Gå til innhold

Kjipeste psykiatriske diagnosen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har blitt fortalt av behandlerne mine at det er bra jeg er syk med borderline nå og ikke for 10 år siden, fordi da var det nærmest umulig å få hjelp, ingen ville frivillig være behandler til noen med borderline.

Anonymous poster hash: 89b75...725
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er sykepleierstudent, og selv i lærebøkene på skolen er emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse beskrevet på en nesten direkte ondskapsfull måte. De blir beskrevet som barnslige, umodne og oppmerksomhetssøkende og er ofte behandlingsresistende.

Det er så forferdelig trist og så veldig veldig feil. Jeg skal med tiden komme meg inn i psykiatrien, og prøve å endre nettopp dette.

Denne stigmatiseringen har åpenbart ikke noe med min mening å gjøre, og det tror jeg andre også forstår. Jeg har et helt annet syn på denne lidelsen er flertallet av mine kollegaer, og kommenterte nettopp dette for å vise hvor ille det er å ha denne lidelsen.

Fra psykiatripraksisen var det ikke sjelden mange med den lidelsen ble beksrevet på de styggeste måter. "Ånei... Hun er en sånn..."

Tankegangen din og ditt syn på vårt velfungerende helsevesen er i grunnen både ignorant og naiv om du virkelig tror at dette ikke er reelt. Det har ingenting med at jeg ønsker å stigmatisere noen. Jeg påpeker et faktum og skriver også at jeg syntes det er feil.

Anonymous poster hash: 3d918...648

Dette!

Anonymous poster hash: f38a7...3fd

Skrevet

Vet ikke. Kanskje er det ikke diagnosen i seg selv som er verst, men hvor ille en er rammet og i hvor stor grad en er bevisst sin egen tilstand. Å gå rundt og mesteparten av tiden føle intens angst/redsel/smerte tror jeg vil komme ganske langt opp på lista, ihvertfall. Og det dekker vel de fleste diagnoser på en eller annen måte?

• Liker 1
  • 7 år senere...
Skrevet

Overrasket over at ingen har nevnt traumelidelser eller dissosiative lidelser? 
Edit: Ser en har nevnt PTSD, men finnes flere traumelidelser enn det.

Anonymkode: 828cd...5cc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Overrasket over at ingen har nevnt traumelidelser eller dissosiative lidelser? 
Edit: Ser en har nevnt PTSD, men finnes flere traumelidelser enn det.

Anonymkode: 828cd...5cc

Ptsd finnes det behandling for. Kptsd fører for en del til personlighetsforstyrrelse og da er det vanskelig å både få innvilget behandling, få rett behandling og være i stand til å ha utbytte av behandling. Ofte handler det om å leve med lidelsen fremfor å bli frisk. 

Anonymkode: 186cb...6b5

Skrevet

Hver diagnose er ulik på sin måte, så hvilken som direkte er verst er ikke lett å vite. Jeg vil tro at det verste er der man må i tvungen behandling, blir holdt nede og tvunget i medisiner mens man er stengt inne på lukket avdeling. Tvangsbruken kan skape massive traumer hos pasienten som jo allerede er syk.

Skrevet
Polyester skrev (13 minutter siden):

Hver diagnose er ulik på sin måte, så hvilken som direkte er verst er ikke lett å vite. Jeg vil tro at det verste er der man må i tvungen behandling, blir holdt nede og tvunget i medisiner mens man er stengt inne på lukket avdeling. Tvangsbruken kan skape massive traumer hos pasienten som jo allerede er syk.

Men tro det eller ei men noen trigger faktisk fram tvangsbruk av helsevesenet gjennom selvskading eller henge på broer til noen oppdager en. Hvorfor? Antar det gir dem en slags omsorg, eller mulig oppmerksomheten de aldri fikk som barn. 

Anonymkode: ee78b...817

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men tro det eller ei men noen trigger faktisk fram tvangsbruk av helsevesenet gjennom selvskading eller henge på broer til noen oppdager en. Hvorfor? Antar det gir dem en slags omsorg, eller mulig oppmerksomheten de aldri fikk som barn. 

Anonymkode: ee78b...817

Det gjør det vel ikke mindre traumatisk og vondt. Jeg tenkte mest på de med psykoselidelser, men forstår at det med tvang er et problem det kanskje ikke finnes en løsning på. Når pasienten er en fare for seg selv eller andre så må de jo ha hjelp, selv om ufrivillig injisering av narkotisk medisin er helt jævlig.

Skrevet

Utviklingstraumer ser jeg på som noe av det verste. 

Anonymkode: 7086e...dff

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror diagnoser der man får vrangforestillinger, blir psykotisk er noe av det verste. Og alvorlige angstlidelser.

Skrevet

Den sykeste personen jeg har kjent var en med både psykoselidelse og bipolar spektrum. Vedkommende var seriøst syk på det verste og selv som godt behandlet førte symptomene til mye utfordringer med relasjoner. Virker som de to lidelsene er en veldig dårlig kombinasjon. 

Skrevet

ME

Anonymkode: a0d5c...bb7

Skrevet

Nå har alle diagnoser ulik alvorlighetsgrad. Jeg har k-ptsd med dissosiering,kraftig ocd og kronisk anoreksi (vært syk i 24 år)og mitt svar i dag er anoreksi da den har ført til store kroppslige skader,flere sykehus innleggelser per år med tvangsbehandling,fratatt meg all av sosialt nettverk osv osv,men hadde man spurt meg for 15 år siden når anoreksien ikke var «så ille» hadde kanskje svaret vært noe annet

Anonymkode: a6783...983

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

ME

Anonymkode: a0d5c...bb7

Ikke en psykiatrisk diagnose 

Anonymkode: a6783...983

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har ikke lest gjennom kommentarene, kan godt være at noen har påpekt det. Men hver diagnose har en kode, 10-100. F.eks. 40.2 (tilfeldig kode, bare for å poengtere) så står diagnosen bak. Ble fortalt av psykologspesialist at de er sortert etter alvorlighetsgrad, 10-19 mest alvorlig, 90 -> mindre alvorlig.

Er ikke 100% sikker på dette, men det var det jeg fikk forklart ut i fra ICD-10 boken om psykiske lidelser. Mener det mest alvorlige starta på lavest tall, der var bla. Alzheimer og Schizofreni.

Anonymkode: fb84c...37f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har ikke lest gjennom kommentarene, kan godt være at noen har påpekt det. Men hver diagnose har en kode, 10-100. F.eks. 40.2 (tilfeldig kode, bare for å poengtere) så står diagnosen bak. Ble fortalt av psykologspesialist at de er sortert etter alvorlighetsgrad, 10-19 mest alvorlig, 90 -> mindre alvorlig.

Er ikke 100% sikker på dette, men det var det jeg fikk forklart ut i fra ICD-10 boken om psykiske lidelser. Mener det mest alvorlige starta på lavest tall, der var bla. Alzheimer og Schizofreni.

Kan hende det du skriver er rett. Schizofreni er nr og 20 og bipolar lidelse nr 30. Skulle gjerne sett en oversikt over alle diagnosene i dette kodesystemet rangert! 

Anonymkode: ddcc8...b0e

Skrevet

Eufp må være en av de vanskeligste. I tillegg til problemer som gjør livet til det komplette kaos så må man forholde seg til at de som angivelig skal hjelpe også ser på pasientene med diagnosen som et problem i seg selv. Det er vel få diagnoser som det er skrevet like mye stygt om i media av helsepersonell som denne diagnosen. Det farlige er når de som er rammet begynner å tro på det som står skrevet om dem.

Anonymkode: b7dcb...cbe

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Kan hende det du skriver er rett. Schizofreni er nr og 20 og bipolar lidelse nr 30. Skulle gjerne sett en oversikt over alle diagnosene i dette kodesystemet rangert! 

Anonymkode: ddcc8...b0e

Her er kodene på de jeg har: 

F60.31 Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse 

F31.8 Bipolar lidelse type 2

F19.26 avhengighetssyndrom multiple stoffer, episodisk bruk 

F84.5 Asperger syndrom 

Jeg har dog aldri hørt om at de rangerer fra verst til minst verst på den måten. Veldig mange lidelser har så stort spekter når det gjelder alvorlighetsgrad slik at den diagnosen av mine diagnoser som er minst verst for meg kan være helt invalidiserende for en annen. Samme med at den jeg er verst rammet av ut av mine kan være mer som en bidiagnose for en annen. For eksempel er Asperger syndrom nederst på min liste oppført som en bidiagnose da det virkelig ikke er den som er mest alvorlig hos meg. Jeg har den jo, men den styrer ikke mitt funksjonsnivå i hverdagen. I tillegg har jeg jo andre diagnoser også, men det blir ikke sett på som noe poeng å ha de oppført da det blir sett på som et symptom, selv om min spiseforstyrrelse styrer mye av min hverdag. Det sees bare på som en del av at jeg har borderline.

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 1
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (47 minutter siden):

Her er kodene på de jeg har: 

F60.31 Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse 

F31.8 Bipolar lidelse type 2

F19.26 avhengighetssyndrom multiple stoffer, episodisk bruk 

F84.5 Asperger syndrom 

Jeg har dog aldri hørt om at de rangerer fra verst til minst verst på den måten. Veldig mange lidelser har så stort spekter når det gjelder alvorlighetsgrad slik at den diagnosen av mine diagnoser som er minst verst for meg kan være helt invalidiserende for en annen. Samme med at den jeg er verst rammet av ut av mine kan være mer som en bidiagnose for en annen. For eksempel er Asperger syndrom nederst på min liste oppført som en bidiagnose da det virkelig ikke er den som er mest alvorlig hos meg. Jeg har den jo, men den styrer ikke mitt funksjonsnivå i hverdagen. I tillegg har jeg jo andre diagnoser også, men det blir ikke sett på som noe poeng å ha de oppført da det blir sett på som et symptom, selv om min spiseforstyrrelse styrer mye av min hverdag. Det sees bare på som en del av at jeg har borderline.

Stemmer, de som er under 20 er avhengighetsdiagnoser. 

Det gir jo mening da? Bipolar er jo en alvorlig diagnose, du sier selv at asbergeren din ikke påvirker deg i like stor grad.

I tillegg så har nok de fleste flere diagnoser, hvor flere diagnoser kan ha lignende symptom. 

En ser jo at schizofreni er 20-et eller annet, adhd er vel 90? Jeg ville heller hatt adhd enn schizofreni 🤐

Hvis en ønsker å lese om diagnoser kan en søke på ICD-10, mener det er en side som heter finndiagnose eller noe i den gaten.

Her var det tilbakemelding på flere kommentarer, selv om jeg bare siterte den ene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Stemmer, de som er under 20 er avhengighetsdiagnoser. 

Det gir jo mening da? Bipolar er jo en alvorlig diagnose, du sier selv at asbergeren din ikke påvirker deg i like stor grad.

I tillegg så har nok de fleste flere diagnoser, hvor flere diagnoser kan ha lignende symptom. 

En ser jo at schizofreni er 20-et eller annet, adhd er vel 90? Jeg ville heller hatt adhd enn schizofreni 🤐

Hvis en ønsker å lese om diagnoser kan en søke på ICD-10, mener det er en side som heter finndiagnose eller noe i den gaten.

Her var det tilbakemelding på flere kommentarer, selv om jeg bare siterte den ene.

Ok. Kan vel hende det er sånn, synes bare det høres rart ut. 

Min rusavhengighet var definitivt verst før da jeg var i mer vedvarende aktiv rus. Nå er den mindre alvorlig siden det kun er sprekker her og der. Min borderline er periodevis ikke til å merke, mens andre perioder slik som nå når jeg har bipolar depresjon mye mer tydelig. 

Så føler i så fall det må tas med en klype salt det der. Men det er jo bare synsing fra min side. Er vel helt sikkert en mening bak kodene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...