Gå til innhold

Katt på lang busstur? Trenger tips, takknemlig for hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kommenterer bare det du skriver om at kattens dyrevelferd ikke ivaretas, men det er det jeg forsøker å ivareta etter beste evne, selv om katten må bli med meg på reise. Og har du lest mange av innleggene her så ser du at noen faktisk omtrent går til angrep på person.

I den ideelle verden hadde det vært et avlastningshjem som kunne ta seg av katten min, men slik er det ikke. Jeg har allerede sett etter noe slikt, men det er så godt som umulig å få noen til å passe han for noen få dager, så...

Slik mange her skriver så kan jeg ta ut katten på ferger og under en halvtimes pause som er midt i turen. Da får pus sterkt på seg og i bunn og grunn så er ikke turen noe verre enn flyturen med VELDIG høye lyder og brak osv, og at katten da satt i et mye mindre bur.

Anonymous poster hash: c82b0...648

Jeg forstår at gode råd preller av på deg så du får bare kjøre på. Men jeg må si at jeg virkelig synes synd på pus her og at det er trist at du ikke prøver å finne en skikkelig løsning. Husk at du skal tilbake også, altså to lange turer i buss, ikke bra.

Anonymous poster hash: 30847...f75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår at gode råd preller av på deg så du får bare kjøre på. Men jeg må si at jeg virkelig synes synd på pus her og at det er trist at du ikke prøver å finne en skikkelig løsning. Husk at du skal tilbake også, altså to lange turer i buss, ikke bra.

Anonymous poster hash: 30847...f75

Jeg har tatt i mot mange gode råd her inne. Hvorfor skriver du på en sånn hatsk måte egentlig? Jeg prøver faktisk å finne beste løsning her, men det vil du tydeligvis overhode ikke forstå...

Anonymous poster hash: c82b0...648

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også nevne at det fascinerer meg at du skal ta buss 7 timer til samme sted som det tar 5 timer å fly til.

Anonymous poster hash: 30847...f75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også nevne at det fascinerer meg at du skal ta buss 7 timer til samme sted som det tar 5 timer å fly til.

Anonymous poster hash: 30847...f75

Det tar også 5 timer til sammen med fly, hvilket vil si flybuss begge veier og transporten før jeg i det hele tatt kommer til flybuss. Bussen kjører direkte.

Anonymous poster hash: c82b0...648

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt i mot mange gode råd her inne. Hvorfor skriver du på en sånn hatsk måte egentlig? Jeg prøver faktisk å finne beste løsning her, men det vil du tydeligvis overhode ikke forstå...

Anonymous poster hash: c82b0...648

Hatsk måte? Jeg kjenner ikke deg, har ingen mulighet til å vite hvem du er og har derfor ingenting i mot deg og hat er hvertfall ikke tilstede på følelsesspekteret.

Derimot kjenner jeg dyr og har hatt flere dyr enn de fleste i min eie og alltid klart å gi de det fortjener.

Så lenge du gjennomfører den reisen så har du jo egentlig ikke tatt imot noen råd, bare modifikasjoner på egen plan.

Anonymous poster hash: 30847...f75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatsk måte? Jeg kjenner ikke deg, har ingen mulighet til å vite hvem du er og har derfor ingenting i mot deg og hat er hvertfall ikke tilstede på følelsesspekteret.

Derimot kjenner jeg dyr og har hatt flere dyr enn de fleste i min eie og alltid klart å gi de det fortjener.

Så lenge du gjennomfører den reisen så har du jo egentlig ikke tatt imot noen råd, bare modifikasjoner på egen plan.

Anonymous poster hash: 30847...f75

Du skriver jo på en måte som ihvertfall ikke er velmenende.

Vel, nå er det mange her inne samt Dyrebeskyttelsen selv som sier at det går greit å ha med katten på bussturen. Så ikke si at jeg ikke har tatt i mot noen råd. Jeg har også hatt mange dyr i min eie og alltid klart å gi de det de fortjener.

Anonymous poster hash: c82b0...648

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du, i påske- og sommerferietider er ungdomsbillettene oppe i 1000 kroner på det tidspunktet timeplanen min er banka slik at jeg vet når jeg kan reise. Så blir det i tillegg 370 kroner hver vei når katten min skal være med. påske- og sommerferie blir da 370 kroner ganger fire. Du kan være så skeptisk du vil, men vennligst ikke spekuler i min økonomi. Dyrebeskyttelsen hjelper til med veterinærutgifter siden jeg ennå er student og han er adoptert derfra, men buss-reisene mener de er greit og de sponser derfor ikke det. Hvis jeg sier at jeg ikke har råd til å ta med katten på flyet så har jeg ikke det, vennligst ikke be meg om å utdype mer om det for det går virkelig inn på et mer personlig plan... Og som noen andre her skriver så gjør det meg virkelig ikke til noen dårlig dyreeier av den grunn.

Hvem her inne har skrevet at buss-selskapene har restriksjoner ang dyr i passasjerdelen? Kan ikke huske å ha lest det, kan du kopiere?

Anonymous poster hash: c82b0...648

Hvis man er tidlig ute med billetter er ikke prisene satt opp enda. Jeg bestilte i desember og fikk billetter til samme pris som valig. I januar var det også januarsalg hos norwegian. Disse bilettene kostet gjerne mindre enn ungdomsbillett hos SAS.

Anonymous poster hash: 4c019...597

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er tidlig ute med billetter er ikke prisene satt opp enda. Jeg bestilte i desember og fikk billetter til samme pris som valig. I januar var det også januarsalg hos norwegian. Disse bilettene kostet gjerne mindre enn ungdomsbillett hos SAS.

Anonymous poster hash: 4c019...597

Takk for tipset! Men det er veldig vanskelig for meg å bestille noe tidligere enn et par uker før avreise, da det er mye uforutsett på timeplanen. Til sommeren kan jeg bestille i god tid, men ikke til påske, og de er allerede satt opp i pris.

Anonymous poster hash: c82b0...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ta får litt vel mye krasse svar. Jeg var selv hatt med kattene mine på tur. To stk i et bur hvor begge kunne ligge med god plass. Først buss, så tog, så buss å så bytte av buss. Turen tok ca 6 timer, og kattene fikk komme ut når det gikk for å strekke på seg. De lå å sov hele turen med unntak av når vi måtte bytte transport. Som regel er bussjåførene veldig greie, men du bør ha alternativer klar i tilfelle du blir kastet av på turen. Jeg hadde sjåfør som sto klar til å hente meg hvis jeg ikke fikk bli med. Men det gikk knirkefritt.

TS du veit selv hva som er beste for din katt. Drit i folk som nesten sier at du er en dyremishandler for å i det hele tatt tenke tanken på turen. Men lær katten din til å gå i sele før turen, ellers kan den prøve å vri seg ut av selen å bli borte under veis.

Anonymous poster hash: e12ba...86a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ta får litt vel mye krasse svar. Jeg var selv hatt med kattene mine på tur. To stk i et bur hvor begge kunne ligge med god plass. Først buss, så tog, så buss å så bytte av buss. Turen tok ca 6 timer, og kattene fikk komme ut når det gikk for å strekke på seg. De lå å sov hele turen med unntak av når vi måtte bytte transport. Som regel er bussjåførene veldig greie, men du bør ha alternativer klar i tilfelle du blir kastet av på turen. Jeg hadde sjåfør som sto klar til å hente meg hvis jeg ikke fikk bli med. Men det gikk knirkefritt.

TS du veit selv hva som er beste for din katt. Drit i folk som nesten sier at du er en dyremishandler for å i det hele tatt tenke tanken på turen. Men lær katten din til å gå i sele før turen, ellers kan den prøve å vri seg ut av selen å bli borte under veis.

Anonymous poster hash: e12ba...86a

Tusen takk for gode tips jeg vil ta med meg videre, og takk for positiv støtte.

Anonymous poster hash: c82b0...648

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvilken by du bor i, men jeg ville sett etter grupper på facebook o.l. der folk tilbyr seg å passe katter. F.eks i Bergen er det en gruppe som heter "kattepass i Bergen" eller noe sånt, ganske mange medlemmer. Har ikke lest hele tråden her, men ville prøvd ganske mye for å finne noen som kan passe den i påskeferien. Sommerferien skjønner jeg blir for lenge da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvilken by du bor i, men jeg ville sett etter grupper på facebook o.l. der folk tilbyr seg å passe katter. F.eks i Bergen er det en gruppe som heter "kattepass i Bergen" eller noe sånt, ganske mange medlemmer. Har ikke lest hele tråden her, men ville prøvd ganske mye for å finne noen som kan passe den i påskeferien. Sommerferien skjønner jeg blir for lenge da.

Dette tenker jeg også som den beste løsningen her.Prøv å finn noen som kan passe den,eller få plass på et kattepensjonat.

Dyr liker ikke å reise,og kan bli reisesyke og kaste opp akkurat som mennesker.Jeg hadde ikke utsatt en katt for en så lang busstur uten mulighet for pauser og lufteturer underveis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvilken by du bor i, men jeg ville sett etter grupper på facebook o.l. der folk tilbyr seg å passe katter. F.eks i Bergen er det en gruppe som heter "kattepass i Bergen" eller noe sånt, ganske mange medlemmer. Har ikke lest hele tråden her, men ville prøvd ganske mye for å finne noen som kan passe den i påskeferien. Sommerferien skjønner jeg blir for lenge da.

Takk for tips om facebooksider, fant en side her jeg bor nå. Vil selvsagt vurdere vedkommende som skal passe nøye først, jeg er ikke av typen som liker å bare "sette bort" katten til noen jeg ikke vet om jeg kan stole på :) er jeg usikker så synes jeg det er bedre å ta han med. Men uansett godt tips

Anonymous poster hash: c82b0...648

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette tenker jeg også som den beste løsningen her.Prøv å finn noen som kan passe den,eller få plass på et kattepensjonat.

Dyr liker ikke å reise,og kan bli reisesyke og kaste opp akkurat som mennesker.Jeg hadde ikke utsatt en katt for en så lang busstur uten mulighet for pauser og lufteturer underveis.

Han har mulighet for pauser og lufteturer underveis på turen. :)

Anonymous poster hash: c82b0...648

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvilken by du bor i, men jeg ville sett etter grupper på facebook o.l. der folk tilbyr seg å passe katter. F.eks i Bergen er det en gruppe som heter "kattepass i Bergen" eller noe sånt, ganske mange medlemmer. Har ikke lest hele tråden her, men ville prøvd ganske mye for å finne noen som kan passe den i påskeferien. Sommerferien skjønner jeg blir for lenge da.

Sjekket siden jeg nevnte nærmere nå.. Herregud, for noen priser! Det var dyrere enn pensjonat. Har verken råd til kattehotell eller kattepensjonat. Og ingen i min omkrets eller nettverk kan stille opp og passe han / som jeg stoler på at gir han det han trenger..

Ser det er mange som nøler ved at jeg ikke har råd til dyre flybilletter eller kattepensjonat, men dette er VIRKELIG blodig alvor... Jeg har ikke råd... Ser heller ikke noe poeng i å diskutere min økonomi når jeg selv godt kjenner mine egne rammer, og andre ikke har aning..

Anonymous poster hash: c82b0...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Jeg mente har verken råd til ovennevnte kattepass, eller kattepensjonat. Blir litt mye å tenke på her, hehe



Anonymous poster hash: c82b0...648
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dyr liker ikke å reise

Vil bare nevne katten jeg vokste opp med her - hun var veldig glad i å reise. Hver gang mamma skulle et eller annet i bilen, altså ikke ut å kjøre, så hoppet katten inn i bilen og la seg på "hattehylla" over bagasjerommet. Hun elsket også å stå på fanget til den som satt foran til høyre for sjåføren, og ha frampotene på dashbordet for å se ut mens man kjørte.

Hvorvidt dette er trygt for passasjerer og dyr kan diskuteres, men en ting er sikkert og det er at ikke alle dyr synes det er utrivelig å reise. Kjenner også mange hunder som elsker å sitte i bil. Og katten min er som sagt av den rolige typen som begynner å bli nokså vant til å sitte i bil (Dyrebeskyttelsen har fartet ganske mye på han, samt at jeg er helt sikker på at han har reist mye når han var yngre og hadde et annet hjem).

Anonymous poster hash: c82b0...648

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjell i pris på buss og fly?



Anonymous poster hash: 4735b...658
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjell i pris på buss og fly?

Anonymous poster hash: 4735b...658

Studentpris på buss er 289,- én vei, og muligens må jeg betale litt for katten. Det blir kanskje maks en tusenlapp tur/retur, hvis jeg må betale 200,- for katten én vei (noe jeg tviler på?).

Ungdomsbillett (som er det billigste jeg pleier å ha mulighet til å få tak i) koster alt fra 599,- til 1000,- én vei, alt ettersom når jeg får bestilt, svært sjeldent at jeg rekker å få billetter til 599,-. Og i tillegg kommer flybuss på kr 100,- én vei, og katten i kabinen kr 370,-. Totalt tur/retur blir prisen da 2-3000 kroner.

Dette må ganges med to, da det er snakk om både påske- og sommerferie. Prisforskjellen blir da 2000,- for buss, og 6000,- for fly.

Dette er ikke mye penger i forskjell for en "vanlig mann i gata" med penger på bok, men for meg har det MYE å si.

Anonymous poster hash: c82b0...648

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som sier at Nor-way ikke tillater dyr på bussen, vel - det er der jeg så hunder. Så jo, jeg vil da tro at de tillater dyr. Disse hundene satt altså PÅ bussen, hvor den ene satt i et sete og den andre satt på gulvet og klynket.

Da har ikke bussjåføren gjort jobben sin:

"Kan jeg ta med dyr?

Nei, det er ikke tillatt å ta med dyr ombord i bussen. Kun førerhund for blinde, polititjenestehund med politi i uniform og redningshund/ servicehund*) i tjeneste/opplæring med tjenestesele aksepteres og befordres fritt.

*) Skal kunne identifiseres med vest og /eller skrifitlig dokumentasjon.

Dette av hensyn til passasjerer med astma og allergi.

For mer informasjon se bestemmelser fra Samferdsdepartementet "

http://www.nor-way.no/om-bord-i-bussen/kan-jeg-ta-med-dyr-article295-4759.html

Anonymous poster hash: 64638...134

Rettelse:

Kan jeg ta med dyr på bussen?

Nei, det er ikke tillatt å ta med dyr ombord i bussen. Kun førerhund for blinde, polititjenestehund med politi i uniform og redningshund i tjeneste/opplæring med tjenestesele aksepteres og befordres fritt. Dette av hensyn til passasjerer med astma og allergi.

Det er gjort unntak på 141 og 191 Lavprisekspressen og 192 konkurrenten som tar med dyr mot at eier betaler barnetakst. Plassgaranti gjelder ikke for dyr og må vike for evt. allergikere i disse tilfellene

http://www.nor-way.no/Kundeservice/FAQ/#Kan%20jeg%20ta%20med%20dyr%20p%C3%A5%20bussen

Det kan hende det er på unntaks-linjene Gurgemeie har sett noen med hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...