Gå til innhold

Kunne dere datet en med aspergers?


Gjest Winza

Anbefalte innlegg

Uff og uff, jeg skulle aldri laget denne tråden. Mye av det som blir sagt vil bare såre de med samme syndrom. Håper virkelig admin kan slette denne tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke lest mer enn de første par sidene, så om jeg gjentar noe, så sorry.

Jeg har en svært god venn med diagnosen Asperger. Han er en høytfungerende som sådan, han er i slutten av tjueårene, har en deltidsjobb, egen leilighet og har bodd for seg selv siden han var tjue år. Jeg er svært glad i ham og jeg ser at diagnosen hans også bærer med seg endel gode kvaliteter man kan ønske hos en venn.

Han er veldig lojal. Etter snart ti års vennskap, så tror jeg han kunne tatt en kule for meg. Han anser meg som like viktig som en søster, og han har hatt endel damer opp igjennom. Men det feiler hver gang. Og jeg skjønner hvorfor. Når han blir oppslukt av noe, kan han droppe å sove. Eller dusje. Og matlaging. Eller spising generelt. Han lyver ikke, så han går på jobb, og holder avtaler han har gjort med venner og familie, men han dropper alle forpliktelser ovenfor seg selv og hjemmet sitt - dersom noe annet er mer prekært, mer viktig og krever all hans oppmerksomhet. Det vil si: Han føler det krever all hans oppmerksomhet og føler det er svært viktig. I realiteten kan det være å re-lese Ringenes Herre for tjuende gang som er så viktig at søvn, personlig hygiene og klesvask må vike.

Alle med asperger er forskjellige. Så jeg kan ikke svare for DEG, TS. Men alle med asperger har stort sett det fellestrekket at de tar ting litt bokstavelig, sliter med sarkasme og ironi, kan lese for mye eller for lite inn i situasjoner eller ting, kan slite litt sosialt (ikke nødvendigvis ved sjenanse. Min venn er utadvent, og han elsker å få folk til å le. Så om han i en sammensetning forteller noe som får noen til å le, så snur han seg en halvmeter til siden og forteller det samme til den som stod ved siden av. Selv om vedkommede hørte på. Fordi han ikke har oversikten over mange mennesker, og han vil bare glede en person til, få flere til å le. Folk flest er høflige og sier ikke noe. Så kan han gjenta samme morsomhet igjen, og to timer senere så treffer han den første som lo, og da kan han "mimre". Husker du da jeg sa at, og du bare lo og lo... Tanken hans er god, han føler seg vel, men det kan bli litt kleint blant folk som ikke kjenner ham godt)..

puh, lang parantes. Uansett, flere fellestrekk er ofte snevre interessefelt som tar prioritering til "alt" annet. Ting som gjør det slitsomt å være i tosomhet og partnerskap med en annen, fordi den andre ofte da må komprimisse sine interesser.

Når jeg og min venn er sammen så er det jeg som passer på at han ikke misforstår. Det er jeg som ber om unnskylding om han over- eller undertolker meg. Jeg må være på tå hev og konsentert hele tiden. Om han tror jeg er sur og jeg ikke oppfatter at han frykter jeg er sur, og derfor smiler bredt og tydelig viser at jeg ikke er sur - så kan han bli lei seg. Og jeg vil at han skal ha det bra. Så de gangene vi tilbringer en hel helg sammen, så er jeg mentalt litt sliten når mandagen kommer.

Om jeg skulle vært i forhold med en som krevde såpass mye av meg, så hadde jeg etter kort tid følt meg som ansvarlig for forholdet, for samlivet og samspillet. Jeg vil dele ansvaret med noen.

Men, som nevnt, mannen har hatt damer. Og samboere. Lengste forholdet hans har vart i halvannet år. Det krever en viss dose tålmodighet av noen, og det det krever også noe spesielt. Noen som liker ham. Akkurat ham så godt at de gjerne vil strekke seg litt ekstra. At de gjør dette ekstra med glede. At de ikke ser på det som et offer, eller symptom, men et personlighetstrekk i rekken over trekk i den personen de falt pladask for.

Så generelt: Nei, jeg kunne ikke tenke meg å bli sammen med en med asperger. Men jeg kunne nok ha falt for en, og jeg kunne nok ha forsøkt - for den rette personen. Men for min del, tror jeg det ville feilet.

Dette betyr ikke at det ikke er noen der ute som passer deg, TS. Som liker deg tross dine særegenheter, som finner sjarme i alt du gjør og sier og som vil dele livet med deg. Så date du. Og bli kjent med folk, og la folk bli kjent med deg, og alle dine gode egenskaper. For det finnes helt sikkert noen for deg også.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Kjenner noen godt som har asperger. Han har mange gode kvaliteter, men i lengden blir det slitsomt å være sammen med han. Han skjønner ikke alltid når ting passer seg å si og ikke, noe som fører til kleine og uheldige situasjoner. Han forteller gjerne den samme vitsen flere ganger. Blir veldig opphengt i ting og klarer ikke gi seg med det. Og det å ta ting bokstavlig.. Helt håpløst. Og ting må gjøres på riktig måte. Ikke åpen for forandringer.

Og ja..hovedinteressen går foran alt. Både personlig hygiene, mat osv.. Kjenner meg igjen i det Tirkes skrev.

Orker ikke være barnevakt for en voksen mann.



Anonymous poster hash: 9e434...7ca
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, da er du ikke av de normale.

Og en ting som aspergere sjeldnere er- utro. :-)

Anonymous poster hash: 4b38a...435

Det må jo være en bra ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Kjenner noen godt som har asperger. Han har mange gode kvaliteter, men i lengden blir det slitsomt å være sammen med han. Han skjønner ikke alltid når ting passer seg å si og ikke, noe som fører til kleine og uheldige situasjoner. Han forteller gjerne den samme vitsen flere ganger. Blir veldig opphengt i ting og klarer ikke gi seg med det. Og det å ta ting bokstavlig.. Helt håpløst. Og ting må gjøres på riktig måte. Ikke åpen for forandringer.

Og ja..hovedinteressen går foran alt. Både personlig hygiene, mat osv.. Kjenner meg igjen i det Tirkes skrev.

Orker ikke være barnevakt for en voksen mann.

Anonymous poster hash: 9e434...7ca

Ingenting med AS å gjøre. Har det selv og flere venner med det. Ingen av oss har noe problemer med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være en bra ting?

Nettopp.

Anonymous poster hash: 4b38a...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, absolutt ikke.

Hvorfor *absolutt* ikke?

Anonymous poster hash: 4b38a...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff og uff, jeg skulle aldri laget denne tråden. Mye av det som blir sagt vil bare såre de med samme syndrom. Håper virkelig admin kan slette denne tråden

Jeg har Asperger og jeg er ikke så skjør. Jeg kunne selv ikke datet en Asperger med mindre han hadde en viss grad av intelligens så han kunne kompensere for de "blind spots" som de har. En Asperger med dårlig innsikt vil ikke skjønne hva han gjør "feil", hvordan han påvirker andre eller hva han kan gjøre for å kompensere. Disse Aspergerne kan være ganske irriterende.

Når det er sagt så ville jeg sannsynligvis ikke datet enn gjennomsnittlig intelligent mann heller, for det er fortsatt en del blind spots blant slike folk også. Men som kanskje går på litt andre ting enn hvordan være høflig i en samtale.

Siden jeg har Asperger selv, så vet jeg også godt hvor mye det kan ødelegge for en selv. Jeg flyter ikke rundt på luftskyer og tenker at kjærligheten vil overvinne alle vansker. Asperger kan være noe dritt i livet, alt etter hvordan man er rammet, og det er realiteten. Men det betyr ikke at man ikke kan få til noen gode greier i livet, men man setter heller ikke på skylappene.

http://no.wikipedia.org/wiki/Autistisk_savant

Anonymous poster hash: 26fea...10e

Jeg tror ikke du har lest linken din. En autistisk savant er en autist med savantsyndromet.

Akkurat som en blind diabetiker er en blind person med diabetes. Å ha diabetes er ikke en form for blindhet.

Savant syndrome is a condition in which a person demonstrates profound and prodigious capacities or abilities far in excess of what would be considered normal.

Savantsyndrome betyr altså "bare" at man har en form for ekstraordinære evner.

Approximately half of savants are autistic; the other half often have some form of central nervous system injury or disease.[1] Among those with autism, it is estimated that 10% have some form of savant abilities.

http://en.wikipedia.org/wiki/Savant_syndrome

Anonymous poster hash: ada80...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har det kommet ut av selveste Putin har Aspergers, så får vi se om ikke det hadde endret pollen oppover, og jentene kanskje dagdrømmer om en tur på hesteryggen med det stive fjeset (og lemmet?) hans ;) 😝

Anonymous poster hash: af2f4...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ville ikke kunne date en person med asbergers.

Jeg er godt kjent med diagnosen siden jeg har familiære relasjoner som har asbergers.

Når det kommer til at du ønsker å date ei jente, så go for it! Er langt fra alle som vil utelukke deg oga en diagnose..! :)

Ikke bry deg om jeg ville eller ikke ville, for du ville sikkert ikke datet meg heller i siste omgang. :)



Anonymous poster hash: 6ac78...589
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Kjenner noen godt som har asperger. Han har mange gode kvaliteter, men i lengden blir det slitsomt å være sammen med han. Han skjønner ikke alltid når ting passer seg å si og ikke, noe som fører til kleine og uheldige situasjoner. Han forteller gjerne den samme vitsen flere ganger. Blir veldig opphengt i ting og klarer ikke gi seg med det. Og det å ta ting bokstavlig.. Helt håpløst. Og ting må gjøres på riktig måte. Ikke åpen for forandringer.Og ja..hovedinteressen går foran alt. Både personlig hygiene, mat osv.. Kjenner meg igjen i det Tirkes skrev.Orker ikke være barnevakt for en voksen mann. Anonymous poster hash: 9e434...7ca

Du har møtt EN med Asperger som er slik. Det betyr ikke at alle andre er helt lik!

Jeg har møtt et menneske som var slem mot meg. Det betyr at alle kommer til å være slem mot meg, fordi de er mennesker.

Det er basically hva logikken din er.

Anonymous poster hash: e113e...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har møtt EN med Asperger som er slik. Det betyr ikke at alle andre er helt lik!

Jeg har møtt et menneske som var slem mot meg. Det betyr at alle kommer til å være slem mot meg, fordi de er mennesker.

Det er basically hva logikken din er.

Anonymous poster hash: e113e...ded

Måtte du åpne opp tråden igjen :fy_fy:

Anonymous poster hash: 18ee4...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det kommet ut av selveste Putin har Aspergers, så får vi se om ikke det hadde endret pollen oppover, og jentene kanskje dagdrømmer om en tur på hesteryggen med det stive fjeset (og lemmet?) hans ;) 😝

Anonymous poster hash: af2f4...d94

Ikke overraskende igrunn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn at jeg slipper å lage en ny tråd. Har vært diskutert om jeg har AS, men jeg vil ikke vite det, da diagnoser kan ødelegge mye. Men, jeg har vært plaget av at jeg ikke har følt meg så voksen som jevnaldrede opp gjennom årene. Tar aldri ansvar, gikk lettere over ens med mindreårige på ungdomsskolen og barneskolen, lærer ikke lett (kraftige konsetrasjonsvansker) , og dette har ført til dårlig selvbilde. Jeg har og vanskelig for å vise følelser :/ Har heller ikke det største interessefeltet..men jeg prøver å presse meg til det. Fordi jeg vil ha mer å snakke om :/
kan dette være pga AS?



Anonymous poster hash: 53551...06a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...