jauda Skrevet 20. februar 2015 #81 Skrevet 20. februar 2015 Meb hvem er det som ofte hyler opp om at barnevernwt misbruker stillingen sin? Er ikke det gjerne foreldre som faktisk ikke var bra for barna og hvor barnevernet ikke så noen annen grunn enn å ta fra de barna? Selfølgelig har du dei som gjør det og som det er med nav,leger og feks andre ting. Men igjenn en kan ikke anklage alle for å ikke snakke sant.
jauda Skrevet 20. februar 2015 #82 Skrevet 20. februar 2015 Det er som å gi følgende tilbakemelding til en som skriver at hun skal i narkose i morgen og er litt engstelig for operasjonen: "Jeg har hørt det har skjedd mange ganger at helsepersonell har antastet pasienter som ligger i narkose. Så hadde jeg vært deg, hadde jeg nektet å bli operert og fått meg en advokat!!!!!" Det er klart, det HAR jo skjedd, men er det det hun bør bekymre seg for? Er det en kostruktiv og fornuftig tilbakemeldning å gi?Anonymous poster hash: 02cd8...10b -_- Et argument som er helt på tryne, da er jo den feks pasienten der hysterisk, men som ts her så har jo hun opplevd at en stilling har blity misbrukt ikke trodd det og bare ordna seg advokat liksom
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #83 Skrevet 20. februar 2015 Så enig! Her trengs fokus i forebyggende hensikt. Når man jobber med mennesker og har et så stort ansvar kreves det feilfrie beslutninger. Her ligger statistikken langt ifra 0.Anonymous poster hash: 6ef44...e13 Så lenge det er mennesker som gjør jobben, vil det aldri bli et 100% feilfritt BV eller helsetjeneste, eller skole, eller barnehage, eller politi eller noe som helst. Men enkelte i denne tråden framstiller det som om det er en ganske stor sjanse for å møte på maktsyke mennesker som misbruker stillingen sin og det er det på ingen måte ikke. Sjansen for det er forsvinnende liten. Når dere kalkulerer sannsynlighet, tenker dere på tråder dere leser, avisoppslag, noen som bobbet der som fortalte noen som fortalte deg osv osv. Dette er en forsvinnende liten del av sakene som går gjennom barnevernet hvert år. Det er større sjans for å dø i en flystyrt eller vinne i lotto. Anonymous poster hash: 02cd8...10b 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #84 Skrevet 20. februar 2015 Hvis du har studert barnevernet, må jeg si jeg synes du gjør veldig uklokt i å snakke de ned på en side som denne og bidra til at mor (TS) blir redd. I din studie burde du vel heller legge vekt på den trillionen problemer de løser ved å gå inn med noen enkle grep og løser problemer som kunne blitt veldig store dersom familiene ikke hadde fått hjelp.Anonymous poster hash: 02cd8...10b TS trenger nok ikke å være redd og du har rett. Vær nok feil tråd å begynne å snakke om slikt med tanke på hva TS går igjennom. Det er ikke bare barnevern, men hele prosessen jeg snakker om. Barnevernet gjør mye veldig bra. Feilen ligger ikke bare hos barnevernet men også instanser rundt om, tystnadsplikt inom de ulike instanser som gjør at nødvendig informasjon ikke når frem osv. osv... Til TS: Dette går bra, men jeg skjønner at det mest frustrerende må være at du føler en tilitsbrudd fra helsesøster. Hon lyver å bruker ting du sagt til en annen helsesøster i fortrolighet. Vet at du alltid kan be om at det du sier ikke skal skrives ned i journal, hvis du sier noe du ikke ønsker skal stå der. Så lenge helsesøster ikke mener det et nødvendig at den informasjonen skal stå i journalen vil hun da kunne unnlate å notere det. Ikke gå i krig mot helsesøster. Forklar på en ordentlig måte hvorfor du syns det er feil av helsesøster å skrive en slik bekymring. Var åpen og ærlig mot barnevernet, så kan du se hva du skal gjøre ang det med helsesøster på dette når bv henlagt saken sin. Pust med magen. Dette går bra!Anonymous poster hash: 6ef44...e13
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #85 Skrevet 20. februar 2015 -_- Et argument som er helt på tryne, da er jo den feks pasienten der hysterisk, men som ts her så har jo hun opplevd at en stilling har blity misbrukt ikke trodd det og bare ordna seg advokat liksom Pasienten er vel ikke hysterisk bare fordi hun er nervøs når hun skal i narkose og bli operert. Det er jo tilbakemeldingen hun får som er helt på trynet, og den sammenligner jeg med noen av tilbakemeldingene TS får her. Dere gjør en bekymret mor fryktelig mye mer bekymret, helt grunnløst, ved å hause opp enkeltsaker fra BV. Anonymous poster hash: 02cd8...10b 1
Gjest Kariannne Skrevet 20. februar 2015 #86 Skrevet 20. februar 2015 virkelig? har det slått deg at det er mange som kan misbruke makten sin?? Man må jo stole på at dem ikke gjør det, men om de misbruker makten sin å det ikke var noen grunn for å sende den bekymringsmeldingen, så finner jo ikke barnevernet noe bekymringsverdig heller.
jauda Skrevet 20. februar 2015 #87 Skrevet 20. februar 2015 Pasienten er vel ikke hysterisk bare fordi hun er nervøs når hun skal i narkose og bli operert. Det er jo tilbakemeldingen hun får som er helt på trynet, og den sammenligner jeg med noen av tilbakemeldingene TS får her. Dere gjør en bekymret mor fryktelig mye mer bekymret, helt grunnløst, ved å hause opp enkeltsaker fra BV.Anonymous poster hash: 02cd8...10b Når pasienten ordner med advokat før opperasjonen så er pasienten hysterisk, en argument som ikke kan sammenlignes med dette innlegget. Ts har allerede opplevd svikt i systemet med at helsesøsteren lager en sak ut av småting som ikke burda ha vært sak ut av engang og bare det at helsesøsteren lyver så hadde jeg blitt redd selv, jeg hadde gjort det samme som ts og fått meg advokat. Hvordan skal ts fortelle bv at helsesøsteren lyver og ikke forholder seg til sannheten? Og jeg tror ikke at bv kommer til å tro på det ts sier og veller at dei tror på det som helsesøsteren kommer med. er litt trøtt nå så jeg kan rote litt med det jeg skriver 1
jauda Skrevet 20. februar 2015 #88 Skrevet 20. februar 2015 Man må jo stole på at dem ikke gjør det, men om de misbruker makten sin å det ikke var noen grunn for å sende den bekymringsmeldingen, så finner jo ikke barnevernet noe bekymringsverdig heller. en skal kunne stole på offentlige innstanser men når det kommer fram at det blir gjort urett som ts skriver,En kan heller ikke alltid bare være blind Papirene kommer til å vær der til barna er 18 år. det jeg synst er at helsesøsteren i dette tilfellet burda ha blitt stilt opp etter veggen for slikt som dette er sykt
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #89 Skrevet 20. februar 2015 Når pasienten ordner med advokat før opperasjonen så er pasienten hysterisk, en argument som ikke kan sammenlignes med dette innlegget. Ts har allerede opplevd svikt i systemet med at helsesøsteren lager en sak ut av småting som ikke burda ha vært sak ut av engang og bare det at helsesøsteren lyver så hadde jeg blitt redd selv, jeg hadde gjort det samme som ts og fått meg advokat. Hvordan skal ts fortelle bv at helsesøsteren lyver og ikke forholder seg til sannheten? Og jeg tror ikke at bv kommer til å tro på det ts sier og veller at dei tror på det som helsesøsteren kommer med. er litt trøtt nå så jeg kan rote litt med det jeg skriver Les innlegget med pasienten som skal operers en gang til. Du misforstår det som er skrevet. Jeg skriver ikke at pasienten som skal operers at fått seg en advokat fordi hun tror legen vil antaste henne. Jeg skriver at det er et råd hun får sammen med et veldig lite sannsynlig senario (at legen vil antaste henne) og jeg sammenligner det med rådene og senarioene TS får av noen av de som skriver her. da altså de som mener TS gjør rett i å være redd og få seg en advokat. Jeg forstår at TS er redd, og at hun har fått seg en advokat. Jeg mener hun ikke trenger å være redd eller å ha en advokat, da barnevernet aldri er ute etter å ta unger som ikke MÅ tas. Unger MÅ tas oftest fordi foreldrene har et rusproblem som de ikke klarer å slutte med og som gjør at de ikke klarer å ta hånd om barna sine. Dersom TS ikke har problemer av denne storten, har hun ingenting å frykte. Anonymous poster hash: 02cd8...10b
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #90 Skrevet 20. februar 2015 en skal kunne stole på offentlige innstanser men når det kommer fram at det blir gjort urett som ts skriver,En kan heller ikke alltid bare være blind Papirene kommer til å vær der til barna er 18 år. det jeg synst er at helsesøsteren i dette tilfellet burda ha blitt stilt opp etter veggen for slikt som dette er sykt Papirer her og papirer der. Spiller det noen rolle? Dersom bekymringen er grunnløs, vil det også stå i papirene. Dersom mor ikke har noe å skjule, VIL saken bli henlagt. Barnevernet har ikke tid til å holde på med tullesaker. Dersom helsesøster lyver om... jeg husker ikke hva det var, men det var i alle fall ikke så alvorlig at dersom BV skulle tro henne og ikke mor, vil ikke den saken være grunn til å rykke inn og sette familien hennes på hodet uansett. Anonymous poster hash: 02cd8...10b 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #91 Skrevet 20. februar 2015 Les innlegget med pasienten som skal operers en gang til. Du misforstår det som er skrevet. Jeg skriver ikke at pasienten som skal operers at fått seg en advokat fordi hun tror legen vil antaste henne. Jeg skriver at det er et råd hun får sammen med et veldig lite sannsynlig senario (at legen vil antaste henne) og jeg sammenligner det med rådene og senarioene TS får av noen av de som skriver her. da altså de som mener TS gjør rett i å være redd og få seg en advokat. Jeg forstår at TS er redd, og at hun har fått seg en advokat. Jeg mener hun ikke trenger å være redd eller å ha en advokat, da barnevernet aldri er ute etter å ta unger som ikke MÅ tas. Unger MÅ tas oftest fordi foreldrene har et rusproblem som de ikke klarer å slutte med og som gjør at de ikke klarer å ta hånd om barna sine. Dersom TS ikke har problemer av denne storten, har hun ingenting å frykte.Anonymous poster hash: 02cd8...10b Slik jeg skjønt det har hun skaffet seg advokat fordi helsesøster skrevet feilaktige ting i bekymringen. For meg er det å skaffe advokat å være redd ikke synonymer. Jeg tenker ikke at TS trenger å være redd. Men reagerer sterkt på et veldig mangelfullt system vi har. Men selvfølgelig er det bedre å melde en gang for mye enn før lite! Men det blir en annen type diskusjon. Anonymous poster hash: 6ef44...e13
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #92 Skrevet 20. februar 2015 Papirer her og papirer der. Spiller det noen rolle? Dersom bekymringen er grunnløs, vil det også stå i papirene. Dersom mor ikke har noe å skjule, VIL saken bli henlagt. Barnevernet har ikke tid til å holde på med tullesaker. Dersom helsesøster lyver om... jeg husker ikke hva det var, men det var i alle fall ikke så alvorlig at dersom BV skulle tro henne og ikke mor, vil ikke den saken være grunn til å rykke inn og sette familien hennes på hodet uansett.Anonymous poster hash: 02cd8...10b Neida. Krenkelsen spiller vel ikke noen rolle. Ikke det faktum at barnet selv kan gå inn å lese det som står om h*n vil om noen år.Anonymous poster hash: 6ef44...e13
jauda Skrevet 20. februar 2015 #93 Skrevet 20. februar 2015 Papirer her og papirer der. Spiller det noen rolle? Dersom bekymringen er grunnløs, vil det også stå i papirene. Dersom mor ikke har noe å skjule, VIL saken bli henlagt. Barnevernet har ikke tid til å holde på med tullesaker. Dersom helsesøster lyver om... jeg husker ikke hva det var, men det var i alle fall ikke så alvorlig at dersom BV skulle tro henne og ikke mor, vil ikke den saken være grunn til å rykke inn og sette familien hennes på hodet uansett.Anonymous poster hash: 02cd8...10b Det spiller en stor rolle. Hun har jo blitt krenka, hva bv gjør vet ikke vi. Hadde du godtatt det selv om det hadde vært deg?
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #94 Skrevet 20. februar 2015 Slik jeg skjønt det har hun skaffet seg advokat fordi helsesøster skrevet feilaktige ting i bekymringen. For meg er det å skaffe advokat å være redd ikke synonymer. Jeg tenker ikke at TS trenger å være redd. Men reagerer sterkt på et veldig mangelfullt system vi har. Men selvfølgelig er det bedre å melde en gang for mye enn før lite! Men det blir en annen type diskusjon.Anonymous poster hash: 6ef44...e13 Enten skaffer man advokat fordi man er redd eller fordi man trenger et forsvar. Hvorfor skulle man ellers komme drassende med en advokat? Det står i startinnlegget til TS at meldingen også inneholder helt andre ting som ikke har noe med saken å gjøre. Kanskje ikke TS forstår at helsesøster har observert noe som er bekymringsfult. Kanskje løgnen til helsesøster er en misforståelse som blir rettet opp med en gang mor møter barnevernet. Anonymous poster hash: 02cd8...10b
jauda Skrevet 20. februar 2015 #95 Skrevet 20. februar 2015 Les innlegget med pasienten som skal operers en gang til. Du misforstår det som er skrevet. Jeg skriver ikke at pasienten som skal operers at fått seg en advokat fordi hun tror legen vil antaste henne. Jeg skriver at det er et råd hun får sammen med et veldig lite sannsynlig senario (at legen vil antaste henne) og jeg sammenligner det med rådene og senarioene TS får av noen av de som skriver her. da altså de som mener TS gjør rett i å være redd og få seg en advokat. Jeg forstår at TS er redd, og at hun har fått seg en advokat. Jeg mener hun ikke trenger å være redd eller å ha en advokat, da barnevernet aldri er ute etter å ta unger som ikke MÅ tas. Unger MÅ tas oftest fordi foreldrene har et rusproblem som de ikke klarer å slutte med og som gjør at de ikke klarer å ta hånd om barna sine. Dersom TS ikke har problemer av denne storten, har hun ingenting å frykte.Anonymous poster hash: 02cd8...10b Må ta igjenn diskusjonen i morra. Kan vær at jeg roter litt nå, så utrolig trøtt:)
jauda Skrevet 20. februar 2015 #96 Skrevet 20. februar 2015 Enten skaffer man advokat fordi man er redd eller fordi man trenger et forsvar. Hvorfor skulle man ellers komme drassende med en advokat? Det står i startinnlegget til TS at meldingen også inneholder helt andre ting som ikke har noe med saken å gjøre. Kanskje ikke TS forstår at helsesøster har observert noe som er bekymringsfult. Kanskje løgnen til helsesøster er en misforståelse som blir rettet opp med en gang mor møter barnevernet.Anonymous poster hash: 02cd8...10b Ja for da kommer helsesøsteren over 1 år med en bekymring? hadde helsesøsteren oppservert noe så hadde hun sendt inn bekymringsmelding med engang. Ikke 1 år for sent......
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #97 Skrevet 20. februar 2015 Neida. Krenkelsen spiller vel ikke noen rolle. Ikke det faktum at barnet selv kan gå inn å lese det som står om h*n vil om noen år.Anonymous poster hash: 6ef44...e13 Desverre. Foreldre oppfatter det som krenkende å bli meldt til barnevernet. Det er helt tabu. Veldig synd. Selv melder jeg 10 saker for mye heller enn en for lite. Så får jeg beklage at de ti foreldrene føler seg krenket. Heller det, enn at ett barn ikke får hjelp. Sånn er det bare. Vi i offentlige yrker har plikt til å melde når vi er BEKYMRET. Det er ikke vår jobb å være sikre eller ha bevis for våre bekymringer. Det er barnevernet sin jobb. Derfor trenger man ikke ta sånn på vei over at noen har sendt en bekymring. Det er kun en bekymring, ikke en påstand. Anonymous poster hash: 02cd8...10b 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #98 Skrevet 20. februar 2015 Hvor får du de 35% ifra? Og er det her kun snakk om barn til foreldre som hatt en litt vanskelig periode, så som depresjon og lignende? Det var en svært høy andel du kom med der, med tanke på at over 20% av Norges befolkning drabbes av depresjon noen gang eller flere ganger i løpet av livet. Tenker du tror du vet, noe som er en svært alvorlig ting å gjøre når man jobber med mennesker. At tro, alltså. Her må synsing og generalisering vekk. Fagpersoner må lære seg å ta hvert enkelt individ for hva den er og ikke dømme utifra "hva som faktisk kan være mulig". Nei, jeg mangler ikke kunnskap men her er det åpenbart flere som ikke helt vet åssen det fungerer på mange plasser. Anonymous poster hash: 6ef44...e13 Her en artikkel som belyser det. Ellers er er det bare å søke på barns tilknyning og Bowlby, som grunnla tilknytningsteorien. Ja, det er mange barn som har utrygg tilknytning. Det kan gi psykiske lidelser senere i livet. Hva du ellers babler om, skjønte jeg ikke helt. Jeg vet en del om tilknytning og psykiske lidelser, hvis det var det du bestred. Når du kommer med påstanden om at "de fleste foreldre er gode foreldre", så er det naturlig for folk med fagkunnskap å komme med et kristisk innspill.Anonymous poster hash: 8e9ae...efc
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #99 Skrevet 20. februar 2015 Her en artikkel som belyser det. Ellers er er det bare å søke på barns tilknyning og Bowlby, som grunnla tilknytningsteorien. Ja, det er mange barn som har utrygg tilknytning. Det kan gi psykiske lidelser senere i livet. Hva du ellers babler om, skjønte jeg ikke helt. Jeg vet en del om tilknytning og psykiske lidelser, hvis det var det du bestred. Når du kommer med påstanden om at "de fleste foreldre er gode foreldre", så er det naturlig for folk med fagkunnskap å komme med et kristisk innspill.Anonymous poster hash: 8e9ae...efc Og her var linkene...http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Lett-a-overse-og-misforsta-utrygge-barn-3154692.htmlhttp://no.m.wikipedia.org/wiki/TilknytningsteoriAnonymous poster hash: 8e9ae...efc
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #100 Skrevet 20. februar 2015 Det spiller en stor rolle. Hun har jo blitt krenka, hva bv gjør vet ikke vi. Hadde du godtatt det selv om det hadde vært deg? Jeg hadde ikke pekt på helsesøster og sagt at hun lyver. Men jeg hadde vært veldig tydelig på at jeg bestilte den timen og har tatt med barnet til helsesøster slik at alle kontroller nå er gjennomført. Om noen hadde meldt en bekymring til barnevernet om meg, hadde jeg ikke blitt krenket. Det er en bekymring og bare det. Jeg hadde synes det var ubehagelig og jeg ville sikkert fått en hel del katastrofetanker. Og jeg ville begynt å stille spørsmålstegn ved mine evner til å gi omsorg og til min evne til selvinnsikt. Utover dette, er det jo bare å godta saken som den er og invitere BV inn når de kommer. Gjør jeg noe grunnleggende feil med ungene mine, er jeg den første som gjerne vil vite om det og gjøre noe med det slik at ungene mine har det godt. Anonymous poster hash: 02cd8...10b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå