Gå til innhold

Sommeren nærmer seg, og motorsyklene er snart på veien... Men..


AndreasBR

Anbefalte innlegg

Kjør pent, vis hensyn, og pass på at du har nok hestekrefter om du ønsker å gjøre en vågal forbikjøring.

Jeg skal hjelpe deg litt.

Kjør pent, vis hensyn og IKKE foreta vågale forbikjøringer.



Anonymous poster hash: 591d5...94e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjør pent, vis hensyn, og pass på at du har nok hestekrefter om du ønsker å gjøre en vågal forbikjøring.

Jeg skal hjelpe deg litt.

Kjør pent, vis hensyn og IKKE foreta vågale forbikjøringer.

Anonymous poster hash: 591d5...94e

Det har du ingen rett til å bestemme ;)

Vågale forbikjøringer er ikke det samme som farlige forbikjøringer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vågal: (dum)dristig, farlig, risikabel.

"Mr-Jeg-følger-alle-regler-og-mener-alle-andre-skal", men mener likevel at det er helt i orden å foreta farlige forbikjøringer. Samtidig håper du at syklister blir påkjørt. Og du ble noe hissig da en debattant mente at ungdommer i Sverige som drev med idiotkjøring på offentlig vei, og som stakk fra politiet, skulle kjøre seg ihjel. Det var helt feil visst nok.

Si meg, finnes du ikke konsekvent i det hele tatt? Du forteller i en debatt at man skal holde avstand til bilen foran, men så skriver du at den foran ikke skal bremse (tenne bremselysene) fordi den bak kan ende opp med å kjøre i hekken på bilen. Du påpeker at avstand er viktig, samtidig som du i neste setning skriver at dersom det skjer deg, så har du det på kamera. Med andre ord, du er en tailgater. Du er flink til å finne fram til paragrafer, men følger du dem selv? Det er noe ekstremt "asbergers" over måten du skriver på. Samtidig som du hele tiden motsier deg selv.

At du ikke ser det som et problem om du ikke overlever dagens kjøretur gir jeg blaffen i. Om du ønsker å foreta vågale (farlige) forbikjøringer bare for moro skyld, så gjør det. Men ikke faen om du skal sette andres liv i fare. Veien er ikke bare for deg, selv om du ser ut til å tro det. Veien er for alle, også syklister, pensjonister, traktorer osv. Jeg (og sikkert de fleste andre) ser det ikke som et skuldertrekk om dagens kjøretur skulle ende i tunet hjemme eller i en kald kjeller på et sykehus.

På tide å vokse opp. Du er 28-29 år, har hatt lappen i 10-11 år, men oppfører deg som en 18-åring uten fult utviklet frontallapp (konsekvensanalyse).

Vær gjerne opptatt av lover og regler, som du er så flink å vise til andre. Du burde ikke bare vise dem til andre, plukke ut det som er relevant for deg. Det er slik enkelte kristne leser Bibelen. Plukker ut det de vil følge, klarer å følge, og driter i resten. Vær altså konsekvent.



Anonymous poster hash: 591d5...94e
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vågal: (dum)dristig, farlig, risikabel.

"Mr-Jeg-følger-alle-regler-og-mener-alle-andre-skal", men mener likevel at det er helt i orden å foreta farlige forbikjøringer. Samtidig håper du at syklister blir påkjørt. Og du ble noe hissig da en debattant mente at ungdommer i Sverige som drev med idiotkjøring på offentlig vei, og som stakk fra politiet, skulle kjøre seg ihjel. Det var helt feil visst nok.

Si meg, finnes du ikke konsekvent i det hele tatt? Du forteller i en debatt at man skal holde avstand til bilen foran, men så skriver du at den foran ikke skal bremse (tenne bremselysene) fordi den bak kan ende opp med å kjøre i hekken på bilen. Du påpeker at avstand er viktig, samtidig som du i neste setning skriver at dersom det skjer deg, så har du det på kamera. Med andre ord, du er en tailgater. Du er flink til å finne fram til paragrafer, men følger du dem selv? Det er noe ekstremt "asbergers" over måten du skriver på. Samtidig som du hele tiden motsier deg selv.

At du ikke ser det som et problem om du ikke overlever dagens kjøretur gir jeg blaffen i. Om du ønsker å foreta vågale (farlige) forbikjøringer bare for moro skyld, så gjør det. Men ikke faen om du skal sette andres liv i fare. Veien er ikke bare for deg, selv om du ser ut til å tro det. Veien er for alle, også syklister, pensjonister, traktorer osv. Jeg (og sikkert de fleste andre) ser det ikke som et skuldertrekk om dagens kjøretur skulle ende i tunet hjemme eller i en kald kjeller på et sykehus.

På tide å vokse opp. Du er 28-29 år, har hatt lappen i 10-11 år, men oppfører deg som en 18-åring uten fult utviklet frontallapp (konsekvensanalyse).

Vær gjerne opptatt av lover og regler, som du er så flink å vise til andre. Du burde ikke bare vise dem til andre, plukke ut det som er relevant for deg. Det er slik enkelte kristne leser Bibelen. Plukker ut det de vil følge, klarer å følge, og driter i resten. Vær altså konsekvent.

Anonymous poster hash: 591d5...94e

Nei? Det er ikke greit å foreta farlige forbikjøringer.. Jeg har aldri sagt det, dine ord. herr/frøken hersketeknikk.

Jeg har aldri sagt jeg følger alle regler? Dine ord, hersketeknikk.

Jeg har ikke kommentert en slik video du beskriver. Jeg har dog kommentert en video der de har det morsomt, ingen idiotkjøring i den videoen.

Jeg er konsekvent jo? bare enkelte her som ikke ser det.

Jeg er ingen tailgater nei... Absolutt ikke.. vel, jeg er ikke perfekt, så noen ganger kanskje, akkurat som alle andre.

Jeg følger vel paragrafer like mye som en annen bilist. (Men til større grad enn en audiot)

Selvfølgelig er ikke veien bare for meg, tror du jeg kjører audi eller? Aldri sagt veien kun er for meg, jævla hersketknikk...

"Jeg (og sikkert de fleste andre) ser det ikke som et skuldertrekk om dagens kjøretur skulle ende i tunet hjemme eller i en kald kjeller på et sykehus."

Da er vi minst 2. Det er ikke et "skuldertrekk" å havne på sykehus, det er jo noe man vil unngå for enhver kost.

Enda mere hersketeknikk ja! Du er flink til å forsøke hersketeknikk.

Jeg følger dem selv, OG viser dem til andre. Mer enn man kan si om mange andre i trafikken!

Daglig ser jeg bilister som holder til venstre selv om det er helt tydelig at bilen bak vil forbi.. Snakk om å bryte trafikkreglene §12 avsnitt 4.

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver vågale forbikjøringer, og så skriver du at det ikke betyr farlig. Hva mener du vågalt betyr da?

I følge ordboka betyr det som referert til øverst: (dum)dristig, farlig, risikabel.



Anonymous poster hash: 591d5...94e

Endret av ninuska_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver vågale forbikjøringer, og så skriver du at det ikke betyr farlig. Hva mener du vågalt betyr da?

I følge ordboka betyr det som referert til øverst: (dum)dristig, farlig, risikabel.

Anonymous poster hash: 591d5...94e

Tja, mellom "OK" og "farlig" .. En våghals, en daredevil, som tar mindre sjanser. Vågale forbikjøringer, ikke farlige forbikjøringer.

Tvilsomme forbikjøringer?

Men, det er lørdag, jeg er sulten.. Pizzatime ;D

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din definisjon på vågal stemmer ikke med det som står i ordboka.

Vågal er farlig. Da tar man unødvendige sjansen og setter andre menneskers liv på spill. Slikt tuller man ikke med.

Anonymous poster hash: 591d5...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du ingen rett til å bestemme ;)

Vågale forbikjøringer er ikke det samme som farlige forbikjøringer..

Seriøst, jeg håper ikke du drar med de holdningene ut i trafikken.

Endret av Bud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så møtte jeg den første motorsyklisten på veiene her i går. Syklisten kuttet svingen og kom i min kjørebane. Flaks for han at jeg har rask reaksjon og at det ikke var glatt i akkurat den svingen. To svinger bortenfor var det et fint lag av rim.



Anonymous poster hash: 591d5...94e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så møtte jeg den første motorsyklisten på veiene her i går. Syklisten kuttet svingen og kom i min kjørebane. Flaks for han at jeg har rask reaksjon og at det ikke var glatt i akkurat den svingen. To svinger bortenfor var det et fint lag av rim.

Anonymous poster hash: 591d5...94e

Høres ut som at han har startet sesongen litt tidlig der dere bor/var..

Greit å holde seg i egen fil, med mindre man har god sikt fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det var noe tidlig? Det er frost om nettene, selv om veiene er tørre og det er mange varmegrader om dagen. Så i svingene der sola ikke tar, er det såpeglatt.

Her var det ikke sikt framover for motorsyklisten, svingen var krapp og veibanen smal. Håper det ga han en støkk, og at han på resten av turen holdt seg til sin side i slike svinger.

Det er ikke mange år siden en motorsyklist gjorde nettopp den feilen(noen mil lenger nord derfra),og havnet rett i fronten på en bil. Det er vel ikke noen overraskelse at motorsyklisten ikke overlevde turen.



Anonymous poster hash: 591d5...94e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ihugu motorsyklist, men forstår ikke hvor TS vil med innlegget sitt, det er litt sånn som syklistene som vil informere om sine rettigheter.

Ingen tar så store sjanser som motorsyklister, det vil si at når bestemor i løpet av sykkelsesongen møter én klovn på bakhjulet i kollektivfeltet ut av Oslo så skjærer hun alle under samme kam. Det viktigste vi motorsyklister kan gjøre er å kjøre defensivt og være forberedt på å tenke for alle andre.

Dette! Helt enig med deg Bud. Vi må tenke for andre, og være forberedt på alle mulige situasjoner. Vi er sårbare, og må derfor ta ansvar for oss selv.

--

Uff, denne tråden gjør meg flau på vegne av motorsyklister. Dette er IKKE med på å bedre holdningen andre har mot motorsyklister. Glad for å se at andre motorsyklister har klart å svare fornuftig i denne tråden :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette! Helt enig med deg Bud. Vi må tenke for andre, og være forberedt på alle mulige situasjoner. Vi er sårbare, og må derfor ta ansvar for oss selv.

--

Uff, denne tråden gjør meg flau på vegne av motorsyklister. Dette er IKKE med på å bedre holdningen andre har mot motorsyklister. Glad for å se at andre motorsyklister har klart å svare fornuftig i denne tråden :)

Han trådstarteren var i utgangspunktet ute etter anerkjennelse fordi han er en tøffing med A på førerkortet, men han har en lei tendens til å ta av litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det var noe tidlig? Det er frost om nettene, selv om veiene er tørre og det er mange varmegrader om dagen. Så i svingene der sola ikke tar, er det såpeglatt.

Her var det ikke sikt framover for motorsyklisten, svingen var krapp og veibanen smal. Håper det ga han en støkk, og at han på resten av turen holdt seg til sin side i slike svinger.

Det er ikke mange år siden en motorsyklist gjorde nettopp den feilen(noen mil lenger nord derfra),og havnet rett i fronten på en bil. Det er vel ikke noen overraskelse at motorsyklisten ikke overlevde turen.

Anonymous poster hash: 591d5...94e

Muligens. Jeg holder meg hvertfall alltid til min fil med mindre jeg kan se gjennom svingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette! Helt enig med deg Bud. Vi må tenke for andre, og være forberedt på alle mulige situasjoner. Vi er sårbare, og må derfor ta ansvar for oss selv.

--

Uff, denne tråden gjør meg flau på vegne av motorsyklister. Dette er IKKE med på å bedre holdningen andre har mot motorsyklister. Glad for å se at andre motorsyklister har klart å svare fornuftig i denne tråden :)

Må være noe jeg ikke har lest du blir flau over.. Enten det eller så er du en av disse rasshøla som kjører på høyre side av biler, utenfor veikanten osv.. Presser seg fram der det egentlig ikke er plass osv.

Jo, det er akkurat det den er. Vi skal ikke sitte der som en liten gruppe som holder kjeft og aldri sier noe, i redsel for at noen skal synes vi er den store skumle ulven.

Vi må forklare ting fra vårt ståsted, og skal ikke behøve tenke for alle andre hele tiden. Jeg hvertfall må tenke for MEG hele tiden, ikke for dem.. "Kan han plutselig svinge nå? Skal jeg slakke av litt?" "Kommer han bare bytte felt, bør jeg dra på litt og komme meg foran han?"

Slikt er det omtrent hele tiden på motorsykkel, man må tenke for seg selv. Det er totalt irrelevant å tenke "Hva skal han gjøre når han plutselig bytter felt uten å blinke".. .

Tanken er : Hva skal JEG gjøre dersom han bytter felt uten å blinke... Slutt å tenk for andre, og tenk for deg selv så blir det tryggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han trådstarteren var i utgangspunktet ute etter anerkjennelse fordi han er en tøffing med A på førerkortet, men han har en lei tendens til å ta av litt...

??? Hersketeknikk..

Bullshit, men fortsett slik som dette så kanskje jeg kommer streve for å bli det... Eneste gangen ting tar av er om jeg gir på litt for mye og det er en kul i veien, men som oftest kommer forhjulet ned på bakken igjen rimelig kjapt.

Har ikke vært ute etter noe anerkjennelse noe sted, kun å informere biler om å ta hensyn, på samme måte som vi må ta hensyn. ( Med unntak av kondomkledde syklister)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pandabjørnen

Du skriver stadig om at bilister må vise respekt, akt og hensyn til mc førere, men ser aldri at du mener den respekten bør virke begge veier. Det du ønsker skal fungere i praksis gjør ikke alltid det, og mye av det er fordi enkelte ikke er interessert i følge hverken trafikkregler, vise hensyn til andre trafikanter etc. Men det skjer da like ofte av enkelte mc førere, som det gjør fra enkelte bilister.

Dere som er mc førere har faktisk mye mer å ta hensyn til, fordi dere er mye mindre synlig enn biler og det kan være vanskelig å se dere i enkelte tilfeller. Men likevel så kjører noen som om de tror at alle ser dem og vet hva deres neste bevegelse er, men det klarer ikke vi å forrutse. At du vet hva ditt neste "trekk" i trafikken er, gjør ikke at jeg (eller andre) vet eller ser det.

Selv har jeg BECEDE og har snart rundet 2.000.000 kjørte kilometer (er ikke yrkessjåfør) og har fremdeles ikke vært den som har forårsaket et uhell i trafikken, men du verden så mange ganger min høye sittestilling (og oversikt) har gjort at jeg har kunnet bremse ned og "reddet" noen som har foretatt hasardiøse forbikjøringer. Og ikke minst etter mange mil i lastebil (med og uten henger) så blir en flink til å følge med i speilene når en kjører privatbil også, og flere enn en gang har jeg måttet legge meg utenfor den hvite linjen for mc førere som ikke oppdaget møtende biler tidsnok eller ikke visste at det kom en bakketopp de ikke visste om.

Merker jeg blir både provosert og "litt sjokkert" over enkelte av dine uttalelser, påstander og ikke minst manglende holdninger. Husk at respekt er noe en må gjøre seg fortjent til, det er ikke noe en får bare fordi en selv mener at de fleste må vike "for her kommer jeg", den dagen noen treffer en som ikke viker for en mer "agressiv" kjørestil så rammer det deg mye mer enn det rammer ham. For bilisten er beskyttet, det er ikke en mc fører med høyere selvtillit enn forstand.

Jeg forstår at du skriver mye av dette både for å provosere, og for å få bilister til å vise mer hensyn til dere mc førere. De fleste av mc førerene kjører meget fornuftig og er flinke til å vise hensyn/forståelse, men det finnes desverre noen av dem også som ikke gjør det (akkurat som hos bilistene, ikke bare Audi-førere). Og det handler aldri om hvem som er verst av oss, det handler om hvordan en kan gjøre dette mest mulig smidig og riktig til minst mulig fare for andre trafikanter.

Den viktigste tingen å innse er at det ikke er farten som dreper, det er den "forbanna bråstoppen" som min kjørelærer bestandig sa...... Og den bråstoppen kan komme fortere enn en aner, om en ikke viser hensyn og følger trafikkreglene som gjelder. Hjelper ikke hvem som har "retten på sin side" om en koliderer og blir skadet, det enkleste er å kjøre mindre utfordrende og vise mer hensyn. Altså sikkert en mer "kjedelig kjørestil" etter hva en kan lese litt om hvordan du beskriver din "mer aktive kjørestil".

Leste en litt treffende "bumper-sticker" for mange år siden,

Kör som ett helvette, och du vill snart vara där.....

I det ligger det mer sannhet og mening enn hva en skulle tro, så får den/de som føler seg truffet av dette ta det til etterretning. Om det ikke er noen som føler seg truffet av det så er jo det helt topp, for da slipper vi jo lese om flere trafikkulykker med tragiske utfall i avisene.....

Om jeg kjører feilfritt selv, nei det gjør jeg ikke, for det gjør ingen. Men jeg kjører forsiktig og viser hensyn til andre trafikanter, så kommer jeg heller litt seinere hjem enn ikke i det hele tatt......

Endret av pandabjørnen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være noe jeg ikke har lest du blir flau over.. Enten det eller så er du en av disse rasshøla som kjører på høyre side av biler, utenfor veikanten osv.. Presser seg fram der det egentlig ikke er plass osv.

Jo, det er akkurat det den er. Vi skal ikke sitte der som en liten gruppe som holder kjeft og aldri sier noe, i redsel for at noen skal synes vi er den store skumle ulven.

Vi må forklare ting fra vårt ståsted, og skal ikke behøve tenke for alle andre hele tiden. Jeg hvertfall må tenke for MEG hele tiden, ikke for dem.. "Kan han plutselig svinge nå? Skal jeg slakke av litt?" "Kommer han bare bytte felt, bør jeg dra på litt og komme meg foran han?"

Slikt er det omtrent hele tiden på motorsykkel, man må tenke for seg selv. Det er totalt irrelevant å tenke "Hva skal han gjøre når han plutselig bytter felt uten å blinke".. .

Tanken er : Hva skal JEG gjøre dersom han bytter felt uten å blinke... Slutt å tenk for andre, og tenk for deg selv så blir det tryggere.

Problemet er at "vårt" ståsted er ikke slik du beskriver.

Blir helt matt av måten du ordlegger deg på, kjenner at som andre her sier det blir umulig å ta deg på alvor. Du begynte ditt første innlegg med at du ønsket en saklig debatt, men siden har du ikke gjort noe for å prøve å få det til å bli det.

Det er nok rett som pandabjørnen sier at du prøver å sette alt helt på spissen, problemet er at du ikke når frem til noen. Det får bare motsatt virkning, og du forsterker fordommene mange har mot motorsyklister.

Håper at folk skjønner at dette ikke er er representativt for flertallet av motorstyklister!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...