Gå til innhold

Bloggere og manglende merking av reklamec


Grønt blad

Anbefalte innlegg

Gjest Bergensia

Sophie Elise klarer nok engang ikke å merke innleggene...

Denne gangen er det reklame for Peptalk. Det står til og med at det er sponset lenger nedi i teksten, men at det er hennes egen mening.

Ingen merke på toppen overhode.

Link: http://sophieelise.blogg.no/1432667174_jeg_har_gjort_noe_utr.html

Har mye å gjøre i dag, men skal prøve å ta meg tid til å sende mail til FO

Nå er det merket på toppen!

Det kan være så ærlige meninger hun bare vil, men et sponset innlegg er et sponset innlegg.

Så vittig at alle disse bloggerne som har fått gratis abonnement er sååååå fornøyd.

Endret av Bergensia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det merket på toppen!

Det kan være så ærlige meninger hun bare vil, men et sponset innlegg er et sponset innlegg.

Så vittig at alle disse bloggerne som har fått gratis abonnement er sååååå fornøyd.

Det er ikke bra nok at det er merket nå, nå har det ligget ute i mange timer.

Hun har forøvrig merket det før teksten, men ikke før bilde. Siden bildet illustrer det sponsede innlegget (pepcall er tydelig i bilde) så burde vel merkingen vært før bilde også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil tro at et sponset innlegg - altså et innlegg som beskriver et sponset produkt eller -tjeneste, skal merkes helt i starten slik at man vet at det er et sponset innlegg når man begynner å lese.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bra nok at det er merket nå, nå har det ligget ute i mange timer.

Hun har forøvrig merket det før teksten, men ikke før bilde. Siden bildet illustrer det sponsede innlegget (pepcall er tydelig i bilde) så burde vel merkingen vært før bilde også.

Jeg leste innlegget like etter det ble lagt ut å da sto det sponset innlegg.

Edit: trodde det ble lagt ut idag:P sorry:P

Endret av superdupermeg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg grenseløst over Kristin gjeldsvik (styleconnection) som aldri merker reklame for egen nettbutikk. Argh...

Hvordan melder man egentlig inn til FO? Sende mail? Har en del tid jeg gjerne bruker på å melde inn bloggere som ikke gidder å følge lovverket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Irriterer meg grenseløst over Kristin gjeldsvik (styleconnection) som aldri merker reklame for egen nettbutikk. Argh...

Hvordan melder man egentlig inn til FO? Sende mail? Har en del tid jeg gjerne bruker på å melde inn bloggere som ikke gidder å følge lovverket.

Du kan enten sende en klage eller tipse her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Cath in the City har et innlegg hvor et av bildene er med Olympus pen kameraet (som er sponset). Tenkte ikke over at det var reklame, men på insta har hun også lagt ut bilde av kameraet og emneknaggen olympuspengeneration. Er dette reklame eller bruker hun det bare som en del av "inspo" innlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilmerking av reklame (plassert annonse nederst ikke øverst etter regelverket): http://linni.blogg.no/1433116407_what_a_weekend.html

Jeg har tidligere sagt i fra om dette - http://i.imgur.com/J2pclZ7.png- men kommentaren ble fjernet: http://linni.blogg.no/1432056823_19052015.html . Og hun fortsetter med å merke feil. Jeg har tipset Forbrukerombudet om henne flere ganger.

 
Forbrukerombudet varslet en en storstilt tilsynsaksjon mot bloggerne denne våren, for å se på markedsføring, jfr. http://www.side2.no/skj%F8nnhet/forbrukerombudet-med-storoffensiv-mot-bloggere/3422774915.html. Hva har skjedd med den? 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikkert litt treig som ikke har fått med meg dette, men er det helt sikkert at innlegg som "kun" inneholder annonselenker også skal merkes på instagram/facebook/twitter?

 

 

I veilederen står det f.eks. at dersom du bruker facebooksiden din til å promotere blogginnlegg og instagrambilder som inneholder reklame, skal facebookoppdateringen også merkes som reklame. 

Annonselenker går slik jeg forstår under definisjonen reklame. 

Men for å være helt sikker kan man evt. sende spørsmål om det til Forbrukerombudet. 

:)

 

Tillegg: Jeg sendte spørsmål om det til FO, og kan oppdatere når jeg har fått svar. 

Hei visningsnamn, jeg lovte å gi deg en tilbakemelding, når jeg fikk svar på ovennevnte. :)

Jeg sendte følgende spørsmål til FO den 06.05.15: 

"Jeg lurer på dersom man bruker facebook/instagram/twitter til å promotere et blogginnlegg som etter regelverket skal merkes med "inneholder annonselenker", om det også skal merkes som reklame inne på facebook/instagram/twitter?"

Og fikk dette svaret i går:

 "Markedsføringsloven er medienøytral, slik at den gjelder uavhengig av hvilken kanal man velger å markedsføre seg i. Det innebærer at dersom man for eks. velger å publisere reklame på instagram eller Facebook, så skal det også her tydelig fremgå at det er snakk om reklame.".

Vedlagt mailkorrespondanse: http://i.imgur.com/d3XHiQ6.png

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar.

 

Jeg synes de av og til svarer litt ullent, men her tolker i alle fall jeg det som at ja, det skal merkes også på facebook/twitter/instagram dersom disse sosiale mediene brukes til å promotere eller linke til et blogginnlegg med reklame.

 

Enig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev også mail for å spørre om noe jeg lurte på for en måneds tid siden, .......................................Svaret jeg fikk:

 "Hei.

Beklager at jeg ikke har svart deg på denne mailen før nå.

Dersom bloggeren reklamerer for et produkt eller tjeneste på bloggen eller i andre medium, skal det som hovedregel alltid fremgå at det er snakk om reklame. Kommentarfeltet er en del av bloggen, og dersom bloggeren driver reklame i kommentarfeltet må det også her fremgå at det dreier seg om reklame.  

De aller fleste toppbloggerne er orientert om regelverket som gjelder ved markedsføring i sosiale medier. Vi har nok imidlertid aldri nevnt krav til merking av reklame i kommentarfeltet spesielt i vår korrespondanse med bloggerne.  

Håper at dette var litt oppklarende.

God helg!

Med vennlig hilsen"

Takk, visningsnamn   :tommelsmil:

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bergensia

Jeg synes det er leit at FO ikke har hatt sin storaksjon (ennå), ihvertfall når de står på Dagsrevyen og sier de skal slå ned på snusk hos bloggere og annonsører.

Jeg tror det handler om for lav kapasitet hos dem, for det mangler ikke på tips og åpenbare brudd på markedsføringsloven når man leser denne tråden.

 

At de må prioritere saker med svindelforsøk, kosttilskudd og ting som er farlige eller har store økomiske konsekvenser fram for at en blogger ikke merker et innlegg med sponsede klær eller løshår, forstår jeg.

Men det er fortsatt brudd på markedsføringsloven og det er mye penger i de innleggene, både for blogger og bedrifter.

 

På en annen side; mange av de største bloggerne har blitt mye bedre på merking, selv om noen fortsatt har en stor uvilje mot å merke rett på instagram.

Det er mange mindre blogger som også har en uvilje mot å merke, tar det dypt og personlig når det påpekes og sletter kommentarer som etterlyser dette.

Så denne tråden har oppnådd noe! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei visningsnamn, jeg lovte å gi deg en tilbakemelding, når jeg fikk svar på ovennevnte. :)

 

 

Jeg sendte følgende spørsmål til FO den 06.05.15: 

"Jeg lurer på dersom man bruker facebook/instagram/twitter til å promotere et blogginnlegg som etter regelverket skal merkes med "inneholder annonselenker", om det også skal merkes som reklame inne på facebook/instagram/twitter?"

 

Og fikk dette svaret i går:

 "Markedsføringsloven er medienøytral, slik at den gjelder uavhengig av hvilken kanal man velger å markedsføre seg i. Det innebærer at dersom man for eks. velger å publisere reklame på instagram eller Facebook, så skal det også her tydelig fremgå at det er snakk om reklame.".

 

Vedlagt mailkorrespondanse: http://i.imgur.com/d3XHiQ6.png

 

Jeg synes dette var et litt ullent svar. Spørsmålet her sånn jeg tolker det er ikke om reklame på fb/twitter osv skal merkes, men om det ER reklame å lenke til eget blogginnlegg når det blogginnlegget inneholder annonselenker (men ikke er et rent reklameinnlegg).. og det er jo ikke det de svarer på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er mange mindre blogger som også har en uvilje mot å merke, tar det dypt og personlig når det påpekes og sletter kommentarer som etterlyser dette.

 

Jeg har selv sagt ifra på et par blogger jeg leser som ikke er på topplisten men som har en del lesere.. har prøvd å være hyggelig og konstruktiv, jeg er ikke ute etter å ta noen, ønsker bare at det skal være tydlig for meg som leser at det er snakk om sponset eller betalt innhold. Har ikke blitt slettet, men har fått svar som tyder på at de ikke forstår eller ikke kan retningslinjene fra FO (men mener at de selv har rett og jeg tar feil).

 

Synes FO kan få på plass ennå mer tydlige retningslinjer, gå ut med dem i større grad enn nå så bloggerne ikke kan skylde på å "ikke vite", og i tillegg kjøre aksjonen sin - med andre konsekvenser enn ennå et brev til bloggerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette var et litt ullent svar. Spørsmålet her sånn jeg tolker det er ikke om reklame på fb/twitter osv skal merkes, men om det ER reklame å lenke til eget blogginnlegg når det blogginnlegget inneholder annonselenker (men ikke er et rent reklameinnlegg).. og det er jo ikke det de svarer på.

 

Takk. :)  Jeg skal skrive tilbake, og ta med det du skriver her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...