Gå til innhold

Bloggere og manglende merking av reklamec


Grønt blad

Anbefalte innlegg

Gjest Evans

Regner med du  mener "umerkede" og ikke "utmerkede"? :)

 

Og produktplassering er jo en slags snikreklame, som kan bety at det er et samarbeid på gang (jfr Froosh-saken), at fruen ønsker et samarbeid ("grooming" som det heter på fint) eller at leverandøren ønsker at produktet vises uten at det merkes som reklame (og det har jo vist seg at mange leverandører ønsker dette)

 

Enig at produktplassering er en snikreklame, og da skal det vel stå en P øverst. Det er vel også medietilsynet og ikke FO som fører tilsyn med (snik)reklame på TV? 

 

Men også TVen er nødt til å merke reklamen sin, selv om det er ikke er i reklamepausene :Nikke:

 

Edit: 

Slik jeg nå har forstått det trenger ikke filmer å ha en P for hver colaboks som vises, men de må opplyse om det i forkant, under og innimellom. Og det skal være tydelig.

 

Min teori er at det er tatt hensyn til det estetiske med filmer og at man skal slippe å ha en P over colaboksen midt inne i filmen for eksempel.

 

På blogger trenger man heller ikke å skrive annonse på selve bildet, men der har man tekst så man har en annen tilgang til å skrive #annonse under bildet enn man har på TV og film. Men igjen: Filmer må også merke det tydelig :Nikke:    

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Evans

Når det er produktplassering, omtales jo ikke produktene, de bare synes i bildene.

 

Det gjør det også på bloggers bilder (feks Det Nye tilfeldigvis lagt til rette ved bollen). Men det skal altså merkes både på TV og på blogger :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør det også på bloggers bilder (feks Det Nye tilfeldigvis lagt til rette ved bollen). Men det skal altså merkes både på TV og på blogger :)

 

 
Som LKE sier det selv i SoMe-gruppa på face: "Produkter plassert i bloggen som ikke er merket er der kun av estetiske årsaker, eller fordi det er relevant for innlegget." Tror jeg skal "pynte" frokostbordet mitt med et magasin i morgen ;)
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

 

 
Som LKE sier det selv i SoMe-gruppa på face: "Produkter plassert i bloggen som ikke er merket er der kun av estetiske årsaker, eller fordi det er relevant for innlegget." Tror jeg skal "pynte" frokostbordet mitt med et magasin i morgen ;)

 

 

Hehe, ja det spørs vel hva du får for det? ;)

 

Neida, men noen ganger kan man også pynte opp med ulike ting. Jeg har pyntet opp med avisa for eksempel hvis jeg har prøvd å lage et koselig frokostbilde. Og aftenposten sponser (dessverre) ikke meg.   

 

Jeg skal ikke si noe hvem de har og ikke har et samarbeid med, men hadde alle vært gode på merking og merket alt som skulle vært merket hadde det nok heller ikke blitt spekulert i eventuelle samarbeidspartnere og hvorfor det og det ligger fremme på et bilde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja det spørs vel hva du får for det? ;)

 

Neida, men noen ganger kan man også pynte opp med ulike ting. Jeg har pyntet opp med avisa for eksempel hvis jeg har prøvd å lage et koselig frokostbilde. Og aftenposten sponser (dessverre) ikke meg.   

 

Jeg skal ikke si noe hvem de har og ikke har et samarbeid med, men hadde alle vært gode på merking og merket alt som skulle vært merket hadde det nok heller ikke blitt spekulert i eventuelle samarbeidspartnere og hvorfor det og det ligger fremme på et bilde. 

 

Stikkordet er troverdighet, og det begrepet har blitt tøyd så langt for dette ekteparet at enhver "rekvisitt" som ikke er merket i enhver situasjon/bilde de blogger om eller legger ut blir møtt med skepsis. Jeg merker på meg selv at jeg får motvilje mot mange av produktene/leverandørene de viser (å jasså, er DET firmaet et slik snik-reklame-firma?) uten at det merkes eller at det fremgår som samarbeid/spons. For meg blir det en negativ reklame hver gang de viser noe umerket. 

Samtidig ser jeg jo at jeg selv kunne lagt ut noe lignende uten å få betaling. Da er vel kanskje problemet at skillet mellom privatpersonen CBE og merkevaren CBE ikke eksisterer, slik at "hun" fremstår som en reklameplat der alt hun viser er reklame?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du mener "umerkede" og ikke "utmerkede"? :)

Og produktplassering er jo en slags snikreklame, som kan bety at det er et samarbeid på gang (jfr Froosh-saken), at fruen ønsker et samarbeid ("grooming" som det heter på fint) eller at leverandøren ønsker at produktet vises uten at det merkes som reklame (og det har jo vist seg at mange leverandører ønsker dette)

Ja! Umerkede, mener jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sophie Elise har heller ikke idag skjønt at sponsing og reklame for frisøren må merkes.
 

I går ble hun hyllet av Trine Grung for å være herlig frekk. Det funker ikke idag.

 

FO, leser dere her? Sanksjoner? Markedsrådet? En god idé snart?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophie Elise har heller ikke idag skjønt at sponsing og reklame for frisøren må merkes.

 

I går ble hun hyllet av Trine Grung for å være herlig frekk. Det funker ikke idag.

 

FO, leser dere her? Sanksjoner? Markedsrådet? En god idé snart?

 

"Hyllingen" var det nok bare TG som sto for, de fleste andre som kommenterte var negative. Som en av de siste så fint sa det: "dessverre så bidrar denne bloggposten til å kun forsterke de negative holdningene mange har til "bloggere".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har likt å følge Komikerfrue på SoMe lenge nå, men bare i løpet av kort tid er det ingen tvil om at hun har fått mange samarbeidspartnere, sponsing etc. Hennes snapchat inneholder så mye snikreklame, så nå har jeg mistet litt sansen for henne. Synes hun har blitt helt ram på det der. Fryktelig dårlig merking  :sjokkert:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hyllingen" var det nok bare TG som sto for, de fleste andre som kommenterte var negative. Som en av de siste så fint sa det: "dessverre så bidrar denne bloggposten til å kun forsterke de negative holdningene mange har til "bloggere".

 

Jepp. Og TG er kun en parantes i bransjen idag. Tok bare hyllingen hennes frem fordi TG selv startet en hyllest-tråd om dette i SSOSM på FB, og fikk passet påskrevet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Og TG er kun en parantes i bransjen idag. Tok bare hyllingen hennes frem fordi TG selv startet en hyllest-tråd om dette i SSOSM på FB, og fikk passet påskrevet.

 

Er vel generelt det som skjer på den gruppa på FB angående bloggere/merking, TG drar frem et blogginnlegg eller bilde og skriver noen utvalgte ord om hvor enig hun er og responsen blir for det meste kritikk eller massiv taushet ;)

Synes hun tok kaka her: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1003680799665544&set=gm.873821292701327&type=1&theater

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergensia

Sophie Elise har heller ikke idag skjønt at sponsing og reklame for frisøren må merkes.

I går ble hun hyllet av Trine Grung for å være herlig frekk. Det funker ikke idag.

FO, leser dere her? Sanksjoner? Markedsrådet? En god idé snart?

SE svarte Mamsi på en tweet for lenge siden at hun betaler selv på Hendrix..

Hun er i så fall den eneste bloggeren jeg har sett som ikke fått sponset behandling der😉

http://mamsi.no/tag/hendrix-hair/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel generelt det som skjer på den gruppa på FB angående bloggere/merking, TG drar frem et blogginnlegg eller bilde og skriver noen utvalgte ord om hvor enig hun er og responsen blir for det meste kritikk eller massiv taushet ;)

Synes hun tok kaka her: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1003680799665544&set=gm.873821292701327&type=1&theater

Bah...hun er pinlig tett til selvutnevnt ekspert på området være  :murvegg: 

Tror ikke jeg skal si så mye mer om den saken i grunnen  :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når de sier at de betaler selv, hvor mye betaler de da? Det er lett å betale 500kr for noe som vanlige folk betaler 3000kr for, kunne si at man har betalt selv, og ikke merke når man nevner det på bloggen (uten skriftlig kontrakt om å skrive blogginnlegg, men butikken vet at de sannsynligvis får omtale)

 

(Mener dette generelt, ikke spesifikk spekulasjon om SE sin frisør)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Om de har betalar 500 kr for en vare som andre må betale 3000 kr for, og de har fått rabatten ikke fordi varen var defekt, men fordi det er forventet at den skal vises frem: da har de fått en fordel, og det skal merkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SE svarte Mamsi på en tweet for lenge siden at hun betaler selv på Hendrix..

Hun er i så fall den eneste bloggeren jeg har sett som ikke fått sponset behandling der

http://mamsi.no/tag/hendrix-hair/

 

Hvilke fordeler får Hendrix av at hun stadig omtaler dem på bloggen sin, når hun i ettertid sier at hun betaler av egen lomme og omtrent er bestevenninne med frisøren?

Kanskje hun gjør det, men jeg syns det er rart.

Da jeg var yngre, var min venninne frisør. Jeg fikk rabatter på alt fra produkter til selve jobben, og stilte opp som hårmodell for henne salong på events og salongbilder på grunn av dette. Det er vel ikke så annerledes idag?

Legger til at dette er sett i lys av hvilke forventninger jeg som kunde og utstillingsmodell har til frisøren, og frisøren har til meg i egenskap av vandrende reklame.

 

Endret av Cornucopia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det løshåret de bruker koster lett opp mot 20 000 per utskiftning og behandling. De har jo firedobbelt tykkelse for å se estetisk eksepsjonell ut på bilder. Håret altså

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de har betalar 500 kr for en vare som andre må betale 3000 kr for, og de har fått rabatten ikke fordi varen var defekt, men fordi det er forventet at den skal vises frem: da har de fått en fordel, og det skal merkes.

 

For å ta et konkret eksempel (klipp og lim fra fra hva en blogger svarer på SoMe-gruppa på FB (spørsmål om kofferter):

Ja, er det sponset? Vi betaler for koffertene i form av en lavere annonsepris. Vi tjener heller ingenting på å vise det frem en gang til, og XXX (tatt bort leverandør) forventer på ingen måte at vi gjør det heller. Om man skal merke dette videre vil det i så fall legge helt nye føringer for hvordan vi selger annonseinnlegg. Jeg skal spørre Forbrukerombudet spesifikt om dette.

 

Jeg ser på det som en fordel som skal merkes, de ser på det som at annonsøren har fått en fordel som ikke behøver merking. Og selvsagt går Trine G (som den eneste) inn med et likerklikk på dette svaret. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SKE87 får svare selv men jeg tipper han/hun sikter til programmer som har produktplassering hvor det merkes med en P oppe i hjørnet :)

Stemmer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for det kommer ikke klart frem av den teksten hva som er reklame. Da kan man kanskje tro at om hun anbefaler en ting så er det fra hjerterota, men i stede er det fra pengepungen.

Hadde det stått: ”Absolutt på alt på denne bloggen er kun reklame/denne bloggen er en reinspikka reklameportal” så kanskje?

Haha! Det siste der :D tror faktisk jeg hadde tatt den løsningen jeg. Så deilig å slippe å skrive reklame/affinitet/produktplassering etc hver gang da gitt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...