Gå til innhold

Katt på lang busstur? Trenger tips, takknemlig for hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes folk med allergi er litt hysteriske.. jeg har allergi selv, men jeg både har egen katt og har passet andres katter. Er man SÅ skrekkelig allergisk at et dyr langt unna påvirker så får man ta allergipiller hver dag da, det er jo feks hunder overalt... Og en person med katt har gjerne masse kattehår på seg som sikkert er like allergifremkallende om man sitter ved siden av som en katt i et ganske tett bur er.

Anonymous poster hash: 2a994...1f8

Altså...Jeg har alltid med meg medisinen min når jeg er ute å reiser, jeg elsker katter og kunne ønske jeg kunne ha katt selv, men jeg er super allergisk mot dem.

De gir meg astma allergiske anfall, altså ikke bare klør det i øyene og renner fra nesa, men jeg får heller ikke til å puste.

For de som ikke har astma og ikke vet hva ett astma anfall er, så kjennes det ut som om jeg puster gjennom ett sugerør..Som stadig bare blir tettere og tettere, til jeg sitter der og hikster etter luft...

Nå tar jo jeg med meg astma medisiner også, men medisinene hjelper meg ikke =/

Vær glad for at du ikke er SÅ allergisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gurgemeie

Til deg som sier at Nor-way ikke tillater dyr på bussen, vel - det er der jeg så hunder. Så jo, jeg vil da tro at de tillater dyr. Disse hundene satt altså PÅ bussen, hvor den ene satt i et sete og den andre satt på gulvet og klynket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS - du virker ekstremt firkanta og ikke så opphengt å dyrevelferd som du skal ha det til.

Du reiser selvfølgelig ikke hjem i påsken dersom buss er eneste mulighet. Så får du heller spare de kronene som skal til for at du har råd til å reise hjem med fly til sommeren. Jeg fatter ikke at det er en diskusjon engang?!!

Og at du ikke har tid til å kontakte busselskapet før du reiser er jo helt sprøtt, er jo lenge til påske? Nei, dette synes jeg er merkelig.

La den stakkars katten få slippe!

Anonymous poster hash: 30847...f75

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS - du virker ekstremt firkanta og ikke så opphengt å dyrevelferd som du skal ha det til.

Du reiser selvfølgelig ikke hjem i påsken dersom buss er eneste mulighet. Så får du heller spare de kronene som skal til for at du har råd til å reise hjem med fly til sommeren. Jeg fatter ikke at det er en diskusjon engang?!!

Og at du ikke har tid til å kontakte busselskapet før du reiser er jo helt sprøtt, er jo lenge til påske? Nei, dette synes jeg er merkelig.

La den stakkars katten få slippe!

Anonymous poster hash: 30847...f75

Det er ihvertfall tydelig at det er lett å skrive innlegg i andres tråder uten å vite hva man snakker om. Nei, jeg er ikke firkanta og det er ikke noe som er merkelig i min situasjon, men jeg er ikke interessert i å brette ut alt av personlige ting her inne. Som sagt er det personlige årsaker som gjør at jeg muligens er nødt til å reise hjem i påsken, og jeg har ikke mulighet til å la katten være noe annet sted da. Merkelig hvor lett det er for dere utenforstående å komme med synsinger her (og ellers på KG) når det er mye dere ikke aner noe om.

Anonymous poster hash: c82b0...648

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg tenker blir den beste løsningen nå, hvis det blir sånn at jeg blir nødt til å ta han med på bussen. Håper bare at bussjåføren går med på at jeg tar med katten på bussen. Og ja tenker at det kan være lurt å ta med hundeposer på bussen. Men jeg faster han noen timer før vi reiser (etter anbefaling fra Dyrebeskyttelsen), og prøver å la han få gå på do før vi reiser. Men så er han jo som alle katter meget renslig, i tillegg til at han er svært lite nervøs av seg, så det er høyst usannsynlig at han bæsjer i buret/ under turen. I hvert fall hvis jeg kjører de forhåndsreglene jeg nevner her.

Anonymous poster hash: c82b0...648

Dersom det kommer en allergiker på bussen underveis, vil dere bli satt av. Dette er grunnen til at bl.a. NORWAY Bussekspress har forbud mot å ha med dyr på bussen. Og du vil uansett ikke få ha katten i stort reisebur, kun i bag på størrelse med de som går inn i kabinen på fly.

Fant dette på nettbuss sine sider:

"

Dyr på bussen

TIMEkspressen sine avganger er det lov å ta med hund, men du må betale halv pris av voksenbillett uansett om hunden er stor eller liten. Førerhund reiser selvsagt gratis.

Nettbuss express og Bus4You tar av hensyn til allergikere ikke med dyr (hund, katt, osv). Unntak er førerhund, polititjenestehund og redningshund i tjeneste/opplæring.

Utdrag fra de nasjonale befordringsvedtektene angående dyr:

§ 11 Levende dyr

Transportøren har ikke plikt til å ta med levende dyr. Vognbetjeningen avgjør i hvilken utstrekning dyr kan tas med i rutebilen. Hunder skal holdes i bånd under transporten og plasseres slik at de ikke sjenerer andre reisende. Dyr som er aggressive eller sjenerer de reisende på annen måte, kan settes av under transporten"

Anonymous poster hash: 64638...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS - du virker ekstremt firkanta og ikke så opphengt å dyrevelferd som du skal ha det til.

Du reiser selvfølgelig ikke hjem i påsken dersom buss er eneste mulighet. Så får du heller spare de kronene som skal til for at du har råd til å reise hjem med fly til sommeren. Jeg fatter ikke at det er en diskusjon engang?!!

Og at du ikke har tid til å kontakte busselskapet før du reiser er jo helt sprøtt, er jo lenge til påske? Nei, dette synes jeg er merkelig.

La den stakkars katten få slippe!

Anonymous poster hash: 30847...f75

Og til din info så har jeg som sagt kontaktet buss-selskapet... Ja, merkelig hvor lett det er å synse om ting når man ikke engang gidder å lese hele tråden før man skriver et krasst innlegg. - TS

Anonymous poster hash: c82b0...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom det kommer en allergiker på bussen underveis, vil dere bli satt av. Dette er grunnen til at bl.a. NORWAY Bussekspress har forbud mot å ha med dyr på bussen. Og du vil uansett ikke få ha katten i stort reisebur, kun i bag på størrelse med de som går inn i kabinen på fly.

Fant dette på nettbuss sine sider:

"

Dyr på bussen

TIMEkspressen sine avganger er det lov å ta med hund, men du må betale halv pris av voksenbillett uansett om hunden er stor eller liten. Førerhund reiser selvsagt gratis.

Nettbuss express og Bus4You tar av hensyn til allergikere ikke med dyr (hund, katt, osv). Unntak er førerhund, polititjenestehund og redningshund i tjeneste/opplæring.

Utdrag fra de nasjonale befordringsvedtektene angående dyr:

§ 11 Levende dyr

Transportøren har ikke plikt til å ta med levende dyr. Vognbetjeningen avgjør i hvilken utstrekning dyr kan tas med i rutebilen. Hunder skal holdes i bånd under transporten og plasseres slik at de ikke sjenerer andre reisende. Dyr som er aggressive eller sjenerer de reisende på annen måte, kan settes av under transporten"

Anonymous poster hash: 64638...134

Dette har jeg også sett, men synes ikke det gikk fram her at jeg ikke får ha med katten på TIMEkspressen. Hvis det er lov til å ha med hund så er det jo ikke noe grunn til å ikke få ha med katt.

Anonymous poster hash: c82b0...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes folk med allergi er litt hysteriske.. jeg har allergi selv, men jeg både har egen katt og har passet andres katter. Er man SÅ skrekkelig allergisk at et dyr langt unna påvirker så får man ta allergipiller hver dag da, det er jo feks hunder overalt... Og en person med katt har gjerne masse kattehår på seg som sikkert er like allergifremkallende om man sitter ved siden av som en katt i et ganske tett bur er.

Anonymous poster hash: 2a994...1f8

Jeg er allergiker, og selv om jeg tar allergimedisiner, så reagerer jeg etter få timer i kattehus. Så jeg er av de som hadde forlangt at katt og eier ble satt av dersom jeg gikk på buss for lengre reise, og det var katt på bussen.

Et fly har større luftvolum enn en buss, og på kortere flyturer er ikke allergener noe stort problem. Og det er ingen flyselskap som lar en ha katt inne på flyet ved lengre reiser, da må de fraktes i lasterommet.

Anonymous poster hash: 64638...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som sier at Nor-way ikke tillater dyr på bussen, vel - det er der jeg så hunder. Så jo, jeg vil da tro at de tillater dyr. Disse hundene satt altså PÅ bussen, hvor den ene satt i et sete og den andre satt på gulvet og klynket.

Da har ikke bussjåføren gjort jobben sin:

"Kan jeg ta med dyr?

Nei, det er ikke tillatt å ta med dyr ombord i bussen. Kun førerhund for blinde, polititjenestehund med politi i uniform og redningshund/ servicehund*) i tjeneste/opplæring med tjenestesele aksepteres og befordres fritt.

*) Skal kunne identifiseres med vest og /eller skrifitlig dokumentasjon.

Dette av hensyn til passasjerer med astma og allergi.

For mer informasjon se bestemmelser fra Samferdsdepartementet "

http://www.nor-way.no/om-bord-i-bussen/kan-jeg-ta-med-dyr-article295-4759.html

Anonymous poster hash: 64638...134

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også sett, men synes ikke det gikk fram her at jeg ikke får ha med katten på TIMEkspressen. Hvis det er lov til å ha med hund så er det jo ikke noe grunn til å ikke få ha med katt.

Anonymous poster hash: c82b0...648

Du får ha med hund, men ingen andre dyr. Hadde det vært tillatt med andre dyr enn hund, hadde det stått.

Anonymous poster hash: 64638...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ha med hund, men ingen andre dyr. Hadde det vært tillatt med andre dyr enn hund, hadde det stått.

Anonymous poster hash: 64638...134

Hva skulle grunnlaget for det være? Hva er forskjellen på hund i bånd på bussen, og katt i bur? Vi får vente og se til jeg får svar fra buss-selskapet.

Anonymous poster hash: c82b0...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allergiker, og selv om jeg tar allergimedisiner, så reagerer jeg etter få timer i kattehus. Så jeg er av de som hadde forlangt at katt og eier ble satt av dersom jeg gikk på buss for lengre reise, og det var katt på bussen.

Et fly har større luftvolum enn en buss, og på kortere flyturer er ikke allergener noe stort problem. Og det er ingen flyselskap som lar en ha katt inne på flyet ved lengre reiser, da må de fraktes i lasterommet.

Anonymous poster hash: 64638...134

Hva mener du med at fly har større luftvolum enn en buss? Kan du utdype?

Anonymous poster hash: c82b0...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall tydelig at det er lett å skrive innlegg i andres tråder uten å vite hva man snakker om. Nei, jeg er ikke firkanta og det er ikke noe som er merkelig i min situasjon, men jeg er ikke interessert i å brette ut alt av personlige ting her inne. Som sagt er det personlige årsaker som gjør at jeg muligens er nødt til å reise hjem i påsken, og jeg har ikke mulighet til å la katten være noe annet sted da. Merkelig hvor lett det er for dere utenforstående å komme med synsinger her (og ellers på KG) når det er mye dere ikke aner noe om.

Anonymous poster hash: c82b0...648

Men i mine øyne så strider det i mot god dyrevelferd å tvinge en katt til å sitte inne i ett lite bur i 9 timer to ganger på en uke så jo da er det mye som er merkelig her.

Om du absolutt må hjem så får du påkoste deg flybillett eller reise et par dager alene og spørre om noen kan komme innom og se til katten.

Dersom du anser mitt innlegg som krasst så anbefaler jeg deg å gå over enkelte av dine svar her i tråden og se hvordan du fremstår selv.

Anonymous poster hash: 30847...f75

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HappyWaffle

Som noen over her skriver så er det førstemann til mølla når det gjelder fly, men om det er annerledes på buss vet jeg jo ikke... Men kan ikke gjøre noe annet enn å prøve uansett, jeg har ikke noe valg.

Anonymous poster hash: c82b0...648

Det var det jeg fikk høre fra et selskap en gang. Men nå er det noen få år siden, å det kan så klart være forskjell på reglene hos de enkelte selskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta medisinen din når du skal reise, evt ta med. Anonymous poster hash: c82b0...648

Jeg tar faktisk allergimedisiner hver eneste dag hele året, men må som sagt ha ekstra når jeg er i nærheten av dyr. Selv når jeg tar ekstra medisiner reagerer jeg og risikerer astmaanfall, men katten til TS er åpenbart viktigere enn min helse.

Anonymous poster hash: b5686...4d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i mine øyne så strider det i mot god dyrevelferd å tvinge en katt til å sitte inne i ett lite bur i 9 timer to ganger på en uke så jo da er det mye som er merkelig her.

Om du absolutt må hjem så får du påkoste deg flybillett eller reise et par dager alene og spørre om noen kan komme innom og se til katten.

Dersom du anser mitt innlegg som krasst så anbefaler jeg deg å gå over enkelte av dine svar her i tråden og se hvordan du fremstår selv.

Anonymous poster hash: 30847...f75

I mine øyne strider det mot god dyrevelferd at en katt må være hjemløs og lide av ulike sykdommer (som nevnt tidligere i tråden) fordi ingen tar seg av den. Jeg har tatt meg av en katt og jeg bor langt hjemmefra, hvilket tilsier at jeg er nødt til å reise langt med katten uansett. Flyturen tar minimum 5 timer til sammen og det er ikke kort tid det heller, og da er flybagen mye mindre enn et bur i hardplast! Hadde det vært deg og du visste at moren din hadde kreft, så hadde det ikke vært merkelig for deg heller. Og det hadde heller ikke vært merkelig når du ikke hadde noe sted å ta penger ifra slik at du ikke hadde råd til utgiftene for fly, og ingen kunne passe katten din på en slik måte at kattens velferd ble ivaretatt!

Det er ikke rart at man blir krass selv når man opplever at mange innlegg blir skrevet kun for å rakke ned på trådstarter og at man blir beskrevet som om man er interessert i å pine katten sin og/eller medpassasjerer i bussen. Tror nok du hadde reagert på akkurat samme måte selv.

Anonymous poster hash: c82b0...648

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tar faktisk allergimedisiner hver eneste dag hele året, men må som sagt ha ekstra når jeg er i nærheten av dyr. Selv når jeg tar ekstra medisiner reagerer jeg og risikerer astmaanfall, men katten til TS er åpenbart viktigere enn min helse.

Anonymous poster hash: b5686...4d7

Jeg synes ikke katten min er viktigere enn andres helse, men nå er situasjonen slik at jeg ikke har noe annet valg, og da må jeg forholde meg til buss-selskapet og deres regler. Hvis de bestemmer at jeg ikke får bli med på grunn av reisende med så sterke allergier, så er det greit!

Anonymous poster hash: c82b0...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne strider det mot god dyrevelferd at en katt må være hjemløs og lide av ulike sykdommer (som nevnt tidligere i tråden) fordi ingen tar seg av den. Jeg har tatt meg av en katt og jeg bor langt hjemmefra, hvilket tilsier at jeg er nødt til å reise langt med katten uansett. Flyturen tar minimum 5 timer til sammen og det er ikke kort tid det heller, og da er flybagen mye mindre enn et bur i hardplast! Hadde det vært deg og du visste at moren din hadde kreft, så hadde det ikke vært merkelig for deg heller. Og det hadde heller ikke vært merkelig når du ikke hadde noe sted å ta penger ifra slik at du ikke hadde råd til utgiftene for fly, og ingen kunne passe katten din på en slik måte at kattens velferd ble ivaretatt!

Det er ikke rart at man blir krass selv når man opplever at mange innlegg blir skrevet kun for å rakke ned på trådstarter og at man blir beskrevet som om man er interessert i å pine katten sin og/eller medpassasjerer i bussen. Tror nok du hadde reagert på akkurat samme måte selv.

Anonymous poster hash: c82b0...648

Altså det er jo ikke relevant for spørsmålet ditt at det finnes dyr som har det verre enn ditt dyr. Det er ingen unnskyldning for å utsette katten for en slik reise.

Du spør etter tips men alt som ikke samsvarer med det du i utgangspunktet hadde bestemt deg for blir jo avfeid som ett angrep på din person. Slapp av! Dersom din situasjon er slik nå at du kanskje må reise hjem ofte pga syk mor så ville jeg sett meg om etter et slags avlastningshjem for pus som kan passe den av og til.

Dessverre, og jeg ser at du skriver du er opptatt av det, blir ikke kattens velferd ivaretatt om denne reisen gjennomføres slik du planlegger. Så enkelt er det - så da må du ta på deg tenkehatten og strekke ut en hånd til venner eller legge ut en annonse eller ti slik at du finner en bedre løsning.

Anonymous poster hash: 30847...f75

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså det er jo ikke relevant for spørsmålet ditt at det finnes dyr som har det verre enn ditt dyr. Det er ingen unnskyldning for å utsette katten for en slik reise.

Du spør etter tips men alt som ikke samsvarer med det du i utgangspunktet hadde bestemt deg for blir jo avfeid som ett angrep på din person. Slapp av! Dersom din situasjon er slik nå at du kanskje må reise hjem ofte pga syk mor så ville jeg sett meg om etter et slags avlastningshjem for pus som kan passe den av og til.

Dessverre, og jeg ser at du skriver du er opptatt av det, blir ikke kattens velferd ivaretatt om denne reisen gjennomføres slik du planlegger. Så enkelt er det - så da må du ta på deg tenkehatten og strekke ut en hånd til venner eller legge ut en annonse eller ti slik at du finner en bedre løsning.

Anonymous poster hash: 30847...f75

Jeg kommenterer bare det du skriver om at kattens dyrevelferd ikke ivaretas, men det er det jeg forsøker å ivareta etter beste evne, selv om katten må bli med meg på reise. Og har du lest mange av innleggene her så ser du at noen faktisk omtrent går til angrep på person.

I den ideelle verden hadde det vært et avlastningshjem som kunne ta seg av katten min, men slik er det ikke. Jeg har allerede sett etter noe slikt, men det er så godt som umulig å få noen til å passe han for noen få dager, så...

Slik mange her skriver så kan jeg ta ut katten på ferger og under en halvtimes pause som er midt i turen. Da får pus sterkt på seg og i bunn og grunn så er ikke turen noe verre enn flyturen med VELDIG høye lyder og brak osv, og at katten da satt i et mye mindre bur.

Anonymous poster hash: c82b0...648

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror forresten det er en stor misforståelse gående her - bussturen i seg selv tar ikke 9 timer, men 7. Det kan ta opptil 9 timer med tanke på når jeg går ut døra mi og til jeg kommer inn døra hos mine foreldre, slik jeg skrev tidligere i tråden. Katten hadde det fint (han lå utstrakt i buret sitt og sov) på en seks timer lang bilreise, og ikke engang før en time etter ankomst så gikk han på do. Så om jeg får kortet inn tiden noe så er ikke 7-8 timer så veldig annerledes...



Anonymous poster hash: c82b0...648
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...