Gå til innhold

Ølsalget som stenger kl. 20:00

Fremhevede innlegg

Skrevet

I mindre butikker i utlandet er det helt normalt, men da er det gjerne en familie som eier, og jobber i butikken. Her i Norge tror jeg ikke det lar seg like lett gjøre, med mindre eieren er villig til å stå bak kassen selv i utider, eller betale deretter. Det er faktisk slik at det er dyrere å ha butikken lengre åpen, men for å holde tritt med konkurranse, så må de jo holde åpent like lenge. Det kan fort skape dårligere vilkår for medarbeidere. Både når det kommer til lønn og arbeidstid. Jobbet i en bedrift som har lov til å ha døgnåpent, ikke rent sjeldent vi sto fra 10.00 om morgenen til 05.00 om natta. Overtidsbetaling? Ikke snakk om, det hadde vi tydeligvis ikke krav på.

Loven er ikke bare for å regulere, men også for å beskytte.

Alkoholtidene irriterte jeg meg over som 18-åring, nå bryr jeg meg egentlig ikke.

Man skal ha gode arbeidsvilkår. Jobber selv i helsevesenet, har i mange år jobbet turnus. Helger, helligdager osv. Ikke noe problem. Mange tusen mennesker i Norge jobber helger, netter, julaften som 17.mai. Jeg mener man forsøker å skape et problem som ikke er der ved og holde butikker åpne døgnet rundt, eller søndager som debatten går på her i landet. Om det ikke lønner seg, nei da vil jeg stole på at eieren holder stengt. Dette har faktisk ikke politikere eller oss andre noe med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...