Gå til innhold

Bloggere og manglende merking av reklamec


Grønt blad

Anbefalte innlegg

Jeg har selv sagt ifra på et par blogger jeg leser som ikke er på topplisten men som har en del lesere.. har prøvd å være hyggelig og konstruktiv, jeg er ikke ute etter å ta noen, ønsker bare at det skal være tydlig for meg som leser at det er snakk om sponset eller betalt innhold. Har ikke blitt slettet, men har fått svar som tyder på at de ikke forstår eller ikke kan retningslinjene fra FO (men mener at de selv har rett og jeg tar feil).

 

Synes FO kan få på plass ennå mer tydlige retningslinjer, gå ut med dem i større grad enn nå så bloggerne ikke kan skylde på å "ikke vite", og i tillegg kjøre aksjonen sin - med andre konsekvenser enn ennå et brev til bloggerne.

 

Jeg sender et tips til FO om det - http://www.forbrukerombudet.no/2007/07/klager-tips-spoersmaal. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bergensia

Tilsynet fra Forbrukerombudet har vi ventet på, nå har de gjennomført det ovenfor bloggerne: http://www.aftenposten.no/dagens_avis/lordag/Forbrukerombudet-vurderer-boter-for-bloggere-8055973.html

De nevner også Nelly-turen som ble tatt opp i denne tråden i mai.. Jeg skrev mail til FO og la ved linker men fikk aldri noe svar. Men godt at de reagerte!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nevner også Nelly-turen som ble tatt opp i denne tråden i mai.. Jeg skrev mail til FO og la ved linker men fikk aldri noe svar. Men godt at de reagerte!

 

 

Stemmer det. :)

 

Bra!

 

Ja, jeg er glad for at FO tar selvkritikk vedr. fremgangsmåten for å få de til å merke etter regelverket. 

Og at de vurderer å melde videre til Markedsrådet. Blir spennende å se hva som skjer nå videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergensia

Jeg håper også at dette "jekker ned" den arrogansen enkelte bloggere har ovenfor de som oppfordrer til korrekt merking.

Synes også det er vittig at Vibeke Klemtesen uttaler seg så uskyldig når Aftenposten er på banen, hun har blitt nevnt i denne tråden og det har blitt lagt igen kommentarer på annonseinnlegg om feilmerking som hun ikke har publisert (eller endret innleggene)

 

red: apropos Vibeke K, siste innlegget hennes er et annonseinnlegg med merking helt sist i innlegget.

Lagt inn en kommentar på at siden hun hun uttaler seg i Aftenposten at hun er "påpasselig med å merke kommersielt innhold" burde hun vite at denne merking skal være øverst, ikke sist som hun har gjort her.

Får se om den blir publisert.

Endret av Bergensia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg oppdaget skikkelig snikreklame hos Marna/komikerfrue.

 

Har i lengre tid lagt merke til at både hun og mannen går med sånne Inmotion armbånd av Monica Øien, og da babyen ble født så fikk han også på seg sånn armbånd, de alle har de på hele tiden. Nå skal Marna plutselig inngå et spennende samarbeid med Thune der også Monica Øien skal lansere disse armbåndene sine.

 

http://www.komikerfrue.no/2015/06/11/spennende-samarbeid-med-thune/

 

Liksom tilfeldig at familien komikerfrue har gått med disse armbåndene lenge nå, også plutselig skal hun promotere de....

 

Ikke noe av dette var merket som sponset/reklame/annonse heller. 

 

Sleipt.

Endret av skruf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget skikkelig snikreklame hos Marna/komikerfrue.

Har i lengre tid langt merke til at både hun og mannen går med sånne Inmotion armbånd av Monica Øien, og da babyen ble født så fikk han også på seg sånn armbånd, de alle har de på hele tiden. Nå skal Marna plutselig inngå et spennende samarbeid med Thune der også Monica Øien skal lansere disse armbåndene sine.

http://www.komikerfrue.no/2015/06/11/spennende-samarbeid-med-thune/

Liksom tilfeldig at familien komikerfrue har gått med disse armbåndene lenge nå, også plutselig skal hun promotere de....

Ikke noe av dette var merket som sponset/reklame/annonse heller.

Sleipt.

Dette irriterte meg fryktelig mye. Hvorfor merker de ikke innleggene når de vet så utrolig godt at de skal gjøre det? Vi ser at FO skriver at de skal gjøre noe, men det fortsetter jo bare. Hvis ikke FO setter foten ned og bøtelegger bloggerne som etter x antall ganger bevisst ikke merker innleggene sine, så vil de jo bare fortsette slik fordi det ikke får andre konsekvenser en tilsnakk. Vi ser jo tydelig i denne tråden at det ikke fungerer å "bare" si ifra i form av kommentarer og mailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophie Elise  er tydeligvis ikke spesielt fornøyd med at media og oss andre dødelige henger seg opp i merking, annonser, reklame og sponsing...

 

:sukk:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det det jammen bra FO er på dette nå - det florerer av slike saker i bloggverdenen - og det er en kjent hemmelighet at produsenter og agenter gjerne betaler for umerket reklame. De ønsker jo effekten av at varen de skal selge er anbefalt av en blogger. Jeg håper virkelig at en av de som har fått tilbud om ekstra betalt, står frem og forteller - det hviskes jo  om at dette er skikkelig utbredt.

 

Samtidig er det forståelig at bloggere ikke forteller som slik, de vil vel ikke sage over grenen de sitter på, heller. Eller tyste på vennene de akkurat har vært på Ibiza sammen med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg oppdaget skikkelig snikreklame hos Marna/komikerfrue.

 

Har i lengre tid lagt merke til at både hun og mannen går med sånne Inmotion armbånd av Monica Øien, og da babyen ble født så fikk han også på seg sånn armbånd, de alle har de på hele tiden. Nå skal Marna plutselig inngå et spennende samarbeid med Thune der også Monica Øien skal lansere disse armbåndene sine.

 

http://www.komikerfrue.no/2015/06/11/spennende-samarbeid-med-thune/

 

Liksom tilfeldig at familien komikerfrue har gått med disse armbåndene lenge nå, også plutselig skal hun promotere de....

 

Ikke noe av dette var merket som sponset/reklame/annonse heller. 

 

Sleipt.

 

Nå kan det godt hende det var skjult reklame altså, men syns ikke det er så "liksom tilfeldig". Det trenger ikke være verre enn at familien likte disse armbåndene og derfor har gått med de lenge - og på grunn av dette har de blitt tilbudt en samarbeidsavtale. Det kan jo ikke merkes som reklame/sponset før avtalen faktisk er inngått.

 

Som sagt, kan godt hende det har vært noe "snusk" her, men også forbrukere må være åpne for at ingenting er statisk, og at avtaler kan inngås etter at en blogger har oppdaget et favorittprodukt/merke. Hvis ikke kan jo ikke populære bloggere vise frem noe, fordi det er en potensiell mulighet for at en samarbeidsavtale inngås i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå kan det godt hende det var skjult reklame altså, men syns ikke det er så "liksom tilfeldig". Det trenger ikke være verre enn at familien likte disse armbåndene og derfor har gått med de lenge - og på grunn av dette har de blitt tilbudt en samarbeidsavtale. Det kan jo ikke merkes som reklame/sponset før avtalen faktisk er inngått.

 

Som sagt, kan godt hende det har vært noe "snusk" her, men også forbrukere må være åpne for at ingenting er statisk, og at avtaler kan inngås etter at en blogger har oppdaget et favorittprodukt/merke. Hvis ikke kan jo ikke populære bloggere vise frem noe, fordi det er en potensiell mulighet for at en samarbeidsavtale inngås i fremtiden.

Dette har du rett i. Samtidig har det vist seg at mange bloggere gang på gang har drevet med produktanbefalinger som ikke har vært merket, men som likevel senere viser seg å være kjøpt og betalt, så det er virkelig ikke enkelt, det der.

 

Hvis man kunne stole på at umerket=ikke reklame, ville det jo ikke være noe problem. Men sånn er det jo beviselig ikke.

Endret av pøbelsara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere ganger tenkt på det som en gråsone, dette med å fremheve et merke mange ganger på bloggen, slik

at produsenten smigres og avtaler inngås. Såvidt jeg husker skrev CBE om et businessmøte da hun var i København, og dersom det skulle vise seg å være at hun blir ambassadør for Ganni eller By Malene Birger, så er det jo snedig utført ved at nettopp disse klærne allerede assosieres med henne.

Endret av mamsi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumpet over et blogginnlegg fra Passion 4 baking som tilsynelatende handler om franske crêpes, men egentlig er særdeles dårlig skjult reklame for syltetøy og lønnesirup fra en bestemt produsent:

http://www.passionforbaking.com/blog/2015/06/15/franske-crepes/

Helt umerket såvidt jeg kan se.

Det ligger i kategorien reklame/sponset innlegg. Står helt på toppen under overskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...