AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #101 Skrevet 2. februar 2015 Sparer 500.- i mnd til hver av de og startet med dette tidlig. Var deilig når datteren konfirmerte seg, da var pengene allerede spart opp😄Anonymous poster hash: 09c9b...184
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #102 Skrevet 2. februar 2015 og hvorfor det? Har de ikke spart til deg så har de ikke det. Som sagt, da jeg vokste opp (jeg er nå 26) var det noen venners foreldre som sparte, men ikke mange av de. Men det har blitt vanligere de SENERE årene å spare til sine barn siden boligmarkedet har blitt som det har blitt. Bra tragisk om du skal ringe hjem for å skjelle dem ut fordi dem ikke har spart penger til deg! Anonymous poster hash: e4351...897 Slapp av kjære deg, jeg har på ingen måte tenkt å skjelle ut foreldrene mine for at de ikke har spart penger til meg Det var et forsøk på å være morsom Jeg kan skjønne at folk sparer opp til f.eks konfirmasjon, har en bufferkonto for å kunne dekke diverse eller at de har nok slik at det går fint å sette av for å kunne gi privat lån til egenkapital f.eks. Det jeg derimot ikke skjønner er hvis barnet (eller barna) skal bare få disse pengene uten videre. Det lærer jo ingen noe av.. Anonymous poster hash: d9dfc...2aa
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #103 Skrevet 2. februar 2015 Jeg sparer ingenting utenom litt i sparegrisen innimellom. Men hun har mye penger på konto, dåpsgaver, bursdagsgaver osv. De planlegger vi å ha på konto til hun blir gammel nok. Ellers får hun det hun trenger av klær, leker, utstyr osv. Anonymous poster hash: 3c4f9...d0f
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #104 Skrevet 2. februar 2015 Vi sparer ikke til barna:) betaler ned på boliglån. Vi har god inntekt, når barna er store kan vi hjelpe dem uansett. Men nå når de er små, lønner det seg å få ned lånet.Anonymous poster hash: a1c5d...6cd Veldig Fornuftig tenkt Det er en fordel med foreldre med feit sparekonto også :D Nesten bedre det enn å være 18 år og få en hel masse penger i fanget. Anonymous poster hash: 3c4f9...d0f 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #105 Skrevet 2. februar 2015 Besteforeldrene sparer i fond, 2 onkler som har sparekonto som bursdag og julegaver blir satt inn på den ene og 50 kr i mnd fram til 18 år på den andre 😊 så blir en del til slutt Anonymous poster hash: b6d41...42b
Gjest Efflorescence Skrevet 3. februar 2015 #106 Skrevet 3. februar 2015 Jeg synes det er helt hårreisende at enkelte sparer over hundre tusen til barna sine, fordi de skal kjøpe bolig og kjøre bil... I min verden er det ikke normalt at en attenåring har en egenkapital på over hundre tusen hvis de ikke har hatt en jobb og spart mesteparten selv. At foreldre sponser bunad eller moped eller hva det måtte være til kobfirmasjon er jo helt greit, men å sende de ut i voksenlivet med penger opp etter ørene er helt vanvittig!! Det finnes faktisk de som ikke er vokst opp med den type økonomisk støtte, og de klarer seg da de også! Man trenger da virkelig ikke egen leilighet og egen bil som ung student uten jobb. Å bo i kollektiv og ta buss/bruke beina er da helt normalt en periode i livet. Hadde ikke sponsa et sånnt forbruk om jeg var milliadær en gang!Anonymous poster hash: 59455...08f Min mor sparte ikke, men jeg fikk 100.000 til attenårsdag så blir jo det samme uansett. Jeg har null mulighet for å bo hjemme under studietiden for det er i en annen by. Kollektiv koster ca 5000 i mnd, og mitt studie koster 100.000 i året. Av lånekassa får jeg 150.000, dvs jeg har ikke engang råd til leie i et jævla kollektiv. I tillegg pga egne psykiske lidelser ville jeg ikke klart å bo i kollektiv, men det er vel min feil og noe jeg bare bør gjøre i følge deg. Det et dyrt å leve, og ja jeg får mye servert på et sølvfat, og det er jeg så uendelig takknemlig for. Jeg har ikke lyst til å leve "livets harde skole", men jeg har utrolig respekt for de som klarer seg alene og jeg er klar over at jeg er heldig.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #107 Skrevet 3. februar 2015 Slapp av kjære deg, jeg har på ingen måte tenkt å skjelle ut foreldrene mine for at de ikke har spart penger til meg Det var et forsøk på å være morsom Jeg kan skjønne at folk sparer opp til f.eks konfirmasjon, har en bufferkonto for å kunne dekke diverse eller at de har nok slik at det går fint å sette av for å kunne gi privat lån til egenkapital f.eks. Det jeg derimot ikke skjønner er hvis barnet (eller barna) skal bare få disse pengene uten videre. Det lærer jo ingen noe av.. Anonymous poster hash: d9dfc...2aa igjen, da har du misforstått, anbefaler deg å lese tråden. Anonymous poster hash: e4351...897
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #108 Skrevet 3. februar 2015 Veldig Fornuftig tenkt Det er en fordel med foreldre med feit sparekonto også :D Nesten bedre det enn å være 18 år og få en hel masse penger i fanget. Anonymous poster hash: 3c4f9...d0f igjen, poenget er ikk å gi en 18-åring masse penger i fanget. Anbefaler folk å lese tråden. Anonymous poster hash: e4351...897
Plengionika Skrevet 3. februar 2015 #109 Skrevet 3. februar 2015 Vi har satt en aldersgrense for når hun kan ta ut pengene så hun får de ikke når hun er 18. I tillegg er pengene øremerket slik at hun ikke kan bruke de på unødvendige ting.
Gjest Runforit Skrevet 3. februar 2015 #110 Skrevet 3. februar 2015 Veldig Fornuftig tenkt Det er en fordel med foreldre med feit sparekonto også :D Nesten bedre det enn å være 18 år og få en hel masse penger i fanget. Anonymous poster hash: 3c4f9...d0f Barnet mitt for ikke et rødt øre i fanget. Kontoen står i mitt navn. Pengene skal øremerkes til spesielle ting som lappen, ekstra hjelp under studietiden, startkapital til leilighet etc. Vil barnet ha noe ekstra så skal det jobbe for det akkurat som meg med sommerjobb/jobb ved siden av studier.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #111 Skrevet 3. februar 2015 igjen, poenget er ikk å gi en 18-åring masse penger i fanget. Anbefaler folk å lese tråden.Anonymous poster hash: e4351...897 Jeg har lest tråden. Hva er poenget ditt?Anonymous poster hash: 65d85...309
globalagogo Skrevet 3. februar 2015 #112 Skrevet 3. februar 2015 Jeg har lest tråden. Hva er poenget ditt?Anonymous poster hash: 65d85...309 Det lurer jeg også på
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #113 Skrevet 3. februar 2015 igjen, da har du misforstått, anbefaler deg å lese tråden. Anonymous poster hash: e4351...897 Hei, jeg vet ikke om du ser det selv, men svarene dine til denne personen er litt nedlatende. Å ta en "telefon hjem" trenger ikke å bli besvart med "Bra tragisk om du skal ringe hjem for å skjelle dem ut fordi dem ikke har spart penger til deg!" og "sånn og sånn var det da JEG vokste opp". Bare en heads up For det var ironisk ment. Anonymous poster hash: 92169...91f 1
Miss moneypenny Skrevet 3. februar 2015 #114 Skrevet 3. februar 2015 Jeg synes det er helt hårreisende at enkelte sparer over hundre tusen til barna sine, fordi de skal kjøpe bolig og kjøre bil... I min verden er det ikke normalt at en attenåring har en egenkapital på over hundre tusen hvis de ikke har hatt en jobb og spart mesteparten selv. At foreldre sponser bunad eller moped eller hva det måtte være til kobfirmasjon er jo helt greit, men å sende de ut i voksenlivet med penger opp etter ørene er helt vanvittig!! Det finnes faktisk de som ikke er vokst opp med den type økonomisk støtte, og de klarer seg da de også! Man trenger da virkelig ikke egen leilighet og egen bil som ung student uten jobb. Å bo i kollektiv og ta buss/bruke beina er da helt normalt en periode i livet. Hadde ikke sponsa et sånnt forbruk om jeg var milliadær en gang!Anonymous poster hash: 59455...08f Jeg kommer til å spare så mye som mulig til barna mine, kanskje hundre tusen, kanskje flere hundre tusen. Men barna mine skal ikke vite om disse pengene, de skal spares i mitt eget navn. Og de kommer ikke til å få penger når de fyller 18, jeg kan hjelpe de med førerkortet men de får spytte i noe selv også, jeg måtte betale alt selv. Pengene jeg sparer til dem skal de få når jeg ser at de er voksne nok til å forvalte penger på en fornuftig måte, flinke til å spare, og eventuelt skal investere i bolig. Da skal jeg overraske de 😊 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå