AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #61 Skrevet 23. februar 2015 Foreslår at du setter deg inn i saken før du så bastant kommer og synser og påstår ting Her er artikkelen fra saken omtalt lengre opp: http://www.austagderblad.no/lokale_nyheter/article4793897.ece Du sier at butikken kke mister retten til å selge øl etter en gangs overtredelse, og det stemmer jo som regel, man får advarsel først. Men dersom butikken stadig har sperren på kassa til 20:10, vil jo dette nødvendigvis skje flere ganger, ettersom ryktet fort sprer seg om at man får kjøpt alkohol senere i denne butikken. Det vil jo føre til reaksjoner fra politiet! Anonymous poster hash: cff58...1f6 Nå står det i den samme artikkelen at Risør kommune ikke hadde mulighet til å kreve at ølet ble betalt før 20.00 så egentlig hadde ikke kommunen en sak. En god sjef hadde tatt saken videre. Dessuten hadde også denne saken sammenheng med manglende legitimasjon, som nevnt først i artikkelen så jeg forseslår derimot at du selv leser det du underbygger som bevis for dine egne påstandar Det er klart at når man har flere ting i sammenheng, så vil du kunne få en reaksjon. En sperre på f. eks 2010 er selvsagt ikke noe man kommuniserer utad, da vil jo enkelte bare komme ennå senere. Anonymous poster hash: e291b...023
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #62 Skrevet 23. februar 2015 Nå står det i den samme artikkelen at Risør kommune ikke hadde mulighet til å kreve at ølet ble betalt før 20.00 så egentlig hadde ikke kommunen en sak. En god sjef hadde tatt saken videre. Dessuten hadde også denne saken sammenheng med manglende legitimasjon, som nevnt først i artikkelen så jeg forseslår derimot at du selv leser det du underbygger som bevis for dine egne påstandar Det er klart at når man har flere ting i sammenheng, så vil du kunne få en reaksjon. En sperre på f. eks 2010 er selvsagt ikke noe man kommuniserer utad, da vil jo enkelte bare komme ennå senere. Anonymous poster hash: e291b...023 Nei, det står i artikkelen at Risør kommune ikke hadde satt dette som vilkår, men at alle kommuner kan gjøre det. Mange kommuner har gjort dette, og butikkene i disse kommunene må bare finne seg i det. Butikken fikk streng advarsel for salg av alkohol etter kl 20, ikke for å selge alkohol uten å sjekke legitimasjon. Det ble oppdaget på grunn av rapporten om dette, men advarselen hadde utelukkende å gjøre med salg av alkohol etter kl 20. Du burde nok lese hele artiklen Anonymous poster hash: cff58...1f6
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #63 Skrevet 23. februar 2015 Hehe, ingenting overrasker meg i bibelbeltet. Helst ville vel mange av dem se de som selger øl i det hele tatt bli korsfestet. Fra spøk til alvor, dette var nok et av veldig få unntak. Jeg har snakket mye med skjenkekontrollen i tidligere jobber og det skal relativt grove overtramp til for å miste den direkte, i alle andre tilfeller får du advarsler. Det kan butikkeiere bruke til å være hakket mer servicevennlig for å ikke skape frustrasjoner når klokken er 2001. Anonymous poster hash: e291b...023 For all del, jeg tror nok også det som regel er en viss pragmatisme å spore. Dette var også kommunestyret selv som antagelig skulle markere seg. En anekdote mer enn noe annet Anonymous poster hash: e8f44...a84
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #64 Skrevet 23. februar 2015 Nei, det står i artikkelen at Risør kommune ikke hadde satt dette som vilkår, men at alle kommuner kan gjøre det. Mange kommuner har gjort dette, og butikkene i disse kommunene må bare finne seg i det. Butikken fikk streng advarsel for salg av alkohol etter kl 20, ikke for å selge alkohol uten å sjekke legitimasjon. Det ble oppdaget på grunn av rapporten om dette, men advarselen hadde utelukkende å gjøre med salg av alkohol etter kl 20. Du burde nok lese hele artiklen Anonymous poster hash: cff58...1f6 Jeg leste hele artikkelen, og det relevante var at Risør kommune ikke hadde innført et slikt krav. At butikkledelsen da ikke tar det videre får være på deres kappe. Selv om advarselen ble gitt på grunnlag om salg etter 20 er det naturlig nok enklere å gå til det skrittet når man også har en rapport på at det ikke ble bedt om leg foran seg i tillegg. Anonymous poster hash: e291b...023
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #65 Skrevet 23. februar 2015 Jeg leste hele artikkelen, og det relevante var at Risør kommune ikke hadde innført et slikt krav. At butikkledelsen da ikke tar det videre får være på deres kappe. Selv om advarselen ble gitt på grunnlag om salg etter 20 er det naturlig nok enklere å gå til det skrittet når man også har en rapport på at det ikke ble bedt om leg foran seg i tillegg. Anonymous poster hash: e291b...023 Ja, det er det nok. Men må var poenget at dette blir slått ned på, og butikkledelsen burde derfor ikke satse på at det går greit, ettersom de har ansvar for ansatte Anonymous poster hash: cff58...1f6
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #66 Skrevet 23. februar 2015 Litt mer liberalt i andre land, en barnehagelandet vi kaller Norge. Flytt da vettu, hvis du er så misfornøyd Du har mange andre liberale land som har det slik du ønsker Anonymous poster hash: dae78...434 1
Gothminister Skrevet 23. februar 2015 #67 Skrevet 23. februar 2015 (endret) Men hva som er konsekvensen av skaden er avgjørende for å bestemme alvorligheten av det. F. eks. De fleste medisinere vet godt sammenhengen mellom tap av nevroner og alkoholinntak. Spørsmålet er om det har noen alvorlig (nok) konsekvens ved moderat bruk i forhold til f. eks langvarig (og selv "bare") moderat bruk av hasj. At man har flere skader isolert sett betyr ikke nødvendigvis noe. Det kommer helt an på hvilke rusmidler man sammenligner og konsekvensen av skaden(e). Anonymous poster hash: e291b...023 Mennesker er ulike. Jeg kjenner mennesker som har drukket mengder med alkohol over mange år, uten nevneverdige skader. Slik jeg også kjenner mennesker som daglig har røyket hasj over 40 år, uten nevneverdige skader. Endret 23. februar 2015 av Gothminister
Gothminister Skrevet 23. februar 2015 #68 Skrevet 23. februar 2015 Flytt da vettu, hvis du er så misfornøyd Du har mange andre liberale land som har det slik du ønsker Anonymous poster hash: dae78...434 Skal alle som er uenig i politikken som føres i dette land flytte? Vil du ha diktatur? Tror du ikke man gjennom demokratiske prinsipper kan endre politikken her i landet?
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #69 Skrevet 23. februar 2015 Skal alle som er uenig i politikken som føres i dette land flytte? Vil du ha diktatur? Tror du ikke man gjennom demokratiske prinsipper kan endre politikken her i landet? Folk som blir sure over karikaturtegninger blir bedt om å flytte rett som det er. Anonymous poster hash: 18885...261
Gothminister Skrevet 23. februar 2015 #70 Skrevet 23. februar 2015 Folk som blir sure over karikaturtegninger blir bedt om å flytte rett som det er. Anonymous poster hash: 18885...261 Ja, men slikt støtter ikke jeg. Norske muslimer har like stor ytringsfrihet som deg og meg og kan reagere på hva dem vil.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #71 Skrevet 23. februar 2015 det er til stor irritasjon for meg som jobber i matbutikk. vi har daglig diskusjoner med kunder om hvorfor de ikke får kjøpt. de mener vi bare kan overstyra kassa siden han sto i køen før klokka ble 20.01, men da må vi atter en gang forklare at om vi gjør det så rissikerer vi å få sparken så NEI vi kan ikke gjøre det. når folk er voksne nok til å kjøpe drikke på dagtid så ser jeg ikke problemet med å få kjøpt ut butikkens åpningstid uansett. vi har allikevel ikke lov til å selge til synlig berusede så det kan jo ikke være noe større problem enn nå. Anonymous poster hash: 6a445...006
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #72 Skrevet 23. februar 2015 Skal alle som er uenig i politikken som føres i dette land flytte? Vil du ha diktatur? Tror du ikke man gjennom demokratiske prinsipper kan endre politikken her i landet? Jeg prøvde å bruke samme debatteringsform som mange bruker mot innvandrere når de klager på Norge. Tenkte kanskje det var litt gøy å prøve det samme på deg Anonymous poster hash: dae78...434 1
Gothminister Skrevet 23. februar 2015 #73 Skrevet 23. februar 2015 Jeg prøvde å bruke samme debatteringsform som mange bruker mot innvandrere når de klager på Norge. Tenkte kanskje det var litt gøy å prøve det samme på deg Anonymous poster hash: dae78...434 Var det som forventet, gøy?
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #74 Skrevet 23. februar 2015 Mennesker er ulike. Jeg kjenner mennesker som har drukket mengder med alkohol over mange år, uten nevneverdige skader. Slik jeg også kjenner mennesker som daglig har røyket hasj over 40 år, uten nevneverdige skader. Ja, og det var jo en del av poenget, folk reagerer forskjellig. Men det er likevel forskjeller på konsekvensen av skadene, noe som er en del av grunnen til at mange typer stoffer er forbudt. Anyway, dette var altså off-topic. Tilbake til trådens tema så er vel konklusjonen min at nei, jeg ser ikke at det er formålstjenlig å ikke la alle varene i butikken følge butikkens åpningstider. Anonymous poster hash: e291b...023
Gothminister Skrevet 23. februar 2015 #75 Skrevet 23. februar 2015 Ja, og det var jo en del av poenget, folk reagerer forskjellig. Men det er likevel forskjeller på konsekvensen av skadene, noe som er en del av grunnen til at mange typer stoffer er forbudt. Få konsekvenser er mer alvorlige en alkohol. Tenk. Hver jul så gruer nærmere hundretusen barn seg. Fordi foreldrene drikker for mye. Den hensynsløse alkoholfylla skader så mange andre, en personen som drikker. 1
Gothminister Skrevet 23. februar 2015 #76 Skrevet 23. februar 2015 Beklager. Skulle skrevet tohundretusen barn som gruer seg. http://www.absentia.no/article.aspx?articleID=130
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #77 Skrevet 23. februar 2015 Var det som forventet, gøy? Nei Du svarte altfor rasjonelt og fornuftig, noe som da ikke beviste mitt poeng(henviser også til svaret du ga til AB 261). Bør nok prøve på noen andre av dine meningsfeller med mindre i knotten neste gang Anonymous poster hash: dae78...434
Djungelvrål Skrevet 23. februar 2015 #78 Skrevet 23. februar 2015 Ingen som er alkoholikere eller røyker hasj hver dag i 40 år kommer fra det uten skader!
Gothminister Skrevet 24. februar 2015 #79 Skrevet 24. februar 2015 Ingen som er alkoholikere eller røyker hasj hver dag i 40 år kommer fra det uten skader! Jeg tror du bør oppdatere deg før du utaler deg. Enkelte mennesker kan drikke i årevis, uten nevneverdige skader. Cannabis vet vi er det eneste rusmiddel som daglig kan brukes gjennom livet, uten nødvendigvis skader. Mange eldre hippier fra 60 tallet som daglig røyker sine jointer på kvelden etter jobb. Langt mer vanlig en mange tror. 1
FruRaeder Skrevet 24. februar 2015 #80 Skrevet 24. februar 2015 Det bør være opptil eier av butikken som bestemmer åpningstiden. Politikere bør ligge langt unna slikt. I mindre butikker i utlandet er det helt normalt, men da er det gjerne en familie som eier, og jobber i butikken. Her i Norge tror jeg ikke det lar seg like lett gjøre, med mindre eieren er villig til å stå bak kassen selv i utider, eller betale deretter. Det er faktisk slik at det er dyrere å ha butikken lengre åpen, men for å holde tritt med konkurranse, så må de jo holde åpent like lenge. Det kan fort skape dårligere vilkår for medarbeidere. Både når det kommer til lønn og arbeidstid. Jobbet i en bedrift som har lov til å ha døgnåpent, ikke rent sjeldent vi sto fra 10.00 om morgenen til 05.00 om natta. Overtidsbetaling? Ikke snakk om, det hadde vi tydeligvis ikke krav på. Loven er ikke bare for å regulere, men også for å beskytte. Alkoholtidene irriterte jeg meg over som 18-åring, nå bryr jeg meg egentlig ikke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå