AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #41 Skrevet 23. februar 2015 Alkohol skader stort sett alle organer i din kropp. I forhold til rusmidler, så handler det ikke om at de ikke er skadelige. Det handler om mindre skadelige. Ingen rusmidler er som grønnsaker. Man skulle ofte tro i debatter at folk tror vi snakker om helsekost. Vi snakker om rusmidler og de skader, men skader ulikt. Ja, men det er forskjell på hvor alvorlig den skaden er i forhold til hvor mye du drikker. Og selv om andre rusmidler bare skader deler av kroppen så kan disse skadene være mer alvorlige i det lange løp. Jeg sier kan, for det er ikke alle som reagerer likt, og det er også uenigheter i forskningsmiljøene. Anonymous poster hash: e291b...023
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #42 Skrevet 23. februar 2015 Jeg kan strekke meg til og akseptere forbud mot folk som er det vi kaller drita. Men småberuset ser jeg ingen problemer med. Småberusa vil du heller ikke ha problemer med i praksis, med mindre man tåler veldig lite. Jeg har vært rimelig brisen da jeg var yngre og kjøpte mer øl i butikken for å si det sånn, da vi skulle grille på varme sommerdagen i parken f. eks. Anonymous poster hash: e291b...023
Gothminister Skrevet 23. februar 2015 #43 Skrevet 23. februar 2015 Ja, men det er forskjell på hvor alvorlig den skaden er i forhold til hvor mye du drikker. Og selv om andre rusmidler bare skader deler av kroppen så kan disse skadene være mer alvorlige i det lange løp. Jeg sier kan, for det er ikke alle som reagerer likt, og det er også uenigheter i forskningsmiljøene. Anonymous poster hash: e291b...023 Det er ingen uenighet blant forskere om at alkohol er blant de rusmidler som skader mest. Det har kommet til en del nye rusmidler den siste tiden. Disse kommer som et resultat av forbudet. Det er også noe vi vet.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #44 Skrevet 23. februar 2015 Det er ingen uenighet blant forskere om at alkohol er blant de rusmidler som skader mest. Det har kommet til en del nye rusmidler den siste tiden. Disse kommer som et resultat av forbudet. Det er også noe vi vet. Men hva som er konsekvensen av skaden er avgjørende for å bestemme alvorligheten av det. F. eks. De fleste medisinere vet godt sammenhengen mellom tap av nevroner og alkoholinntak. Spørsmålet er om det har noen alvorlig (nok) konsekvens ved moderat bruk i forhold til f. eks langvarig (og selv "bare") moderat bruk av hasj. At man har flere skader isolert sett betyr ikke nødvendigvis noe. Det kommer helt an på hvilke rusmidler man sammenligner og konsekvensen av skaden(e). Anonymous poster hash: e291b...023
arcsin Skrevet 23. februar 2015 #45 Skrevet 23. februar 2015 (endret) Akkurat dette synes jeg er veldig merkelig, og lit for strengt... Ja, en kan nok argumentere med at kunder burde prioritere tiden anerledes, men om man står i kø og ikke rekker frem før ett minutt etter, la det gå gjennom. Har selv måttet stå bak flere som krangler i 15 minutter over at klokken hans er før 20.00 og at han derfor må få kjøpt øl. Er så lei av det. Og det er utrolig lite effektivt for butikken med disse kranglete hver fredag og lørdag (og ellers i uka...).Anonymous poster hash: 7d703...aa6 Har selv jobbet deltid i matbutikk, og problemet her er at det fysisk ikke går an å scanne inn øl på kassa etter kl 20 på hverdager og 18 på lørdager.. Så uansett hvor mye jeg vil la det gå fordi kunden har en god unnskyldning går det ikke an. Og ettersom reglene er såpass strenge ville jeg heller ikke risikere jobben min ved å slå inn prisen på ølet som "dagligvare". Har selv opplevd å bli kjeftet huden full fordi en kunde mente at klokka på kassa gikk noen minutter for fort, men det er ikke noe jeg kan gjøre noe med der og da. svært mange studenter jobber kveldsvaktene på butikker, og de har ikke tilgang til å endre klokkeslettet for hele systemet... Endret 23. februar 2015 av arcsin 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #46 Skrevet 23. februar 2015 Det er ingen uenighet blant forskere om at alkohol er blant de rusmidler som skader mest. Det har kommet til en del nye rusmidler den siste tiden. Disse kommer som et resultat av forbudet. Det er også noe vi vet. Men nå er vel dette off tppic og bør vel heller ha en egen tråd. Tilbake til det opprinnelige Anonymous poster hash: e291b...023
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #47 Skrevet 23. februar 2015 Har selv jobbet deltid i matbutikk, og problemet her er at det fysisk ikke går an å scanne inn øl på kassa etter kl 20 på hverdager og 18 på lørdager.. Så uansett hvor mye jeg vil la det gå fordi kunden har en god unnskyldning går det ikke an. Og ettersom reglene er såpass strenge ville jeg heller ikke risikere jobben min ved å slå inn prisen på ølet som "dagligvare". Har selv opplevd å bli kjeftet huden full fordi en kunde mente at klokka på kassa gikk noen minutter for fort, men det er ikke noe jeg kan gjøre noe med der og da. svært mange studenter jobber kveldsvaktene på butikker, og de har ikke tilgang til å endre klokkeslettet for hele systemet... Jobber i butikk selv, og er enig i det dere begge skriver. Selv har jeg etter hvert bare tatt en ganske streng linje med folk på dette her. Ikke noe beklager, dessverre ikke noe jeg kan gjøre, men informerer bare om at ølsalget stengte klokken X, og at vedkommende derfor ikke får kjøpe alkohol. Om de bare sukker litt og "huff, kjipt, men jaja" så kan jeg gjerne vise sympati, forstår jo at det er leit når man er på vei til fest, men kverulerende drittsekker som tror de kan krangle seg til å få kjøpe, de får grei beskjed om at det er deres problem, ikke mitt, og jeg har ikke tenkt å løse det for dem. Er så mange som "ja, men kan du ikke bare selge", "kan du ikke bare slå det inn som noe annet," kan jeg ikke bare betale cash så legger du inn betalingen på mandag" og så videre. Og sannheten er at ja, jeg KAN det, i den forstand at jeg har muligheten til det. Men å tro at jeg har noen som helst interesse i eller planer om å gjøre det er fullstendig latterlig. Anonymous poster hash: de361...a18
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #48 Skrevet 23. februar 2015 Jobber i butikk selv, og er enig i det dere begge skriver. Selv har jeg etter hvert bare tatt en ganske streng linje med folk på dette her. Ikke noe beklager, dessverre ikke noe jeg kan gjøre, men informerer bare om at ølsalget stengte klokken X, og at vedkommende derfor ikke får kjøpe alkohol. Om de bare sukker litt og "huff, kjipt, men jaja" så kan jeg gjerne vise sympati, forstår jo at det er leit når man er på vei til fest, men kverulerende drittsekker som tror de kan krangle seg til å få kjøpe, de får grei beskjed om at det er deres problem, ikke mitt, og jeg har ikke tenkt å løse det for dem. Er så mange som "ja, men kan du ikke bare selge", "kan du ikke bare slå det inn som noe annet," kan jeg ikke bare betale cash så legger du inn betalingen på mandag" og så videre. Og sannheten er at ja, jeg KAN det, i den forstand at jeg har muligheten til det. Men å tro at jeg har noen som helst interesse i eller planer om å gjøre det er fullstendig latterlig. Anonymous poster hash: de361...a18 Og butikkene kunne løst det enklere ved å sette sperretiden på kassen/scanneren til f. eks 2010. Anonymous poster hash: e291b...023
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #49 Skrevet 23. februar 2015 Og butikkene kunne løst det enklere ved å sette sperretiden på kassen/scanneren til f. eks 2010. Anonymous poster hash: e291b...023 Dette kan føre til at butikken mister retten til å selge alkohol. Anonymous poster hash: cff58...1f6 1
Lutetium 71 Skrevet 23. februar 2015 #50 Skrevet 23. februar 2015 Men hva som er konsekvensen av skaden er avgjørende for å bestemme alvorligheten av det. F. eks. De fleste medisinere vet godt sammenhengen mellom tap av nevroner og alkoholinntak. Spørsmålet er om det har noen alvorlig (nok) konsekvens ved moderat bruk i forhold til f. eks langvarig (og selv "bare") moderat bruk av hasj. At man har flere skader isolert sett betyr ikke nødvendigvis noe. Det kommer helt an på hvilke rusmidler man sammenligner og konsekvensen av skaden(e). Anonymous poster hash: e291b...023 Det der er ikke egentlig helt riktig. Alkohol skader hjernen, men den dreper ikke hjerneceller.
Pottah Skrevet 23. februar 2015 #51 Skrevet 23. februar 2015 I mitt nærområde, har de løst det med å stenge av området med Alkohol, sånn at selv om du kommer for sent i kassen, får du fortsatt handlet. Mye av årsaken til reguleringen er faktisk en snikregulering av åpningstiden; det er mindre inntjening å hente når alkoholsalget er slutt, slik at butikkene velger selv å stenge en time etter for å maksimere den økonomiske effekten av butikken. Butikken har vel ærlig talt ikke lov til å la alkoholen gå gjennom kassen etter 20.00, selv om man plukket den opp 19.50 Joda, man er vant med det, men hva er egentlig poenget? De fleste matbutikker i Norge stenger kun en time eller to senere enn dagens ølgrense, så her kunne man like gjerne liberalisert. Anonymous poster hash: e291b...023 Det er jeg ganske sikker på at er feil. De aller fleste steder i Norge har butikker med åpningstid til klokken 23 på hverdager, altså tre timer etter ølsalget. Det er vel bare i veldig små samfunn at det ikke finnes minst en butikk som har det? På lørdager også for den saks skyld. Men årsaken er vel først og først og skjerme for fulle mennesker. Det er veldig, veldig lite hyggelig å nekte noen å kjøpe øl fordi de er for fulle. Joda, noen av alkoholikerne drikker hele døgnet så for dem har det ikke noe å si. Men for mennesker i "vanlige 8-4 jobber", antar jeg det vil være en forskjell. Dersom man er hjemme rundt klokken 16-17, har du bare noen timer å drikke på før ølsalget stenger. Dersom ølsalget stenger 23, er vel tanken at flere fulle mennesker vil prøve å kjøpe alkohol. Som igjen gjør at de butikkansatte får lite trivelige dager på jobb. Så vidt jeg har skjønt, legger også politikere hensyn til familiene i grunn. Ikke kult med møkk dritings mamma eller pappa hver dag. Men dette argumentet vet jeg ikke hvor mye det ligger i
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #52 Skrevet 23. februar 2015 Jeg har aldri problemet med å få kjøpt øl i tide, og jeg klarer fint å handle det innenfor dagens tider. Har aldri hatt noen problemer med å mangle drikkevarer, jeg har alltid noe liggende. Jeg hadde imidlertid fint klart å kjøpe øl kun mellom 12 og 16 mandag, onsdag og fredag også, så det at jeg klarer meg fint i dag er jo ikke noe argument for å la dagens regler stå. Ingen kjempesak for meg, men en arkaisk regel jeg gjerne ser at faller. Og det gjør den jo også etter hvert, spørsmålet er bare når. Anonymous poster hash: e8f44...a84 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #53 Skrevet 23. februar 2015 Det der er ikke egentlig helt riktig. Alkohol skader hjernen, men den dreper ikke hjerneceller. Mulig jeg formulerte meg litt klønete, alkohol dreper ikke hjernecellene men cellene som fordrer kommunikasjon mellom dem. Ikke permanent, men har man et visst forbruk av alkohol så vedlikeholder man jo en nedsløvet tilstand over tid som ikke er sunt. Men det var altså off topic til den jeg svarte uansett. Anonymous poster hash: e291b...023 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #54 Skrevet 23. februar 2015 Dette kan føre til at butikken mister retten til å selge alkohol. Anonymous poster hash: cff58...1f6 Jeg tviler sterkt på at man vil risikere noe særlig om man forklarer det med at man ønsker å redusere muligheten for at folk ikke får kjøpt fordi klokker gjerne kan ha noen minutters forskjell. Det skal mye til for at så små avvik håndheves i mange sammenhenger. Anonymous poster hash: e291b...023
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #55 Skrevet 23. februar 2015 Det er jeg ganske sikker på at er feil. De aller fleste steder i Norge har butikker med åpningstid til klokken 23 på hverdager, altså tre timer etter ølsalget. Det er vel bare i veldig små samfunn at det ikke finnes minst en butikk som har det? På lørdager også for den saks skyld. Men årsaken er vel først og først og skjerme for fulle mennesker. Det er veldig, veldig lite hyggelig å nekte noen å kjøpe øl fordi de er for fulle. Joda, noen av alkoholikerne drikker hele døgnet så for dem har det ikke noe å si. Men for mennesker i "vanlige 8-4 jobber", antar jeg det vil være en forskjell. Dersom man er hjemme rundt klokken 16-17, har du bare noen timer å drikke på før ølsalget stenger. Dersom ølsalget stenger 23, er vel tanken at flere fulle mennesker vil prøve å kjøpe alkohol. Som igjen gjør at de butikkansatte får lite trivelige dager på jobb. Så vidt jeg har skjønt, legger også politikere hensyn til familiene i grunn. Ikke kult med møkk dritings mamma eller pappa hver dag. Men dette argumentet vet jeg ikke hvor mye det ligger i Det er mange butikker som stenger f. eks 21.00, ikke alle har marked for å stenge 23. At man hadde hatt flere fulle med å la ølsalget følge åpningstidene vet jeg ikke om jeg fester noen lit til, de fleste alkoholikere sørger for å være godt skodd før kveldens utskeielser begynner. Dessuten finnes det mange ulovlige kilder til alkohol, som f. eks. smuglerøl/sprit. Nei, det er ikke gøy med en dritings mor og/eller far hver dag, men jeg tviler på at salgstidene for øl påvirker dette noe særlig Anonymous poster hash: e291b...023
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #56 Skrevet 23. februar 2015 Jeg tviler sterkt på at man vil risikere noe særlig om man forklarer det med at man ønsker å redusere muligheten for at folk ikke får kjøpt fordi klokker gjerne kan ha noen minutters forskjell. Det skal mye til for at så små avvik håndheves i mange sammenhenger. Anonymous poster hash: e291b...023 Du jobber ikke i butikk ser jeg. Dersom en butikk mister retten til å selge alkohol betyr dette ofte konkurs. Ingen butikkeiere vil satse på at loven ikke håndheves i deres tilfelle, og det burde de ikke heller! Det er jo snakk om arbeidsplassen for mange folk. Så kan heller alle egoistene som tror verden spinner rundt dem ha noen minutter ekstra margin slik at de slipper situasjoner der de ikke rekker å kjøpe øl pga kø. Anonymous poster hash: cff58...1f6
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #57 Skrevet 23. februar 2015 Jeg tviler sterkt på at man vil risikere noe særlig om man forklarer det med at man ønsker å redusere muligheten for at folk ikke får kjøpt fordi klokker gjerne kan ha noen minutters forskjell. Det skal mye til for at så små avvik håndheves i mange sammenhenger. Anonymous poster hash: e291b...023 Si ikke det. Det er ikke mange årene siden en butikk i en eller annen liten vestlandskommune fikk en mildt sagt skarp advarsel fra kommunestyret for å ha solgt øl to minutter over tiden. Det ble nesten flertall for å søke om å frata dem retten til å selge alkohol i det hele tatt. Lokalavisen fulgte opp med minutt for minutt-forklaringer av hendelsesforløpet, av typen "Kl. 19:57: En mann henter en sekspakning med øl fra kjøleskapet i butikkens nordvestre hjørne". Husker ikke akkurat hvor det var, men det var litt av et scoop Anonymous poster hash: e8f44...a84
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #58 Skrevet 23. februar 2015 Du jobber ikke i butikk ser jeg. Dersom en butikk mister retten til å selge alkohol betyr dette ofte konkurs. Ingen butikkeiere vil satse på at loven ikke håndheves i deres tilfelle, og det burde de ikke heller! Det er jo snakk om arbeidsplassen for mange folk. Så kan heller alle egoistene som tror verden spinner rundt dem ha noen minutter ekstra margin slik at de slipper situasjoner der de ikke rekker å kjøpe øl pga kø. Anonymous poster hash: cff58...1f6 Nei, men jeg har jobbet andre steder man må ha skjenkebevilling. Og i noen tilfeller så var klokka kanskje et par minutter over, ikke noe problem med skjenkekontrollen heller da man forklarte situasjonen. Bevilling mister man heller ikke sånn uten videre uten noen form for advarsel. Jeg er selvsagt enig i at folk bør kunne planlegge bedre, men det er likevel uheldig å ikke kunne gi bra kundeservice bare fordi det var tre minutter forskjell på klokka i kassa og telefonen/uret til kunden. Dessuten kan det også være kø, som i noen tilfeller gjør at selv folk med god tid må vente så lenge at klokka vil være rett over 20 når de først kommer til kassa. Anonymous poster hash: e291b...023
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #59 Skrevet 23. februar 2015 Si ikke det. Det er ikke mange årene siden en butikk i en eller annen liten vestlandskommune fikk en mildt sagt skarp advarsel fra kommunestyret for å ha solgt øl to minutter over tiden. Det ble nesten flertall for å søke om å frata dem retten til å selge alkohol i det hele tatt. Lokalavisen fulgte opp med minutt for minutt-forklaringer av hendelsesforløpet, av typen "Kl. 19:57: En mann henter en sekspakning med øl fra kjøleskapet i butikkens nordvestre hjørne". Husker ikke akkurat hvor det var, men det var litt av et scoop Anonymous poster hash: e8f44...a84 Hehe, ingenting overrasker meg i bibelbeltet. Helst ville vel mange av dem se de som selger øl i det hele tatt bli korsfestet. Fra spøk til alvor, dette var nok et av veldig få unntak. Jeg har snakket mye med skjenkekontrollen i tidligere jobber og det skal relativt grove overtramp til for å miste den direkte, i alle andre tilfeller får du advarsler. Det kan butikkeiere bruke til å være hakket mer servicevennlig for å ikke skape frustrasjoner når klokken er 2001. Anonymous poster hash: e291b...023
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #60 Skrevet 23. februar 2015 Nei, men jeg har jobbet andre steder man må ha skjenkebevilling. Og i noen tilfeller så var klokka kanskje et par minutter over, ikke noe problem med skjenkekontrollen heller da man forklarte situasjonen. Bevilling mister man heller ikke sånn uten videre uten noen form for advarsel. Jeg er selvsagt enig i at folk bør kunne planlegge bedre, men det er likevel uheldig å ikke kunne gi bra kundeservice bare fordi det var tre minutter forskjell på klokka i kassa og telefonen/uret til kunden. Dessuten kan det også være kø, som i noen tilfeller gjør at selv folk med god tid må vente så lenge at klokka vil være rett over 20 når de først kommer til kassa. Anonymous poster hash: e291b...023 Foreslår at du setter deg inn i saken før du så bastant kommer og synser og påstår ting Her er artikkelen fra saken omtalt lengre opp: http://www.austagderblad.no/lokale_nyheter/article4793897.ece Du sier at butikken kke mister retten til å selge øl etter en gangs overtredelse, og det stemmer jo som regel, man får advarsel først. Men dersom butikken stadig har sperren på kassa til 20:10, vil jo dette nødvendigvis skje flere ganger, ettersom ryktet fort sprer seg om at man får kjøpt alkohol senere i denne butikken. Det vil jo føre til reaksjoner fra politiet! Anonymous poster hash: cff58...1f6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå