Gå til innhold

Hvor mye sparer du til barnet ditt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vil gi barnet mitt det jeg selv ikke fikk. Jeg kommer meg nok aldri inn på boligmarkedet.

Flere hundre tusen blir det ikke, og jeg sparer ikke i barnets navn, så det er ikke noe som barnet får automatisk tilgang til på 18-årsdagen heller.

Jeg sier heller ikke at barnet trener hus og bil så tidlig, men den dagen behovet er der, da vil jeg ha muligheten til å hjelpe. Basta bom.

Nå var som sakt ikke dette myntet på folk som sparer litt, det var myntet på de som sparer 500-1000 kr hver måned fra barnet blir født.

Anonymous poster hash: 59455...08f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi sparer barnetrygd.. Den skal gå til større utgifter. Feks sykkel, hjelp til billappen osv.. Noe blir sikkert satt på bsu etter hver.

I all hovedsak er det sparing til poden, men trenger vi penger til å gå rundt bruker vi dem, for det gagner ham mer..

Skrevet

ingenting, har ikke raad, jeg og bf er begge fattige studenter.

Skrevet

Nå var som sakt ikke dette myntet på folk som sparer litt, det var myntet på de som sparer 500-1000 kr hver måned fra barnet blir født.

Og problemet med å spare er?

Anonymous poster hash: e4351...897

• Liker 5
Skrevet

Setter av rundt 7000 hver måned på høy rente konto.

4 året nå, blir å gå til bil og lappen iallefall. Blir nok noen kroner til overs som man må sette av til andre essensielle ting.

Anonymous poster hash: d6f7d...6c6
Skrevet

Har ikke råd enda, er student og prioriterer å spare opp egenkapital selv først. Regner med jeg får råd til å spare mer når jeg er ferdig med studiene.

Selv fikk jeg ikke hjelp med noen ting hjemmefra, og føler jo litt på det at det er ufattelig urettferdig med de som fikk hjelp til bil lappen pluss 500k i egenkapital fra foreldrene mens jeg husker selv hvor mye jeg strevde for å bare spare mine første 100k.

Jeg håper boligmarkedet blir lettere å komme inn i etter hvert.

Anonymous poster hash: 830e7...e3d

Skrevet

Setter av rundt 7000 hver måned på høy rente konto.4 året nå, blir å gå til bil og lappen iallefall. Blir nok noen kroner til overs som man må sette av til andre essensielle ting. Anonymous poster hash: d6f7d...6c6

7000??? Det var jammen ikke lite.blir over en million det da om du fortsetter.

Skrevet

Ingenting. Den får tjener penga sine selv og ikke å servert alt på et gullfat!

Anonymous poster hash: 63f05...5f4

Skrevet

Vi sparer 1400 kr i månden pluss alt av pengegaver.. Planen er at de skal brukes etterhvert som det blir større utgifter (konfirmasjon, lappen osv) :)

Anonymous poster hash: cf13c...644

Skrevet

2-3000 per unge per mnd. Sparer i fond.

Anonymous poster hash: 3f22e...cac

Skrevet

Men når de er over atten er det jo normalt å kunne velge selv hvor man vil bo?!

De kan velge selv ja, men de er jo ikke ferdig med videregående når de er 18, og dermed veldig sannsynlig at de bor hjemme ennå. Flytter de vekk har de en bil så de kan komme på besøk til meg uten at jeg må være sjåfør.

Anonymous poster hash: 7761e...a00

Gjest Runforit
Skrevet

Har allerede åpnet 2 kontoer. En langtidssparing som er til barnet der barnetrygden skal gå inn og som familie og besteforeldre kan sette inn ekstra på ala bursdagspenger etc. Står i mitt navn så barnet får tilgang når jeg mener det er fornuftig.

Og en utgiftskonto som skal gå til ting barnet må ha fortløpende(sånn som det vi må ha når barnet blir født og andre utgifter etterhvert). Kommer også til å åpne BSU når barnet blir født.

Skrevet

Kommer også til å åpne BSU når barnet blir født.

Som tidligere nevnt så er det ikke noe poeng i å spare i BSU til barn som ikke tjener egne penger, så det kan dere like gjerne vente med.

Anonymous poster hash: a5be8...115

• Liker 1
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Det blir cirka 3000 i mnd.

Mye av grunnen er fordi jeg ser hvordan min foreldregenersjon er - sløsefanter som bare tenker på seg selv. Mine foreldre er relativt stinne av gryn, men aldri tenkt et sekund på å faktisk være ansvarlige med penger. Alt skal bare forbrukes med en gang. Det er "pinlig" å velge et billigere dog like bra produkt osv osv. Typisk nyrike harry nordmenn.

Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Som tidligere nevnt så er det ikke noe poeng i å spare i BSU til barn som ikke tjener egne penger, så det kan dere like gjerne vente med.

Anonymous poster hash: a5be8...115

Først og fremst fordi barnet da går glipp av skattefradraget kan du jo nevne. Så det lønner seg å spare i eget navn på høyrente (bluestep, yabank, santander osv) fram til barnet er 18. Da kan barnet begynne å spar i BSU.

• Liker 1
Skrevet

Jeg sparte en månedlig sum da barna var små, men etter hvert som utgiftene økte har det dessverre blitt mindre ;) Så spar mest mulig før barna til stadighet trenger ditt og datt og alle ferieturer må legges til høysesongen!

Anonymous poster hash: da5b1...f58

• Liker 1
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Nei! Betaler du barna ut av livets naturlige utfordringer og tråkker opp stien for de, velger du jo kun ut ifra bekvemmeligheter og ikke av hensyn til barna. Det å ta en utdanning/jobbe er viktig for selvfølelsen og for å føle at man oppnår noe på egenhånd og bidrar i samfunnet, gir du barna gratisbillett så gjør du de en bjørnetjeneste.

PS.

Selvfølgelig har jeg ikke noe imot å kunne stå som kausjonist på et lån, eller HJELPE til med lappen. Men her er det jo enkelte som sparer opp nok penger til å holde ungene gående i årevis.

Ja boligmarkedet er tøft! Men det er jo faktisk dere som er med på å opprettholde det slik! Unge mennesker uten økonomisk bemidlede foreldre vil ha kjempeutfordringer med å komme inn på boligmarkedet, og de andre vil være prisgitt mamma og pappas lommebok for å klare seg! Ikke særlig motiverende å gå på jobb om morran når pengene du tjener ikke rekker til de viktige tingene i livet.

Ja, for det går så DÅRLIG (not) for alle de som kommer i fra møblerte hjem hvis foreldre betaler for leilighet i studietiden (slik at man slipper leie og kaste penger ut av vinduet i 7 år) og en god utdannelse (kanskje man slipper jobbe 50% ved siden av for å overleve, og heller bruke tiden på studiene)

De det går best for er jo de barna hvis foreldre ikke bidrar en dritt og bare spanderer alt på seg selv hele tiden, og ikke lærer barna noe av verdien med sparing og investering av penger.

Tror du de fleste som har spart til barna bare kaster pengene etter dem eller? Aldri i verden. Pengene blir brukt på fornuftige ting - man setter ikke inn 400.000 på en attenårings brukskonto. Pengene er foreldrene sine og foreldrene bestemmer hva de skal brukes til og NÅR. Bare idioter legger av penger i barnets navn og oppretter konto til barnet osv. Ikke bare fordi barnet kan sløse dem vekk når de fyller 18, men også fordi myndighetene har kontroll over kontoen fram tilm barnet blir myndig og kan i teorien gjøre hva de vil med den.

• Liker 2
Skrevet

Sparer ca 1000 hver måned i fond (fra fødsel av)

Skrevet

Som tidligere nevnt så er det ikke noe poeng i å spare i BSU til barn som ikke tjener egne penger, så det kan dere like gjerne vente med.Anonymous poster hash: a5be8...115

Boligsparing for barn har bedre rente enn en vanlig sparekonto da. Iallefall i vår bank er det slik. Det er heller ikke BSU konto for barn, da må de være 18.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...