Gå til innhold

Har jeg rett på støtte gjennom sommerferien?


Fame

Anbefalte innlegg

TS, jeg sier dette i beste mening. Det virker som du kan trenge å lære litt om økonomi. Vet ikke hvor gammel du er, men å ikke vite at alle har krav på feriepenger når en er over 18, det syns jeg sier litt om din manglende kunnskap.

Begynn å lese litt om budsjett og sett opp ditt eget. Se om du har mulighet til å flytte til et rimeligere sted. Få deg en deltidsjobb (og jobb hele sommeren hvis du får mulighet). Ikke bruk opp feriepengene på ting du virkelig ikke trenger. Da kommer du nok på fote igjen. :)

Anonymous poster hash: 3d72a...feb

Det er jo det hun gjør nå. Ofte trenger man å lære the hard way. Helt fair det. Det går jo ikke utover noen andre i tråden her at hun sliter til sommeren.

Anonymous poster hash: cf303...091

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Faren din da?

Anonymous poster hash: cf303...091

Kan ikke bo der, men regner med å få økonomisk hjelp dersom det blir nødvendig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn at du kan ha to måneder fri i sommer mener du? Skaff deg sommerjobb, velkommen til voksenlivet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, hvor gammel er du?



Anonymous poster hash: 8e639...f5e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Jeg prøver igjen:

Hvorfor er det så viktig for dere at jeg ikke vet dette med feriepenger? Har det noe med dere å gjøre? Derfor spurte jeg her for jeg regnet med et enkelt og greit svar på det jeg lurte på. Er det nødvendig å laste seg over meg bare fordi jeg ikke kan like mye som dere om akkurat dette tema?

Folk altså

Om jeg var deg ville jeg ringt til gamlejobben og bare dobbeltsjekket når feriepengene kommer. Da har du det som unnskyldning til å passe på at de faktisk er på vei og minne de på det. Og i tilfelle de allerede er betalt ut uten at du har fått det med deg så vet du iallfall det.

Anonymous poster hash: cf303...091

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn at du kan ha to måneder fri i sommer mener du? Skaff deg sommerjobb, velkommen til voksenlivet.

Som sagt hundre ganger: JEG PRØVER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke lett å spørre om råd når man ikke er like perfekte som dere som svarer :bond:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke bo der, men regner med å få økonomisk hjelp dersom det blir nødvendig

Men hva om du får hjelp av faren din til å betale de to månedene om sommeren, og så lar du kattene bo i leiligheten mens du selv flytter hjem til din mor? Da har du gratis strøm, varmtvann og forhåpentligvis mat. Da mangler du noe penger til kattemat.

Anonymous poster hash: cf303...091

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva om du får hjelp av faren din til å betale de to månedene om sommeren, og så lar du kattene bo i leiligheten mens du selv flytter hjem til din mor? Da har du gratis strøm, varmtvann og forhåpentligvis mat. Da mangler du noe penger til kattemat.

Anonymous poster hash: cf303...091

Kan gå ann det. Skal se på det. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har garantert krav på feriepenger? Jeg kan ikke så mye om akkurat det så må bare spørre :P Jeg jobbet i hele fjor

Nei. De skal du ha fått utbetalt i forbindelse med siste lønn fra tidligere arbeidsgiver.

Her er gode råd:

1. Spør din mor om du kan leie hjemme til 2-3 000 kr. Dersom ja, si opp leiligheten din.

2. Søk på jobber. Bare drit i de som er utlyste, gå for de som ikke er utlyst.

3. Skriv ut bankutskrifter for siste halvår og se hvor mye du har brukt på tull og fanteri. Sett opp en overskrift over hvor mye du bruker i gjennomsnitt pr mnd på klær, mat, media, diverse, etc.

4. Pluss sammen alle inntekter du VET du får for skoleåret 2015/16. Del på antall mnd (12). Det er pengene du har å leve av. Så kutter du utgifter til du er innenfor. Start med det som svir mest (antagelig diverse, klær og all media bortsett fra internett). Prioriter opp ting som er viktig (egentlig bare mat og husly).

Anonymous poster hash: af2e7...440

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis ikke bare jeg som sliter litt med økonomi hvis noen ser jeg får feriepenger og andre ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis ikke bare jeg som sliter litt med økonomi hvis noen ser jeg får feriepenger og andre ikke

Er det noen som har sagt at du ikke får feriepenger?

Anonymous poster hash: 40558...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har sagt at du ikke får feriepenger?

Anonymous poster hash: 40558...00f

Han rett over her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tydeligvis ikke bare jeg som sliter litt med økonomi hvis noen ser jeg får feriepenger og andre ikke

Det som varierer er NÅR du får de utbetalt. ikke OM du får feriepenger eller ikke, det får du.

Anonymous poster hash: 951a9...17c

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stinky

Han rett over her

Han sier du får feriepenger, bare at de er utbetalt siste lønning og ikke før sommerferie.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som varierer er NÅR du får de utbetalt. ikke OM du får feriepenger eller ikke, det får du.

Anonymous poster hash: 951a9...17c

Men hvis jeg da fikk de siste måneden jeg jobbet der får jeg ikke de I år :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hvis jeg da fikk de siste måneden jeg jobbet der får jeg ikke de I år :P

Korrekt.

Anonymous poster hash: 8e639...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis jeg da fikk de siste måneden jeg jobbet der får jeg ikke de I år :P

Ja så det store spørsmålet er om du allerede har fått de. For man skal egentlig få de på siste lønning når man slutter et sted, men noen steder betaler de ut til ferien året etter likevel. Så ring til gamlejobben og spør når feriepengene blir utbetalt. Da finner du raskt ut av det og du kan minne de på det i same slengen.

Anonymous poster hash: cf303...091

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stinky

Men hvis jeg da fikk de siste måneden jeg jobbet der får jeg ikke de I år :P

Det er derfor du skal ta i bruk det magiske ordet "sparing".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...