Gå til innhold

Sommeren nærmer seg, og motorsyklene er snart på veien... Men..


AndreasBR

Anbefalte innlegg

Ja, det er kjemperisiko å legge seg ut mot stripen på høyre side... NOT

Risikoen er om du får plass på min venstre side. Jeg tar ikke sjansen på å få bilen ripet opp og skade en annen person bare fordi du eller noen andre har mark i rompa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Risikoen er om du får plass på min venstre side. Jeg tar ikke sjansen på å få bilen ripet opp og skade en annen person bare fordi du eller noen andre har mark i rompa.

Beklagere, men du vet hvor bred min sykkel er? Jeg må vurdere det. Vi må begge følge loven vettu... Du også.

Du forstår vel hva "skal" betyr? Det betyr ikke "Kan om det passer meg"

12.4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklagere, men du vet hvor bred min sykkel er? Jeg må vurdere det. Vi må begge følge loven vettu... Du også.

Du forstår vel hva "skal" betyr? Det betyr ikke "Kan om det passer meg"

12.4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten.

Hvor langt til høyre kan man holde seg da mon tro? Hva regnes som "mulig"?



Anonymous poster hash: 591d5...94e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

§3 regulerer all trafikk, og forbyr både farlige forbikjøringer, (som rettsforfølges i stor stil) og sneglekjøring og villet forhindring av annen trafikk (som rettsforfølges alt for lite.)

JEG vet hvilken risiko og lovbrudd jeg gjør, du ser ikke ut til å innse lovbruddet du gjør. Du inser heller ikke at du er en vesentlig del av problemet.

Du vet fint lite om hvordan jeg kjører. Jeg gjør det jeg må for å ikke skape farlige situasjoner, inkludert å slippe andre forbi.

Men jeg mener likevel ikke at en idiotisk handling unnskylder en annen, som at ingen regler gjelder hvis bilen foran kjører litt sakte. Alle må ta ansvar for seg selv.

Anonymous poster hash: 71567...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklagere, men du vet hvor bred min sykkel er? Jeg må vurdere det. Vi må begge følge loven vettu... Du også.

Du forstår vel hva "skal" betyr? Det betyr ikke "Kan om det passer meg"

12.4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten.

Hvor langt til høyre kan man holde seg da mon tro? Hva regnes som "mulig"?

Anonymous poster hash: 591d5...94e

Helt ut til hvit stripe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet fint lite om hvordan jeg kjører. Jeg gjør det jeg må for å ikke skape farlige situasjoner, inkludert å slippe andre forbi.

Men jeg mener likevel ikke at en idiotisk handling unnskylder en annen, som at ingen regler gjelder hvis bilen foran kjører litt sakte. Alle må ta ansvar for seg selv.

Anonymous poster hash: 71567...ed5

Ingen har sagt at regler ikke gjelder om bilen foran kjører sakte?? Det er du som påstår dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vet fint lite om hvordan jeg kjører. Jeg gjør det jeg må for å ikke skape farlige situasjoner, inkludert å slippe andre forbi.

Men jeg mener likevel ikke at en idiotisk handling unnskylder en annen, som at ingen regler gjelder hvis bilen foran kjører litt sakte. Alle må ta ansvar for seg selv.

Anonymous poster hash: 71567...ed5

Jeg forsto innlegget ditt som forsvar for sneglekjøring og at traffikanter aktivt hindrer trafikken. Og min erfaring er at de eneste som forsvarer slike handlingsmønster, er folk som har svake trafikale evner; det er typisk de som synes trafikken går for fort, og føler de ikke strekker til i å forholde seg til trafikkbildet innen Norske hastigheter.

INGEN har nemlig forsvart idiotiske handlinger. Man har kritisert dem, og henvist til konsekvensene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ut til hvit stripe.

Hvor står det da?

Hva med veier som ikke har hvit stripe?



Anonymous poster hash: 591d5...94e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsto innlegget ditt som forsvar for sneglekjøring og at traffikanter aktivt hindrer trafikken. Og min erfaring er at de eneste som forsvarer slike handlingsmønster, er folk som har svake trafikale evner; det er typisk de som synes trafikken går for fort, og føler de ikke strekker til i å forholde seg til trafikkbildet innen Norske hastigheter.

INGEN har nemlig forsvart idiotiske handlinger. Man har kritisert dem, og henvist til konsekvensene.

Jeg har aldri forsvart sneglekjøring, men hvis det forekommer så må man ta det til etterretning. Ja, alle skal følge loven, både de som kjører sakte og de som kjører fort. Det er det eneste jeg vil fram til, poenget er at vi kan diskutere det opp og ned men når vi er ute i trafikken og noen oppfører seg som idioter så er det ingenting vi kan gjøre med det. Og hvis det betyr å ligge bak en snegle så er det faktisk vår plikt der og da.

Anonymous poster hash: 71567...ed5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklagere, men du vet hvor bred min sykkel er? Jeg må vurdere det. Vi må begge følge loven vettu... Du også.

Du forstår vel hva "skal" betyr? Det betyr ikke "Kan om det passer meg"

12.4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten.

Om veien er brei nok er ikke bare opp til deg å avgjøre.

Og selv om loven sier skal, så betyr ikke det at det alltid er mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste jeg vet er motorsyklister som kjører i 110 i åttisonen og så mener det er bilister som kjører inn på veien sin skyld når det blir farlige situasjoner ut av det.

I det hele tatt hadde 25 års aldersgrense på motorsykler hatt mye for seg, folk uten utviklet risikobedømmelse har strengt tatt ikke bruk for den slags fristelser.

Endret av Sunnfjording
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndersBR, jeg forstår godt at du vil ha respekt. Jeg forstår at du vil at matpakkekjørerene som lager kø med alle de tomme setene sine skal slippe forbi tohjulingene som bare tar den plassen de trenger. Jeg forstår at du vil at andre trafikanter skal se seg for og sjekke blindsoner før de meier ned en forbipasserende tohjuling. Jeg forstår fordi jeg selv er en trafikant på to hjul.

Det jeg ikke forstår er hvorfor du forventer at de på fire hjul skal respektere deg på to hjul, når du på en motorisert tohjuling ikke respekterer meg på en selvdreven tohjuling. Hvorfor skal noen respektere deg når du ikke respekterer meg? Hvis du ikke mener jeg har like stor rett på veien som deg, hvorfor skal bilister mene du har like stor rett på veien som dem? Etter loven har vi alle like stor rett på veien.

Slik jeg ser det vil vi utrette mye mer om syklister og motorsyklister samarbeider og jobber sammen for å øke mengden tohjulinger på veiene. Med flere tohjulinger, med elle uten motor, vil bilistene bli mer vant til å sjekke blindsoner, se etter små kjøretøy og innse at selv om bilene står i kø kan det komme trafikanter.

Selvfølgelig er det noen i alle grupper som gjør feil. Bussjåfører, trailerførere, drosjesjåfører, motorsyklister, bilister, syklister, yrkessjåfører og fotgjengere. Av alle grupper er det noen som kjører på rødt lys, befinner seg steder de ikke har lov til å være, tar lite hensyn, kjører for fort eller sakte. Det betyr ikke at alle bussjåfører er dårlige trafikanter eller at bilister burde fjerne seg fra veiene. Alle drosjesjåfører er ikke hensynsløse jævler fordi mange drosjer kjører i sykkelfeltet. Noen yrkesjåfører er gode trafikanter selv om noen kjører på rødt.

Vi må slutte å hate grupper på bakgrunn av det enkeltindivider innefor gruppa gjør, og begynne å se andre trafikanter som mennesker med samme rett på veien som oss selv.

Så kjære AndersBR: Det er helt fint og bra at du ønsker å bedre forholdene for den trafikantgruppen du tillhører, men du klarer ikke det om du sprer hat og fordømmer andre trafikantgrupper på bakgrunn av enkeltes handlinger. Hvis du vil at trafikanter skal ta hensyn til deg og andre må også du ta hensyn og oppfordre til hensynsfullhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ut til hvit stripe.

Hvor står det da?

Hva med veier som ikke har hvit stripe?

Anonymous poster hash: 591d5...94e

Det står "Holde så langt til høyre som mulig".

Dvs ut til hvit stripe der det finnes. Der det ikke finnet må du jo bare bruke hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om veien er brei nok er ikke bare opp til deg å avgjøre.

Og selv om loven sier skal, så betyr ikke det at det alltid er mulig.

Om veien er brei nok til å kjøre forbi er det jeg som ligger bak som må vurdere, ikke den som blir forbikjørt.

Den som blir forbikjørt skal holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste jeg vet er motorsyklister som kjører i 110 i åttisonen og så mener det er bilister som kjører inn på veien sin skyld når det blir farlige situasjoner ut av det.

I det hele tatt hadde 25 års aldersgrense på motorsykler hatt mye for seg, folk uten utviklet risikobedømmelse har strengt tatt ikke bruk for den slags fristelser.

Er da svært få som mener dette?

Når det er sagt, så står det faktisk i veitrafikkloven at kjøretøy i akselerasjonsfelt skal tilpasse seg trafikken på veien. (Merk, trafikken på veien, ikke fartsgrensen på veien)

Trafikken på veien skal selvfølgelig også lette innkjøring på veien.

http://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§8

"2. Kjørende i felt for fartsøkning skal tilpasse farten til trafikken i det kjørefelt det skal kjøres inn i. Kjørende i dette feltet skal lette utkjøringen fra feltet for fartsøkning."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om veien er brei nok til å kjøre forbi er det jeg som ligger bak som må vurdere, ikke den som blir forbikjørt.

Den som blir forbikjørt skal holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten.

Da får du tru det. Jeg hadde ikke sluppet deg forbi om jeg syntes det var for trangt.

Dere motorsyklister trur dere har rett til alt mulig rart.

Du har ikke rett til å utøve din rett til å kjøre forbi om det er en unødvendig risiko involvert. Og jeg som involvert har all rett til å ikke slippe deg forbi om jeg mener det er en risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AndersBR, jeg forstår godt at du vil ha respekt. Jeg forstår at du vil at matpakkekjørerene som lager kø med alle de tomme setene sine skal slippe forbi tohjulingene som bare tar den plassen de trenger. Jeg forstår at du vil at andre trafikanter skal se seg for og sjekke blindsoner før de meier ned en forbipasserende tohjuling. Jeg forstår fordi jeg selv er en trafikant på to hjul.

Det jeg ikke forstår er hvorfor du forventer at de på fire hjul skal respektere deg på to hjul, når du på en motorisert tohjuling ikke respekterer meg på en selvdreven tohjuling.

Antagelig av akkurat samme årsak som at bilister ikke liker motorsykler. De ser en del motorsykler, og antar at det gjelder alle.

Selvfølgelig gjelder ikke den totale mangelen på respekt alle syklister, men en god del av dem. Det hender faktisk at jeg sykler selv, selv om det er lenge siden.

Og for min del har jeg en del grunnprinsipper når jeg sykler.

1) Jeg skal ikke sykle i veien, med mindre det er en spesiell grunn til det.

2) Jeg har intet behov for å leke tour de france på veiene, eller fortauene.

3) rødt lys betyr STOPP!.

4) Sykkelen SKAL leies over gangfeltet, med mindre det er noen andre som går over samtidig. (Har med å gjøre at bilisten ikke har vikeplikt for en som sykler over gangfelt)

5) Stopper trafikken foran meg STOPPER JEG bak bilen som var foran meg når trafikken stoppet.

Jeg har aldri blitt skjelt ut. Aldri blitt slått etter. Aldri blitt nedsprutet av spylervæske.

Forskjellen er også at både bilister og motorsyklister er negative til syklister.

Om du vil være med å utrette noe, begynn med å følge grunnleggende trafikkregler.

Og deretter få deg et motorisert kjøretøy.

Morsomt at du nevner en del grupper, blant annet drosjesjafører der hovedandelen(hvertfall i Oslo) i mine øyne er kriminelle. De kjører på rødt lys, og gir totalt faen i alle andre enn seg selv.

De kjører ut i kryss før det er grønt, og mye mer.

Min erfaring er at de fleste som kjører tungtransport tar mye hensyn i trafikken.

Beklager, men jeg står ved min mening.

Jeg fryder meg når karmaen tar igjensyklister som ikke klarer komme seg ut av gata, og forstå det at ved et sammentreff med en bil er det de som blir skadet. Hver eneste bidige syklist som sykler på rødt fortjener å bli påkjørt og få begge bena amputert.

Veien til jobben ER IKKE TOUR DE FRANCE! DET ER IKKE EN TRENINGSØKT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig gjelder ikke den totale mangelen på respekt alle syklister, men en god del av dem. Det hender faktisk at jeg sykler selv, selv om det er lenge siden.

(...)

Beklager, men jeg står ved min mening. Jeg fryder meg når karmaen tar igjensyklister som ikke klarer komme seg ut av gata, og forstå det at ved et sammentreff med en bil er det de som blir skadet.

Hver eneste bidige syklist som sykler på rødt fortjener å bli påkjørt og få begge bena amputert.

Veien til jobben ER IKKE TOUR DE FRANCE! DET ER IKKE EN TRENINGSØKT!

De fortjener det altså? Du mener det? Mener du også at bilister som kjører på rødt bør bli lemlestet?

Dette var hæslig lesning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa tidligere; mange MC-førere har desverre lite vett.... Er redd du er et glimrende eksempel på det ; )

Hvis du vil at andre trafikanter skal respektere deg i trafikken, må du fortjene respekt. Ikke tro at du kan presse den frem.

Du burde virkelig starte å bruke hodet. Du føler deg nok ikke så kul den dagen du ligger rett ut med (i beste utfall) grus under leppa...

:)

Anonymous poster hash: 40b90...6ed

Han er et godt eksemplar av de du beskriver i innlegget ditt. Det går faktisk ikke an å diskutere noe som helst, han flyr bare rundt og biter seg selv i halen. En gang følger han trafikkregelene til punkt og prikke( i sine innlegg) neste gang er det sikk i mot!!!

Står enda på det at, om alle her inne ikke besvarer han innlegg blir han vel borte til slutt :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antagelig av akkurat samme årsak som at bilister ikke liker motorsykler. De ser en del motorsykler, og antar at det gjelder alle.

Du sier at du er klar over at bilister ikke liker motorsykler fordi de ser noen og antar at alle er like. Betyr det at du er like ille som enkelte andre motorsyklister? Hvis ikke, hvorfor ser du en del syklister og antar det gjelder alle?

Selvfølgelig gjelder ikke den totale mangelen på respekt alle syklister, men en god del av dem. Det hender faktisk at jeg sykler selv, selv om det er lenge siden.

Og for min del har jeg en del grunnprinsipper når jeg sykler.

1) Jeg skal ikke sykle i veien, med mindre det er en spesiell grunn til det.

2) Jeg har intet behov for å leke tour de france på veiene, eller fortauene.

3) rødt lys betyr STOPP!.

4) Sykkelen SKAL leies over gangfeltet, med mindre det er noen andre som går over samtidig. (Har med å gjøre at bilisten ikke har vikeplikt for en som sykler over gangfelt)

5) Stopper trafikken foran meg STOPPER JEG bak bilen som var foran meg når trafikken stoppet.

Jeg ser at det er lenge siden du syklet.

1) Sykler er kjøretøy, og hører derfor hjemme på veien. Fortau er for fotgjengere, barn og gamle damer. Norge er det eneste siviliserte landet som tillater fortaussykling.

2) Det er få syklister som leker Tour de France. De fleste prøver å komme seg fram, og helst i en så stor fart at bilistene ikke blir unødig hindret. Sykler hører ikke hjemme på fortauet, og i hastigheter tilsvarende Tour de France heller ikke på Gang- og "sykkel"veier.

3)Ja, rødt lys betyr stopp. Dette trenger mange å øve på, inkludert noen syklister. I noen tilfeller er det desverre nødvendig å sykle på rødt, som når en har en bil på bakhjulet og ikke er sikker på om den har sett at det er rødt lys. Det er også nødvendig der det er sensorer som ikke registrer syklister, men bare dersom det er helt klart.

4)Det er ingen lover mot å sykle over gangfelt, men syklisten har vikeplikt for biler. Dersom syklisten vil ha vikeplikt må h*n leie sykkelen. Det er ikke lov å suse over gangfeltet i full fart uten å se seg for. Dersom syklistene holder seg til veien slipper de hele gangfeltstyret.

5)I likhet med motorsyklister kan syklister filtre seg fram ved trafikklys. Det er viktig å være obs på biler som skal svinge til venstre, og å ikke plasere seg i blindsonen til større kjøretøy. Dette burde det være mer fokus på i skolen og media. Dersom det er en sykkelboks i krysset kan syklistene benytte seg av denne, men det er viktig å huske at sykkelboksen ikke er et mål, noen ganger er det tryggere å holde seg noen biler bak og ta fila når lyset blir grønt.

Jeg har aldri blitt skjelt ut. Aldri blitt slått etter. Aldri blitt nedsprutet av spylervæske.

Forskjellen er også at både bilister og motorsyklister er negative til syklister.

Om du vil være med å utrette noe, begynn med å følge grunnleggende trafikkregler.

Og deretter få deg et motorisert kjøretøy.

Jeg har aldri blitt skjelt ut, men ved flere anledninger har jeg blitt tutet på. To ganger fordi jeg var uoppmerksom, og noen flere pga utolmodige bilister som ikke likte at jeg befant meg i veien og ikke ville slippe dem forbi i en sving eller på en smal vei med motgående trafikk.

Jeg kan grunnleggende trafikkregler, og dersom jeg er usikker spør jeg min syklende advokatvenn eller leser lovverket selv. Stort sett følger jeg trafikkreglene til punkt og prikke. Enkelte bilister er uenige, men jeg har ingen plikt til å ofre min sikkerhet for at de skal spare noen sekunder.

Jeg kommer ikke til å skaffe meg et motorisert kjøretøy med det første. Hvorfor skal jeg det?

Morsomt at du nevner en del grupper, blant annet drosjesjafører der hovedandelen(hvertfall i Oslo) i mine øyne er kriminelle. De kjører på rødt lys, og gir totalt faen i alle andre enn seg selv.

De kjører ut i kryss før det er grønt, og mye mer.

Min erfaring er at de fleste som kjører tungtransport tar mye hensyn i trafikken.

Jeg nevner en del grupper for å vise at det finnes de som ikke følger trafikkreglene i alle grupper, men at det ikke betyr at alle i samme gruppe er så ille som de verste.

Jeg har truffet veldig greie drosjesjåfører, og de som ikke er like hensynsfulle.

Jeg har blitt presset ut i grøfta av en trailer, men også opplevd gode forbikjøringer.

Det finnes syklister som driter i alt som heter vikeplikt og rødt lys, men også syklister som følger alle regler.

Hvorfor fortsetter du og andre å si at alle syklister som en gruppe er dårlige trafikanter pga enkeltindivid når dere ikke fordømmer andre trafikantgrupper på bakgrunn av det enkelte gjør?

Beklager, men jeg står ved min mening. Jeg fryder meg når karmaen tar igjensyklister som ikke klarer komme seg ut av gata, og forstå det at ved et sammentreff med en bil er det de som blir skadet.

Hver eneste bidige syklist som sykler på rødt fortjener å bli påkjørt og få begge bena amputert.

Det er forkastelig at du fryder deg over at noen skades, spesielt når kolisjoner mellom bil og sykkel som fører til syklistens død stort sett skyldes at bilisten brøt vikeplikten.

Hadde det vært greit om jeg sa at hver eneste bilist som brøt vikeplikten havnet i fronten på en lastebil og fikk begge bena amputert? Nei?

Veien til jobben ER IKKE TOUR DE FRANCE! DET ER IKKE EN TRENINGSØKT!

Helt rett. Det er kun bilister som ser ut til å innbille seg at noen tenker slik.

En liten ting å tenke på til slutt:

§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Jeg har forstått at du liker denne paragrafen.

Alle trafikanter skal unngå å oppføre seg slik at det oppstår fare eller voldes skade. Dette betyr at dersom en trafikant må hindre annen trafikk for å unngå at det opstår fare eller voldes skade er det ikke en unødig hindring. Det gir meg rett til å hindre deg å kjøre forbi dersom forholdene er slik at det at du kjører forbi utsetter meg for fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...