AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #61 Skrevet 2. februar 2015 Jaha? Dette har ikke vi lært, og dette kommer vi heller ikke til å lære. Anonymous poster hash: 1de50...0cd Vel, det har vi lært. Og mange andre. Anonymous poster hash: f38a7...3fd 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #62 Skrevet 2. februar 2015 Vel, det har vi lært. Og mange andre. Anonymous poster hash: f38a7...3fd Da hadde du en dårlig lærer...Anonymous poster hash: b42f3...994
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #63 Skrevet 2. februar 2015 Vel, det har vi lært. Og mange andre.Anonymous poster hash: f38a7...3fd Da bør foreleserne eller helsepersonellet rapporteres inn. Anonymous poster hash: 1de50...0cd
altflyter Skrevet 2. februar 2015 #64 Skrevet 2. februar 2015 Det er synd du trekker konklusjoner ut ifra dette. Dette er ikke vanlig. Du er med på å skape fordommer og stigmatisere mennesker som har borderline. Det er ikke slik at man blir møtt av en kald vegg og ikke får hjelp når man har borderline. Helsepersonell ser ikke ned på pasienter som har borderline og de blir respektert på samme måte som andre, men det finnes ALLTID dårlige helsearbeidere, akkurat som det finnes dårlige journalister, dårlige advokater, dårlige politimenn etc. Det er også viktig å ha et kritisk blikk og ikke trekke konklusjoner basert på ett perspektiv av saken. Som pasient er man i en sårbar situasjon, og det er lett å føle seg angrepet eller avvist når dette egentlig ikke tilfelle. Selvsagt kan det skje, men dette er bare for å få deg til å tenke litt. Det er ikke alltid det en selv oppfatter er et riktig bilde av virkeligheten. Dette gjelder for alle mennesker, ikke bare mennesker med psykiske sykdommer. Man kan leve et flott liv selv om man har borderline, og det er også viktig å få frem. Suicidal atferd er diagnosekriteriene for borderline, og derfor mener jeg det er ekstra viktig å ikke stigmatisere dette noe ytterligere. "Ingenting er verre enn borderline" er nettopp med, som veldig mye annet i innlegget ditt, å stigmatisere borderline. Dersom du bytter ut "borderline" i den setningen med "å være jøde" minner dette om en vanlig oppfatning før krigen. Du kan vel tenke deg igjennom om du mener dette er riktig å skrive. Dette er helt klart en annen diskusjon, og bygger på helt andre premisser, men stigmatiseringen har likhetstrekk. Anonymous poster hash: 1de50...0cd Om du leser artikler på nettet, leser hva det står i nasjonale retningslinjer og prater med ganske mange som har den lidelsen (og JA jeg kjenner flere og mange av dem er på hver sin kant av landet). Så jo. Det er veldig vanlig dessverre. Jeg underbygger ikke fordommer, jeg sier hva jeg selv har sett og hørt, og prøver også å påpeke hvor misforstått mange mennesker med denne diagnosen blir/føler seg. Nettopp for å vise at stigmatiseringen er helt på trynet. Man blir puttet i en bås som store deler av helsevesenet skyr som pesten. Spørsmålet var hvilken diagnose JEG syntes virker verst å ha, og jeg svarte på det. Diskusjonen gikk strengt tatt ikke på hvem som er uenig eller enig i det folk skriver. Det er nok av triste historier om denne lidelsen og hvordan helsevesenet dytter alt ansvar på pasienten uten å gi dem så mye som en lillefinger. 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #65 Skrevet 2. februar 2015 Det er synd du trekker konklusjoner ut ifra dette. Dette er ikke vanlig. Du er med på å skape fordommer og stigmatisere mennesker som har borderline. Det er ikke slik at man blir møtt av en kald vegg og ikke får hjelp når man har borderline. Helsepersonell ser ikke ned på pasienter som har borderline og de blir respektert på samme måte som andre, men det finnes ALLTID dårlige helsearbeidere, akkurat som det finnes dårlige journalister, dårlige advokater, dårlige politimenn etc. Det er også viktig å ha et kritisk blikk og ikke trekke konklusjoner basert på ett perspektiv av saken. Som pasient er man i en sårbar situasjon, og det er lett å føle seg angrepet eller avvist når dette egentlig ikke tilfelle. Selvsagt kan det skje, men dette er bare for å få deg til å tenke litt. Det er ikke alltid det en selv oppfatter er et riktig bilde av virkeligheten. Dette gjelder for alle mennesker, ikke bare mennesker med psykiske sykdommer. Man kan leve et flott liv selv om man har borderline, og det er også viktig å få frem. Suicidal atferd er diagnosekriteriene for borderline, og derfor mener jeg det er ekstra viktig å ikke stigmatisere dette noe ytterligere. "Ingenting er verre enn borderline" er nettopp med, som veldig mye annet i innlegget ditt, å stigmatisere borderline. Dersom du bytter ut "borderline" i den setningen med "å være jøde" minner dette om en vanlig oppfatning før krigen. Du kan vel tenke deg igjennom om du mener dette er riktig å skrive. Dette er helt klart en annen diskusjon, og bygger på helt andre premisser, men stigmatiseringen har likhetstrekk. Anonymous poster hash: 1de50...0cd Jeg er sykepleierstudent, og selv i lærebøkene på skolen er emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse beskrevet på en nesten direkte ondskapsfull måte. De blir beskrevet som barnslige, umodne og oppmerksomhetssøkende og er ofte behandlingsresistende. Det er så forferdelig trist og så veldig veldig feil. Jeg skal med tiden komme meg inn i psykiatrien, og prøve å endre nettopp dette. Denne stigmatiseringen har åpenbart ikke noe med min mening å gjøre, og det tror jeg andre også forstår. Jeg har et helt annet syn på denne lidelsen er flertallet av mine kollegaer, og kommenterte nettopp dette for å vise hvor ille det er å ha denne lidelsen. Fra psykiatripraksisen var det ikke sjelden mange med den lidelsen ble beksrevet på de styggeste måter. "Ånei... Hun er en sånn..." Tankegangen din og ditt syn på vårt velfungerende helsevesen er i grunnen både ignorant og naiv om du virkelig tror at dette ikke er reelt. Det har ingenting med at jeg ønsker å stigmatisere noen. Jeg påpeker et faktum og skriver også at jeg syntes det er feil. Anonymous poster hash: 3d918...648 3
altflyter Skrevet 2. februar 2015 #66 Skrevet 2. februar 2015 Jeg er sykepleierstudent, og selv i lærebøkene på skolen er emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse beskrevet på en nesten direkte ondskapsfull måte. De blir beskrevet som barnslige, umodne og oppmerksomhetssøkende og er ofte behandlingsresistende. Det er så forferdelig trist og så veldig veldig feil. Jeg skal med tiden komme meg inn i psykiatrien, og prøve å endre nettopp dette. Denne stigmatiseringen har åpenbart ikke noe med min mening å gjøre, og det tror jeg andre også forstår. Jeg har et helt annet syn på denne lidelsen er flertallet av mine kollegaer, og kommenterte nettopp dette for å vise hvor ille det er å ha denne lidelsen. Fra psykiatripraksisen var det ikke sjelden mange med den lidelsen ble beksrevet på de styggeste måter. "Ånei... Hun er en sånn..." Tankegangen din og ditt syn på vårt velfungerende helsevesen er i grunnen både ignorant og naiv om du virkelig tror at dette ikke er reelt. Det har ingenting med at jeg ønsker å stigmatisere noen. Jeg påpeker et faktum og skriver også at jeg syntes det er feil. Anonymous poster hash: 3d918...648 Denne var fra altflyter. kom borti AB-knappen
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #67 Skrevet 2. februar 2015 Jeg synes det høres forferdelig skremmende ut å være paranoid.Anonymous poster hash: f4945...bef Helt enig med deg. Enda verre må det være å lide av paranoia kverulantis. Kan ikke kureres, har ikke symptomer. Ja, jeg er feig, fryktelig feig. Anonymous poster hash: a3cbf...ec8 2
Sir Winston Skrevet 2. februar 2015 #68 Skrevet 2. februar 2015 Helt enig med deg. Enda verre må det være å lide av paranoia kverulantis. Kan ikke kureres, har ikke symptomer. Anonymous poster hash: a3cbf...ec8
WubWub Skrevet 4. februar 2015 Forfatter #69 Skrevet 4. februar 2015 Hvis behandleren er gammeldags og ikke så flink, er det korrekt. Dette var det de trodde før. Så oppdaget de andre måter å behandle på. Har nå vært frisk i flere år, etter 1,5 års behandling :D Så ingen grunn til å miste motet! Anonymous poster hash: 68198...39d Godt å høre at du har kommet deg til hektende og at behandlingen var vellykket Er nok altfor mange behandlere som er litt gammeldagse ja
WubWub Skrevet 4. februar 2015 Forfatter #70 Skrevet 4. februar 2015 (endret) Dette er helt annerledes. Her rangerer du de somatiske sykdommene etter alvorlighetsgrad (overlevelsessjanse). Psykiske sykdommer kan ikke rangeres på samme måte. Nei, du er med på å stigmatisere den sykdommen du/dere mener er verst. Du er med på å danne fordommer, ikke bryte de ned. Anonymous poster hash: 1de50...0cd Nei det er det ikke. Ikke på noen som helst slags måte... Det er mange mennesker som er redde for å snakke om kreft med de som har kreft eller er pårørende. Og det syntes jeg er leit for den som lider av det og kanskje ønsker prate om det, men ikke tør pga tabuen som du viser til i innlegget ditt. Alvorlige diagnoser er et tabu emne som mange mennesker vegrer seg for å diskutere. Dette kan i neste ledd føre til at den som lider av alvorlig diagnose ikke får den omsorgen de trenger fordi folk er redde for å ikke "støte" vedkommende ved å prate om det. Det går fint ann å rangere ikke dødlige fysiske sykdommer. Alle har en viss peil hva de minst vil lide av når det kommer til : forskjølelse, malaria, omgangssjuken, kyssesyken, diabetes, hjerte og karsykdommer, høyt/lavt stoffskifte, brukket ben, magesår osv osv. Alt i alt føler jeg at det bryter ned tabuer om man tør prate om ting som er vansklige og tøffe. Om man kan prate om sin diagnose å møte respekt og aksept så vil diagnosen i nesten instans være litt mindre skambelagt. Psykiatri og psykiatriske diagnoser bør ikke være noe man skal fortie og ikke kunne diskutere. Endret 4. februar 2015 av WubWub
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #71 Skrevet 4. februar 2015 Den er jo den mest dødlige psykiske sykdommen. Anonymous poster hash: 4d6aa...f85 Tja, usikker på om det stemmer. Schizofrene har antagelig minst like høy dødelighet, dog av andre årsaker. Anonymous poster hash: 8839b...a64 1
Cammomille Skrevet 4. februar 2015 #72 Skrevet 4. februar 2015 Emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse synes jeg. Får litt av alt og humøret svinger raskere enn været i midt-norge. Det er en dramatisk diagnose, hvertfall for meg.. :-( Skulle gjort mye for å kunne stryke den fra diagnosepasset mitt.
WubWub Skrevet 4. februar 2015 Forfatter #73 Skrevet 4. februar 2015 vet ikke hvilken personlighetsforstyrrelse jeg lider av jeg da. alle 4 personlighetene mine har helt forskjellige. den ene er personligheten døpte mine eks-nærmeste bestevenner for "Chris Cruel"
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #74 Skrevet 4. februar 2015 vet ikke hvilken personlighetsforstyrrelse jeg lider av jeg da. alle 4 personlighetene mine har helt forskjellige. den ene er personligheten døpte mine eks-nærmeste bestevenner for "Chris Cruel" Har du samme bruker for alle personlighetene dine?Anonymous poster hash: b3828...469
WubWub Skrevet 4. februar 2015 Forfatter #75 Skrevet 4. februar 2015 (endret) Har du samme bruker for alle personlighetene dine?Anonymous poster hash: b3828...469 nei, det er glidende mellomganger for samme bruker. jeg burde egentlig ha forskjellige brukere nå som du sier det. for de som kjente meg best begynte spørre "hvem er så du idag?" det året sinnet mitt ble spaltet. og de ville ha lite å gjøre med chris cruel å gjøre Endret 4. februar 2015 av WubWub
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #76 Skrevet 7. februar 2015 Shizofreni (sier seg selv) Borderline (fordi jeg har det og i perioder mister jeg totalt kontroll over meg selv og aner ikke hva jeg driver med) Anoreski (fordi det er mange som aldri blir kvitt det og det styrer hele livet) Sadistisk pf Anonymous poster hash: a7286...7ab
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #77 Skrevet 7. februar 2015 Det er faktisk sant og flertallet av oss borderlinere blir behandla som dritt av helsevesenet. Jeg hadde vært innlagt i 2 uker, var ekstremt dårlig før jeg ble innlagt, når jeg var innlagt og når jeg ble skrevet ut. 5 dager senere havnet jeg på akutten, og sa at hvis de bare skulle hive meg ut kom jeg til å ta livet av meg, og jeg mente det. Jeg sa det fordi jeg ikke ville dø. Jeg trygla og be om å få bli. Ifølge dem var det bare en trussel. Ja, for det er så jævla koselig å være akuttinnlagt uten rene klær, hårbørste eller noenting.. Man har bare det man har på seg og en hard seng. For å være ærlig, skjønner jeg ikke hvordan jeg overlevde den perioden, men jeg er glad for at jeg sitter her i dag. Selv om jeg fortsatt har borderline, nyter jeg (nesten) hver eneste dag av livet. Jeg skal bevise at selv med en pf kan man lykkes i livet. Og jeg er på god vei. Anonymous poster hash: a7286...7ab
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #78 Skrevet 7. februar 2015 Vet ikke hva som er den kjipeste, men schizofreni har jeg lest flere steder blir beskrevet som den mest alvorlige mentale lidelsen. Men det blir vel på samme måte som å spør; hva er den verste sykdommen? Kreft, aids etc. Blir umulig å svare på..Anonymous poster hash: 8221b...9e0
Linnipinnii Skrevet 9. februar 2015 #79 Skrevet 9. februar 2015 Etter min mening er borderline den verste, fordi når du har den diagnosen unngår helsevesenet deg. Du får ikke hjelp og blir rett og slett uglesett. Alle ser på deg som en oppmerksomhetssyk drittunge som helst bare burde tatt seg sammen. De andre diagnosene du nevner er forferdelige sykdommer, men de er likefullt respektert av hjelpeapparatet, og du får hjelp. Når man er borderline står man på bar bakke og er alene om å takle alle de vanskelige følelsene. Man mister kontrollen og føler seg verre og verre etter hver avvisning. Veldig mange ser ned på mennesker med borderline, men jeg tror det verste er det faktum at det er noe galt med personligheten din--> den du er, er feil. Det må være den verste beskjeden man kan få. Er ikke borderline selv, men har vært mye inne i systemet og sett hvordan de blir behandlet. Jeg har sett hva som skjer med disse menneskene og hvordan de føler seg. Selv har jeg fått hjelp fra psykiatrien i det øyeblikket jeg trenger det, mens min gode venninne som har borderline-diagnosen bare får beskjed om å ta seg sammen. Jepp. Ingenting er verre en borderline... tenker i alle fall jeg. Og jeg føler meg priviligert som har et helt annet stempel som gjør at jeg alltid får hjelp når jeg trenger det. Jeg har borderline og jeg får fantastisk hjelp av helsevesenet Jeg begynner å bli mye friskere, takket være hjelpen jeg har fått. Så det finnes håp... Men enig i at mange i helsevesenet ser stygt på folk med den diagnosen. Selvom jeg har vært veldig heldig
Linnipinnii Skrevet 9. februar 2015 #80 Skrevet 9. februar 2015 Denne var fra altflyter. kom borti AB-knappen Jeg er sykepleierstudent, og selv i lærebøkene på skolen er emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse beskrevet på en nesten direkte ondskapsfull måte. De blir beskrevet som barnslige, umodne og oppmerksomhetssøkende og er ofte behandlingsresistende. Det er så forferdelig trist og så veldig veldig feil. Jeg skal med tiden komme meg inn i psykiatrien, og prøve å endre nettopp dette. Denne stigmatiseringen har åpenbart ikke noe med min mening å gjøre, og det tror jeg andre også forstår. Jeg har et helt annet syn på denne lidelsen er flertallet av mine kollegaer, og kommenterte nettopp dette for å vise hvor ille det er å ha denne lidelsen. Fra psykiatripraksisen var det ikke sjelden mange med den lidelsen ble beksrevet på de styggeste måter. "Ånei... Hun er en sånn..." Tankegangen din og ditt syn på vårt velfungerende helsevesen er i grunnen både ignorant og naiv om du virkelig tror at dette ikke er reelt. Det har ingenting med at jeg ønsker å stigmatisere noen. Jeg påpeker et faktum og skriver også at jeg syntes det er feil. Anonymous poster hash: 3d918...648 Jeg er glad for at du klarer å være kritisk til det som står om diagnosene i lærebøkene. Når dere kommer ut i jobb, så kommer dere nemlig til å få sjokk... Det er ikke som i bøkene! 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå