Gå til innhold

Lene Orvik


Iriina

Anbefalte innlegg

Begynte å høre på nyeste episode i podden - den med Lene og psykologen. Falt fort ut siden det var det samme som i foregående episoder; jeg må sette grenser, jeg har store krav til meg selv etc. Hadde vært interessant om psykologen hadde fått sluppet til litt mer.

Uansett, synd jeg har hørt om dette singellivet og datinglivet lenge nå og begynte å tenke tilbake på Gard, han virket så ok syns jeg. Kom først over en pod der han og hans nye samboer snakker om hvordan det er å være foreldre for første gang. Syns han fremsto reflektert og sympatisk. Googlet videre og fant dette:

https://leneorvik.blogg.no/gard-svarer-del-1.html
 

Tydeligvis var hun en bestemt dame allerede da. Tror kanskje noen av grunnene til at forholdene hennes ikke fungerer skinner igjennom i svarene til Gard - mht krangling, langsint og at han «gir henne rett» og at hun er så skjønn når hun blir glad igjen etter en krangel. Han virker jo hinsides forelsket i innlegget og vinkler alt veldig «skjønt», og det var det kanskje også, men det stemmer litt med inntrykket jeg har fått av henne ang «my way or the highway» og at det kanskje ikke er et optimalt utgangspunkt i et forhold.

Håper forresten podden hennes skifter tema fra tankekjør, grensesetting, ansvarsfølelse for alle andre og overempatisk. Håper hun drar inn noen som utfordrer henne litt og som kan fortelle henne at det ikke hjelper å kverne på de samme tingene uten å gjøre noe annet enn å tenke og snakke om det

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@Nana

Problemet til de fleste bloggere er at de ikke har spesielt fokus på nytteverdien som bloggingen har for leserne. De har seg selv og sitt liv som innhold og det blir trøttende i lengen. Derfor er blogg som medium på vei ut. De fleste av de som lever av blogging har jo ikke spesielt spennende liv, fordi livet kretser om dem selv. 

Ut fra det du og flere skriver er ideen til LO å snakke om seg selv i podcasten. Det paradoksale er jo dog at de fleste av leserne hennes jo lever et liv der det er rom for utvikling, fordi man jobber, møter mennesker, og dermed får perspektiver på ting. Man modnes. I bloggbobla er det navlebeskuing som er hovedaktiviteten, og det er som kjent lite utvikling å hente i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.9.2020 den 19.09, MissCoverdale skrev:

Tror jeg har hørt de fleste episodene nå, og sitter igjen med en følelse av at hun forsøker å "komme i mål" med selvrealiseringen. Jeg forstår ikke helt hensikten med å jobbe så intenst med seg selv som om man skal bli en ferdig utgave? Er det ikke naturlig å utvikle seg parallelt mens man jobber, studerer, dater, stifter familie, osv? Det virker som om hun bruker enormt mye tid på å tenke, reflektere, notere over seg selv, og jeg ser ikke hvordan en annen person eller barn skal få plass i den boblen hennes. Det er jo en kjent sak at man blir særere jo mer man er alene.

Ellers tror jeg at jeg tidligere har kommentert at hun seriøst burde vurdere å studere et eller annet. Å fordype seg i noe utenfor en selv er nok lurt for mange av influenserne. Jeg kan ikke forstå at en voksen person ikke ønsker å ta en utdannelse når de har både personlig og økonomisk frihet til det.

Du sier noe der. Tror ikke at hun forstår at selvutvikling er en konstant reise, og at man aldri blir et ferdig produkt. Og hun hadde mest trolig følt en mye tryggere grunn i seg selv med en form for utdannelse, for hvis forskning har vist noe ang utdanning, så er det at det gir selvtillit. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2020 den 12.43, Liva Sofie skrev:

Har hørt den episoden, og samtlige episoder i hennes egen pod. Lene har en egen podcast som heter "I dybden", men problemet med Lene er at man aldri kommer i dybden med henne. Synes Martine stilte flere gode spørsmål, men man når altså ikke gjennom. Det eneste jeg synes var positivt var at hun delte tilbakemeldingen fra gynekologen som hadde sagt at hun kunne ha problemer med å få barn. Okei, tenker jeg - stort og VIKTIG tema som treffer utrolig mange. Gå videre på dette.. 

Hun nevner også venner med familie og barn, noe hun også tenker mer på nå.. Spennende! Det er ikke lenge siden hun bare skulle leve og "bare være Lene". 

Videre nevner hun at hun snart "går på veggen" og er visst utslitt. Nok et spennende tema; hva kjenner hun, hvorfor - sammenhenger? Dette er jo å gå i dybden. Ikke bare snakke om selvrealisering, god og dårlig energi, hva som er viktig for henne osv.. Hun må være mer personlig! Slik podcasten hennes er til nå, så kunne den gjerne hatt navnet "I overflaten med Lene Orvik". Hun skal ha cred for at de første episodene i sesong 1 var spennende. Litt usikker på jeg synes om offentlig uthenging da hun kun får formidlet sin side av historien. 

Jeg tror at målgruppen hennes, ikke er spesielt dype mennesker. For de som elsker denne poden, har kanskje ikke den dybden, eller evnen til dyp selvrefleksjon som mange her inne etterlyser. Så for dem er dette helt prima. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/6/2020 at 1:50 PM, Apekatten said:

Utrolig dårlig planløsning i leiligheten hennes. Koselig å spise frokosten ute på balkongen gitt, må bare bære maten gjennom soverommet og badet først🤷🏻‍♀️ 

Ja, det er helt tragisk hvor lite plass hun har fått ut av de 73 m2. Leiligheten ser bitteliten ut - ett lite soverom og liten garderobe. Tror jeg har postet denne før, men her er en make leilighet i samme gård som ble solgt for et år siden. Der har de fått plass til to soverom og (noe mindre) stue med åpen kjøkkenløsning. https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=138773072

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bloggleseren skrev:

Ja, det er helt tragisk hvor lite plass hun har fått ut av de 73 m2. Leiligheten ser bitteliten ut - ett lite soverom og liten garderobe. Tror jeg har postet denne før, men her er en make leilighet i samme gård som ble solgt for et år siden. Der har de fått plass til to soverom og (noe mindre) stue med åpen kjøkkenløsning. https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=138773072

Så romslig og fin! Lene sin leilighet ser ut som et kott sammenlignet, og det kommer fra noen som har bodd på 20kvm i to og et halv år 😅Hun har virkelig bomma med planløsningen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Bloggleseren skrev:

Ja, det er helt tragisk hvor lite plass hun har fått ut av de 73 m2. Leiligheten ser bitteliten ut - ett lite soverom og liten garderobe. Tror jeg har postet denne før, men her er en make leilighet i samme gård som ble solgt for et år siden. Der har de fått plass til to soverom og (noe mindre) stue med åpen kjøkkenløsning. https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=138773072

Denne leiligheten var MYE finere! Bedre planløsning og mer hjemmekoselig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/17/2020 at 9:22 PM, whitewildfox said:

Så romslig og fin! Lene sin leilighet ser ut som et kott sammenlignet, og det kommer fra noen som har bodd på 20kvm i to og et halv år 😅Hun har virkelig bomma med planløsningen. 

Og @Apekatten 

Ja, jeg ville mye heller hatt den. Synes den ser mye større ut, og det er greit med et gjesterom når man har muligheten. 

Ellers synes jeg Lene sin leilighet ser veldig 2018 ut. Er det egentlig in med sånne metalllglassdører lenger? Men sånn blir det vel når man ikke får solgt og har holdt på lenge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Trist at når Lene først skal forsøke å kurse eller «utdanne» seg velger å hoppe på pseudovitenskap og alternativ behandling («NLP-coach»). Det blir kanskje fort sånn når man henger i influencer-miljø.

Endret av Jumbojet30
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.9.2020 den 16.15, Jumbojet30 skrev:

Trist at når Lene først skal forsøke å kurse eller «utdanne» seg velger å hoppe på pseudovitenskap og alternativ behandling («NLP-coach»). Det blir kanskje fort sånn når man henger i influencer-miljø.

Det er ikke noe galt med NLP. Det er faktisk noe man kan ha kjempeutbytte av. Og min erfaring er at mange av de teknikkene brukes i psykiatrien, så synes ikke det er riktig å fraskrive det som tullete. Men jeg mener det er viktig å ha en annen fagbakgrunn i bunnen, for å faktisk ha en ordentlig grunn å stå på. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, blabla2226 skrev:

Det er ikke noe galt med NLP. Det er faktisk noe man kan ha kjempeutbytte av. Og min erfaring er at mange av de teknikkene brukes i psykiatrien, så synes ikke det er riktig å fraskrive det som tullete. Men jeg mener det er viktig å ha en annen fagbakgrunn i bunnen, for å faktisk ha en ordentlig grunn å stå på. 

Din erfaring ja. Klassisk argument når forskning ikke støtter det du tror på. Jeg tenker vel at det i seg selv er problematisk, samtidig som disse «coachene» opererer i det fri uten regulering fra for eksempel helsetilsynet. De kan altså ta betalt (så mye de vil) for å drive udokumentert behandling på folk i potensielt sårbare livssituasjoner.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring ja. Erfaringsbasert kunnskap er ikke verdiløst. Og hvis teknikkene som brukes i NLP ikke fungerer, hvorfor brukes de av psykologer da? Men du overså jo greit resten av kommentaren min, så da ser jeg jo hvor du legger lista for videre diskusjon om dette temaet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, blabla2226 skrev:

Min erfaring ja. Erfaringsbasert kunnskap er ikke verdiløst. Og hvis teknikkene som brukes i NLP ikke fungerer, hvorfor brukes de av psykologer da? Men du overså jo greit resten av kommentaren min, så da ser jeg jo hvor du legger lista for videre diskusjon om dette temaet. 

1. at noen psykologer bruker teknikkene er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel eller et godt argument- psykologer bruker ulike teorier som er mer eller mindre forskningsbaserte, MEN de er i alle fall regulert av helsetilsynet 

2. poenget mitt er at når man først skal «utdanne seg» kan man gjøre det ordentlig. Her legger jeg lista, hverken mer eller mindre. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Plexus skrev:

Har hun fått solgt leiligheten?

Den er deaktivert på Finn.no!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Elisiaflisa skrev:

Den er deaktivert på Finn.no!

Er lite marked for en leilighet som ser slik ut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste episoden på podcasten virka veldig hjemmesnekra og uforberedt. Spennende historie Andreas deler, ellers er jo alt som Lene sier delt fra før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke at hun innrømmet å ha ligget med to gifte menn (som hun visste var gift)😳 Skjønner nå hvorfor det ble mye rykter på jodel en periode.

Sterk historie Andreas delte.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...