studiene. Men hun har ikke det per dags dato og eneste hun spør om er hva slags rettighet hun har om hun ikke får jobb de 2 mnd hun ikke får noe fra lånekassen.

Kan ikke folk klare å være snille mot hverandre? Hver tråd omtrent inne på kg er jo hetsing.

Slike utgifter er da ikke spesielt for Fame? ALLE studenter har det slik med mindre de er lure nok til å skaffe seg jobb!

Har man ikke råd til å leve på studentbudsjett får man la være. Er ikke verre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen. Hva vet du om mitt pengebruk på den turen?

Det går alltid en del penger på ferie. Er sjelden gratis :)

Anonymous poster hash: cc3b8...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er eksen min nå, gitt. Jeg bor i Telemark

æ

Bø Sommarland trenger alltid masse sommerhjelper. Bare å søke...

Anonymous poster hash: cc3b8...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke behovet folk har for å hele tiden påpeke det når noen kan litt mindre enn det man vanligvis forventer.

Folk er ulike, kommer det som noe sjokk? Noen har dårlig økonomisk sans. Ja i en perfekt verden burde alle ha grunnleggende kunnskaper på plass, men sånn er det nå en gang ikke - er man nødt til å skape kvalm hver gang man møter noen som mangler disse kunnskapene eller som har tatt dumme valg? Folk har ulike utfordringer, og vi vet ingenting om hva TS eller andre sliter med eller hvilke evner de har. Da er det faktisk best å holde kjeft, og svare på det folk spør om, i stedet for å insistere på å fortelle folk at de er dumme eller hva man nå mener.

Dette skjer i så mange tråder her inne. Tenker ikke folk seg om før de svarer? I virkeligheten reagerer vi når folk slenger stygge kommentarer til folk som har utfordringer med det ene eller det andre, men på nett er det liksom fritt fram? Hvorfor??!

Jeg tror det kan komme av at TS har holdninger som kan virke provoserende. Det å forvente at NAV skal betale fordi hun ikke klarer å få seg jobb. Det høres jo ikke ut som hun har prøvd så veldig hardt. Da jeg var student for en del år siden var det aldri i mine tanker å søke NAV om hjelp. Det var en selvfølge at man fikk seg jobb. Og har man et minimum av guts, så klarer man fint å få en sommerjobb. Det er bare å dra rundt og vise sitt blide åsyn og spørre, vise litt initiativ.

Anonymous poster hash: cc3b8...d9c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mythic

Hvordan er det mulig å ikke interessere seg for sin personlige økonomi? Jeg kan skjønne det hvis man er Olav Thon og har ubegrenset med penger, men en fattig student burde virkelig ha litt mer peiling. Økonomi er faktisk noe av det viktigste i livet ditt, uansett hvor "kjedelig og uinteressant" det måtte virke.

Og attpå til så er løsningen å "søke på Nav?". Utrolig. Jeg kan forstå at det kan være vanskelig å få seg jobb, men det er bare april enda, så du må jo bare søke på absolutt alt som kan være realistisk å få. Ta med deg CV og søknad og gå til alle barnehager, helseinstitusjoner, rengjøringsbyråer, butikker, hoteller eller andre steder hvor de stadig trenger folk. Det kan absolutt slå positivt ut å møte opp personlig og vise seg fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på skole og skal fortsette til høsten, men to måneder I sommeren får jeg ikke lån og jeg lurer derfor på om jeg kan få støtte av nav disse månedene. Jeg søker selvsagt jobb så det renner ut av ørene, men det er ikke lett. Noen som vet? Jeg bor alene og må betale til livsopphold på en eller annen måte.

Du kan få støtte, iallfall i Oslo og Akershus. Nytt fra 2011 trorr jeg.

Anonymous poster hash: 2b32e...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg trodde kanskje at hvis man har gjort alt man kan for å finne jobb og ikke får det så må de nesten gjøre noe så mennesker ikke går til grunne, men det er bare meg da.

det er sant at nav ikke bare hjelper de som ikke kan jobbe pga sykdom. Søker man jobb og ikke har penger på konto har man rett på sosialstønad, rundt 10tusen i mnd. Du må droppe ut av studiet dersom det er så ille. Men bor du med kjæresten? Kanskje du kan bo hos han eller foreldre til tross for at du er voksen. Det virker ikke som om det er virkelig krise. Ikke at jeg vet noe om foreldrene dine eller hvem som har betalt for hva, men du får vel sove gratis på sofaen (viss du skal si at det ikke er plass hos foreldrene dine). Det blir en del pengebruk på en ferie enn bare selve reisen.

Hva med å ta opp forbrukslån?

Om du ikke er villig til noen løsning selv men vil at nav skal betale så må du droppe ut av studiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts: hvordan søker du på disse jobbene? Møter du opp personlig med cven din og spør om å få snakke med sjefen/daglig leder?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...