Gå til innhold

Kunne dere datet en med aspergers?

Gjest Winza

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg innser at jeg vet for lite om variasjonene innad hos de med asberger, men jeg må svare nei. Jeg freaker litt ut av at det meste av sosiale koder er lært og pugget, at det ikke faller naturlig.. Ville også vært redd for om personen virkelig elsket meg eller ikke, har hørt mange med asberger har problemer med å virkelig elske en annen person (vet at dette ikke gjelder alle, men frykten hadde nok ligget i bakodet..)

Anonymous poster hash: 53bcf...dd1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.2.2015 den 22.25):

Jeg innser at jeg vet for lite om variasjonene innad hos de med asberger, men jeg må svare nei. Jeg freaker litt ut av at det meste av sosiale koder er lært og pugget, at det ikke faller naturlig.. Ville også vært redd for om personen virkelig elsket meg eller ikke, har hørt mange med asberger har problemer med å virkelig elske en annen person (vet at dette ikke gjelder alle, men frykten hadde nok ligget i bakodet..)

Anonymous poster hash: 53bcf...dd1

Blir trist når jeg leser slikt.

Anonymous poster hash: babd3...504

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Big Jim Rennie skrev (På 2.2.2015 den 22.02):

Vet ikke om du kunne vært moren min (er 23) men prøvde ikke å sjekke deg opp da :) Jeg forstår at du sikkert ikke ville datet noen akkurat nå så tidlig etter, om du skulle finne lykken igjen en gang så håper jeg du får et lykkelig liv :):hug:

Jeg forstod det. Er 44 år så jeg er en god del eldre enn deg. Takk for ønsker om et langt og lykkelig liv! :klem:

Foreløpig er det for tidlig for meg å date, det er bare et halvt år siden kjæresten døde. Når jeg har kommet meg videre i sorgen, tror jeg det kan være fint å finne kjærligheten på nytt. Jeg ønsker ikke å leve alene resten av livet. Men så spørs det jo om noen mann vil klare å være sammen med meg da..

Diagnosen min vil kanskje bli utfordrende i et kjæresteforhold. Jeg er blant annet usikker på om jeg vil klare å bo sammen med en partner. Kjæresten og jeg bodde hver for oss, og hadde ikke barn. Vi møttes nesten daglig, men det var fint å kunne velge om vi ville være sammen eller være hjemme hver for oss. Å få barn har aldri vært aktuelt for meg, heller ikke da jeg var yngre. Det ideelle for et nytt forhold ville være om vi kunne bo nært hverandre, men ikke fast sammen. Sett utenfra er ikke Asperger-trekkene mine så synlige, men nærmeste familie og venner merker det godt. Vanskene mine har vært mye større i arbeidslivet enn i privatlivet.

Til deg Big Jim Rennie tenker jeg at det er best å ikke stresse for mye med å finne en kjæreste. Vi som har Asperger blir gjerne seint voksne og bruker lengre tid på å bli selvstendige. I tillegg vil vanskene ofte bli mindre med årene fordi vi lærer mer om sosiale koder og hvordan man skal vi skal leve med diagnosen. Du virker som en hyggelig fyr, så jeg tror du vil finne kjærligheten, men kanskje det er lurt å vente med letingen til du er tryggere på deg selv?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jævla aspergers mas!!! Jeg er kvinne, og i 20 årene, men har ikke hatt kjæreste ennå, og det er absolutt ikke pga utseendet! Men, det var mye mas om dette for meg for et par år siden. AS er en mild form for autisme, og jeg ble sent til sjekk for det i barnehagealder, og hadde det ikke. Autisme altså. men jeg hadde problemer opp igjen ungdomstiden, fikk liksom aldri nære venner. Slet sosialt, med kanskje litt såkalte "tiks" og andre ting sosialt som kunne skille seg litt ut. men ikke mye. men hadde store problemer med å se folk i øynene, kunne lett tvinne fingrene, er alltid spørrende..altså tar aldri ledelsen, føletle meg barnsligere enn jevnaldringene osv. Når jeg var 19 ble jeg dypt deppa igjen, fordi jeg ikke fikk venner. Jeg snakket med mamma ofte på tlf og hun hadde snakket med læreren min, og hun syntes jeg ligned så på aspergers. Og faktisk......har nylig fått meg jobb, og sjefen der har også nevnt det for meg.."du minner faktisk litt om aspergers" "folk syns det er litt vanskelig å kommunisere med deg" osv osv.

Jeg er også forelsket nå, men jeg tør ikke og har aldri turt å si dette til gutten det gjelder, nettopp fordi jeg er redd for at han skal få psykiske problemer.. altså, at han kan begynne å lure på hva som feiler han siden han tiltrekker seg meg. Og om vi skulle blitt sammen, vil jeg alltid være redd for å bli dumpet så fort han har pult meg..fordi jeg er som jeg er. HELVETES SYNDROM! Vet ikke om jeg har det.. men jeg gjør alt jeg kan for å ikke være den jeg "var". selv om det sliter meg ut, men koste hva det koste vil..
Noen som kunne tenkt seg AS? Det er jo totalt upraktisk..

Anonymous poster hash: 53551...06a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Big Jim Rennie skrev (På 31.1.2015 den 13.07):

Kan dere forklare hvorfor? Folk med aspergers er vanlige mennesker som alle

Må du ha forklaring når du kommer med et ja/nei spørsmål?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er jente, men skrev ja. Så ikke at det var til kvinner før etterpå.

Jeg har AS selv, og fungerer veldig greit likevel. Kjenner andre med AS som også gjør det, så har man de som er helt koko (sorry).

Ingen av mine ekser vet at jeg har det eller mistenkte at jeg feilte noe psykisk heller.

Anonymous poster hash: 1fda1...9b1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
  Big Jim Rennie skrev (På 31.1.2015 den 14.37):

Jeg kan like greit skifte tittelen til

Dere med aspergers: Hvordan er det for dere? Jeg føler mer for å snakke om det enn om noen ville datet meg nå xD. Jeg er jo 23 år så det haster ikke og jeg bryr meg ikke om de som sier at de som er på min alder og jomfru er tragiske, jeg vil heller tenke på helsa mi nå og bli sunn. har jo hele livet forran meg :)

Du er ung ja og ingenting haster....men tiden går fort ;) Men...nå er jo ikke det å få seg dame nødvendigvis veien til lykke heller Big Jim :) Ifølge statistikk er så godt som halvparten av oss missfornøyde i forhold og bryter/skiller seg. Så det er vel ingenting å trakte spesiellt etter. Ha heller fokus på å være en bra kar som er til glede for de rundt deg. Driv med noe du syntes er innholdsrikt og omgåes mye med gode venner. Da er livet bra det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.2.2015 den 13.43):

Forrest Gump var AUTIST.

Anonymous poster hash: f9e74...fea

Nei, Forrest Gump hadde mental retardasjon uten autisme.

Aspergers er autisme.

Anonymous poster hash: b21e7...5bf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.2.2015 den 6.06):

Dette er egentlig en drøy ting å si. De

Jeg har flere barn selv og har da virkelig ingen problemer med å se og forstå dem.

Jeg kjenner damer med asperer som jobber med barn. De er slett ingen fare for barna.

Anonymous poster hash: 4b38a...435

Jeg sier på ingen måte at de er en fare for barna. Men lidelsen innebærer en del som jeg vil mene kan gjøre det utfordrende å gi adekvat omsorg i hverdagen, dersom det ikke er en forelder til stede som ikke har det samme syndromet som kan kompensere for den andres svakheter.

http://forskning.no/menneskekroppen-hjernen-sykdommer-barn-og-ungdom/2012/05/aspergers-syndrom-forsvinner

Anonymous poster hash: b21e7...5bf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Big Jim Rennie skrev (På 31.1.2015 den 13.19):

Skulle ønske man kunne blitt kurert for det syndromet, livet er jo ikke noe kjekt å leve når man har aspergers

Det er også litt hva man gjør det til.

Anonymous poster hash: d2df2...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Big Jim Rennie skrev (På 3.2.2015 den 2.34):

Aspergers er autisme? Jeg føler meg ikke autistisk :klo:

Aspergers er en del av autismespekteret. AS blir ikke gitt som diagnose lengre, alt blir puttet i autismespekterforstyrrelse-sekken.

Og, det er bra at du ikke føler deg autistisk, du skal helst føle deg som deg selv. At du har fått diagnosen, betyr ikke at du ER diagnosen. Du er fremdeles deg selv.

Du lurte på dette med arvelighet, jeg vet lite om det. Men, det jeg vet, er at i min familie, er det en opphopning av slike forstyrrelser. Enda er det ingen "tunge", men jeg mener det er best at slekten dør ut, da vi ikke aner noe om hva neste generasjon får.

Svar på trådens tema, nei, tror jeg har for mye av sorten rundt meg slik det er, men ettersom jeg ikke har møtt alle med AS, så kan jeg ikke si noe for sikkert,

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei TS, bare drit i de negative svarene du leser her inne. De som sier nei har ikke møtt DEG! Ingen vil se eller skjønne at du er en asperger hvis du er på date, så bare kjør på!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på i hvilken ende av skalaen as-diagnosen ligger.

Om han er tett opp mot autist tror jeg ikke hverdagen hadde fungert særlig bra.

En lett as/as-trekk er ingen stopper, nødvendigvis, det kommer helt an på personligheten hans. Men jeg tror jeg hadde slitt litt om vedkommende overhodet ikke forsto noe av det som blir sagt mellom linjene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.2.2015 den 1.56):

Jeg sier på ingen måte at de er en fare for barna. Men lidelsen innebærer en del som jeg vil mene kan gjøre det utfordrende å gi adekvat omsorg i hverdagen, dersom det ikke er en forelder til stede som ikke har det samme syndromet som kan kompensere for den andres svakheter.http://forskning.no/menneskekroppen-hjernen-sykdommer-barn-og-ungdom/2012/05/aspergers-syndrom-forsvinner Anonymous poster hash: b21e7...5bf

Lidelsen KAN innebære ting som gjør det utfordrende. Vær litt mer forsiktig med hvor generelt du uttaler deg.

Anonymous poster hash: 4b38a...435

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei

det er ikke sånn at jeg hadde sluttet noen å like dem pga diagnosen, men når jeg tenker på de jeg har møtt med aspergers, er det vanskelig å se for seg for eksempel et sexliv med dem

men ikke heng med hodet Ts! Svarene du får her trenger ikke være som i det virkelige liv, og jeg regner med det finnes forskjellige nivåer med aspergers. Håper du finne noen :D

Endret av marizz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde jeg skifte tråd navn tll "Generell diskusjon om aspergers"? Siden mye av diskusjonen er om selve syndromet ikke om man vil date dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Big Jim Rennie skrev (På 3.2.2015 den 2.34):

Aspergers er autisme? Jeg føler meg ikke autistisk :klo:

Alt faller nå inn under autismespekterforstyrrelse. Asperger skal ikke brukes som diagnose lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.2.2015 den 0.02):

Jeg er jente, men skrev ja. Så ikke at det var til kvinner før etterpå.

Jeg har AS selv, og fungerer veldig greit likevel. Kjenner andre med AS som også gjør det, så har man de som er helt koko (sorry).

Ingen av mine ekser vet at jeg har det eller mistenkte at jeg feilte noe psykisk heller.

Anonymous poster hash: 1fda1...9b1

Hvordan kan du vite at ingen mistenker at du har aspergers?

Det er jo ikke akkurat noe man buser ut med å sier til folk dersom man mistenker det.

Mener ikke denne kommentaren spesielt til deg egentlig, men jeg ser jo at flere sier at de has AS, men at ingen merker det på de. Men det kan nok heller være at de ikke sier at de merker det på de. Av høflighet.

Anonymous poster hash: a3470...fdb

Endret av estrella
Slettet innlegg fjernet som sitat. Estrella, mod.
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...