Gå til innhold

Ølsalget som stenger kl. 20:00


Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva synes dere om at ølsalget på butikker stenger kl. 20:00, og hvilke virkninger ser dere komme fra dette?

De viktigste virkningene jeg ser er at arbeidstiden gjør det komplisert for noen å rekke salget, men også at rusede personer ikke får mulighet til å kjøpe mer, dersom de får ett "hunch".

Hva mener dere?



Anonymous poster hash: 563ff...a9a
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

.

Endret av kjærligbåttur
  • Liker 2
Skrevet

Tja. De fleste bør vel greie å handle øl for 20 hvis det er så viktig, men på den annen side kan jeg heller ikke se hvorfor man ikke bare kan ha det i butikkens åpningstid. Mange steder stenger det 21, og da er det jo bare snakk om en times forskjell. Jeg kan forstå alkoholpolitiske mål om at man ønsker å begrense tilgjengelighet, men jeg tviler på at det er noen særlig forskjell på at man kjøper øl kl. 1930 og nærmere butikkens stengetid. De som misbruker alkohol har plenty av muligheter til å få tak i øl uansett.

For butikkansatte er det en potensielt irriterende greie når man må ta diskusjon nr 100 på hvorfor kunden ikke kan kjøpe øl kl. 2001 fordi kasseapparatet automatisk har skrudd av muligheten for å scanne inn øl. Jeg ser ikke helt poenget.

Nei, man kan nok helt fint liberalisere dette en del.



Anonymous poster hash: e291b...023
  • Liker 8
Skrevet

man er jo vant med det, så for meg spiller det ingen rolle. Har vokst opp slik at jeg kjøper det jeg skal ha før kl 20 og 6 på lørdager, synes også at vinmonopolet er en fin ting.

:blomst:

Joda, man er vant med det, men hva er egentlig poenget? De fleste matbutikker i Norge stenger kun en time eller to senere enn dagens ølgrense, så her kunne man like gjerne liberalisert.

Anonymous poster hash: e291b...023

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Det kommer litt an på hvordan åpningstider kommer til å endre seg videre. Så lenge vi IKKE har søndagsåpent og Vinmonopolet, synes jeg dagens regler for ølsalg er litt tullete.

Endret av Badabing
Skrevet

Tja. De fleste bør vel greie å handle øl for 20 hvis det er så viktig, men på den annen side kan jeg heller ikke se hvorfor man ikke bare kan ha det i butikkens åpningstid. Mange steder stenger det

For butikkansatte er det en potensielt irriterende greie når man må ta diskusjon nr 100 på hvorfor kunden ikke kan kjøpe øl kl. 2001 fordi kasseapparatet automatisk har skrudd av muligheten for å scanne inn øl. Jeg ser ikke helt poenget.

Anonymous poster hash: e291b...023

Akkurat dette synes jeg er veldig merkelig, og lit for strengt... Ja, en kan nok argumentere med at kunder burde prioritere tiden anerledes, men om man står i kø og ikke rekker frem før ett minutt etter, la det gå gjennom. Har selv måttet stå bak flere som krangler i 15 minutter over at klokken hans er før 20.00 og at han derfor må få kjøpt øl. Er så lei av det. Og det er utrolig lite effektivt for butikken med disse kranglete hver fredag og lørdag (og ellers i uka...).

Anonymous poster hash: 7d703...aa6

Skrevet

Akkurat dette synes jeg er veldig merkelig, og lit for strengt... Ja, en kan nok argumentere med at kunder burde prioritere tiden anerledes, men om man står i kø og ikke rekker frem før ett minutt etter, la det gå gjennom. Har selv måttet stå bak flere som krangler i 15 minutter over at klokken hans er før 20.00 og at han derfor må få kjøpt øl. Er så lei av det. Og det er utrolig lite effektivt for butikken med disse kranglete hver fredag og lørdag (og ellers i uka...).

Anonymous poster hash: 7d703...aa6

Jepp. Man burde i det minste legge til en margin på 15 minutter eller så, som ikke formidles men som ligger der slik at de som kommer 2002 får kjøpt. Det er ingen grunn til at reglene skal være så firkantet som i dag, til frustrasjon både for kunder og butikkansatte.

Anonymous poster hash: e291b...023

Skrevet

Jepp. Man burde i det minste legge til en margin på 15 minutter eller så, som ikke formidles men som ligger der slik at de som kommer 2002 får kjøpt. Det er ingen grunn til at reglene skal være så firkantet som i dag, til frustrasjon både for kunder og butikkansatte.

Anonymous poster hash: e291b...023

Grunnen er signalpolitikk. Man gir et signal om å komme et problem til livs (i dette tilfellet alkoholkonsum) uten at tiltaket nødvendigvis er bevist å ha en god virkning eller at det rammer "uskyldige".

Anonymous poster hash: 78505...90e

Skrevet

Siden jeg jobber i matbutikk, så får jeg alltid skylda for at folk ikke har fått kjøpt seg øl før kl 20.00

  • Liker 1
Skrevet

I mitt nærområde, har de løst det med å stenge av området med Alkohol, sånn at selv om du kommer for sent i kassen, får du fortsatt handlet.

Mye av årsaken til reguleringen er faktisk en snikregulering av åpningstiden; det er mindre inntjening å hente når alkoholsalget er slutt, slik at butikkene velger selv å stenge en time etter for å maksimere den økonomiske effekten av butikken.

Skrevet

Stort sett så utgjør ikke det noen problemer for min del. Likevel synes jeg at dette påbudet om å stenge alkoholsalget innen en viss tid kan virke tåpelig i enkelte sammenhenger. Om man er litt sent ute en dag, så skal man ikke få kjøpt fordi klokken var 20:10 og ikke 19:59. Det utgjør egentlig ingen forskjell, og tror ikke at vi vil få noen store problemer med alkoholisme i landet her, om de utvider tiden.

Skrevet

Det overordnede helsepolitiske målet, er ikke å hindre alkoholisme, det er å sakte men sikkert fase ut rusmidler.

(Jeg er ikke enig i dette målet, men gitt at flertallet er for dette, er den realpolitiske avveiningen i regulerinene overkommelig å leve med. )

Skrevet

Etter hvert som det er vanlig med butikker åpne til kl 23 syns jeg det er greit - da jeg jobbet i butikk var det greit at det IKKE kom nesten-fulle folk kl 2250 for å kjøpe mer øl...

Men jeg kan IKKE forstå hvorfor det må stenge kl 18 på lørdager og visse dager allerede kl 15! Hvorfor er det ok å kjøpe alkohol kl 19 på fredag, men ikke på lørdag? :klo:

  • Liker 1
Skrevet

Helt greit for meg. Men enig med Idja over her, hvorfor kan han kjøpe øl 19.55 på en fredag men bare til 18.00 på lørdag?

Skrevet

Hva synes dere om at ølsalget på butikker stenger kl. 20:00, og hvilke virkninger ser dere komme fra dette?

Anonymous poster hash: 563ff...a9a

Det er flaut at man i et liberalt sivilisert samfunn ikke kan selge en vare døgnet rundt. Men heldigvis har gateselgerne som gjør en fantastisk jobb oppe døgnet rundt. Der får man alt fra alkohol, tobakk og alternative rusmidler for dem som ønsker det. Og det ofte billigere en hva staten kan gi.

Skrevet

Det er flaut at man i et liberalt sivilisert samfunn ikke kan selge en vare døgnet rundt. Men heldigvis har gateselgerne som gjør en fantastisk jobb oppe døgnet rundt. Der får man alt fra alkohol, tobakk og alternative rusmidler for dem som ønsker det. Og det ofte billigere en hva staten kan gi.

Lol. Ja, man kunne gjerne liberalisert ølsalget til å følge butikkens åpningstider.

Anonymous poster hash: e291b...023

Skrevet

Lol. Ja, man kunne gjerne liberalisert ølsalget til å følge butikkens åpningstider.

Anonymous poster hash: e291b...023

Åpningstider bør være opp til eier. Jeg ser gjerne butikker som aldri stenger.

Skrevet

Åpningstider bør være opp til eier. Jeg ser gjerne butikker som aldri stenger.

Finnes jo f. eks easy 24 butikker?

I Norge så er det egentlig ikke så viktig med døgnåpne butikker syntes jeg, men det er en fordel at alle varene kan selges i hele åpningstiden.

Anonymous poster hash: e291b...023

Skrevet

Finnes jo f. eks easy 24 butikker?

I Norge så er det egentlig ikke så viktig med døgnåpne butikker syntes jeg, men det er en fordel at alle varene kan selges i hele åpningstiden.

Anonymous poster hash: e291b...023

Det bør være opptil eier av butikken som bestemmer åpningstiden. Politikere bør ligge langt unna slikt.

Skrevet

Det bør være opptil eier av butikken som bestemmer åpningstiden. Politikere bør ligge langt unna slikt.

Joda, men jeg ser ikke noe stort marked for det. Norge er for lite i den sammenheng.

Anonymous poster hash: e291b...023

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...