Gå til innhold

Sommeren nærmer seg, og motorsyklene er snart på veien... Men..


AndreasBR

Anbefalte innlegg

*Gjesp....*

At dere gidder. :klo:



Anonymous poster hash: 40b90...6ed
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Punktet viser til Tromsø. Hvilke rundkjøringer den andre brukeren henviser til vet ikke jeg. Tromsø er ikke så stort, så å zoome ut av kartet vil vise deg en rekke rundkjøringer.

Anonymous poster hash: 591d5...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punktet viser til Tromsø. Hvilke rundkjøringer den andre brukeren henviser til vet ikke jeg. Tromsø er ikke så stort, så å zoome ut av kartet vil vise deg en rekke rundkjøringer.

Anonymous poster hash: 591d5...94e

Hadde problemer med å finne 1 rundkjøring, men fant en til slutt... En som er av bedre standard enn de vi har her i Oslo omtrent...

http://1881.to/pS23Kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan hende. Det er en godt trafikkert rundkjøring, da den tar trafikk til og fra sentrum, mot,flyplassen og mot Kvaløya. I det området er det flere rundkjøringer, også mot flyplassen og videre mot Kvaløya. Det er trafikk-kork i områdene hver eneste dag. Det vil by på mer kork og farlige situasjoner dersom motorsyklister, eller andre, skulle velge å ikke ligge i riktig fil inn mot rundkjøringene.

Anonymous poster hash: 591d5...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende. Det er en godt trafikkert rundkjøring, da den tar trafikk til og fra sentrum, mot,flyplassen og mot Kvaløya. I det området er det flere rundkjøringer, også mot flyplassen og videre mot Kvaløya. Det er trafikk-kork i områdene hver eneste dag. Det vil by på mer kork og farlige situasjoner dersom motorsyklister, eller andre, skulle velge å ikke ligge i riktig fil inn mot rundkjøringene.

Anonymous poster hash: 591d5...94e

Jeg ser ikke helt utfordringen?

Kaller det enkelt og greit S, Ø, N og V.. (Retningene)

Det er litt forskjell i hvor mange felt det er her, men det er helt klart kun S og Ø som har 1 felt ut av rundkjøring.

Kommer man fra S og skal N kjører man inn i felt 1 og ut i felt 1, eller inn i felt 2 og ut i felt 2.

(Ofte er det folk som kommer i felt 1, og kjører ut i felt 2, men de har jo faen ikke peiling på hva de driver med... )

Samme med vest-> nord.. Kjører man i venstre felt, skal man UT igjen i ... Jess! Venstre felt!

Uten å ha sett faktisk skilting på stedet er dette slik jeg ville kjørt:

FAEN så komplisert den rundkjøringen var! Jeg så ikke alle de som gikk til høyre for rundkjøringen, så jeg droppet bare å skrive mer :P

Tilbake til MC relatert: Om jeg kommer fra N og skal til S, og køen står. Da ville jeg lagt meg mellom feltene inn til rundkjøringen, kjørt så langt fram jeg kommer, og så sjekket situasjonen.

Om trafikken stod dønn, ville jeg brukt venstre felt for å komme meg til utkjøringen mot S, og lagt meg inn i køen der.

Jeg ville forventet/håpet at folkholdt så langt ut mot høyre som mulig, slik at jeg kunne passert på venstre side, DERSOM det er plass til dette.

Skulle jeg fra S til N, så står antagelig trafikken i begge felt gjennom hele rundkjøringen. Da ville jeg brukt plassen mellom bilistene til å komme meg gjennom rundkjøringen. (Ja, jeg forventer faktisk at de i venstre felt holder til venstre gjennoim rundkjøringen, og de i høyre felt holder til høyre gjennom rundkjøringen)

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorsykler på motorveien irriterer, EKSTREMT MYE.

Kanskje utdype litt mer? Hva er det som irriterer?

Det at vi kommer frem før deg? Det at vi letter køen slik at det blir mindre biler med kun 1 person i ?

Det at du kommer hjem raskere fordi vi ikke står i køen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen, slik jeg ser det er: Motorsyklist skal f.eks rett fram, og skal da ligge til høyre. Men Motorsyklist vil snike, og ligger da ti, venstre i forkant av rundkjøring. Rett før rundkjøring vil motorsyklist skifte fra venstre til høyre felt. Problem: tett køtrafikk. Når Motorsyklist skifter felt, må øvrig trafikk bremse ned, og kanskje også stoppe. Resultat: unødvendige stopp i flyten i køtrafikken. Uoversiktlige plass-skifte i trafikkfylte rundkjøringer.

For ikke å bli slaktet, det er et problem når plass-skiftet skjer noen meter fra rundkjøringen, ikke i god tid i forkant. Feltene enkelte steder er godt merket for om man skal Tim venstre, rett fram eller til høyre i rundkjøringen.

Det er litt sånn som biler i kø, farten er passe stor, men noen skal kjøre forbi for å "spare" et par sekunder. Resultat: store deler av køen må bremse for å slippe inn forbikjørerne, noe som senker farten enda mer enn utgangspunktet.

Anonymous poster hash: 591d5...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen, slik jeg ser det er: Motorsyklist skal f.eks rett fram, og skal da ligge til høyre. Men Motorsyklist vil snike,

Anonymous poster hash: 591d5...94e

Må stoppe deg allerede der... VI SNIKER IKKE!

Lanesplitting er ikke sniking, å si snike antyder at vi var i køen til å begynne med, noe vi aldri var.

Edit: Noe du også skal være jævlig glad for! ellers hadde du brukt utrolig mye lengre tid hjem

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen, slik jeg ser det er: Motorsyklist skal f.eks rett fram, og skal da ligge til høyre. Men Motorsyklist vil snike, og ligger da ti, venstre i forkant av rundkjøring. Rett før rundkjøring vil motorsyklist skifte fra venstre til høyre felt. Problem: tett køtrafikk. Når Motorsyklist skifter felt, må øvrig trafikk bremse ned, og kanskje også stoppe. Resultat: unødvendige stopp i flyten i køtrafikken. Uoversiktlige plass-skifte i trafikkfylte rundkjøringer.

For ikke å bli slaktet, det er et problem når plass-skiftet skjer noen meter fra rundkjøringen, ikke i god tid i forkant. Feltene enkelte steder er godt merket for om man skal Tim venstre, rett fram eller til høyre i rundkjøringen.

Det er litt sånn som biler i kø, farten er passe stor, men noen skal kjøre forbi for å "spare" et par sekunder. Resultat: store deler av køen må bremse for å slippe inn forbikjørerne, noe som senker farten enda mer enn utgangspunktet.

Anonymous poster hash: 591d5...94e

Snakker du om rundkjøringen jeg linket til lengre opp?

Litt avhengig av hvor "rett fram" er.. Antar du mener hovedveien nordover (2 felt inn, 2 felt ut)

I så fall ligger man mellom feltene hele veien.

Men... Hvor har du det fra at vi skal inn i høyre felt FØR rundkjøringen? Her bommer du jo ganske bra.

Følger jo venstre felt helt til utkjøringen av rundkjøringen.. (Kommer selvfølgelig helt ann på)

Uavhengig av merking på bakken så ville jeg gjort dette.

Du kan ikke sammenligne motorsykler som aldri var i køen, med biler som var i køen..

Hvor bor du forresten? Tenker jeg bør få med meg 100-200 sykler som skal stå i trafikken slik du mener vi skal... Forbered deg på å bruke dobbelt så lang tid hjem.

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjører mc selv, og i rundkjøringer holder jeg meg pent mellom bilene som om jeg skulle kjørt bil selv, om ikke køen står helt i ro. Det er så mye kreativ kjøring i rundkjøringer at jeg bruker heller noen sekunder ekstra. Å skrive skademelding tar mye lengre tid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører mc selv, og i rundkjøringer holder jeg meg pent mellom bilene som om jeg skulle kjørt bil selv, om ikke køen står helt i ro. Det er så mye kreativ kjøring i rundkjøringer at jeg bruker heller noen sekunder ekstra. Å skrive skademelding tar mye lengre tid.

Beklager, men jeg var aldri, og er ikke en del av køen. (Det betyr ikke at jeg setter framkommelighet over sikkerhet...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører mc selv, og i rundkjøringer holder jeg meg pent mellom bilene som om jeg skulle kjørt bil selv, om ikke køen står helt i ro. Det er så mye kreativ kjøring i rundkjøringer at jeg bruker heller noen sekunder ekstra. Å skrive skademelding tar mye lengre tid.

TAKK! For at det finnes noen med vettet i behold her inne :) Er helt enig med deg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Andreas, jeg har ikke lest alle sidene her.

Men problemet er at motorsyklister er som bilister, noen er klinkødder. Jeg er helt med på argumentet om at køen blir kortere, men når mange motorsyklister begynner å oppføre seg som elbillister - at de har krav på en oppdiktet midtfil og kjører som pokker - da blir de irritasjonsmoment.

Jeg slipper frem alle motorsyklister i midten i rushet, men jeg har selv sett motorsyklister som slår til speil på biler i fart, og en med dødsønske som lå på midtlinja i 120km/t på ring 3 når trafikken fløt i 80km/t. Bare flaks at han ikke krasjet....

Husk dette - dere som slår til speil og er ufine - en dag møter dere på en aggressiv fjøsnisse som meg som faktisk blir grisesint og i worst case scenario blokker deg inne for å gi deg en flathånd. Så ta litt hensyn, bruk blinklys og ikke få ut aggresjonen på sykkelstyret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas, jeg har ikke lest alle sidene her.

Men problemet er at motorsyklister er som bilister, noen er klinkødder. Jeg er helt med på argumentet om at køen blir kortere, men når mange motorsyklister begynner å oppføre seg som elbillister - at de har krav på en oppdiktet midtfil og kjører som pokker - da blir de irritasjonsmoment.

Jeg slipper frem alle motorsyklister i midten i rushet, men jeg har selv sett motorsyklister som slår til speil på biler i fart, og en med dødsønske som lå på midtlinja i 120km/t på ring 3 når trafikken fløt i 80km/t. Bare flaks at han ikke krasjet....

Husk dette - dere som slår til speil og er ufine - en dag møter dere på en aggressiv fjøsnisse som meg som faktisk blir grisesint og i worst case scenario blokker deg inne for å gi deg en flathånd. Så ta litt hensyn, bruk blinklys og ikke få ut aggresjonen på sykkelstyret...

Er det slik å forstå at mc-førere kjører mellom bilrekkene, NÅR trafikken flyter i 70-80km/t???

Og at de skal ha som du sier, ei egen "fil" mellom bilrekkene?

Om så er, så gud bedre meg for en holdning det er blitt blant enkelte mc-førere!!! Kjenner meg ikke igjen i dette. Veit det er lov å passere mellom bilrekkene når køene står bom stille, ikke når de er i bevegelse!!

Men det finnes heller ingen lov som sier det forbudt, eller lovlig, når køene står stille heller. Men enkelte ønsker å lage sine egne regler, så det passere deres kjørestil.

Kjører selv mc og følger kort og godt trafikken så jeg ikke er til ulempe for noen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas, jeg har ikke lest alle sidene her.

Men problemet er at motorsyklister er som bilister, noen er klinkødder. Jeg er helt med på argumentet om at køen blir kortere, men når mange motorsyklister begynner å oppføre seg som elbillister - at de har krav på en oppdiktet midtfil og kjører som pokker - da blir de irritasjonsmoment.

Jeg slipper frem alle motorsyklister i midten i rushet, men jeg har selv sett motorsyklister som slår til speil på biler i fart, og en med dødsønske som lå på midtlinja i 120km/t på ring 3 når trafikken fløt i 80km/t. Bare flaks at han ikke krasjet....

Husk dette - dere som slår til speil og er ufine - en dag møter dere på en aggressiv fjøsnisse som meg som faktisk blir grisesint og i worst case scenario blokker deg inne for å gi deg en flathånd. Så ta litt hensyn, bruk blinklys og ikke få ut aggresjonen på sykkelstyret...

Jeg er nesten helt enig med deg.... Men feltet er ikke oppdiktet.

søk litt på nettet, og se litt på andre sider ang motorsykkel vil du forstå at filtering (lane splitting) er den eneste logiske måten å kjøre en motorsykkel på i kø.

Det med å slå til speilen har jeg ikke helt forstått, men etter det jeg har blitt fortalt er det så enkelt som: Bilisten brukte det ikke, så da trenger de jo ikke speilet..

Ligge 40km/t fortere enn resten av trafikken mellom feltene er helt insane og tullete... Det er total mangel på respekt. Det er vanskelig å si hvor fort/sakte jeg kjører mellom feltene da dette kan variere alt fra 5 under, til 15-20 over.

Så.. Bruk speilet, så er det nok ingen som klinker til speilet ditt.

Velfortjent.... (se fra ca 01:00)

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik å forstå at mc-førere kjører mellom bilrekkene, NÅR trafikken flyter i 70-80km/t???

Og at de skal ha som du sier, ei egen "fil" mellom bilrekkene?

Om så er, så gud bedre meg for en holdning det er blitt blant enkelte mc-førere!!! Kjenner meg ikke igjen i dette. Veit det er lov å passere mellom bilrekkene når køene står bom stille, ikke når de er i bevegelse!!

Men det finnes heller ingen lov som sier det forbudt, eller lovlig, når køene står stille heller. Men enkelte ønsker å lage sine egne regler, så det passere deres kjørestil.

Kjører selv mc og følger kort og godt trafikken så jeg ikke er til ulempe for noen :)

Selvfølgelig er det lov å passere selv om køen er i bevegelse, man må ikke vente til den står helt stille.

Om jeg kjører mellom feltene når trafikken allerede går i 70-80, jeg er faktisk usikker.. Kommer kanskje helt ann på situasjonen.. Antagelig ikke. (Sitter ikke og nistirrer på speedometeret...)

Om jeg forventer at bilister skal forsøke å gjøre plass når det er saktegående kø? Helt klart.. Men går det ikke, så går det ikke. Da får motorsyklisten vente.

Filtering er IKKE ulovlig! Og det er IKKE sniking! (Vet du ikke har påstått dette)

Det som begrenser filtering i Norge er primært §3... Det er veldig viktig derimot at man får lovbestemt rett til filtrering, som sier at bilister SKAL gi plass så godt som det går. (Dette gjør de idag, så er egentlig ikke noe stress)

Hvordan skal du definere om noe er til ulempe for noen? Om jeg lanesplitter, kan det godt hende det er en fjompenisse som synes at jeg sniker.. og mener jeg er til ulempe for han.. Betyr det at jeg ikke skal lanesplitte?

Selvfølgelig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...