Gå til innhold

Bloggere og manglende merking av reklamec


Grønt blad

Anbefalte innlegg

Gjest Evans

Kanskje alle? At forbrukerne er uenig og klager, FO tar en av bloggene videre til Markedsrådet som igjen avgjør om bloggen gjør rett eller om forbrukerne hadde grunn til å klage, for eksempel.

 

Edit: Eller at bloggerne nå protesterer på de nye krava og for å få en avklaring lar FO Markedsrådet avgjøre, og dersom noen er uenige etter avgjørelsen (enten det er FO, forbrukere eller bloggere) kan de bare være det, men da har Markedsrådet, som har siste ord, talt.

 

Det kan hende :Nikke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bergensia

Jeg synes alltid det er tragikomisk når bloggere påstår at det gjør alt rett og slenger med leppa til de som kommer med rettelser. Jeg har nevnt Vibeke Klementsen her før, etter tilsynet og uttalelser i Aftenposten at hun var opptatt av å merke kommersielt innhold.

Jeg la inn en kommentar på et innlegg som hadde merking i bunn og hun ble litt irritert og påstår at hun aldri har lest en regel om at det skal merkes i toppen.

 

La inn en link til punkt 5.2 i FO sin veileder om at det skal merkes i toppen, at de ikke kan være mer ydmyke når de får denne informasjonen?

 

tilføyelse: skjermdump av kommentarer http://imgur.com/bad1H0u

Endret av Bergensia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril

Må le av posten til Trine Grung på Facebook, med påfølgende kommentarer. Det er rett og slett utrolig vanskelig å merke innlegg med reklame :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FO undersøkte 41 bloggere, hvorav 20 mottok brev om hvor dårlige de hadde vært på merkingen - til tross for forhåndsvarsel.
Ca. 20 av de 40 har jo tydeligvis klart å merke godt nok. Det er altså ikke så vanskelig som enkelte bloggere skal ha det til.

Jeg syns det er rart at de som (sannsynligvis?) tjener mest penger på bloggingen, stort sett er de som åpent raser og kverulerer på FOs retningslinjer, men de er vel kanskje de som ogå kontaktes mest av annonsører som ikke ønsker at produktomtalen fra dem skal merkes som annonse?
Style Connection har nok endel å tape på å måtte merke innleggene sine på bloggen, da hun selger sine egne produkter i egen nettbutikk og viser produktene frem på bloggen..
Jeg forstår altså ikke problemet disse bloggerne har med å forstå reglene.

 

Jeg antar at det stort sett handler om å ha vondt i viljen, og ikke noe annet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergensia

Må le av posten til Trine Grung på Facebook, med påfølgende kommentarer. Det er rett og slett utrolig vanskelig å merke innlegg med reklame :)

 - reglene er IKKE enkle å følge.....så kan en sitte å mene om det på "utsiden".

 

Haha, hun har jo ikke vært på innsiden på et tiår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette styrker bare mistanken om at annonsørene er villige til p betale mye mer for umerket reklame. Jeg kan ikke med min beste vilje tro at alle disse flinke folka som omsetter for millioner på sine personlige blogger, er så korka som folk vil ha det til. Ergo antar jeg at det er viljen det står på.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må le av posten til Trine Grung på Facebook, med påfølgende kommentarer. Det er rett og slett utrolig vanskelig å merke innlegg med reklame :)

 

Mener du den hun la ut igår eller den om Kamille idag? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril

Mener du den hun la ut igår eller den om Kamille idag?

Det var den som refererer til innlegget til styleconnection.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alltid det er tragikomisk når bloggere påstår at det gjør alt rett og slenger med leppa til de som kommer med rettelser. Jeg har nevnt Vibeke Klementsen her før, etter tilsynet og uttalelser i Aftenposten at hun var opptatt av å merke kommersielt innhold.

Jeg la inn en kommentar på et innlegg som hadde merking i bunn og hun ble litt irritert og påstår at hun aldri har lest en regel om at det skal merkes i toppen.

 

La inn en link til punkt 5.2 i FO sin veileder om at det skal merkes i toppen, at de ikke kan være mer ydmyke når de får denne informasjonen?

 

tilføyelse: skjermdump av kommentarer http://imgur.com/bad1H0u

Hissig  :ninja:  Virker som manglende evne til å ta i mot kritikk er noe de fleste bloggere har til felles. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var den som refererer til innlegget til styleconnection.

 

Kommentarene der er jo underholdning i seg selv ;) 

 

Trine G overgår jo seg sjøl i Kamille-innlegget idag, usakligheter på usakligheter

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergensia

Hissig :ninja: Virker som manglende evne til å ta i mot kritikk er noe de fleste bloggere har til felles.

Nei, lite avslappende yoga-vibber over svarene hennes.

Jeg skjønner ikke at de kan være så høye på segselv at de ikke takle å få en tilbakemelding på at ikke alt er 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klagingen merkingen som er kommet i kjølvannet av brevet FO sendte ut til bloggerne kan ikke sees på som noe annet enn synliggjøring av hvor mye snusk det er i bransjen ift skjult reklame, slik jeg oppfatter det.  Reglene er verken uklare eller vanskelig å forstå, så problemet ligger ikke der.

Reglene krever at de må synliggjøre at de mottar en eller annen form for fordel ift det de skriver om. 

 

De er redd for at venninne-bloggen vil fremstå i sitt sanne jeg, nemlig et reklame-bilag/magasin på nett.

Det er jo tross alt levebrødet sitt de ser forsvinne i sanden.

 

 

Tilføyelse: De krever å bli sett på som gründere, men setter seg på bakbeina når de må følge regler og lover som andre gründere. Er det rart de blir sett ned på og kalt rosabloggere når det er slik de holder på..

:murvegg:

Endret av LilleSnupp
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er bare toppen av kransekaka. 

 

En aktør som jobber med PR, og som er vel så ansvarlig for at reglene følges klarer å spørre om følgende; "PS, hvis det må merkes, må det også betales skatt av det??"

 

Altså, disse folkene er så uintelligente at jeg får hodepine av mindre. Et helt vilt anslag vil ligge på at bloggere betaler skatt av ca 2 % av all den moroa de får og er med på. Det er en gjennområtten bransje som ikke fører den minste gode ting til verden. Jeg sier derimot ikke at damemagasiner og andre instiusjoner er noe bedre, men de har andre regler å forholde seg til. Det siste er åpenbart veldig vanskelig å forstå. Og de selger heller ikke reklame og varer under løgnen av å være din beste venninne som bare kommer med gode råd. 

Endret av Vitulina
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergensia

Ny diskusjon på SoMe-gruppa etter en artikkel i Aftenposten etter FO sitt brev. UB-sjefen mener det er en heksejakt på bloggerne.

Altså, dette er sjefen for bloggplatformen som ikke ordner opp rotet med adblock/annonser og hvor 6 av de meste leste bloggerne har fått reklamerefs.

Endret av Bergensia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Overskrift fra VG i dag "Bloggeres lovbrudd må få konsekvenser", jfr. http://www.vg.no/nyheter/meninger/blogg/bloggeres-lovbrudd-maa-faa-konsekvenser/a/23490027/

 

Kjenner jeg blir skikkelig skuffa over Sophie Elise. Hun har egentlig vært den eneste bloggeren jeg har likt, da jeg har følt at hun har vært veldig ærlig.

 

"Blogger Sophie Elise Isachsen forklarer sitt reklameslurv til Aftenposten med at hun ikke kjenner retningslinjene godt nok."

 

Det første jeg tenkte var "Hæ? Vent nå litt. Du tjener 100 000kr i måneden på å blogge også kan du ikke de få 3-4 retningslinjer som må følges? Dette er jobben din jente."

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir skikkelig skuffa over Sophie Elise. Hun har egentlig vært den eneste bloggeren jeg har likt, da jeg har følt at hun har vært veldig ærlig.

 

"Blogger Sophie Elise Isachsen forklarer sitt reklameslurv til Aftenposten med at hun ikke kjenner retningslinjene godt nok."

 

Det første jeg tenkte var "Hæ? Vent nå litt. Du tjener 100 000kr i måneden på å blogge også kan du ikke de få 3-4 retningslinjer som må følges? Dette er jobben din jente."

 

Enig. Det er endel av jobben hennes å sette seg inn i regelverket. Og enda mer useriøst og merkelig blir unnskyldningen hennes, da hun er en av de som har fått mail/brev fra Forbrukerombudet om dette flere ganger:

 

Brev fra FO til SE, datert 06.03.12

- Brev fra FO til SE, datert 14.05.13  (side 9)

- Ifølge VG fikk hun også brev fra FO i 2014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...