Gå til innhold

Bloggere og manglende merking av reklamec


Grønt blad

Anbefalte innlegg

Gjest Bergensia

Og den famøse Nellyturen til Ibiza ble spesielt nevnt og der var Lene Orvik (UB) en av de som bukket og takket for en fin tur og la ut om gratis drikke og klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og den famøse Nellyturen til Ibiza ble spesielt nevnt og der var Lene Orvik (UB) en av de som bukket og takket for en fin tur og la ut om gratis drikke og klær.

 

 

Nelly, klesmerket?? 

Skal aldri kjøpe klær derfra mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk med meg reportasjen sporadisk siden den kolliderte med innspurten i middagslagingen. :ler:

 

Men enig i at det ble mest surr. Samtidig positivt at det ble presisert fra FOs side at bare unge bloggerne med flest lesere, unge de også, ble kontaktet med brev. Og at brevet var en ren opplysningstjeneste fra FO for å hjelpe bloggerne med å tolke lovverket riktig, noe endel av dem også hadde uttrykt takknemlighet for.

 

Synes Thomas Moen kom dårligst ut av debatten, faktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergensia

Jeg fikk med meg reportasjen sporadisk siden den kolliderte med innspurten i middagslagingen. :ler:

 

Men enig i at det ble mest surr. Samtidig positivt at det ble presisert fra FOs side at bare unge bloggerne med flest lesere, unge de også, ble kontaktet med brev. Og at brevet var en ren opplysningstjeneste fra FO for å hjelpe bloggerne med å tolke lovverket riktig, noe endel av dem også hadde uttrykt takknemlighet for.

 

Synes Thomas Moen kom dårligst ut av debatten, faktisk.

Helt enig og han har bare gjentatt seg selv i hele denne debatten.

At han synes det var dumt at listen over bloggerne som fikk brev ble gjort kjent er sikkert mest fordi mange av hans toppbloggere fikk refs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bergensia

Christina Vukicevic reklamerer masse. Umerket. Klær...sportsdrikk.....

Ojsann, her var det sløvt!

Se hun faktisk har fått kommentarer på at det ikke står "sponset", hvor hun svarer at det står jo "takk til @....". Skuffende holdning.

Link til IG-kommentaren: https://instagram.com/p/4qshHRO7Q7/

Endret av Bergensia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt vanskelig å skjønne hva som blir ansett som godkjent merking, da det står mye forskjellig overalt. Vil for eksempel "Dette innlegget inneholder reklame for *bedrift/personens navn*" eller "Dette innlegget er sponset av *bedrift*" skrevet under overskrift (samme skrifttype, farge og størrelse som resten av innlegget) og på slutten av innlegget være god nok merking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bluebird1992

Camilla/Villa Paprika mener visst at reklame for egen nettbutikk ikke skal merkes som reklame.

Kan noen hjelpe meg med å finne svar fra FO, evt. lovparagraf som adresserer dette?

Fint om andre kan minne henne på dette i bloggen hennes. Hun "glemmer det" stort sett daglig.

Takk!

(http://villapaprika....am.html#comment)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bergensia

Interessant variant i siste innlegg på bloggen Det søte liv:

http://www.detsoteliv.no/oppskrift/jordbaer-og-rabarbrasyltetoy

Midt i innlegget om syltetøy dukker altså ordet ANNONSE opp, med opplysning om at serviset syltetøyet vises i er sponset. Ingenting merket på topp, som det vel burde vært?

Det hadde kostet henne 2 kalorier å plassere den setningen øverst i innlegget...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirin Kristiansen reklamerer for tannlege (tannbleking) på instagram. #ad er helt bakerest

1) Skulle vært på topp

2) ad holder ikke. Innlegget er på norsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergensia

Eirin Kristiansen reklamerer for tannlege (tannbleking) på instagram. #ad er helt bakerest

1) Skulle vært på topp

2) ad holder ikke. Innlegget er på norsk

Hun har redigert teksten nå, #reklame står fortsatt bakerst dog.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hun har redigert teksten nå, #reklame står fortsatt bakerst dog.

Det er iallefall et skritt i riktig retning. Hun har en lei tendens til å merke som jeg først sa.

Veldig synd, for jeg liker bloggen hennes godt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde jeg skulle slippe å dra frem denne tråden igjen, men det var vel kanskje litt vel optimistisk...

 

Fra http://www.forbrukerombudet.no/asset/5018/1/5018_1.pdf

"For at leserne skal bli klar over reklamen før de leser blogginnlegget, må merkingen stå øverst i innlegget. Det avgjørende er at leserne ser merkingen med det samme, slik at de oppfatter at det er reklame før de leser resten av innlegget. Dette krever både tydelig plassering, tydelig skrift og stor nok skriftstørrelse.". 

 

Og så merker http://sophieelise.blogg.no/1439152022_09082015.htmlmed en av de minste skriftstørrelsene. Hvorfor? Har hun enda ikke lest veilederen deres?  Skulle til å legge igjen spørsmål om det, men kommentarfeltet er fjernet. Har isteden spurt Forbrukerombudet om de kan gi henne en tilbakemelding, og håper de gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...