Gå til innhold

Kjipeste psykiatriske diagnosen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er den kjipeste psykiatriske diagnosen å lide av etter din mening?

Schizofreni? Borderline? Bipolar? Unnvikende/engstelig personlighetsforstyrrelse? Antisosial/dyssosial personlighetsforstyrrelse? Histrionisk? Tvangslidelser? Osv osv

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I all korthet, sikkert noe som har med seksjonering å gjøre.

Skrevet

Dette går ikke an å måles. Hvordan skal en vite det når man ikke har hatt alle diagnoser? Alle svarene vil bli irrelevant, og det vil bare oppstå diskusjoner.

• Liker 14
Skrevet (endret)

Dette går ikke an å måles. Hvordan skal en vite det når man ikke har hatt alle diagnoser? Alle svarene vil bli irrelevant, og det vil bare oppstå diskusjoner.

Om man går igjen symptom lista på de fleste alvorlige diagnoser så får man jo en grei pekepinne på hvilke av de man personlig vil oppfatte som "verst"/kjipest.

Men så klart, alle diagnoser er kjipe uansett hvordan man vrir og vender på det.

Endret av WubWub
Skrevet

Jeg synes det høres forferdelig skremmende ut å være paranoid.

Anonymous poster hash: f4945...bef
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Nå synes jeg det passer, å bare si at man bør ikke tillegge en slik autoritær dianostisering en alfor stor betydning. Dvs, at en diagnose er ikke en sykdom, på samme måte som en kakeoppskrift ikke er en kake.

Endret av Vux
  • Liker 1
Skrevet

Den kjipeste diagnosen er kronisk residiverende kg-bruker. Det finnes ingen kjent behandling, og den leder til progressivt sviktende dømmekraft og økende dysfori og ekstrem svart/hvitt tenkning.

Anonymous poster hash: c3537...078

• Liker 23
Skrevet

Om man går igjen symptom lista på de fleste alvorlige diagnoser så får man jo en grei pekepinne på hvilke av de man personlig vil oppfatte som "verst"/kjipest.

Nei, for en beskrivelse av en diagnose er på langt nær så omfattende som faktisk å oppleve den. Alle psykiske diagnoser er ødeleggende på sin måte, og det å diskutere hva som er "verst" blir bare urettferdig. Mange vil føle seg støtt.

• Liker 5
Skrevet

Nei, for en beskrivelse av en diagnose er på langt nær så omfattende som faktisk å oppleve den. Alle psykiske diagnoser er ødeleggende på sin måte, og det å diskutere hva som er "verst" blir bare urettferdig. Mange vil føle seg støtt.

Det går, allikevel ann å sette seg inn i et annets menneske sko. Om man kjenner eller har kjent andre mennesker med alvorlige diagnoser så er det fullt mulig å sette seg opp en mening om hvilken av sykdommene du personlig hadde følt ville redusert din livskvalitet mest.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det går, allikevel ann å sette seg inn i et annets menneske sko. Om man kjenner eller har kjent andre mennesker med alvorlige diagnoser så er det fullt mulig å sette seg opp en mening om hvilken av sykdommene du personlig hadde følt ville redusert din livskvalitet mest.

Det er nok ikke det, du. Uansett om noen i nær familie hadde lidd av en diagnose, og du delvis kunne sett hvordan livskvaliteten ble redusert, vil du på langt nær ha et godt vurderingsgrunnlag. Det er meningsløst at folk - både med og uten alvorlige diagnoser skal diskutere opp og ned hva som er verst, for det går rett og slett ikke an å forstå omfanget av hver diagnose.

Endret av outkast
  • Liker 4
Skrevet

Det er ikke bare diagnosen i seg selv, det kommer vel så mye an på alvorlighetsgraden.

Antisosial pf er vel verst for dem rundt personen, personen selv lider jo ikke nevneverdig av å være anisosial og samvittighetsløs.

Resten av diagnosene kan vel alle være smertefulle (eller kjipe, som ikke akkurat er det beste ordet). Det kommer helt an på det enkelte tilfellet. Folk med samme diagnose kan være - og er som oftest - svært forskjellige på mange andre områder.

Og hvorfor ikke nevne stemningslidelser, ikke bare personlighetsforstyrrelser?

Anonymous poster hash: b42f3...994

• Liker 3
Skrevet

Kjenner en med shizofreni og tror det må være den verste diagnosen. Konstant tvangsinnlagt, ser zombier og lemlestede mennesker overalt, tror hun er guds sendebud, Belteseng i flere døgn i strekk,

Anonymous poster hash: 3f89f...db3
  • Liker 11
Gjest Hummels
Skrevet (endret)

Vet ikke hva som er verst. Bare ordet depresjon er grusomt :( Psykologen min påstår at jeg har Bipolar. Vet ikke hva jeg skal tro mer.

Tror nok Shizofreni er verst.

Endret av Hummels
Skrevet

Vet ikke hva som er verst. Bare ordet depresjon er grusomt :( Psykologen min påstår at jeg har Bipolar. Vet ikke hva jeg skal tro mer.

Tror nok Shizofreni er verst.

Tror heller at du er borderline..

Anonymous poster hash: e10e2...52b

• Liker 4
Skrevet

Enig med dem som mener alvorlig schizofreni må være noe av det værste. Det er vel også den sykdommen som det er vanskeligst å behandle?

Anonymous poster hash: dec52...d91
  • Liker 4
Skrevet

Dyssosial personlighetsforstyrrelse, vil jeg si.

Anonymous poster hash: 17402...304
Gjest Hummels
Skrevet

Tror heller at du er borderline..

Anonymous poster hash: e10e2...52b

Ikke vet jeg.

Skrevet

Enig med dem som mener alvorlig schizofreni må være noe av det værste. Det er vel også den sykdommen som det er vanskeligst å behandle?

Anonymous poster hash: dec52...d91

Enig i at schizofreni kan virke veldig ille. Men utifra et behandlers ståsted så har jeg hørt at borderline er den vanskligste å behandle?

Skrevet

Jeg har slitt med mye gjennom årene, og slik jeg ser det er (tung) emosjonelt ustabil pf. den desidert verste. Du får liksom litt av alt. Hysteriet og behovet for oppmerksomhet som medfølger den hysteriske pf.en, angsten, depresjonen, de sinnsyke følelsene, hat og ekslosivt sinne, tomheten, å være hodestups forelska for deretter å ville dytte vedkommende foran en buss, frykten for noe som kommer til å skje, humørsvingninger fra helvete, ingen stabil personlighet... Selvsagt opplever ikke alle med BPD alle symptomene, og en mild versjon av forstyrrelsen sammen med fungerende medisiner, terapi og et godt støtteapparat kan godt være levelig, men slik jeg har opplevd det er det så hinsides jævlig at ord ikke kan beskrive det. Dessuten er det jævlig stigmatisert - leger som himler med øynene, venner som later som om de forstår, potensielle elskere som googler lidelsen og deretter stormer ut døra i panikk når de leser noe hatefullt skvip fra en bitter ekskjæreste.

Anonymous poster hash: 405bc...650
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...