Lutetium 71 Skrevet 23. februar 2015 #21 Skrevet 23. februar 2015 Det overordnede helsepolitiske målet, er ikke å hindre alkoholisme, det er å sakte men sikkert fase ut rusmidler. (Jeg er ikke enig i dette målet, men gitt at flertallet er for dette, er den realpolitiske avveiningen i regulerinene overkommelig å leve med. ) Ok.. ? Har du en link til det der? Det var nytt for meg. Kan forstå det når det gjelder tobakk og slikt, men fludium?
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #22 Skrevet 23. februar 2015 Det overordnede helsepolitiske målet, er ikke å hindre alkoholisme, det er å sakte men sikkert fase ut rusmidler. (Jeg er ikke enig i dette målet, men gitt at flertallet er for dette, er den realpolitiske avveiningen i regulerinene overkommelig å leve med. ) Har du noe som underbygger det? Selv om man ikke har lempet på alle alkoholpolitiske restriksjoner så har det jo blitt lempet på reglene de siste tyve årene de fleste steder, man har bla. mange flere vinmonopol enn man hadde tidligere, så jeg kan ikke se at formålet er å fase ut rusmidler i sin helhet. Det ville uansett vært en særdeles dårlig ide, bare se på forbudstiden. Anonymous poster hash: e291b...023 1
Djungelvrål Skrevet 23. februar 2015 #23 Skrevet 23. februar 2015 Det er flaut at man i et liberalt sivilisert samfunn ikke kan selge en vare døgnet rundt. Men heldigvis har gateselgerne som gjør en fantastisk jobb oppe døgnet rundt. Der får man alt fra alkohol, tobakk og alternative rusmidler for dem som ønsker det. Og det ofte billigere en hva staten kan gi. Man har uansett ikke lov til å selge alkohol til synlig berusede personer så det ville i mange tilfeller ha stoppet seg selv. Jeg nektet flere berusede personer å kjøpe alkohol da jeg jobbet på Kiwi. 1
Gothminister Skrevet 23. februar 2015 #24 Skrevet 23. februar 2015 Joda, men jeg ser ikke noe stort marked for det. Norge er for lite i den sammenheng. Anonymous poster hash: e291b...023 Tror ikke vi skal bekymre oss over det. Butikksjefer har nok god oversikt over behovene der ute.
Gothminister Skrevet 23. februar 2015 #25 Skrevet 23. februar 2015 Man har uansett ikke lov til å selge alkohol til synlig berusede personer Jeg er selvsagt i mot slik formynderi.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #26 Skrevet 23. februar 2015 Tror ikke vi skal bekymre oss over det. Butikksjefer har nok god oversikt over behovene der ute. Jepp, men jeg syntes likevel ikke det er det mest samfunnsmessig viktige. Jeg skiter langt i om butikkene må stenge 23 eller kan holde åpent om natten da jeg uansett får handlet det jeg skal Da er det bedre å fokusere på at alle varene skal være tilgjengelige i hele butikkens åpningstid istedet for begrensninger som skaper frustrasjoner både for kunder og ansatte (ref. kunder som kommer 2001 men ikke får kjøpt øl fordi kassereren ikke får scannet øl etter kl. 20) Anonymous poster hash: e291b...023
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #27 Skrevet 23. februar 2015 Jeg er selvsagt i mot slik formynderi. Syntes akkurat det er en grei begrensning. Om du f. eks. selger mer øl til en drita person og vedkommende drikker mer og går ut i veien og blir overkjørt så føles det nok ikke så moro etterpå, å ha bidratt til en annens død. Anonymous poster hash: e291b...023
Gothminister Skrevet 23. februar 2015 #28 Skrevet 23. februar 2015 Syntes akkurat det er en grei begrensning. Om du f. eks. selger mer øl til en drita person og vedkommende drikker mer og går ut i veien og blir overkjørt så føles det nok ikke så moro etterpå, å ha bidratt til en annens død. Anonymous poster hash: e291b...023 Alle har selv et ansvar for hvor mye man drikker. Jeg er sterkt i mot barnehagepolitikk.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #29 Skrevet 23. februar 2015 Alle har selv et ansvar for hvor mye man drikker. Jeg er sterkt i mot barnehagepolitikk. Ja, men kun så lenge det bare går utover en selv. Er man drita i en butikk så er det alltid noen som forstyrrer andre kunder og/eller ansatte, og da går det ikke bare utover en selv lenger. Ergo en grei begrensning i mine øyne. Anonymous poster hash: e291b...023 3
Lutetium 71 Skrevet 23. februar 2015 #30 Skrevet 23. februar 2015 Alle har selv et ansvar for hvor mye man drikker. Jeg er sterkt i mot barnehagepolitikk. Jau, men akkurat alkoholinntak gjør noe magisk med egen ansvarsfølelse.
Gothminister Skrevet 23. februar 2015 #31 Skrevet 23. februar 2015 Jau, men akkurat alkoholinntak gjør noe magisk med egen ansvarsfølelse. Derfor må man være forsiktig vet du.
Gothminister Skrevet 23. februar 2015 #32 Skrevet 23. februar 2015 Ja, men kun så lenge det bare går utover en selv. Er man drita i en butikk så er det alltid noen som forstyrrer andre kunder og/eller ansatte, og da går det ikke bare utover en selv lenger. Ergo en grei begrensning i mine øyne. Anonymous poster hash: e291b...023 Alkohol er et sterkt rusmiddel. Men staten har et ønske om at det Norske folk kun skal ha tilgang på denne giften. Hadde man vært så bekymret over konsekvensene av rusen alkohol gir. Da hadde man muligens sett verdien og legalisert andre mindre skadelige rusmidler.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #33 Skrevet 23. februar 2015 Alkohol er et sterkt rusmiddel. Men staten har et ønske om at det Norske folk kun skal ha tilgang på denne giften. Hadde man vært så bekymret over konsekvensene av rusen alkohol gir. Da hadde man muligens sett verdien og legalisert andre mindre skadelige rusmidler. Det er det jo delte meninger om. Men jeg tror ikke at alkohol hadde blitt legalt om det hadde blitt oppfunnet i dag for å si det sånn. Anonymous poster hash: e291b...023
Beltedyr Skrevet 23. februar 2015 #34 Skrevet 23. februar 2015 Jeg er sterkt i mot barnehagepolitikk. Enig i denne. Tviler på at du finner lignende lovverk i andre vestlige land. Norge: Supernanny-staten
Gothminister Skrevet 23. februar 2015 #35 Skrevet 23. februar 2015 Det er det jo delte meninger om. Men jeg tror ikke at alkohol hadde blitt legalt om det hadde blitt oppfunnet i dag for å si det sånn. Anonymous poster hash: e291b...023 Det er ingen delte meninger om at det eksisterer rusmidler som skader mindre en alkohol. Alkohol ville nok i dag bli strengt forbudt om det kom i dag.
Gothminister Skrevet 23. februar 2015 #36 Skrevet 23. februar 2015 Enig i denne. Tviler på at du finner lignende lovverk i andre vestlige land. Norge: Supernanny-staten Litt mer liberalt i andre land, en barnehagelandet vi kaller Norge.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #37 Skrevet 23. februar 2015 Det er ingen delte meninger om at det eksisterer rusmidler som skader mindre en alkohol. Alkohol ville nok i dag bli strengt forbudt om det kom i dag. Skader på hvilken måte? Selvsagt er det delte meninger om at f. eks Marihuana er skadelig eller ikke. Anonymous poster hash: e291b...023
Gothminister Skrevet 23. februar 2015 #38 Skrevet 23. februar 2015 Skader på hvilken måte? Selvsagt er det delte meninger om at f. eks Marihuana er skadelig eller ikke. Anonymous poster hash: e291b...023 Alkohol skader stort sett alle organer i din kropp. I forhold til rusmidler, så handler det ikke om at de ikke er skadelige. Det handler om mindre skadelige. Ingen rusmidler er som grønnsaker. Man skulle ofte tro i debatter at folk tror vi snakker om helsekost. Vi snakker om rusmidler og de skader, men skader ulikt.
Lutetium 71 Skrevet 23. februar 2015 #39 Skrevet 23. februar 2015 Litt mer liberalt i andre land, en barnehagelandet vi kaller Norge. Det fins likevel lovverk internasjonalt som forbyr salg av alkohol til berusede mennesker. Å selge mer alkohol til mennesker der den kritiske evnen allerede er koblet ut gjør oss kanskje til et barnehageland. Men folk som er dritas, er midlertidig gått tilbake til barnestadiet, så jeg ser ikke problemet med å nekte dem mer. 1
Gothminister Skrevet 23. februar 2015 #40 Skrevet 23. februar 2015 Det fins likevel lovverk internasjonalt som forbyr salg av alkohol til berusede mennesker. Å selge mer alkohol til mennesker der den kritiske evnen allerede er koblet ut gjør oss kanskje til et barnehageland. Men folk som er dritas, er midlertidig gått tilbake til barnestadiet, så jeg ser ikke problemet med å nekte dem mer. Jeg kan strekke meg til og akseptere forbud mot folk som er det vi kaller drita. Men småberuset ser jeg ingen problemer med.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå