Gå til innhold

Besteforeldre som ikke takler at 2 åringen overnatter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men hvor kommer dette avlastningsbehovet fra?

Jeg har snakket mye med foreldrene mine om dette og de sier at da de var småbarnsforeldre så var det ingen kultur for å sove ut, kjærestetid og å benytte besteforeldre (eller andre) til disse formålene. Hverken for dem eller andre de kjente. Dette tror jeg bare er en del av tiden vi lever i; vår higen etter å pleie oss selv, finne oss sjæl og vår egoistiske alenetid.

Anonymous poster hash: 8b873...877

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Barna" blir aldri for store til ikke å komme til foreldrene sine og si "jammen, de andre får slik og slik, så hvorfor får ikke jeg [slik hjelp]??"

Besteforeldre er forskjellige mennesker de og.



Anonymous poster hash: 4d0a2...daf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor kan besteforeldrene sove ut? Fordi det ikke er deres barn

Og hvorfor kan ikke foreldrene sove ut? Fordi de har valgt å få barn.

Rart at det skal være egoistisk den ene veien (de som ikke er ansvarlig for disse barna) når det ikke er egoistisk den andre veien (de som faktisk er ansvarlig for disse barna).

Anonymous poster hash: 8b873...877

Hva er egoistisk med å ønske ett nært forhold til familien?

Anonymous poster hash: b27de...a7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor kommer dette avlastningsbehovet fra?

Jeg har snakket mye med foreldrene mine om dette og de sier at da de var småbarnsforeldre så var det ingen kultur for å sove ut, kjærestetid og å benytte besteforeldre (eller andre) til disse formålene. Hverken for dem eller andre de kjente. Dette tror jeg bare er en del av tiden vi lever i; vår higen etter å pleie oss selv, finne oss sjæl og vår egoistiske alenetid.

Anonymous poster hash: 8b873...877

Men er det egentlig så fryktelig galt da? Få sove litt, ha litt kvalitetstid med kjæresten? Så lenge barna har det greit med noen de er trygge på. Kanskje det ikke var slik før, men behovet må da ha vært der? Det at folk tenker litt på seg selv en gang i blant er vel helt ok? Hvorfor skal det være så innmari negativt og være egoistisk en gang i blant? Kanskje man fungerer bedre som foreldre etter en god natts søvn av og til. Hvorfor ikke ta imot den hjelpen jeg tror flesteparten av besteforeldre vil gi sine barn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før bodde en vel mer oppå hverandre,mer hjemmetid for mødre,sammen med bestemødre osv.

Kjernefamilien var nok mer samlet vil jeg tro,og fordelte ansvar


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det egentlig så fryktelig galt da? Få sove litt, ha litt kvalitetstid med kjæresten? Så lenge barna har det greit med noen de er trygge på. Kanskje det ikke var slik før, men behovet må da ha vært der? Det at folk tenker litt på seg selv en gang i blant er vel helt ok? Hvorfor skal det være så innmari negativt og være egoistisk en gang i blant? Kanskje man fungerer bedre som foreldre etter en god natts søvn av og til. Hvorfor ikke ta imot den hjelpen jeg tror flesteparten av besteforeldre vil gi sine barn?

Det er en grunn til at så mange forhold går fyken i småbarnsperioden, nettopp det at det er såpass slitsomt å få hverdagen til å gå i hop at man ikke har overskudd eller ork til å ta vare på forholdet også.

Jeg vil tro at de fleste foreldre ønsker at barna skal ha det fint med partneren, og at de da gjerne bidrar ved å ha det hyggelig med barnebarna mens "barnet" får litt etterlengtet alenetid med partneren.

Sånn har i hvert fall de fleste av mine småbarnsforeldrebekjente det.

Anonymous poster hash: 99cfd...203

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er egoistisk med å ønske ett nært forhold til familien?

Anonymous poster hash: b27de...a7d

Man kan fint ha ett nært forhold til familien sin uten å kreve tjenester fra de...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at så mange forhold går fyken i småbarnsperioden, nettopp det at det er såpass slitsomt å få hverdagen til å gå i hop at man ikke har overskudd eller ork til å ta vare på forholdet også.

Jeg vil tro at de fleste foreldre ønsker at barna skal ha det fint med partneren, og at de da gjerne bidrar ved å ha det hyggelig med barnebarna mens "barnet" får litt etterlengtet alenetid med partneren.

Sånn har i hvert fall de fleste av mine småbarnsforeldrebekjente det.

Anonymous poster hash: 99cfd...203

Foreldrene mine klarte seg fint uten barnepass fra besteforeldre, da begge "sett" med besteforeldre er på hver sin kant av landet. Var det krise så ansatte de en barnevakt for kvelden. Men det var snakk om kanskje en eller to gang i året. Og ja, begge foreldrene mine var i full jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et tantebarn på 2 år, som jeg er veldig glad i, men aldri i verden om jeg hadde hatt henne på overnatting her. Leke med og passe på dagtid, helt greit og veldig trivelig, men det fins da grenser.

Mange grunner til det og, men ingen av dem betyr noe i nærheten av at jeg ikke bryr meg om ungen.



Anonymous poster hash: 1a687...052
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nevnt at man ikke kan kreve barnepass.

Men vi som har foreldre som passer barna våre med glede. Det er ikke slik at vi krever tjenester fra de. Her hjelper vi alle hverandre, enten det er bæring, oppussing, kakebaking, hagearbeide, barnepass, kjøring, dataproblemer eller hva det måtte være. Selv om våre foreldre ser på barnepass som kos (også fordi vi ikke lemper de på dem hver helg og forventer et ja)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mythic

Men er det egentlig så fryktelig galt da? Få sove litt, ha litt kvalitetstid med kjæresten? Så lenge barna har det greit med noen de er trygge på. Kanskje det ikke var slik før, men behovet må da ha vært der? Det at folk tenker litt på seg selv en gang i blant er vel helt ok? Hvorfor skal det være så innmari negativt og være egoistisk en gang i blant? Kanskje man fungerer bedre som foreldre etter en god natts søvn av og til. Hvorfor ikke ta imot den hjelpen jeg tror flesteparten av besteforeldre vil gi sine barn?

Behovet var nok der, men folk levde annerledes. Veldig mange mødre var hjemmeværende, og ikke utearbeidende slik som nå. Terskelen å spørre etter barnevakt var muligens høyere, folk bodde tettere på hverandre, og folk hjalp hverandre mer innad i vennekretser o.l.

Jeg er så gammel at jeg er vokst opp i samme hus som besteforeldrene mine. Det var alltid noen til å ta vare på meg, jeg sov der jeg hadde lyst, enten det var med mor og far eller i leiligheten til besteforeldrene mine. Spiste middag der det passet seg, og var med bestemor og bakte, laget mat, leste eller bare diltet etter henne. Foreldrene mine hadde også en stor vennekrets, og vi barna var ganske jevnaldrende. Vi overnattet ofte hos hverandre hvis noen trengte barnevakt, eller vi bare hadde lyst til å være der en natt.

Slik er det jo ikke nå lenger, og jeg har stor forståelse for at folk kan synes det er sårt at besteforeldre ikke ønsker å stille opp for barnebarna sine i like stor grad som før. Dette gjelder nok ikke så mange, tror og håper jeg. Jeg ser i hvert fall masse engasjerte besteforeldre i barnehagen hvor jeg jobber, og det er kjempehyggelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må minst to generasjoner tilbake, til tiden da kvinner flest var hjemmeværende, at dette var gjeldende. Akkurat som jeg, jobbet min mor og svigermor i fulle stillinger.

Vi tenkte aldri på å spørre dem om å være barnevakt. Hadde to unge jenter som vi brukte når vi skulle ut, så det var aldri et problem.

Barnet mitt hadde likevel mye kontakt med besteforeldrene sine, og bedre besteforeldre kunne vi ikke hatt for ham.

Alle som har vært foreldre vet at det kan være stritt, men det er et valg man tar. Man er voksen, og foreldre har ikke innflytelse på valgene dine.

Jeg ser mange besteforeldre som sliter seg ut på barnabarna sine. Bortskjemte barn tror dessverre at foreldrene er til for bare dem, også etter at de selv er blitt voksne. Jeg kaller det utnytting!

Nå er det mange foreldre som tyter og maser om å få lov til å bli besteforeldre og da...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteforeldre som ikke har tid til å skape gode relasjoner til barnebarna når de er små får ingenting igjen for det når barnebarna er blitt voksne. Det gjelder uansett overnattig eller ikke. Et voksen barnebarn som har fått oppleve gleden av besteforeldre som stilte opp velger som regel å gi denne gleden igjen av i form av feks hjelp eller tjenester når de har blitt voksne. Se på det denne veien. Når du er barn skal foreldre og besteforeldre ta vare på deg. Når du er voksen tar du vare på de gamle.

Jeg mener det er veldig viktig å ha god relasjon mellom besteforeldre og barnebarn. Dere som ikke har tid. Skam dere. Barnebarnet deres legger garantert merke til at farmor, mormor, farfar osv ikke har tid til dem. De kan rett og slett få inntrykket av at dere ikke bryr dere om dem. Meg meg og atter meg. Det går Ann å både reise, pleie seg selv og pleie forhold til barnebarna. Alt handler om en balanse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er merkelig at mange her ser ut til å mene at overnatting er det som skaper gode relasjoner! Jeg er dypt uenig, foreldrene mine henter jo barna, men å legge to stykker på under to år uten at jeg eller pappaen er der er jo tungt når du er litt opp i årene. Mye enklere når de er større og ikke sliter med tenner og annet. Skjønner det godt jeg!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av dagens besteforeldre vokste opp på en tid hvor giftemål og det første barn var i boks i løpet av deres første 20-årene. Etterhvert som årene gikk ble det også vanligere at de begge var yrkesaktive. De har også jobbet mye lengre enn hva deres foreldre gjorde.

Allikevel skal enkelte drive å kreve at de skal fortsette denne plikten med å avlaste dagens småbarnsforeldre for ellers er de ikke kjærlige nok..

Fyttigrisen.

Anonymous poster hash: 8b873...877

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fint ha ett nært forhold til familien sin uten å kreve tjenester fra de...

Nei, det er jo ikke sånn at familier skal hjelpe hverandre. De er der bare til pynt :)

Anonymous poster hash: b27de...a7d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis man er to i et forhold klarer man vel fint å avlaste hverandre i de aller første årene og da særlig om natten..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina

Godt å ha besteforeldre som bryr seg ja, nå døde bestemoren min da jeg var rundt 5-6 år. Hun bodde litt hjemme hos oss før hun fikk plass på hjem. Hun var blind. Jeg hjalp henne på do om natta husker jeg, og vi koste oss mye sammen den lille tiden vi hadde. Var koselig og sitte på fanget hennes når hun røyka, ha ha. Farmoren min var jeg heldig å ha til jeg ble 27 år. Var på mange overnattinger og var der hver eneste ferie fra jeg var 7-8 år. Var jeg som ringte og spurte, hun satt alene og var skilt for mange år siden. Vi spilte kort og spill. Hun lærte meg og jeg lærte henne nye kortspill. Hun var villig til å lære noe nytt hele livet, var ei veldig smart og god dame. Gud så masse fint vi hadde sammen. Og så ser jeg ego damene her i tråden. Mye som har dødd ut med de eldre genrasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, kjempeegoistisk at vi tar ansvar for barna våre selv og ikke lemper dem over på besteforeldrene for at vi skal få sove ut og ha kjærestetid.

Si meg, hva er det som ikke er egoistisk ved å ville lempe dem over på besteforeldrene (for å selv sove) for så å si at besteforeldre som ikke tar gledelig imot er dårlige besteforeldre?

Dere lever på en rosa sky og har et glansbildesyn på hvordan ting bør være.

Anonymous poster hash: 8b873...877

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser litt over at alle som syns man er egoistisk når man sier at man ikke ønsker å være barnevakt og ta ansvar for barnebarna, tror at man ikke tilbringer tid med de overhodet. Og at man ikke har følelser og er et iskaldt menneske.

Det stemmer ikke!

Jeg har sagt klart i fra at jeg ikke ønsker å være barnevakt. Men jeg tilbringer da tid sammen med dem likevel.

Anonymous poster hash: 3eaa3...4bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...