Gå til innhold

Hvor mye sparer du til barnet ditt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes det er helt hårreisende at enkelte sparer over hundre tusen til barna sine, fordi de skal kjøpe bolig og kjøre bil...

I min verden er det ikke normalt at en attenåring har en egenkapital på over hundre tusen hvis de ikke har hatt en jobb og spart mesteparten selv.

At foreldre sponser bunad eller moped eller hva det måtte være til kobfirmasjon er jo helt greit, men å sende de ut i voksenlivet med penger opp etter ørene er helt vanvittig!!

Det finnes faktisk de som ikke er vokst opp med den type økonomisk støtte, og de klarer seg da de også! Man trenger da virkelig ikke egen leilighet og egen bil som ung student uten jobb. Å bo i kollektiv og ta buss/bruke beina er da helt normalt en periode i livet.

Hadde ikke sponsa et sånnt forbruk om jeg var milliadær en gang!

Anonymous poster hash: 59455...08f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sparer barnetrygden hver måned. Begynte å spare da hun ble født.

Det var lurt! Jeg er snart mamma selv og lurer på hvor mye barnetrygden er på?

Skrevet

Sparer litt nå og da. Fra fødsel blir det 1000 kr i mnd. Det skal gå til lappen og leilighet. Ikke masse annet tull. Pengegaver vil også bli satt inn på samme konto, i mitt navn.

Anonymous poster hash: 49170...e1a

Skrevet

Det var lurt! Jeg er snart mamma selv og lurer på hvor mye barnetrygden er på?

970kr

Anonymous poster hash: 65d85...309

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er helt hårreisende at enkelte sparer over hundre tusen til barna sine, fordi de skal kjøpe bolig og kjøre bil...

I min verden er det ikke normalt at en attenåring har en egenkapital på over hundre tusen hvis de ikke har hatt en jobb og spart mesteparten selv.

At foreldre sponser bunad eller moped eller hva det måtte være til kobfirmasjon er jo helt greit, men å sende de ut i voksenlivet med penger opp etter ørene er helt vanvittig!!

Det finnes faktisk de som ikke er vokst opp med den type økonomisk støtte, og de klarer seg da de også! Man trenger da virkelig ikke egen leilighet og egen bil som ung student uten jobb. Å bo i kollektiv og ta buss/bruke beina er da helt normalt en periode i livet.

Ikke som milliardær en gang? Det er kanskje litt gnient eller?

• Liker 6
Skrevet

Vi sparer bare barnetrygden, det får holde...

Anonymous poster hash: 2e401...bcf

• Liker 1
Skrevet

500 på boligsparing for barn, 500 på høyrentekonto og 1000 i fond. Pengene skal gå til utdannelse og egenandel til bolig.

Anonymous poster hash: a2d19...362

Skrevet

970kr

takk! :blomst:

Skrevet

Nå sparer jeg 800 kr. Har ikke alltid hatt råd til det.

Vet ikke hva pengene skal gå til, men det blir vel enten lappen, bil eller boligsparing. Får ikke bruke de på tull og vas, nei.

Har forresten en egen konto til konfirmasjonen. Der sparer jeg enten 500 eller 800 i måneden.

Hva er kostnadene ved en konfirmasjon da?!

Anonymous poster hash: 6715e...372

Skrevet

Hadde ikke sponsa et sånnt forbruk om jeg var milliadær en gang!Anonymous poster hash: 59455...08f

Synes du ikke det er hyggelig å kunne hjelpe ungen din til å få en bolig da? Vi bor på landet og her går det 2 busser daglig. Det er også 6 km ned til bussen så vi gleder oss til ungen får lappen og kan kjøre selv. Er det noe bedre å overforbruke selv tenker du, eller sitte på en masse sparepenger selv???

Anonymous poster hash: a2d19...362

• Liker 4
Skrevet

Akkurat nå sparer jeg fast 200. (Ikke født ennå.). Dette vil gå delvis til konfirmasjon (både selve feiringen og gave.) En sum når barnet skal begynne å kjøre bil, og resten skal bli til barnet skal kjøpe første leilighet/hus. Sånn sett vil det ikke være stort, men det vil hjelpe på veien.

Skrevet

Foreldrene mine har aldri spart til meg.. :cry3:

Anonymous poster hash: 2ab1c...143
  • Liker 2
Skrevet

Det er mange som ikke har vokst opp med den type økonomisk støtte, meg inkludert. Tror faktisk mine foreldre aldri tenkte på det, da vi bodde på bygda og boligprisene var lave. De ga meg det jeg trengte når jeg trengte det, som lappen, bunad osv.

Meg og samboeren har ikke super økonomi siden jeg fremdeles er student, men vi velger likevel å spare opp de pengene vi har til overs til barnets fremtid. Å komme seg inn på boligmarkedet i en større by som vi nå bor i var noe vi selv slet med lenge, men nå er vi endelig der. Fra å betale 12000 i husleie betaler vi nå 10000 i måneden på lånet. Utrolig deilig, og det vil være meg en stor glede å kunne bidra til at mine barn kan gjøre dette en gang i fremtiden. Her snakker vi ikke om egen bolig når de er 18 og student, men heller i midten av 20-årene. Frem til den tid tar jeg det for gitt at de bor i kollektiv og tjener sine egne penger. Vi kommer heller ikke til å fortelle jenta vår og andre fremtidige barn om sparekontoen før den faktisk skal brukes, den er uansett øremerket bolig.

• Liker 3
Skrevet

Foreldrene mine har aldri spart til meg.. :cry3:

Anonymous poster hash: 2ab1c...143

Ikke mine heller, de har aldri hatt råd til det. Jeg har likevel klart meg helt fint, og begynte med å spare så mye jeg kunne selv da jeg fikk min første jobb. Jeg hadde såklart ikke sagt nei til en liten boost for å komme inn på boligmarkedet, men det er ikke krise å måtte spare til det selv.

• Liker 1
Skrevet

Vi sparer penger for å hjelpe barna med bil når de blir 18. Her er det ikke kollektivtransport, grei at de kan sykle, men bil forenkler hverdagen veldig mye for dem når de blir gamle nok.

Anonymous poster hash: 7761e...a00

• Liker 1
Skrevet

Vi sparer barnetrygden (970,-) hver måned. Dette er penger som står på en konto i min og mannens navn, og vi kommer ikke til å fortelle barnet om denne før det blir voksent og det evt blir snakk om boligkjøp etc.

At noen mener dette er å skjemme bort barnet sitt, er jeg ikke enig i.

• Liker 2
Skrevet

Vi sparer 250 kr i mnd til han. Og setter inn bursdag/julegaver og slikt. Han er 4 år og har ca 30 000 nå. Vet at bestemoren også har en sparekonto til han, det er noen tusenlapper der, men jeg vet ikke hvor mye.

Hva pengene skal brukes på har vi ikke diskutert. Må se an økonomien vår, om de skal gå til store ting som konfirmasjon og slikt. Tviler på at de går til forbruk, han får dem nok heller utlevert ved en viss alder :)

Anonymous poster hash: 2466e...54d

Skrevet

3 000 kroner i måneden, det har vi gjort siden barnet ble født.

Anonymous poster hash: aecae...df1
Skrevet

Vi sparer penger for å hjelpe barna med bil når de blir 18. Her er det ikke kollektivtransport, grei at de kan sykle, men bil forenkler hverdagen veldig mye for dem når de blir gamle nok.

Anonymous poster hash: 7761e...a00

Men hva i alle dager holder de på med ute på bygda, som gjør at de ikke kan jobbe og betale lappen selv?

• Liker 3
Skrevet

Ikke som milliardær en gang? Det er kanskje litt gnient eller?

Nei! Betaler du barna ut av livets naturlige utfordringer og tråkker opp stien for de, velger du jo kun ut ifra bekvemmeligheter og ikke av hensyn til barna. Det å ta en utdanning/jobbe er viktig for selvfølelsen og for å føle at man oppnår noe på egenhånd og bidrar i samfunnet, gir du barna gratisbillett så gjør du de en bjørnetjeneste.

PS.

Selvfølgelig har jeg ikke noe imot å kunne stå som kausjonist på et lån, eller HJELPE til med lappen. Men her er det jo enkelte som sparer opp nok penger til å holde ungene gående i årevis.

Ja boligmarkedet er tøft! Men det er jo faktisk dere som er med på å opprettholde det slik! Unge mennesker uten økonomisk bemidlede foreldre vil ha kjempeutfordringer med å komme inn på boligmarkedet, og de andre vil være prisgitt mamma og pappas lommebok for å klare seg! Ikke særlig motiverende å gå på jobb om morran når pengene du tjener ikke rekker til de viktige tingene i livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...