Gå til innhold

Kjipeste psykiatriske diagnosen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har hørt flere på forumet her si at de tror jeg lider av noe alvorlig men det er ingen som har sagt hvilken diagnose de tror jeg lider av hehe, hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har slitt med mye gjennom årene, og slik jeg ser det er (tung) emosjonelt ustabil pf. den desidert verste. Du får liksom litt av alt. Hysteriet og behovet for oppmerksomhet som medfølger den hysteriske pf.en, angsten, depresjonen, de sinnsyke følelsene, hat og ekslosivt sinne, tomheten, å være hodestups forelska for deretter å ville dytte vedkommende foran en buss, frykten for noe som kommer til å skje, humørsvingninger fra helvete, ingen stabil personlighet... Selvsagt opplever ikke alle med BPD alle symptomene, og en mild versjon av forstyrrelsen sammen med fungerende medisiner, terapi og et godt støtteapparat kan godt være levelig, men slik jeg har opplevd det er det så hinsides jævlig at ord ikke kan beskrive det. Dessuten er det jævlig stigmatisert - leger som himler med øynene, venner som later som om de forstår, potensielle elskere som googler lidelsen og deretter stormer ut døra i panikk når de leser noe hatefullt skvip fra en bitter ekskjæreste. Anonymous poster hash: 405bc...650

Du forveksler kanskje borderline og dramatiserende personlighetsforstyrrelse. Ikke alle har heller eksplosivt sinne (det er den impulsive typen, ikke borderline typen) eller vil dytte andre foran en buss. Men noen med borderline kan ha dramatiserende trekk også, akkurat som andre kan ha for eksempel unnvikende trekk.

Anonymous poster hash: b42f3...994

Skrevet

Det er nok ikke det, du. Uansett om noen i nær familie hadde lidd av en diagnose, og du delvis kunne sett hvordan livskvaliteten ble redusert, vil du på langt nær ha et godt vurderingsgrunnlag. Det er meningsløst at folk - både med og uten alvorlige diagnoser skal diskutere opp og ned hva som er verst, for det går rett og slett ikke an å forstå omfanget av hver diagnose.

Veldig enig med deg. Et menneske er ikke en diagnose, og en sykdom kan oppleves forskjellig for ethvert menneske. I et tilfelle kan det være verre å ha en viss lidelse fremfor en annen, og i et annet tilfelle kan det være motsatt, selv om det er de samme psykiske sykdommene det er snakk om. Å tro at man har en pekepinn på hvordan det er å ha forskjellige psykiske sykdommer ut ifra en symptomliste er latterlig.

Jeg er også enig i at enkelte kan bli støtt av en slik diskusjon.

Anonymous poster hash: 1de50...0cd

Skrevet

Har hørt flere på forumet her si at de tror jeg lider av noe alvorlig men det er ingen som har sagt hvilken diagnose de tror jeg lider av hehe, hva tror dere?

Jeg blir så oppgitt av å lese slike innlegg. Tror du diagnostisering er en smal sak? Tror du psykologer og psykiatere driver og skribler noe tull på papirarket deres under den lange diagnostiseringsperioden? Synes du psykiatere og psykologer kan begynne å diagnostisere pasienter over nett?

Å diagnostisere mennesker over nett, og spesielt ikke av fagkyndige, blir bare synsing her og der. De færreste forumbrukerne her har særlig innsikt i psykiske sykdommer, selv om flere hevder at de har det. Det er ingen som kan diagnostisere noen basert på noen innlegg på et forum. Det er veldig useriøst, og du får nok svar mellom himmel og jord.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg blir så oppgitt av å lese slike innlegg. Tror du diagnostisering er en smal sak? Tror du psykologer og psykiatere driver og skribler noe tull på papirarket deres under den lange diagnostiseringsperioden? Synes du psykiatere og psykologer kan begynne å diagnostisere pasienter over nett?

Å diagnostisere mennesker over nett, og spesielt ikke av fagkyndige, blir bare synsing her og der. De færreste forumbrukerne her har særlig innsikt i psykiske sykdommer, selv om flere hevder at de har det. Det er ingen som kan diagnostisere noen basert på noen innlegg på et forum. Det er veldig useriøst, og du får nok svar mellom himmel og jord.

Nei , diagnosering krever høy kompetanse. Og selv med psykolog bakgrunn kan man sette feil diagnoser.

Om man skal sette en diagnose så krever de også at psykologen/psykiateren følger pasienten over et lengre tidspersketiv, for personlighetsforstyrrelsen kan bare bli satt om det er vedvarende symptomer som plager pasienten. Alle mennesker har til enhver tid opptil flere symptomer fra en rekke psykiske lidelser uten at de lider av noen som helst slags form for psykisk lidelse.

Jeg syntes ingenting om fjerndiagnosering over nett og jeg syntes ingenting om psykologer som gir pasienter diagnoser etter 1-4 samtaler (ja det finnes de psykolger som gjør dette, og det er derfor mange blir feildiagnosert).

Greia er at minst 50 mennesker her på KG har i innlegg sagt at jeg lider av alvorlig sinnsykdom. Faktisk ble det opprettet en egen tråd om hvor syk jeg var, og det ble 7-8 sider med diskusjon og spekulasjon om hva som feilet meg før moderator ryddet opp i den. Viser til tråden her. Før moderator ryddet opp sa nevnte alle meg med nick å diskuterte hvor gal jeg var.

Men det er ingen som har sagt noe som helst av hvilken sykdom de tror jeg lider av. Det har blitt hintet til schizofreni, men det stemmer altså overhodet ikke. Jeg har absolutt ingen symptomer som hører inn under schizofreni, schizoid eller schizotypal.

Endret av WubWub
Skrevet

Nei , diagnosering krever høy kompetanse. Og selv med psykolog bakgrunn kan man sette feil diagnoser.

Om man skal sette en diagnose så krever de også at psykologen/psykiateren følger pasienten over et lengre tidspersketiv, for personlighetsforstyrrelsen kan bare bli satt om det er vedvarende symptomer som plager pasienten. Alle mennesker har til enhver tid opptil flere symptomer fra en rekke psykiske lidelser uten at de lider av noen som helst slags form for psykisk lidelse.

Jeg syntes ingenting om fjerndiagnosering over nett og jeg syntes ingenting om psykologer som gir pasienter diagnoser etter 1-4 samtaler (ja det finnes de psykolger som gjør dette, og det er derfor mange blir feildiagnosert).

Greia er at minst 50 mennesker her på KG har i innlegg sagt at jeg lider av alvorlig sinnsykdom. Faktisk ble det opprettet en egen tråd om hvor syk jeg var, og det ble 7-8 sider med diskusjon og spekulasjon om hva som feilet meg før moderator ryddet opp i den. Viser til tråden her. Før moderator ryddet opp sa nevnte alle meg med nick å diskuterte hvor gal jeg var.

Men det er ingen som har sagt noe som helst av hvilken sykdom de tror jeg lider av. Det har blitt hintet til schizofreni, men det stemmer altså overhodet ikke. Jeg har absolutt ingen symptomer som hører inn under schizofreni, schizoid eller schizotypal.

Du har vertfall hintet til selv at du mangler empati. Man vil heller ikke være en av jentene du har sex med eller ha deg på døra om du er sint.. (dine egne ord) Jeg får vertfall ganske creepy følelser..

Anonymous poster hash: 45014...fd3

• Liker 4
Skrevet

Du har vertfall hintet til selv at du mangler empati. Man vil heller ikke være en av jentene du har sex med eller ha deg på døra om du er sint.. (dine egne ord) Jeg får vertfall ganske creepy følelser..

Anonymous poster hash: 45014...fd3

mangel på empati tror jeg kommer av medisinene jeg går på. hele meningen med de er jo å flate ut følelser slik at man ikke er deprimert.

og jeg er aldri sint, kan ikke huske sist gang jeg var sint engang. er helt harmløs

Skrevet

Sosiopat schizofren mrd sterke narsisistiske tendenser

Anonymous poster hash: 29d02...010

• Liker 6
Skrevet

Forestiller meg at angst for folk og å gå ut (av huset/leiligheten) må være grusomt.

Generelt alle lidelser hvor man er klar over at det kunne vært bedre, ute av stand til å gjøre det bra (uten proff hjelp)

Skrevet

Leste en bok skrevet av noen som var Schizofren. Må innrømme jeg ikke har lest bøker av personer med andre psykiske diagnoser, men kan si såpass at det må være creepy as fuck der du opplever å bli slått og får tenner dratt ut av en skikkelse som er med deg overalt. En skikkelse som du vet ikke er ekte, og du vet at det er du selv som slår deg selv og trekker ut tennene dine, men du klarer ikke la være. Du vet at det ikke finnes kjempeedderkopper, men du ser at de står der boti veien og kommer etter deg, at de kravler i taket når du ligger i senga eller at de spiser barnet ditt levende. Det bare slår meg som helt forferdelig å ikke kunne stole på sine egne sanser, sin egen kropp eller sitt eget sinn. Og all rasjonalitet i verden nytter ikke. Du ser de jævla edderkoppene og drar ut tennene dine likevel.

Anonymous poster hash: 29a81...d98
  • Liker 5
Skrevet

Sosiopat schizofren mrd sterke narsisistiske tendenser

Anonymous poster hash: 29d02...010

Ingen av mine 4 personligheter har schizofrene trekk. Den ene har sosiopatiske trekk men. Syntes han er jævlig rå

Skrevet

Paranoid shizofreni høres ganske kjipt ut...

Anonymous poster hash: 19821...dfa
  • Liker 2
Skrevet

Dette blir for dumt...

Å klassifisere en sykdom som den "verste" vil i stor grad bidra til å øke skammen rundt det å bli diagnostisert med en psykisk lidelse.

• Liker 1
Skrevet

Dette blir for dumt...

Å klassifisere en sykdom som den "verste" vil i stor grad bidra til å øke skammen rundt det å bli diagnostisert med en psykisk lidelse.

Deg om det. Det finnes en rekke fysiske sykdommer som jeg finner verre enn andre.

F.eks kreft med full spredning med liten sjangse om å overleve ser jeg på som verre en influensa eller omgangssjuken.

Så med dette tatt i betraktning, hvorfor skal man ikke "få lov" til å diskutere hvilke psykiske sykdommer man personlig tenker er verst ?

Men du er inne på noe, nemlig skam. Det bør ikke være mer skambelagt å ha en psykisk sykdom enn en fysisk. Om vi skal bryte ned fordommer så må det opp og frem, diskuteres og belyses. Og hvordan gjør man det? Nemlig gjennom å ta opp det tema jeg gjorde i åpningsinnlegget.

• Liker 2
Gjest anonym2233
Skrevet

Den kjipeste diagnosen er kronisk residiverende kg-bruker. Det finnes ingen kjent behandling, og den leder til progressivt sviktende dømmekraft og økende dysfori og ekstrem svart/hvitt tenkning.

Anonymous poster hash: c3537...078

:ler:

Skrevet

mangel på empati tror jeg kommer av medisinene jeg går på. hele meningen med de er jo å flate ut følelser slik at man ikke er deprimert.

og jeg er aldri sint, kan ikke huske sist gang jeg var sint engang. er helt harmløs

Uten å uttale meg om dine eventuelle diagnoser, så vil jeg kommentere litt generelt.

Selv om man tar medisiner som flater ut dølelser, betyr ikke det noe for evnen til empati. Det er to ulike ting. Empati er å kunne sette seg i den andres sted, å kunne forstå HVORFOR den andre tenker, føler og handler som vedkommende gjør (men ikke nødvendigvis føle det samme selv, det er sympati). Og har man ikke denne evnen kan det være et dyssosialt trekk, eventuelt at man lider av autisme/utviklingsforstyrrelser eller former for kognitiv svikt. Man kan ha trekk fra personlighetsforstyrrelser uten å nødvendogvis å klassifisere til hele personlighetsforstyrrelser. Noen har for eksempel blandet personlighetsforstyrrelse.

Og det stemmer ikke at psykologen må følge personen over tid for å finne ut om man lider av en personlighetsforstyrrelse. De kan finne ut det ved å snakke med deg om problemene har vært til stede fra barndom, ungdom eller tidlig voksen. Det brukes strukturerte intervjuer, mest vanlig SCID-II, for å finne ut av dette.

Anonymous poster hash: b42f3...994

• Liker 2
Skrevet

Leste en bok skrevet av noen som var Schizofren. Må innrømme jeg ikke har lest bøker av personer med andre psykiske diagnoser, men kan si såpass at det må være creepy as fuck der du opplever å bli slått og får tenner dratt ut av en skikkelse som er med deg overalt. En skikkelse som du vet ikke er ekte, og du vet at det er du selv som slår deg selv og trekker ut tennene dine, men du klarer ikke la være. Du vet at det ikke finnes kjempeedderkopper, men du ser at de står der boti veien og kommer etter deg, at de kravler i taket når du ligger i senga eller at de spiser barnet ditt levende. Det bare slår meg som helt forferdelig å ikke kunne stole på sine egne sanser, sin egen kropp eller sitt eget sinn. Og all rasjonalitet i verden nytter ikke. Du ser de jævla edderkoppene og drar ut tennene dine likevel.

Anonymous poster hash: 29a81...d98

Hvilken bok var det?

Anonymous poster hash: 7e17b...28b

Skrevet

Jeg forstår at det er kjedelig at andre skriver dette til deg, men slike uttalelser er useriøse og har ikke noen rot i virkeligheten. Jeg antar (da jeg ikke har lest disse innleggene selv, heller ikke den tråden du linker til) at folk overdriver da de er så voldsomt uenig i meningene dine. Å spekulere videre i dette blir litt for dumt, og da lar du disse som kommenterer slikt vinne. Dersom du er genuint interessert i hva slags mulig psykisk diagnose du har bør du oppsøke psykolog eller psykiater. Jeg synes du heller bør gå inn i deg selv og gå over innleggene dine for å prøve å forstå hvorfor flere skriver dette, og ikke spørre om hva slags diagnose de hinter til.

• Liker 1
Skrevet

Deg om det. Det finnes en rekke fysiske sykdommer som jeg finner verre enn andre.

F.eks kreft med full spredning med liten sjangse om å overleve ser jeg på som verre en influensa eller omgangssjuken.

Så med dette tatt i betraktning, hvorfor skal man ikke "få lov" til å diskutere hvilke psykiske sykdommer man personlig tenker er verst ?

Men du er inne på noe, nemlig skam. Det bør ikke være mer skambelagt å ha en psykisk sykdom enn en fysisk. Om vi skal bryte ned fordommer så må det opp og frem, diskuteres og belyses. Og hvordan gjør man det? Nemlig gjennom å ta opp det tema jeg gjorde i åpningsinnlegget.

Dette er helt annerledes. Her rangerer du de somatiske sykdommene etter alvorlighetsgrad (overlevelsessjanse). Psykiske sykdommer kan ikke rangeres på samme måte.

Nei, du er med på å stigmatisere den sykdommen du/dere mener er verst. Du er med på å danne fordommer, ikke bryte de ned.

Skrevet

Enig i at schizofreni kan virke veldig ille. Men utifra et behandlers ståsted så har jeg hørt at borderline er den vanskligste å behandle?

Hvis behandleren er gammeldags og ikke så flink, er det korrekt. Dette var det de trodde før. Så oppdaget de andre måter å behandle på. Har nå vært frisk i flere år, etter 1,5 års behandling :D Så ingen grunn til å miste motet! :)

Anonymous poster hash: 68198...39d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...