Gå til innhold

Kunne dere datet en med aspergers?


Gjest Winza

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For meg er i grunnen spørsmålet stikk motsatt - kunne du datet en person uten Asperger?

Tja, jeg vet sannelig ikke, tror det kunne blitt ganske kjedelig i lengda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en gang en venninne som var diagnostisert(skrives det sånn?) med en eller annen form for aspergers. Om det var en mild eller moderat form vet jeg ikke, for det spurte jeg aldri om. Men uansett følte jeg meg litt ukomfortabel rundt henne, da den minste og mest uskyldige spøk som f.eks; "så fin du var på håret" etter en skogstur der kvister o.l. ble sittende fast i håret til alle sammen, ble tolket som en kjempefornærmelse som endte i banning, skriking og ignorering fra denne personen... Dette er definitivt en av grunnene til at vi ikke lengre er venner. Om det var hennes personlighet eller aspergers'en, eller en blanding av begge, vet jeg selvsagt ikke, men jeg hadde bare ikke energi til å ha henne i livet mitt, da man aldri visste om hun kom til å smile og le eller bite hodet av meg.

 

Når det er sagt, så er svaret på spm i tråden at jeg vet ikke. Det kommer helt ann på personen og i hvilken grad de er rammet.

 

Redigert (trykte "post" litt for fort): Men må ærlig innrømme at jeg fikk et litt negativt bilde av aspergers etter at jeg ble kjent med denne personen. Så kjempebegeistret kan jeg ikke si at jeg er, men det kommer selvsagt fortsatt ann på enkeltpersonen.

Endret av PaperFlower
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var gale med han? Fordi en var gale så er ikke resten det samme :)

Veldig likt det som ab 77850...6f2  opplevde det.

Han var som en liten unge. Han hadde ingen empati eller forståelse for mine følelser. Det var kun hans følelser som gjaldt. Nettopp pga dette her, var han/fremstod han som egoistisk. Ingen sosiale antenner, misforståelser i hytt og pine.. Jeg kræsjer bare med folk med aspergers, siden vi er så enormt forskjellige. Jeg ble sliten, sint, lei meg og frustrert. Og hvorfor den kommentaren etterpå, Winza? Du må forstå at ikke alle takler/orker//har lyst til å være sammen med en med aspbergers. Folk kan også bli syk av å være sammen med dem. Ikke alle er like, nei. Men det er en gjentager i personlighetsstrekk/oppførsel som mange ikke liker.

Endret av Cherries
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, såvidt jeg vet, iallefall fem venner med aspergers. Kunne jeg datet en jente som var som dem? Må dessverre si nei til det. De er alle trivelige mennesker, men de er også sosialt lite fleksible, går fort over i monologmodus, snakker om irrelevante ting fremfor å fokusere, og å skifte samtaleemne med dem når de først er i gang er som å snu en supertanker. I små doser er ikke dette nødvendigvis et problem så lenge vi deler interesse for emnet de insisterer på å snakke om, men alt dette betyr i korte trekk at jeg takler dem best i små, sporadiske doser. Det gjør dem uaktuelle som kjærester i mine øyne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Av den enkle grunn at det er svært arvelig. Og aspergere er høytfungerende autister, så du vet heller ikke hvilken grad av spekteret barnet ev. arver.. Selvom mannen er svært høytfungerende, kan barnet få den andre enden av spekteret ..

Anonymous poster hash: 0b0f0...7f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jacklost

Barnet får ikke aspergers fordi en av foreldrene har det...

Og aspergers er ikke autisme heller, det er et syndrom. Jeg som lever med det vet godt om dette ;)

Endret av Winza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet får ikke aspergers fordi en av foreldrene har det...

Og aspergers er ikke autisme heller, det er et syndrom. Jeg som lever med det vet godt om dette ;)

Jeg jobber med diagnostisering av aspergers og ASF. Det er en ganske høy grad av arvelighet jo.

Anonymous poster hash: 0b0f0...7f2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg svarte lengre opp her og. Jeg mener at alle er forskjellige og man kan ikke skylde alt på diagnosen. jeg har jo sett i tråder, der folk har skrevet "mulig du har asperger?" jeg blir faktisk litt irritert. skal man ha en diagnose eller sykdom bare fordi man har enkelte ting ved seg som er litt spesielt? jeg tror nesten ikke jeg kjenner en person som ikke har noe sært ved seg. noen få heldige jeg vet, går over ens med alle og klarer seg veldig fint sosialt. 
Men f.eks, har jeg en kompis, med utdannelse og bra intekt, men han kan være veldig slitsom å være sammen med, fordi han har lett for å snakke om den ene tingen han altid har snakket om før, og ting som ikke intresserer meg i det hele tatt..og så har jeg en annen en og, som har noe ved seg jeg ikke helt klarer å sette ord på..han kan i perioder gå veldig fint kledd, for så å være skikkelig bomsete andre gangen, i samme setting. i tillegg blir han skremt når det kommer til følelser. og slik er jeg og. jeg ble "mistenkt" for å ha AS, på deriblandt videregående av lærere når vi hadde elevsamtaler, fordi jeg ikke fikk meg venner og sa veldig lite, og hadde lett for å bli værende for meg selv. dette er veldig sårt, da jeg egentlig har lyst til å være sosial men ikke helt klarer det, fordi jeg ikke vet hva som passer seg å si hele tiden. og jeg kan si ganske lite, og folk synes kanskje det er vanskelig å komme inn på meg. men jeg ser meg selv sånn jeg virkelig er, og jeg er nok mer stille enn jeg ønsker, og så er jeg veldig detalj orientert.. skal man skylde på asperger her og? jeg tror alle har snev av et eller annet.. og da sier jeg at man kan ta på seg ansvaret og forandre seg til det man vil bli, bare at det krever trening. om jeg har AS eller ikke, jeg nekter å bare tenke, "jaja, slik er jeg og må leve med det.. jeg kommer aldri til å få bra kontakt med folk og bare godta at jeg ikke har vært særlig heldig på dette området" . 
Og datet en med as? vel, hvor mange tråder er det ikke her inne om "datingmarkedet er for de pene, jeg har ikke bra utseende og får aldri noen" eller "kvinner er bare ute etter de med penger" .. hva om en kvinne er skikkelig modellfin da, men så har hun AS? man må se personen i helhet. :)



Anonymous poster hash: 53551...06a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange forskjellige grader av Aspberger. Og så spiller personligheten inn på hvordan vedkommende er.

Anonymous poster hash: b6581...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Jeg jobber med diagnostisering av aspergers og ASF. Det er en ganske høy grad av arvelighet jo. Anonymous poster hash: 0b0f0...7f2

Kan du da forklare hvorfor ingen av mine foreldre eller noen i familien har aspergers og jeg fikk det? Er tydeligvis ikke arvelig, det kan skje med hvem som helst. De som ikke vil date noen basert på noe så lite betydelig som aspergers er ikke noe verdt å ha med å gjøre uansett ;) Mange av de store genier har hatt aspergers så da burde damer være glad de dater en som er usedvanlig smart ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du da forklare hvorfor ingen av mine foreldre eller noen i familien har aspergers og jeg fikk det? Er tydeligvis ikke arvelig, det kan skje med hvem som helst. De som ikke vil date noen basert på noe så lite betydelig som aspergers er ikke noe verdt å ha med å gjøre uansett ;) Mange av de store genier har hatt aspergers så da burde damer være glad de dater en som er usedvanlig smart ;)

Aspergers er ikke "noe så lite betydelig". Det er også feil av deg å si at vi "ikke er noe verdt å ha med å gjør". Du viser i alle fall ikke noe forståelse for hvordan andre oppfatter dere. Aspergers er et sosialt handicap. Ville du uproblematisk ha datet en som var (alvorlig) psykisk syk? Som hadde Downs, eller et annet handicap? Selv om du tror det ikke er noen "big deal", er det det for mange. Genier finnes det overalt, og er ikke akkurat synonymt med aspergers. Du startet denne tråden, så da må du tåle å høre svarene du får.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du da forklare hvorfor ingen av mine foreldre eller noen i familien har aspergers og jeg fikk det? Er tydeligvis ikke arvelig, det kan skje med hvem som helst. De som ikke vil date noen basert på noe så lite betydelig som aspergers er ikke noe verdt å ha med å gjøre uansett ;) Mange av de store genier har hatt aspergers så da burde damer være glad de dater en som er usedvanlig smart ;)

Det at det er arvelige komponenter betyr ikke at alle som har aspergers har arvet det av et nært familiemedlem. Det blir sagt at ca halvparten av de som har aspergerdiagnosen har et familiemedlem med enten asperger eller autistiske trekk.

Det er helt riktig at høytfungerende aspergere ikke nødvendigvis har noen problemer med å fungere i et forhold. Jeg personlig ville derimot ikke fått barn med en, grunnet denne arveligheten. Om jeg visste at barnet ble en høytfungerende person med asperger hadde det jo vært greit, men det aner man jo ikke.. Jeg har jobba med mange nok barn med ganske alvorlig grad av autisme til å ville unngå dette så langt som mulig.

Anonymous poster hash: 0b0f0...7f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aspergers er ikke "noe så lite betydelig". Det er også feil av deg å si at vi "ikke er noe verdt å ha med å gjør". Du viser i alle fall ikke noe forståelse for hvordan andre oppfatter dere. Aspergers er et sosialt handicap. Ville du uproblematisk ha datet en som var (alvorlig) psykisk syk? Som hadde Downs, eller et annet handicap? Selv om du tror det ikke er noen "big deal", er det det for mange. Genier finnes det overalt, og er ikke akkurat synonymt med aspergers. Du startet denne tråden, så da må du tåle å høre svarene du får.

Vel... jeg har ikke tatt diagnosen, men KAN være at jeg har en viss grad av det. jeg har og manglende forståelse for andre iblandt, det var verre før, da jeg har lært at man MÅ ha forståelse for andre for å få gjensidig respekt.

Men mener du at de med AS kanskje må godta at de må se bort fra å få kjæreste, fordi de har AS?

 

Anonymous poster hash: 53551...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Downs kan ikke sammenlignes med aspergers i der hele tatt. Downs hemmer livet og forkorter menneskets levetid mens aspergers bare er et syndrom man lærer seg å leve med. Har aspergers selv så veg dette og at de som er slik som jeg sa ikke er verdt noe er ikke slemt. Det er min mening, jeg vil ikke ha noe imot slike folk som skal generalisere folk med aspergers og slikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

At jeg starta tråden var en feil til å begynne med men gjort er gjort. Hadde slettet den om jeg kunne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Vel... jeg har ikke tatt diagnosen, men KAN være at jeg har en viss grad av det. jeg har og manglende forståelse for andre iblandt, det var verre før, da jeg har lært at man MÅ ha forståelse for andre for å få gjensidig respekt.

Men mener du at de med AS kanskje må godta at de må se bort fra å få kjæreste, fordi de har AS?

 

Anonymous poster hash: 53551...06a

 

Nei, men de må godta at ikke alle passer sammen med dere. Jeg kan fint være venner med aspergere, men aldri være sammen med noen. Der er også flott at noen er litt obs på sin diagnose, det gjør livet litt lettere for dem, vil jeg tro :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg starta tråden var en feil til å begynne med men gjort er gjort. Hadde slettet den om jeg kunne...

Husk at det er flere her som har skrevet at de ikke har noen problemer med å date en som har asperger også :) Om du synes svarene ble for tøffe kan du eventuelt be en admin om å slette den? Det er generelt skummelt å spørre om ting som kan være sårt.. Men når du spør får du svar, og jeg må være ærlig..

Anonymous poster hash: 0b0f0...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Downs kan ikke sammenlignes med aspergers i der hele tatt. Downs hemmer livet og forkorter menneskets levetid mens aspergers bare er et syndrom man lærer seg å leve med. Har aspergers selv så veg dette og at de som er slik som jeg sa ikke er verdt noe er ikke slemt. Det er min mening, jeg vil ikke ha noe imot slike folk som skal generalisere folk med aspergers og slikt

Det er klart man kan generalisere så lenge dette faktisk er en diagnose. Det er jo en del kriterier som må oppfylles for at diagnosen kan stilles. Hva er det som er dine Asperger-trekk?

Anonymous poster hash: 67688...476

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Jeg har et spørsmål til damene her. Om du dater en person og dere blir kjent og liker hverandre ditcher dere personen når han forteller at han har aspergers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...