Gå til innhold

Sommeren nærmer seg, og motorsyklene er snart på veien... Men..


AndreasBR

Anbefalte innlegg

De fortjener det altså? Du mener det? Mener du også at bilister som kjører på rødt bør bli lemlestet?

Dette var hæslig lesning.

Nei, de sitter inne i en stålboks. Syklister sitter helt utsatt, og bør oppføre seg deretter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han er et godt eksemplar av de du beskriver i innlegget ditt. Det går faktisk ikke an å diskutere noe som helst, han flyr bare rundt og biter seg selv i halen. En gang følger han trafikkregelene til punkt og prikke( i sine innlegg) neste gang er det sikk i mot!!!

Står enda på det at, om alle her inne ikke besvarer han innlegg blir han vel borte til slutt :)

I-N-T-E-R-N-E-T-T... hørt om det eller?

Iblant skriver jeg om hvordan jeg oppfører meg i trafikken, og andre ganger skriver jeg hvordan jeg kunne oppført meg i trafikken.

Alt i alt viser jeg masse hensyn i trafikken, mer enn mange andre.

Jeg går ingensted.. (I det lange løp) Akkurat nå er det 12 nydelige varmegrader ute, og sykkelen skriker navnet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at, and I quote "Hver syklist som blir påkjørt i trafikken som følge av fucktardery er WIN."

Voksent. Du har driti deg greit ut gjennom hele tråden lol.

Ja, det er voksent. Det er en bekreftelse på at karma og Gud finnes. (Når en syklist som fortjener det blir påkjørt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du er klar over at bilister ikke liker motorsykler fordi de ser noen og antar at alle er like. Betyr det at du er like ille som enkelte andre motorsyklister? Hvis ikke, hvorfor ser du en del syklister og antar det gjelder alle?

Jeg ser at det er lenge siden du syklet.

1) Sykler er kjøretøy, og hører derfor hjemme på veien. Fortau er for fotgjengere, barn og gamle damer. Norge er det eneste siviliserte landet som tillater fortaussykling.

2) Det er få syklister som leker Tour de France. De fleste prøver å komme seg fram, og helst i en så stor fart at bilistene ikke blir unødig hindret. Sykler hører ikke hjemme på fortauet, og i hastigheter tilsvarende Tour de France heller ikke på Gang- og "sykkel"veier.

3)Ja, rødt lys betyr stopp. Dette trenger mange å øve på, inkludert noen syklister. I noen tilfeller er det desverre nødvendig å sykle på rødt, som når en har en bil på bakhjulet og ikke er sikker på om den har sett at det er rødt lys. Det er også nødvendig der det er sensorer som ikke registrer syklister, men bare dersom det er helt klart.

4)Det er ingen lover mot å sykle over gangfelt, men syklisten har vikeplikt for biler. Dersom syklisten vil ha vikeplikt må h*n leie sykkelen. Det er ikke lov å suse over gangfeltet i full fart uten å se seg for. Dersom syklistene holder seg til veien slipper de hele gangfeltstyret.

5)I likhet med motorsyklister kan syklister filtre seg fram ved trafikklys. Det er viktig å være obs på biler som skal svinge til venstre, og å ikke plasere seg i blindsonen til større kjøretøy. Dette burde det være mer fokus på i skolen og media. Dersom det er en sykkelboks i krysset kan syklistene benytte seg av denne, men det er viktig å huske at sykkelboksen ikke er et mål, noen ganger er det tryggere å holde seg noen biler bak og ta fila når lyset blir grønt.

Jeg har aldri blitt skjelt ut, men ved flere anledninger har jeg blitt tutet på. To ganger fordi jeg var uoppmerksom, og noen flere pga utolmodige bilister som ikke likte at jeg befant meg i veien og ikke ville slippe dem forbi i en sving eller på en smal vei med motgående trafikk.

Jeg kan grunnleggende trafikkregler, og dersom jeg er usikker spør jeg min syklende advokatvenn eller leser lovverket selv. Stort sett følger jeg trafikkreglene til punkt og prikke. Enkelte bilister er uenige, men jeg har ingen plikt til å ofre min sikkerhet for at de skal spare noen sekunder.

Jeg kommer ikke til å skaffe meg et motorisert kjøretøy med det første. Hvorfor skal jeg det?

Jeg nevner en del grupper for å vise at det finnes de som ikke følger trafikkreglene i alle grupper, men at det ikke betyr at alle i samme gruppe er så ille som de verste.

Jeg har truffet veldig greie drosjesjåfører, og de som ikke er like hensynsfulle.

Jeg har blitt presset ut i grøfta av en trailer, men også opplevd gode forbikjøringer.

Det finnes syklister som driter i alt som heter vikeplikt og rødt lys, men også syklister som følger alle regler.

Hvorfor fortsetter du og andre å si at alle syklister som en gruppe er dårlige trafikanter pga enkeltindivid når dere ikke fordømmer andre trafikantgrupper på bakgrunn av det enkelte gjør?

Det er forkastelig at du fryder deg over at noen skades, spesielt når kolisjoner mellom bil og sykkel som fører til syklistens død stort sett skyldes at bilisten brøt vikeplikten.

Hadde det vært greit om jeg sa at hver eneste bilist som brøt vikeplikten havnet i fronten på en lastebil og fikk begge bena amputert? Nei?

Helt rett. Det er kun bilister som ser ut til å innbille seg at noen tenker slik.

En liten ting å tenke på til slutt:

Jeg har forstått at du liker denne paragrafen.

Alle trafikanter skal unngå å oppføre seg slik at det oppstår fare eller voldes skade. Dette betyr at dersom en trafikant må hindre annen trafikk for å unngå at det opstår fare eller voldes skade er det ikke en unødig hindring. Det gir meg rett til å hindre deg å kjøre forbi dersom forholdene er slik at det at du kjører forbi utsetter meg for fare.

1) De hører IKKE hjemme på veien, med mindre det er absolutt nødvendig!

2) De fleste syklister jeg har sett leker tour de france, kan ikke stoppe på rødt vettu, da går jo pulsen ned...

3) Senest for 10 min siden så jeg ei kjerring på sykkel som bare syklet forbi som om det var grønt... Fortjener å bli nedkjørt.. Da lærer kjerringa å stoppe på rødt. Det er aldri nødvendig å kjøre på rødt. STOPP!!

"Det er også nødvendig der det er sensorer som ikke registrer syklister" Hva mer bevis trenger du for at dere IKKE SKAL VÆRE I VEIEN?

5) I motsetning til motorsykler klarer dere faen ikke holde fartsgrensa. Stopp der dere er, og kom dere ut av veien!

Jeg hater den paragrafen egentlig ... Over alt annet på denne jord. (Unntatt innvandrere)

Det er den paragrafen politiet benytter når de ikke kan ta deg for noe annet.

Nei. Pell deg ut av veien jævla syklist. Få deg et ekte kjøretøy med motor.

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du tru det. Jeg hadde ikke sluppet deg forbi om jeg syntes det var for trangt.

Dere motorsyklister trur dere har rett til alt mulig rart.

Du har ikke rett til å utøve din rett til å kjøre forbi om det er en unødvendig risiko involvert. Og jeg som involvert har all rett til å ikke slippe deg forbi om jeg mener det er en risiko.

Nei, det har du ikke. Det finnes ikke noe hjemmel i lovverket for slik risikoadferd. Du har like lite lov til å stenge for meg, som jeg har lov til å "dytte" på deg.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg stort sett ikke ser denne typen drittsekk-fakter fra bilførere lenger. De siste to årene har jeg stort sett bare gode erfaringer med mine medbilister i forhold til både mc og bil. Det er selvfølgelig noen som snakker i telefon, og noen som tror rushtrafikken er del av Le Mans, men type "jeg er ett godt rævhol som skal styre mine medtrafikanter", er mye historie.

Det sørgelige er mere at vi begynner å se at trailersjåfører begynner å bli ett problem, en gruppe som tidligere var en større del av løsningen enn problemet i trafikken. Mye utenlandske sjåfører i tett kolonne og med underdimensjonerte motorer, og mye nordmenn som kjører med fartssperre og grønt kjøremønster.

Men alt i alt bedre enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) De hører IKKE hjemme på veien, med mindre det er absolutt nødvendig!

2) De fleste syklister jeg har sett leker tour de france, kan ikke stoppe på rødt vettu, da går jo pulsen ned...

3) Senest for 10 min siden så jeg ei kjerring på sykkel som bare syklet forbi som om det var grønt... Fortjener å bli nedkjørt.. Da lærer kjerringa å stoppe på rødt. Det er aldri nødvendig å kjøre på rødt. STOPP!!

"Det er også nødvendig der det er sensorer som ikke registrer syklister" Hva mer bevis trenger du for at dere IKKE SKAL VÆRE I VEIEN?

5) I motsetning til motorsykler klarer dere faen ikke holde fartsgrensa. Stopp der dere er, og kom dere ut av veien!

Jeg hater den paragrafen egentlig ... Over alt annet på denne jord. (Unntatt innvandrere)

Det er den paragrafen politiet benytter når de ikke kan ta deg for noe annet.

Nei. Pell deg ut av veien jævla syklist. Få deg et ekte kjøretøy med motor.

Sykler hører mer hjemme i veien enn på fortauet. Dersom du er i tvil kan du finlese vegtrafikklova og forskrift om kjørende og gående trafikk (§18.3), og samtidig se etter hvor det står at dårlig tilrettelegging betyr at syklister ikke har lov til å sykle i veien.

Kan du komme med noen gode argumenter for at syklister burde forsvinne fra veiene?

Kan du komme med noen gode argumenter for at motorsyklister fortjener respekt?

Kan du komme med noen argumenter for at trafikanter som er større enn deg skal ta hensyn til deg når du ikke vil ta hensyn til de trafikantene som er mindre enn deg?

Min påstand er at om det blir flere tohjulinger, med eller uten motor, vil bilistene bli mer vant til tohjulinger og bli flinkere til å se seg for og ta hensyn. Har du noen argumenter mot det?

Jeg hadde satt pris på om du dempet hatet og begrenset bruken av engelsk slang i diskusjonen, men dersom dette viser seg umulig skal jeg gjøre mitt beste for å beholde min egen tone saklig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykler hører mer hjemme i veien enn på fortauet. Dersom du er i tvil kan du finlese vegtrafikklova og forskrift om kjørende og gående trafikk (§18.3), og samtidig se etter hvor det står at dårlig tilrettelegging betyr at syklister ikke har lov til å sykle i veien.

Kan du komme med noen gode argumenter for at syklister burde forsvinne fra veiene?

Kan du komme med noen gode argumenter for at motorsyklister fortjener respekt?

Kan du komme med noen argumenter for at trafikanter som er større enn deg skal ta hensyn til deg når du ikke vil ta hensyn til de trafikantene som er mindre enn deg?

Min påstand er at om det blir flere tohjulinger, med eller uten motor, vil bilistene bli mer vant til tohjulinger og bli flinkere til å se seg for og ta hensyn. Har du noen argumenter mot det?

Jeg hadde satt pris på om du dempet hatet og begrenset bruken av engelsk slang i diskusjonen, men dersom dette viser seg umulig skal jeg gjøre mitt beste for å beholde min egen tone saklig.

Skal vi sette han på en tråsykkel og tvinge han til å sykle Trondheim/Oslo??? Hadde vært dritgøy, latt han virkelig så slite, og tuta ørene hans fulle av hvordan man skal oppføre overfor hverandre i trafikken :P :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi sette han på en tråsykkel og tvinge han til å sykle Trondheim/Oslo??? Hadde vært dritgøy, latt han virkelig så slite, og tuta ørene hans fulle av hvordan man skal oppføre overfor hverandre i trafikken :P :D

Strengt tatt er dette like idiotisk forslag som om jeg skulle behandle samme strekning som Isle of Man, det er akkurat like uansvarlig.

90 % av den strekninga der er ikke designet for å takle samtrafikk mellom sykkel og bil.

Og dette er det bærende problemet; vi har aldri før tenkt på sykkel som noe annet enn rekreasjonelt for koseturer, antallet sykkelveier bygd med tanke på persontransport er i størrelse 3 sifret.

Dermed er ikke loven i stand til å fornuftig reflektere problemene som oppstår når sykkelen begynner å ta sin plass i trafikkbildet. Og man får denne uønskede situasjonen at sykkelistene har endt opp som fartsdumper på innfartsårene.

I den sammenhengen er det egentlig problematisk at syklister og sjåfører står å peker på hverandre , når de skulle ha pekt på politikerene.

Får nå peker politikere og vegvesenet på bilisten som den svakeste part og bruker dem som hoggestabbe for den hellige syklist, og det skaper bare konflikt i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi sette han på en tråsykkel og tvinge han til å sykle Trondheim/Oslo??? Hadde vært dritgøy, latt han virkelig så slite, og tuta ørene hans fulle av hvordan man skal oppføre overfor hverandre i trafikken :P :D

Hvorfor i granskauen skulle jeg SYKLET oslo trondheim?

Jeg har både bil og motorsykkel, og har NULL grunn til å sykle.

Du liker å tvinge folk til ting ja? Som å ligge bak deg i 60 i 80-sonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasBR har åpenbart ikke forstått at man er den samme personen enten man sitter i en bil, på en motorsykkel eller sykkel. Idiot er og blir idiot, uansett fremkomstmiddel. På en måte kan jeg jo forstå at han ønsker å kvitte seg med idiotene i trafikken, men ironisk nok burde han da starte med seg selv.

Anonymous poster hash: 71567...ed5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg av veien...

Fra: Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler).

§12.4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Jeg foreslår at du kommer deg av veien før du skader deg selv. Det tror jeg familien din hadde satt pris på også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tråden er ryddet for avsporing, personspekulasjon og svar på dette.

Kosemosr, mod

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retardism ass. (Udugelige syklister, bilister OG motorsyklister)

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg foreslår at du kommer deg av veien før du skader deg selv. Det tror jeg familien din hadde satt pris på også.

Jeg kjører ordentlig jeg, mer enn man kan si for mange andre...

Men, kanskje jeg bare skal gi totalt faen i alt av prinsipper jeg har, og kjøre som at jeg var audi-eier?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører ordentlig jeg, mer enn man kan si for mange andre...

Men, kanskje jeg bare skal gi totalt faen i alt av prinsipper jeg har, og kjøre som at jeg var audi-eier?

Ikke en dum idé. Så kanskje du får samme skjebne som syklistene du setter så pris på:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en dum idé. Så kanskje du får samme skjebne som syklistene du setter så pris på :)

Folk er så vant med at audioter kjører som idioter, så jeg tror ingen hadde merket noe...

Overrasker meg fortsatt at folk tror at det å ikke overleve en ulykke er en uting..

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Motorsyklister plager meg overhodet ikke. Jeg respekterer de på veien, og har aldri vært borti en motorsyklist som sinker meg eller utsetter meg for fare.

Når det er sagt så er det mye verre med tråsykler, scootere og mopeder.... De sinker og skaper trafikkfarlige situasjoner.

Til alle motorsyklister: Nyt tørre veier og nydelig motorsykkelvær fremover! Kos dere!

Anonymous poster hash: c7736...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasker meg fortsatt at folk tror at det å ikke overleve en ulykke er en uting..

Hva mener du?



Anonymous poster hash: 591d5...94e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasker meg fortsatt at folk tror at det å ikke overleve en ulykke er en uting..

Hva mener du?

Anonymous poster hash: 591d5...94e

Det jeg mener er at man normalt selvfølgelig ønsker å komme levende fra en ulykke, men det er ikke verdens undergang om man ikke gjør det.

Man kan dø av å hoppe i fallskjerm. Er det tragisk om man dør av det? Vel, personen som hoppet i fallskjerm har jo gjort en sport de elsker, hvor de VET at de kan dø. De har akseptert den risikoen.

Steve Irwin elsker dyr og natur, dykket sammen med piggrokker, og døde av det. Han døde av noe han elsket.

Paul Walker døde i en trafikkulykke, utifra hva jeg vet som følge av høy fart. Men han gjorde noe han elsket.(Man kan argumentere for at det var på feil sted, men det er en annen diskusjon).

Han døde antagelig med et smil om munnen.

Ofte er det lite kontroll man har over hva som skjer når en ulykke inntreffer.

Folk snakker om at "Oj, det er så farlig, du kan jo dø av det.." Tror de virkelig ikke de som gjør dette er klar over deT? Og har godtatt at akkurat det kan skje?

JA; selvfølgelig kan noen dø om de kjører i 180 på motorveien med en motorsykkel. Hvor stor er sjansen for at noen andre enn motorsyklisten dør ved en frontkollisjon? Nei, jeg sier ikke at det ikke går utover de i bilen, men risikoen er for motorsyklisten.

Nei, jeg sier ikke at på grunn av dette så er det greit å kjøre i 180 med motorsykkel. Jeg sier det at det er motorsyklisten som utsetter sitt eget, men ingen andres liv i fare. (Noe som heller ikke betyr at det er greit..)

Årlig dør det motorsyklister i Isle of Man-løpet. Men de har valgt det selv!

Nå ble det en avsporing av episke proporsjoner her, men grunnpoenget mitt var fortsatt at.. Vel, om jeg kommer levende fra en ulykke.. Okei..

Om jeg ikke gjør det... Okei.

Hver gang jeg kjører en bil, eller en motorsykkel, eller går langs veien så godtar jeg en risiko om at jeg KAN dø idag. Normalt sett er den risikoen minimal, men den er der. Jeg har ingen kontroll over hva andre kjøretøy gjør på veien. Det er ikke min jobb å passe på hva de gjør heller.

Alt jeg kan gjøre er å passe på at min kjøring er hensynsfull og aktpågivende, noe jeg selv mener jeg vanligvis gjør. Selvfølgelig, jeg er ikke perfekt (Tru det eller ei..) og har selvfølgelig forbikjøringer og andre ting som kunne vært gjort på en bedre måte.

Kjør pent, vis hensyn, og pass på at du har nok hestekrefter om du ønsker å gjøre en vågal forbikjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det en avsporing av episke proporsjoner her, men grunnpoenget mitt var fortsatt at.. Vel, om jeg kommer levende fra en ulykke.. Okei..

Om jeg ikke gjør det... Okei.

Det forklarer en del. Da er det ikke fullt så rart lenger at du er så i utakt med de aller fleste andre her inne, for jeg vil tro majoriteten av de som kjører på norske veier hver dag ikke føler det så likegyldig om de overlever kjøreturen eller ikke som det du gjør. Det er kanskje sjokkerende for deg, men jeg ser ikke på turen til kjøpesenteret som ekstremsport og kommer definitivt ikke til å dø med et smil om munnen med bagasjerommet fullt av Obs!-bæreposer.

Du må gjerne være eventyrlysten og spenningssøkende, men hold deg da unna veier der vanlige folk kjører.

Anonymous poster hash: 71567...ed5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...