Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dagens unge... er vel den første generasjonen på lenge som er fattigere enn foreldregenerasjonen? Stakkars unger, de har jo knapt råd til en liten fuglekasse å bo i, selv når de har veldig god jobb. Må bruke kanskje 30 år på å nedbetale fuglekassa. Vi snakker om at vi er verdens rikeste land, men vi bor ikke akkurat i villaer med svømmebasseng i hagen. Vi må ta opp lån til ørene for å få kjøpe en 40 m2 leilighet. Bruke halve karrieren vår på å nedbetale den. Sykt.

Anonymous poster hash: 070a3...eb0
  • Liker 23
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dagens unge... er vel den første generasjonen på lenge som er fattigere enn foreldregenerasjonen? Stakkars unger, de har jo knapt råd til en liten fuglekasse å bo i, selv når de har veldig god jobb. Må bruke kanskje 30 år på å nedbetale fuglekassa. Vi snakker om at vi er verdens rikeste land, men vi bor ikke akkurat i villaer med svømmebasseng i hagen. Vi må ta opp lån til ørene for å få kjøpe en 40 m2 leilighet. Bruke halve karrieren vår på å nedbetale den. Sykt.

?? Er du seriøs? "Verdens rikeste land" - du vet vel hva de mener med det begrepet, eller?

= Penger på bok, ikke antall svømmebasseng pr kvm..

• Liker 1
Skrevet (endret)

Uff verste jeg har hørt... Vi har det så godt at vi aner det ikke. Virker som noen folk rett og slett velger å ha det fælt, føler jeg da... Om en vil ha det bra, så er det bare å tenke seg bra. Trenger vi virkelig dyre hus, svømmebasseng, svin-dyre mobiler, alltid det nyeste av ulike duppeditter? Nei, har vi mat på boret og sånn at vi klarer oss, så bør vi ikke klage... :)

Endret av Cowboy Lotte
  • Liker 5
Skrevet

Ikke rart du anser mange unge som fattig, når de er for late til å jobbe og heller velger å ta seg et friår etter videregående dekket av NAV.

• Liker 4
Skrevet

Uff verste jeg har hørt... Vi har det så godt at vi aner det ikke. Virker som noen folk rett og slett velger å ha det fælt, føler jeg da... Om en vil ha det bra, så er det bare å tenke seg bra. Trenger vi virkelig dyre hus, svømmebasseng, svin-dyre mobiler, alltid det nyeste av ulike duppeditter? Nei, har vi mat på boret og sånn at vi klarer oss, så bør vi ikke klage... :)

Enig.. Kjente jeg ble småprovosert. Men antar det var meningen..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

?? Er du seriøs? "Verdens rikeste land" - du vet vel hva de mener med det begrepet, eller?

= Penger på bok, ikke antall svømmebasseng pr kvm..

Vi har ikke penger på bok, vi har gjeld til ørene.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dagens unge vet ikke hvor dårlig de har det. Hvor mye bedre de kunne hatt det. Helt sykt å måtte betale opp mot 3 millioner for en liten toroms.

• Liker 5
Skrevet

Dagens unge er ikke fattigere enn foreldregenerasjonen, de er rikere.

Det var ikke slik at alle kunne kjøpe en stor bolig med en gang de var ferdigutdannet. Kunne man i det hele tatt kjøpe noe, var det som regel lite. Når man først hadde kjøpt eller bygd noe (og da bygde man selv, og betalte ikke andre til å bygge for seg), var det ikke sikkert man hadde råd til å innrede hele boligen, slik unge i dag kan og tar som en selvfølge.

De som kjøpte bolig (eller hadde boliglån) på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet husker renter på over 14%. Kanskje fikk man flyttet boliglånet til en annen bank med lavere rente og sparte 1000 kr i måneden i lavere rentekostnader. Mange par brukte mer enn halvparten av den totale inntekten på et vanlig avdrag på lånet.

Alt annet i samfunnet kostet mye mer (sammenlignet med lønningene), og man brukte en mye høyere andel av lønna på mat. Man hadde også mye mindre penger til fritidsaktiviteter og feriereiser. Det var f.eks. ikke mange som dro på shoppingtur til London, Paris eller New York, slik mange unge i dag gjør. Sydenturer var ikke standard. Det var ikke slik at man dro på kafé og møtte venner der eller spiste ute, for det kostet penger. Man møttes i stedet hjemme hos hverandre, for det kostet ikke penger.

Foreldregenerasjonen hadde ikke lavere livskvalitet, men de hadde et langt lavere forbruk enn unge i dag, og mange glemmer dette når man snakker om hvordan foreldregenerasjonen hadde det.

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Dagens unge... er vel den første generasjonen på lenge som er fattigere enn foreldregenerasjonen? Stakkars unger, de har jo knapt råd til en liten fuglekasse å bo i, selv når de har veldig god jobb. Må bruke kanskje 30 år på å nedbetale fuglekassa. Vi snakker om at vi er verdens rikeste land, men vi bor ikke akkurat i villaer med svømmebasseng i hagen. Vi må ta opp lån til ørene for å få

kjøpe en 40 m2 leilighet. Bruke halve karrieren vår på å nedbetale

den. Sykt. Anonymous poster hash: [acronym="Full

hash: 070a3ed9316f19b6673561eda1ad0eb0"] 070a3...eb0 [/

acronym]

Værst av alt for dagens unge er ikke fattigdom på penger og jordisk gods og gull, men den enorme egoismen og matrialismen svært mange er utstyrt med.

Anonymous poster hash: 08f1b...565

• Liker 6
Skrevet

Det var ikke slik at alle kunne kjøpe en stor bolig med en gang de var ferdigutdannet. Kunne man i det hele tatt kjøpe noe, var det som regel lite. Når man først hadde kjøpt eller bygd noe (og da bygde man selv, og betalte ikke andre til å bygge for seg), var det ikke sikkert man hadde råd til å innrede hele boligen, slik unge i dag kan og tar som en selvfølge.

De som kjøpte bolig (eller hadde boliglån) på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet husker renter på over 14%. Kanskje fikk man flyttet boliglånet til en annen bank med lavere rente og sparte 1000 kr i måneden i lavere rentekostnader. Mange par brukte mer enn halvparten av den totale inntekten på et vanlig avdrag på lånet.

Enig i at de unge i dag har langt høyere forbruk, og at det meste er blitt billigere. Man bruker langt mindre av inntekten på mat, til tross for at mange klager over "høye matpriser".

Alt annet i samfunnet kostet mye mer (sammenlignet med lønningene), og man brukte en mye høyere andel av lønna på mat. Man hadde også mye mindre penger til fritidsaktiviteter og feriereiser. Det var f.eks. ikke mange som dro på shoppingtur til London, Paris eller New York, slik mange unge i dag gjør. Sydenturer var ikke standard. Det var ikke slik at man dro på kafé og møtte venner der eller spiste ute, for det kostet penger. Man møttes i stedet hjemme hos hverandre, for det kostet ikke penger.

Foreldregenerasjonen hadde ikke lavere livskvalitet, men de hadde et langt lavere forbruk enn unge i dag, og mange glemmer dette når man snakker om hvordan foreldregenerasjonen hadde det.

Skrevet

Våre foreldre kjøpte tvilsomt nytt inventar når de kjøpte/leide nytt bo. Det var mye brukt og gjenbruk,

Dagens unge kjøper -alt- nytt, ny sofa, ny tv, nytt bord, ny seng ny ditt og datten. Så skal de reise på toppen av det hele, kjøpe det nyeste av duppedingser, ha en bil hver og hobbier som koster penger, sammen med klær, hår og sminke.

De lider ingen nød for å si det pent.

De fleste i gamledager måtte spare i evigheter for å kjøpe ny sofa, og den sofaen ble til den ble ødelagt, ikke til neste design trend.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Husker da jeg var ung, hadde nesten ikke gjeld sammenlignet med ungene. Det var ganske lett å få lån før, og presset på boligmarkedet var ikke like stort. Ja, høyere renter, men også raskere nedbetalingstid. På 60-tallet var det ikke akkurat snakk om å bruke 30 år på å nedbetale en fuglekasse.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Dagens unge kan regne med å ha gjeld til de er 50. For å betale ned en liten plankehaug. Besteforeldrene mine bygde stort hus på et par år, og var gjeldsfrie allerede i slutten av 20-årene.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Nå kjenner jeg at du provoserer meg TS, jeg har tre barn som alle har valgt å jobbe ved siden av studiene. Jeg er ufør og har lite å hjelpe dem med, men kun den ene av mine har studielån på 40 tusen og hun er ferdig sykepleier nå i vår. Hun har studielån pga at hun har arvet en hjertefeil og har ikke klart å jobbe i perioder.

Jeg har både øyne og ører og ser at det er mange som har råd til både å reise og kjøpe dyre klær, eller ut å spise med venner selv om de er studenter. Og det er faktisk et valg man har. Jeg har selv hjertefeil og har studert med lån og jammen er det tøft å betale på studiegjelda når man har 160 tusen å leve for i året.

. Vi bor i et godt land, og det bør vi være mer takknemlig for!

Anonymous poster hash: 5938b...b63
AnonymBruker
Skrevet

Studiegjeld er det minste problemet ungene har. Det er tross alt frivillig å studere. Men det er ikke frivillig å bo. Å bo er svinedyrt i dagens Norge. Det trange boligmarkedet presser prisene opp i uante høyder. Min datter bruker 65 prosent av lønna si på renter og avdrag på boliglånet. Og det er ikke et slott hun bor i, men en liten fuglekasse.

• Liker 8
Skrevet

Husker da jeg var ung, hadde nesten ikke gjeld sammenlignet med ungene. Det var ganske lett å få lån før, og presset på boligmarkedet var ikke like stort. Ja, høyere renter, men også raskere nedbetalingstid. På 60-tallet var det ikke akkurat snakk om å bruke 30 år på å nedbetale en fuglekasse.

Jeg mener man ikke kun kan se på antall kroner man har i lån og nedbetalingstid for å kunne si at dagens unge er fattigere enn foreldregenerasjonen. Det er mye mer som spiller inn, som f.eks. andre kostnader, levestandard og forbruk.

Selv om man som ung får lån med nedbetalingstid på 30 år, så trenger ikke det bety at man må bruke 30 år på å betale ned boligen. Hadde man kuttet ut alt unødvendig forbruk (kafé-turer, klær/sko, interiør, treningssenter, ny/dyr bil, dyr mobiltelefon/elektronikk, kjøpe kaffe ute, kjøpe ferdigmat, pusse opp, billigere/ingen ferie osv.) ville man kunne betalt mye mer på lånet.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dagens unge kan regne med å ha gjeld til de er 50. For å betale ned en liten plankehaug. Besteforeldrene mine bygde stort hus på et par år, og var gjeldsfrie allerede i slutten av 20-årene.

Da snakker du altså om en liten plankehaug og et stort hus - som ligger i samme område? Det er fremdeles stor forskjell på boligpriser og boligkostnader i forskjellige landsdeler/byer/bygd.

For prisen av en knøttliten leilighet i populære områder i Oslo, kan man bygge en diger enebolig andre steder i landet.

Anonymous poster hash: be4f7...188

AnonymBruker
Skrevet

Hadde man kuttet ut alt unødvendig forbruk (kafé-turer, klær/sko, interiør, treningssenter, ny/dyr bil, dyr mobiltelefon/elektronikk, kjøpe kaffe ute, kjøpe ferdigmat, pusse opp, billigere/ingen ferie osv.) ville man kunne betalt mye mer på lånet.

Da er man ikke bare fattig, men lutfattig. Selv i Tsjekkia tar man seg råd til kafeturer. I mange europeiske land er det ganske vanlig å spise ute mange ganger i uken. Men i Norge blir man ranet om man gjør det. Sånn er det i "verdens rikeste land".

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Da snakker du altså om en liten plankehaug og et stort hus - som ligger i samme område? Det er fremdeles stor forskjell på boligpriser og boligkostnader i forskjellige landsdeler/byer/bygd.

For prisen av en knøttliten leilighet i populære områder i Oslo, kan man bygge en diger enebolig andre steder i landet.

Anonymous poster hash: be4f7...188

Joda, men i 2015 kommer man ikke langt om man bor midt i Sognefjorden. Jobbene finnes i byene, det er en grunn til at folk flytter dit. Før i tiden fantes jobbene på landet, da kunne man bo der. OG: Man kan få en enebolig om man flytter langt vekk fra byene, men da må man ha bil. Og biler er, i likhet med boliger, sinnsykt dyrt.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

I USA er det ikke uvanlig at hver husholdning har to, kanskje tre biler. Der er det mye billigere. Folk har også store hus. Selv om de ikke tjener like noe særlig mer i kroner og øre, får de utrolig mye mer for pengene sine. Så i praksis er de mye rikere.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...