AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #261 Del Skrevet 3. februar 2015 AnonymBruker skrev (På 1.2.2015 den 19.32): Hvordan er jeg som AS-diagnostisert annerledes? Vel, jeg er kreativ, løsningsorientert, setter pris på kvalitetssamtaler heller enn overflatisk pjatt, har interesser som jeg dyrker og kan mye om, er tilfreds med meg selv uten sminke og moteklær. Jeg tenker utenfor boksen, er ærlig, tar folks følelser på alvor, selv om jeg må bruke litt tid på å fordøye/forstå. Jeg har et intenst forhold til verden og omgivelser på godt og vondt. Verden er fantastisk, jeg ser ting og deltaljer og sammenhenger folk flest aldri ser, samtidig gjør det meg sliten. Jeg kan bli stresset og handlingslammet om for mye skjer på en gang, eller ne endrer seg. Jeg blir mer sliten av sosialt lag eller mye prat. Jeg vokser i selvtilitt og får overskudd av å være alene innimellom. Jeg kan være oversensitiv overfor lys, lyder og lukter i perioder. Har noen ganger overdreven empati med andre. I spontan kommunikasjon kan jeg av og til bli keitete, eller misforstå, eller bli for direkte/ærlig. Hovedgrunnen til diagnosen er at jeg blir sliten av jobben min. Utslittheten er direkte knyttet til AS-problematikken. Anonymous poster hash: 4b38a...435 Hmm. Alt du skriver her - med unntak av det om lys-, lyd- og luktsensitivitet er da helt vanlige egenskaper som mange har uten at de av den grunn har noen diagnose.Anonymous poster hash: cf213...4ff 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #262 Del Skrevet 3. februar 2015 AnonymBruker skrev (På 3.2.2015 den 18.32): Hmm. Alt du skriver her - med unntak av det om lys-, lyd- og luktsensitivitet er da helt vanlige egenskaper som mange har uten at de av den grunn har noen diagnose.Anonymous poster hash: cf213...4ff Sukk ... Hva ønsker du å si med dette? Fullfør ressonnementet, er du snill. Anonymous poster hash: 4b38a...435 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #263 Del Skrevet 3. februar 2015 AnonymBruker skrev (På 3.2.2015 den 19.58): Sukk ... Hva ønsker du å si med dette? Fullfør ressonnementet, er du snill. Anonymous poster hash: 4b38a...435 Du listet opp hvordan du som person med asperger skiller deg fra andre. Jeg ville bare påpeke at du høres ut som ganske mange andre. Med andre ord: mulig du skiller deg ut fra mengden i mange ting, men trolig ikke i akkurat de tingene du listet opp der. Altså med unntak for det om lukt/lys/lyd.Anonymous poster hash: cf213...4ff 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #264 Del Skrevet 3. februar 2015 AnonymBruker skrev (På 3.2.2015 den 20.05): Du listet opp hvordan du som person med asperger skiller deg fra andre. Jeg ville bare påpeke at du høres ut som ganske mange andre. Med andre ord: mulig du skiller deg ut fra mengden i mange ting, men trolig ikke i akkurat de tingene du listet opp der. Altså med unntak for det om lukt/lys/lyd.Anonymous poster hash: cf213...4ff Ok. Beklager at det ikke var et tilfredsstillende svar for deg. Jeg tror du imidlertid du har et overvurderende syn på "mengden". Anonymous poster hash: 4b38a...435 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #265 Del Skrevet 3. februar 2015 Er bare så jævla lei av å alltid skulle forsvare diagnosen, lei av å måtte argumentere mot folk som mener man ikke kan ha den fordi de mener diagnosen er noe annet enn det den er. Man går faktisk ikke igjennom time på time, dag på dag med utredning hos spesialister bare for å bli avdiagnostisert av et tilfeldig menneske. Diagnosen er et syndrom, et sett av symptomer, som er så tilstede at de skaper funksjonssvikt. Diagnosekriteriene har konkrete sider, og disse trekkene varierer fra person til person. De tingene jeg nevnte er, enten man vil de eller ei, meget typiske for folk med as, og er direkte knyttet til kjerneproblemstillingene ved AS. Absolutt ALLE disse kan man sikkert finne hos normale mennesker, men forskjellen er at man har FLERE av dem, og de er alvorligere og de skaper mer trøbbel for fungeringen. Så kanskje det eneste tilfredsstillende svaret er at man er som alle andre, bare på en måte som er langt mer slitsom for en selv og som skaper funksjonssvikt. Anonymous poster hash: 4b38a...435 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #266 Del Skrevet 3. februar 2015 Her er noe som også er vanlig for folk uten diagnose i forbindelse med samliv/familieliv/date Kommunikasjonsproblemer med partner Frustrasjonsutrbrudd overfor partner og barn Tidvis manglende empati for kjæreste/ektefelle/samboer Mangel på evne til å se sine barn og følge dem tilstrekkelig opp Behov for å bli vist hensyn til for sine særegne sider Som alle er eksempler på ting som i denne tråden er nevnt som årsaker til at man ikke vil date en med AS ...Anonymous poster hash: 4b38a...435 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #267 Del Skrevet 3. februar 2015 Det er bare så jævla kjipt at folk er mer opptatt av å argumentere mot, fremfor å forstå hva as er og hvordan det er å leve med det. Anonymous poster hash: 4b38a...435 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Winza Skrevet 3. februar 2015 #268 Del Skrevet 3. februar 2015 AnonymBruker skrev (På 3.2.2015 den 20.38): Her er noe som også er vanlig for folk uten diagnose i forbindelse med samliv/familieliv/date Kommunikasjonsproblemer med partner Frustrasjonsutrbrudd overfor partner og barn Tidvis manglende empati for kjæreste/ektefelle/samboer Mangel på evne til å se sine barn og følge dem tilstrekkelig opp Behov for å bli vist hensyn til for sine særegne sider Som alle er eksempler på ting som i denne tråden er nevnt som årsaker til at man ikke vil date en med AS ...Anonymous poster hash: 4b38a...435 Jeg passer ikke inn i noen av de punktene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #269 Del Skrevet 3. februar 2015 Big Jim Rennie skrev (På 3.2.2015 den 21.28): Jeg passer ikke inn i noen av de punktene Supert, da er du ikke av de normale. Og en ting som aspergere sjeldnere er- utro. :-)Anonymous poster hash: 4b38a...435 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Winza Skrevet 3. februar 2015 #270 Del Skrevet 3. februar 2015 Ikke av de normale Dette gjør meg mer normal Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #271 Del Skrevet 3. februar 2015 AnonymBruker skrev (På 3.2.2015 den 20.17): Er bare så jævla lei av å alltid skulle forsvare diagnosen, lei av å måtte argumentere mot folk som mener man ikke kan ha den fordi de mener diagnosen er noe annet enn det den er. Man går faktisk ikke igjennom time på time, dag på dag med utredning hos spesialister bare for å bli avdiagnostisert av et tilfeldig menneske. Diagnosen er et syndrom, et sett av symptomer, som er så tilstede at de skaper funksjonssvikt. Diagnosekriteriene har konkrete sider, og disse trekkene varierer fra person til person. De tingene jeg nevnte er, enten man vil de eller ei, meget typiske for folk med as, og er direkte knyttet til kjerneproblemstillingene ved AS. Absolutt ALLE disse kan man sikkert finne hos normale mennesker, men forskjellen er at man har FLERE av dem, og de er alvorligere og de skaper mer trøbbel for fungeringen. Så kanskje det eneste tilfredsstillende svaret er at man er som alle andre, bare på en måte som er langt mer slitsom for en selv og som skaper funksjonssvikt.Anonymous poster hash: 4b38a...435 Takk! Når man forstår at andre også kan se det på den måten blir det lettere for en selv å akseptere diagnosen. Anonymous poster hash: a5514...a08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #272 Del Skrevet 3. februar 2015 AnonymBruker skrev (På 2.2.2015 den 20.40): Ja, jeg har aspergers selv. Med tanke på alt jeg har lest i denne tråden av fordommer og tullball, kommer jeg ikke til å fortelle noen at jeg har det med det første... Anonymous poster hash: babd3...504 Helt enig! AnonymBruker skrev (På 2.2.2015 den 0.40): Det som engang gjorde at jeg fikk diagnosen min som noen her har lurt på, er hvertfall ikke tilstedeværende idag. Hva som har gjort det aner jeg ikke, men ettersom jeg ble eldre forsvant det bare mer og merAnonymous poster hash: cf4d7...8a5 Samme her. I mitt tilfelle kan det være symptomene hadde kommet tilbake ved en ny alvorlig depresjon eller ny omgang med PTSD Anonymous poster hash: a5514...a08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest crazycatlady Skrevet 3. februar 2015 #273 Del Skrevet 3. februar 2015 Bra tråd du har laget, Big Jim. Det er et viktig tema og at den har utviklet seg til en mer generell tråd om aspergers syns jeg er bra. For å svare på spørsmålet, ja jeg kunne nok datet en med aspergers, ihvertfall om det var mild grad. En av mine beste venninner har mild aspergers. Hun er lynende intelligent, har en bra jobb og fungerer stort sett veldig fint. Hun sliter litt sosialt og kan misforstå enkelte signaler, men forstår stort sett ironi og sarkasme godt. Men jeg passer likevel på å ikke være sarkastisk når jeg er sammen med henne, for jeg vil jo ikke risikere å såre henne. Hun sliter litt med depresjoner, dårlig selvtillit og stress, men det trenger man jo ikke ha aspergers for å slite med. Hans Olav Lahlum har vel aspergers tror jeg? Fantastisk artig fyr syns jeg og jeg tror han er veldig intelligent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #274 Del Skrevet 4. februar 2015 AnonymBruker skrev (På 3.2.2015 den 22.06): Helt enig! Samme her. I mitt tilfelle kan det være symptomene hadde kommet tilbake ved en ny alvorlig depresjon eller ny omgang med PTSDAnonymous poster hash: a5514...a08 Det er ikke ukjent at symptomer forsvinner så lenge forholdene rundt en er gode. Jeg vet ikke om dere har barn, men en slik endring i livssituasjon kan typisk gjørede negative symptomene verre. Og det kan jo hende du har trekk ved asperger som du selv ikke tenker på som et symptom, eller et trekk som først og fremst slår positivt ut. Et eksempel på det, er dette med særinteresser. Om fokus og sterk interesse brukes i en jobb der det kommer godt til nytte og forholdene rundt deg på jobb er gode, så er dette as-trekket kun en ressurs. Om man derrimot er veldig opphengt i interesser som gjør at man ikke får gjort jobben sin skikkelig eller stenger ute andre menneskers, så har man et mer negativt utslag.Anonymous poster hash: 4b38a...435 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #275 Del Skrevet 4. februar 2015 Big Jim Rennie skrev (På 3.2.2015 den 2.34): Aspergers er autisme? Jeg føler meg ikke autistisk Jøss. Har du ikke lest om din egen diagnose...? Les gjerne linken jeg la ved lengre opp. Anonymous poster hash: b21e7...5bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Winza Skrevet 4. februar 2015 #276 Del Skrevet 4. februar 2015 Joda har lest om min egen diagnose Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #277 Del Skrevet 4. februar 2015 AnonymBruker skrev (På 3.2.2015 den 22.06): Helt enig! Samme her. I mitt tilfelle kan det være symptomene hadde kommet tilbake ved en ny alvorlig depresjon eller ny omgang med PTSD Anonymous poster hash: a5514...a08 AnonymBruker skrev (På 4.2.2015 den 5.21): Det er ikke ukjent at symptomer forsvinner så lenge forholdene rundt en er gode. Jeg vet ikke om dere har barn, men en slik endring i livssituasjon kan typisk gjørede negative symptomene verre. Og det kan jo hende du har trekk ved asperger som du selv ikke tenker på som et symptom, eller et trekk som først og fremst slår positivt ut. Et eksempel på det, er dette med særinteresser. Om fokus og sterk interesse brukes i en jobb der det kommer godt til nytte og forholdene rundt deg på jobb er gode, så er dette as-trekket kun en ressurs. Om man derrimot er veldig opphengt i interesser som gjør at man ikke får gjort jobben sin skikkelig eller stenger ute andre menneskers, så har man et mer negativt utslag.Anonymous poster hash: 4b38a...435 Det er tydeligvis mange myter her. Nei, dette er en medfødt utviklingsforstyrrelse, og hadde det vært slik at symptomene omtrent kunne forsvinne helt så hadde dere vært feildiagnostisert. At symptomene derimot kan forverres ved dårlige livsomstendigheter er noe annet. Anonymous poster hash: b21e7...5bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #278 Del Skrevet 4. februar 2015 AnonymBruker skrev (På 4.2.2015 den 12.05): Det er tydeligvis mange myter her. Nei, dette er en medfødt utviklingsforstyrrelse, og hadde det vært slik at symptomene omtrent kunne forsvinne helt så hadde dere vært feildiagnostisert. At symptomene derimot kan forverres ved dårlige livsomstendigheter er noe annet. Anonymous poster hash: b21e7...5bf Her tar du feil, skulle jeg mene. På samme måte som symptomer kan forverres, så kan de avta, til og med nesten helt, under ideelle forhold. Det er selvsagt et definisjonsspørsmål om det kan kalles at "symptomene forsvinner". Og det er selvsagt et spørsmål hva man legger i ordet "symptomer" - viser man til typiske AS-trekk, diagnosekriterier eller konkrete utslag av disse kriteriene. Det er også slik at graden av vansker trekk gir en, vil styre om man ser på dem som "symptomer" eller ikke. Men jeg tror nå mest vi snakker forbi hverandre. Jeg vet ikke på hvilket grunnlag du uttaler deg om dette, men jeg har i hvert fall både lest, vært på utredning og kurs rundt dette. Jeg vet hva jeg snakker om. Anonymous poster hash: 4b38a...435 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #279 Del Skrevet 4. februar 2015 Når det gjelder at det er en "medfødt utviklingsforstyrrelse" så må du huske på at det er "AS-hjernen" som er medfødt - den annerledese måten å behandle informasjon og inntrykk på (som jo er kjernen i AS). Dette vil ikke forsvinne. Men symptomene er ikke medfødt! Symptomene oppstår i møtet med omgivelsene - og omgivelsene kan variere. Hvilke symptomer ulike mennesker har, vil også variere. Anonymous poster hash: 4b38a...435 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 4. februar 2015 #280 Del Skrevet 4. februar 2015 Ja, om vi var på bølgelengde og kjemien stemte, og vi følte begge at dette var rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå