Gå til innhold

Mamma til et hjertebarn


shoppedilla

Anbefalte innlegg

Det er veldig skremmende. Uansett om det er kritisk eller ikke per dags dato.

Akkurat nå er vi hjemme, men hun er "innlagt" på Rikshospitalet. Vi skal inn igjen i morgen tidlig for å ta flere undersøkelser. Det er bare ikke rom vi kunne sove på der og vi syns at hun og jeg har det best med å sove hjemme. Videre så kommer det helt an på når/hvis operasjon. Ved operasjonen blir vi en uke på sykehuset. Føler jeg vet lite, likevel vet jeg nok det som er å vite. Veldig lite informasjon gikk inn der. Heldigvis kom faren min og stilte litt spørsmål og. Det er helt grusomt å ha et sykt barn sånn. Jeg gjorde alt "rett" i svangerskapet utenom at jeg bare tok folat til uke 8 og ikke 12 pga kvalme også fikk jeg ikke i meg særlig med fisk eller omega3. Kanskje mangelen på omega3 er årsaken? Jeg vet at i følge legen var dette en feil hun er skapt med, likevel klandrer jeg meg selv.

Jeg føler jeg har sviktet jenta mi som mor på så mange plan :grine: men Gud så høyt jeg elsker henne❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, shoppedilla skrev:

Det er veldig skremmende. Uansett om det er kritisk eller ikke per dags dato.

Akkurat nå er vi hjemme, men hun er "innlagt" på Rikshospitalet. Vi skal inn igjen i morgen tidlig for å ta flere undersøkelser. Det er bare ikke rom vi kunne sove på der og vi syns at hun og jeg har det best med å sove hjemme. Videre så kommer det helt an på når/hvis operasjon. Ved operasjonen blir vi en uke på sykehuset. Føler jeg vet lite, likevel vet jeg nok det som er å vite. Veldig lite informasjon gikk inn der. Heldigvis kom faren min og stilte litt spørsmål og. Det er helt grusomt å ha et sykt barn sånn. Jeg gjorde alt "rett" i svangerskapet utenom at jeg bare tok folat til uke 8 og ikke 12 pga kvalme også fikk jeg ikke i meg særlig med fisk eller omega3. Kanskje mangelen på omega3 er årsaken? Jeg vet at i følge legen var dette en feil hun er skapt med, likevel klandrer jeg meg selv.

Jeg føler jeg har sviktet jenta mi som mor på så mange plan :grine: men Gud så høyt jeg elsker henne❤

Du må slutte å tenke sånn, nå med en gang! Selvfølgelig skyldes ikke dette lite omega 3. Skjønner at du er fullstendig irrasjonell, men jenta di har heller ikke godt av at du klandrer deg selv. Sånn er det dessverre å være et levende vesen, noen ganger får man eller blir født med noe vi ikke skulle hatt, uten at noen kan skyldes på. 

Du har ikke sviktet på noen som helst plan, du er en trygg og god mor på mange måter, den beste jenta di kan få. Dere har hatt en tøff start, og nå er det nok mange rare følelser og hormoner i deg som gir skyldfølelse. Ikke hør på den skyldfølelsen! Gi deg selv en klem heller, dette ordner seg! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble en veldig vond og tung dag :( feilen er verre enn de trodde. Så blir operasjon i løpet av de neste 2 ukene. Så sant hun ikke blir akutt dårligere. Veldig lav terskel for å kontakte dem i mellomtiden. Jeg er helt knust :( hadde vi ikke hatt flaks nå så kunne vi mistet henne før hun bikker året :( jeg vil bare gråte.. Holder rundt jenta mi i stede. Hun må overleve! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, shoppedilla skrev:

I dag ble en veldig vond og tung dag :( feilen er verre enn de trodde. Så blir operasjon i løpet av de neste 2 ukene. Så sant hun ikke blir akutt dårligere. Veldig lav terskel for å kontakte dem i mellomtiden. Jeg er helt knust :( hadde vi ikke hatt flaks nå så kunne vi mistet henne før hun bikker året :( jeg vil bare gråte.. Holder rundt jenta mi i stede. Hun må overleve! 

Uff, så grusomt. Skulle ønske jeg kunne gi deg en ekte klem! Men er det veldig alvorlig, er legene redde for at det kan gå galt, eller vil det mest sannsynlig gå greit siden det er oppdaget så tidlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil mest sannsynlig gå bra siden det ble oppdaget så tidlig. Jeg må bare følge med på at hun ikke blir svett under amming eller får dårligere matlyst frem til operasjonen. Eventuell annen unormal oppførsel.. Men hvordan vet man hva som er unormalt for noen man egentlig ikke kjenner? 

Tusen takk for gode ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem: Dette går bra, shoppedilla! Tenk så fantastisk bra at det ble oppdaget nå, og at hun får operasjon så raskt! Og det er klart dette ikke er noe du kunne forhindret ved å spise mer Omega3. Du er verdens beste mamma for akkurat din lille tulle, bruk heller kreftene på å ta vare på deg selv og pappaen i denne tiden i stedenfor å bebreide deg selv...

Skjønner hva du mener med at du ikke kjenner henne enda, men er ganske sikker på at morsinstinktet ditt forteller deg hvis noe er annerledes eller galt. Og så må du heller bare kontakte dem en gang for mye enn en gang for lite. :hug: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bare håper ikke følelsen av at jeg bare låner henne er av en grunn! Jeg har hatt den følelsen fra hun ble født :( jeg har selvsagt vært litt redd for krybbedød og sånt, men jeg har gått med en sånn følelse som når man koser seg som barnevakt eller når man holder en nyfødt.. Der man egentlig ikke vil levere tilbake babyen. Nå er jeg så redd for at jeg bare låner hun og Gud vil ha hun tilbake :( 

Noen venner av oss mistet sin datter like før min termin pga hjertefeil. Det barnet hadde flere sykdommer, men det blir likevel så mye nærmere nå! 

Jeg håper vi skal til Rikshospitalet til uken for å få mer informasjon og mulighet til å stille spørsmål... Spørsmålene begynte først å dukke opp i dag. I går var alt tåke... Jeg skal uansett sette meg ned og skrive ned spørsmålene så vi ikke glemmer noe. 

I morgen kommer svigerfar og fruen på dagstur fra Sverige for å hilse på frøkna. De klarer ikke sitte hjemme uten å ha truffet hun nå. Det blir hyggelig å se dem igjen, men litt slitsomt å ha besøk nå. Å forholde seg til andre er vanskelig nå. 

Jeg vil bare kose på jenta mi, så hun fortsetter å få mye nærhet og kos❤

Jeg gruer meg sånn :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den følelsen kommer sikkert av at du faktisk aldri har hatt en baby før - kroppen din "vet" ikke hvordan det føles å faktisk ha sitt eget barn over tid. Følelser må læres og erfares, og ofte er de helt tilfeldige. Det er klart at når frykten din for å miste henne plutselig kom så nært, så vil følelsene dine påvirkes av det. Det betyr ingenting. La følelsene herje, men ikke tro at de styrer eller vet hva som skjer - dette går nok helt fint! 

Håper besøket fra svigers i dag går fint. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følelsen av at jeg låner hun er ikke like sterk i dag.. Begynner å merke det at jeg må våkne og amme noen ganger i løpet av natten... 

Jeg har lest om diagnosen hennes på foreningen for hjertesyke barn, var litt info der jeg skulle ønske jeg fikk fra legene... Fant også sånn før og etter operasjon brosjyrer. Jeg håper vi får samtale på sykehuset før operasjon! 

Det var hyggelig med besøk fra svigers. Så lenge hun ikke skulle ha mat lot jeg de holde og kose, selv om jeg egentlig vil ha hun i mine armer 24/7. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem: Jeg tenker på deg, shoppedilla. Jeg følte også jeg hadde R på "låns", selvom jeg hadde ingen grunn til å føle det sånn. Jeg håper operasjonen går fint for dere og at alt går bra. Det er absolutt ikke din feil at dette skjedde, men det er en naturlig ting å klandre seg selv for slike ting. Du må bare la de tankene gå og se fremover. Du kan ikke få gjort noe med det, men vi er så heldige som bor i Norge og får den hjelpen vi trenger. Har du fått dato for operasjonen? Meg og R tenker på dere!!:hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Saltsild :) operasjon er bestilt, så jeg går bare og venter på telefon. Angrer på at jeg sa mitt nummer og ikke samboer sitt. Samtidig som jeg er den som er tilgjengelig 24/7 så det er best de ringer meg. Men jeg gruer meg :( det er liksom langt unna når man ikke vet noe tidspunkt. Jeg håper det skjer fort da sånn at vi blir ferdige. 

Hun er så søt ❤ favoritt sovestilling er oppå puppen etter mat. Vi ligger sånn nå og hun har hånden ved munnen. Ser ut som hun har tommelen i munn, men den ligger inni hånden. Mammas prinsesse og pappas engel❤ 

Vi blir veldig innestengt med denne kulda da :( jeg vil ikke ta hun ut i vogna ved 8-10 minus grader. Selv om vi skal leve normalt unngår jeg belastninger som kan være ekstra på hjertet hennes. Heldigvis bor vi med mine foreldre så de kan passe hun i 10 min mens vi bare tar en tur på butikken. Jeg klarer ikke være lengre borte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender deg en god klem og signerer det de andre her sier. Det er vanlig å føle at man låner babyen. Jeg føler det ofte selv ennå, at vi har Larven bare til jeg skal tilbake i jobb til sommeren.. 
Også må du (selv om det kanskje er vanskelig) prøve å tenke på det positive, at det er bra de fant feilen så tidlig, og at du bor i Norge, så dere får den aller beste hjelpen, og at dette kommer til å gå veldig bra! 
Synes det er synd dere ikke får mer informasjon om operasjonen, må være frustrerende å måtte lese seg opp om det selv på nettet (der er det jo som kjent mye skrekkhistorier så da er det jo ekstra dumt), men dere får kanskje mer å gå på når datoen blir satt? 
:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender deg en stor klem :klemmer: Veldig trist å lese at jenta di ikke er frisk. Samtidig er vi så utrolig heldig å bo i Norge med masse dyktig fagfolk som kan løse dette. Dette går bra :hjertesmil: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg snublet over denne tråden tilfeldigvis (jeg leser vanligvis ikke sånne her), men jeg ble helt grepet, og vil bare si at jeg ønsker den vesle jenta di lykke til og god bedring! * krysser fingrene *

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler også fremdeles at S bare er til låns på et vis, klarer ikke helt å ta inn over meg at hun er barnet mitt og at hun skal være her resten av mitt liv. Så det er nok bare en helt vanlig følelse hos oss nybakte mødre og ikke en forutanelse om noe som helst. :klem: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all støtte :) dagene går, om enn sakte! I dag var jeg og prinsessa på trilletur alene til butikken :) endelig var det ikke for kaldt til å bevege seg ut. Litt håpløst å gå når det ikke er måkt men :P

 Frøkna har begynt å gulpe mye så jeg er litt redd hun ikke skal få i seg nok mat. Mamma anbefalte meg å få henne til å rape underveis i matingen så vi får prøve det nå.

Fikk tlf fra riksen mens jeg skrev her. Legen lurte på hvordan det gikk. Også fikk jeg vite at vi har en time på fredag, men han hadde ikke klokkeslettet så vi skulle snakkes i morgen. Jeg tror det er kontroll og samtale. Jeg håper det er det! Han er litt spesiell han legen, men så lenge de er flinke så trenger de ikke kunne snakke med meg. Det viktigste er at hun overlever og at hun forhåpentligvis slipper flere operasjoner senere❤ i følge det jeg har lest, har holdt meg til informasjon fra foreningen for hjertesyke barn og oslo universitetssykehus, kan det komme tilbake :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noe som ligger og gnager i bakhodet er dåp. Bør vi ta en hastedåp? Jeg vil ha en skikkelig dåp som er godt planlagt og med en hyggelig fest som jeg kan kose meg med å stelle i stand. Så leste jeg i ene brosjyren jeg fant på nettet at de nyfødte med hjertefeil(oppdaget rett etter fødsel) får tilbud om dåp før operasjon. Vi får kanskje ikke det fordi vi er hjemme. 

Jeg vil jo tenke at hun overlever og vi kan få dåpen vi har begynt å planlegge. Samtidig tenker jeg at skulle det gå galt vil jeg at hun er døpt, men jeg tenker og at hun får komme til himmelen uansett. 

Hastedåp eller planlagt dåp?

Kan man ha begge deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ha begge deler,mener jeg. 

Jeg er samisk, og mange fra min hjemplass velger å ha hjemmedåp, bare med de nærmeste. Når barnet blir større har de dåp i kirka (mulig det da egentlig heter noe annet, stadfestelse) og fest.  Dette er fordi en del er veldig kristne og er veldig opptatt av at barnet blir døpt så tidlig som mulig. 

Ta kontakt med sykehuspresten, så får du nok gode innspill fra en som er god til å lytte! Eventuelt kan du jo også kontakte presten fra kirka du sokner til. Dette svarer de gladelig på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte egentlig å kontakte sykehuspresten for en prat, så kanskje jeg skal ringe han/henne og høre om jeg kan få en samtale når vi uansett er der på fredag? 

Det er litt viktig for meg med dåp i kirken vi sokner til nå for der er jeg døpt og konfirmert, mine foreldre er gift der og mine besteforeldre begravet der. Da føler jeg at besteforeldrene mine deltar og. For meg er de jo tilstede hele tiden, men det er noe eget der og jeg ønsker å skape en tradisjon med at våre barn døpes der og jeg ønsker at vi gifter oss der. 

Det er rart med det, religiøse tanker er ikke alltid helt logiske :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det samme som deg. Er en viss risiko for prematur her, og skulle det skje ville jeg sjekket mulighetene for dåp. Er jo så klart lettvint og greit å døpe nå og feire senere, men likevel hadde jeg ønsket å ha en ordentlig dåpsseremoni sammen med gjestene i den kirka som storebror ble døpt i! Dette får du nok svar på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...