Gå til innhold

Hvor mye sparer du til barnet ditt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei! Betaler du barna ut av livets naturlige utfordringer og tråkker opp stien for de, velger du jo kun ut ifra bekvemmeligheter og ikke av hensyn til barna. Det å ta en utdanning/jobbe er viktig for selvfølelsen og for å føle at man oppnår noe på egenhånd og bidrar i samfunnet, gir du barna gratisbillett så gjør du de en bjørnetjeneste.

PS.

Selvfølgelig har jeg ikke noe imot å kunne stå som kausjonist på et lån, eller HJELPE til med lappen. Men her er det jo enkelte som sparer opp nok penger til å holde ungene gående i årevis.

Ja boligmarkedet er tøft! Men det er jo faktisk dere som er med på å opprettholde det slik! Unge mennesker uten økonomisk bemidlede foreldre vil ha kjempeutfordringer med å komme inn på boligmarkedet, og de andre vil være prisgitt mamma og pappas lommebok for å klare seg! Ikke særlig motiverende å gå på jobb om morran når pengene du tjener ikke rekker til de viktige tingene i livet.

Anonymous poster hash: 59455...08f

Jeg skjønner ikke problemet med å gi barna en starthjelp. Det er ikke mye man får for 100 000kr nå til dags. Om 18 år når barnet mitt er 18 tipper jeg at hN får enda mindre for de pengene.

Dessuten er boligmarkedet sånn jeg ser omtrent umulig å komme inn på uten hjelp fra foreldrene. Om jeg er kausjonist eller gir barnet 100 000kr er i mine øyne akkurat det samme.

Anonymous poster hash: 65d85...309

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er helt hårreisende at enkelte sparer over hundre tusen til barna sine, fordi de skal kjøpe bolig og kjøre bil...

I min verden er det ikke normalt at en attenåring har en egenkapital på over hundre tusen hvis de ikke har hatt en jobb og spart mesteparten selv.

At foreldre sponser bunad eller moped eller hva det måtte være til kobfirmasjon er jo helt greit, men å sende de ut i voksenlivet med penger opp etter ørene er helt vanvittig!!

Det finnes faktisk de som ikke er vokst opp med den type økonomisk støtte, og de klarer seg da de også! Man trenger da virkelig ikke egen leilighet og egen bil som ung student uten jobb. Å bo i kollektiv og ta buss/bruke beina er da helt normalt en periode i livet.

Hadde ikke sponsa et sånnt forbruk om jeg var milliadær en gang!

Jeg vil gi barnet mitt det jeg selv ikke fikk. Jeg kommer meg nok aldri inn på boligmarkedet.

Flere hundre tusen blir det ikke, og jeg sparer ikke i barnets navn, så det er ikke noe som barnet får automatisk tilgang til på 18-årsdagen heller.

Jeg sier heller ikke at barnet trener hus og bil så tidlig, men den dagen behovet er der, da vil jeg ha muligheten til å hjelpe. Basta bom.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er helt hårreisende at enkelte sparer over hundre tusen til barna sine, fordi de skal kjøpe bolig og kjøre bil...

I min verden er det ikke normalt at en attenåring har en egenkapital på over hundre tusen hvis de ikke har hatt en jobb og spart mesteparten selv.

At foreldre sponser bunad eller moped eller hva det måtte være til kobfirmasjon er jo helt greit, men å sende de ut i voksenlivet med penger opp etter ørene er helt vanvittig!!

Det finnes faktisk de som ikke er vokst opp med den type økonomisk støtte, og de klarer seg da de også! Man trenger da virkelig ikke egen leilighet og egen bil som ung student uten jobb. Å bo i kollektiv og ta buss/bruke beina er da helt normalt en periode i livet.

tror du har misforstått litt :P

Anonymous poster hash: e4351...897

• Liker 3
Skrevet

Hva er kostnadene ved en konfirmasjon da?!

Anonymous poster hash: 6715e...372

Det varierer vel veldig.

Jeg har ikke spart i flere år hvis det var det du trodde, og det er ikke snakk om at barnet er i barnehagealder heller, så det blir ikke såå mye når den tid kommer.

Det er da snakk om både festen, klær og gave.

Skrevet

Jeg er alene med min datter, hun er nå 4. Jeg har veldig god økonomi da jeg har en god jobb (nei jeg mottar ikke bidrag fra far). Jeg sparer 1500 til hun i mnd. Hun har penger fra dåp og bursdag og slikt som oså blir satt inn der. Kontoen står i mitt navn slik at dette ikke er noe hun får tilgang til når hun er 18. Har opprettet en liten sparekonto (labb og line klubb eller hva det heter) til henne der hun kan sette inn penger fra sparegrisen og slik, som hun kan ha tilgang til når hun blir gammel nok til det. Foreløpig blir alt annet spart på kontoen i mitt navn. Får jeg igjen mye på skatten eller har mye til overs en måned, blir alltid de pengene spredd utover min sparekonot, bufferkontoen og hennes sparekonto. Så noen mnd kan det bli mer enn 1500 inn på kontoen hennes.

Disse pengene skal være en starthjelp til bolig. Jeg øsnker å ha muligheten til å hjelpe min datter med dette og tenker langsiktig. Dette er ikke noe hun får tilgang til når hun er 18, ønsker at hun skal få oppleve å studere, bo i kollektiv, ha jobb ved siden av studiene og alt det student livet hører til noen år før hun får tilgang til startkapitalen. Ønsker hun å studere utenlands, backpacke og alt det der, så er det greit at hun får rast det litt ifra seg før det blir kjøpt noe leilighet noe sted.

Jeg studerte utenlands, reiste mye og er fortsatt glad i å reise. Jeg sparer alle trumf poeng og coop medlemskap poeng til hennes konfirmasjon. Det blir en god del på de neste årene. Selskap og bunad koster jo sitt. Og jeg ønsker å gi henne en reise i konfirmasjonsgave. Vi er veldig glad i å reise, og jeg ønsker å gi henne en skikkelig opplevelsestur sammen som skal gå over sommerferien når hun konfirmeres. En mini backpack tur over 6 uker feks. Vi er som sagt glade i å reise, og er flere ganger i Disneyland Paris og andre steder hvert år.

Min mor hadde ikke muligheten til å hjelpe meg noe. Har klart meg fint for det om. Hun døde da jeg var 19. Jeg øsnker allikevel å gi min datter starthjelp den dagen hun skal handle boig/leilighet. Hun vil også få hjelp til billappen.

• Liker 3
Skrevet

Vi er en av de du mest sannsynlig synes sparer for mye. Synes du overdriver det hele en smule. Det er mange grunner til at man velger å spare mye. Det er ikke snakk om at barna våre skal få flere hundre tusen å fråtse i på 18-års dagen. Vi sparer pengene i vårt navn, og kommer til å bruke dem til barnets beste. Det blir altså ingen fri tilgang til pengene. De skal få kjøre kollektivt, og jobbe for lommepenger. Det trenger ikke være så svart/hvitt.

Pengene vi sparer er først og fremst til investering. Hvis boligmarkedet fortsetter i samme bane, blir det umulig å etablere seg uten en god kapital. Jeg startet mitt voksne liv uten ett øre på konto, og vil gjerne gi barna mine en bedre mulighet til å få en god start. Heller hjelpe de i etableringsfasen, enn at de skal arve alle pengene når vi er borte.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er alene med min datter, hun er nå 4. Jeg har veldig god økonomi da jeg har en god jobb (nei jeg mottar ikke bidrag fra far). Jeg sparer 1500 til hun i mnd. Hun har penger fra dåp og bursdag og slikt som oså blir satt inn der. Kontoen står i mitt navn slik at dette ikke er noe hun får tilgang til når hun er 18. Har opprettet en liten sparekonto (labb og line klubb eller hva det heter) til henne der hun kan sette inn penger fra sparegrisen og slik, som hun kan ha tilgang til når hun blir gammel nok til det. Foreløpig blir alt annet spart på kontoen i mitt navn. Får jeg igjen mye på skatten eller har mye til overs en måned, blir alltid de pengene spredd utover min sparekonot, bufferkontoen og hennes sparekonto. Så noen mnd kan det bli mer enn 1500 inn på kontoen hennes.

Disse pengene skal være en starthjelp til bolig. Jeg øsnker å ha muligheten til å hjelpe min datter med dette og tenker langsiktig. Dette er ikke noe hun får tilgang til når hun er 18, ønsker at hun skal få oppleve å studere, bo i kollektiv, ha jobb ved siden av studiene og alt det student livet hører til noen år før hun får tilgang til startkapitalen. Ønsker hun å studere utenlands, backpacke og alt det der, så er det greit at hun får rast det litt ifra seg før det blir kjøpt noe leilighet noe sted.

Jeg studerte utenlands, reiste mye og er fortsatt glad i å reise. Jeg sparer alle trumf poeng og coop medlemskap poeng til hennes konfirmasjon. Det blir en god del på de neste årene. Selskap og bunad koster jo sitt. Og jeg ønsker å gi henne en reise i konfirmasjonsgave. Vi er veldig glad i å reise, og jeg ønsker å gi henne en skikkelig opplevelsestur sammen som skal gå over sommerferien når hun konfirmeres. En mini backpack tur over 6 uker feks. Vi er som sagt glade i å reise, og er flere ganger i Disneyland Paris og andre steder hvert år.

Min mor hadde ikke muligheten til å hjelpe meg noe. Har klart meg fint for det om. Hun døde da jeg var 19. Jeg øsnker allikevel å gi min datter starthjelp den dagen hun skal handle boig/leilighet. Hun vil også få hjelp til billappen.

Høres så koselig ut å gi reise i konfirmasjonsgave, det er noe jeg også vurderer til min datter :) Spares mye her også. Er også alenemor, men har god inntekt pga god jobb slik som deg.

• Liker 1
Skrevet

Vi er en av de du mest sannsynlig synes sparer for mye. Synes du overdriver det hele en smule. Det er mange grunner til at man velger å spare mye. Det er ikke snakk om at barna våre skal få flere hundre tusen å fråtse i på 18-års dagen. Vi sparer pengene i vårt navn, og kommer til å bruke dem til barnets beste. Det blir altså ingen fri tilgang til pengene. De skal få kjøre kollektivt, og jobbe for lommepenger. Det trenger ikke være så svart/hvitt.

Pengene vi sparer er først og fremst til investering. Hvis boligmarkedet fortsetter i samme bane, blir det umulig å etablere seg uten en god kapital. Jeg startet mitt voksne liv uten ett øre på konto, og vil gjerne gi barna mine en bedre mulighet til å få en god start. Heller hjelpe de i etableringsfasen, enn at de skal arve alle pengene når vi er borte.

Veldig enig med deg. Kunne ikke sagt det bedre selv. Synd folk må overdrive og dra ting ut av proporsjoner fordi de ikke forstår konseptet med sparing. Jeg fikk aldri hjelp til hverken billappen eller andre ting hjemmefra, men opplevde da min mor dlde at jeg arvet en god del penger. Det blir jo da penger man helst ikke vil ha. Vil heller at min datter skal få starthjelp enn å arve penger når jeg er borte som du sier.

• Liker 3
Skrevet

Vi sparer barnetrygden (970,-) hver måned. Dette er penger som står på en konto i min og mannens navn, og vi kommer ikke til å fortelle barnet om denne før det blir voksent og det evt blir snakk om boligkjøp etc.

At noen mener dette er å skjemme bort barnet sitt, er jeg ikke enig i.

Har dere flere barn? Vi gjør også det, men vi har 3 barn (med litt stort mellomrom) og jeg er litt usikker på hva som er rettferdig. Vi tenkte først å gi de pengene (som er øremerket bolig) når de flytter ut. Men ingen vet jo hvordan boligmarkedet er når nr. 1 og nr. 3 skal utpå. Kanskje kan nr. 1 kjøpe seg en 3 roms, mens minstemann bare har råd til en hybel... Hva gjør dere andre som sparer til flere barn?

Anonymous poster hash: 2e401...bcf

• Liker 1
Skrevet

Har dere flere barn? Vi gjør også det, men vi har 3 barn (med litt stort mellomrom) og jeg er litt usikker på hva som er rettferdig. Vi tenkte først å gi de pengene (som er øremerket bolig) når de flytter ut. Men ingen vet jo hvordan boligmarkedet er når nr. 1 og nr. 3 skal utpå. Kanskje kan nr. 1 kjøpe seg en 3 roms, mens minstemann bare har råd til en hybel... Hva gjør dere andre som sparer til flere barn?

er det ikke bare å spare en fast sum som er lik til hver?

• Liker 4
Skrevet

Vi sparer barnetrygden. Hun har fått egen konto til dette + pengegaver.

Skrevet

er det ikke bare å spare en fast sum som er lik til hver?

Jo det er det vi gjør. Men denne summen kan ha veldig ulik verdi for eldste og yngste, det er 10 år mellom de. Bare tenk hvor mye mere bolig du hadde fått for 10 år siden enn det du får i dag. Blir det riktig at eldste kan kjøpe seg en 3 roms for sine penger, emns yngste kan kjøpe seg et kott?

• Liker 2
Skrevet

Nå sparer jo ikke vi til hvert enkelt barn, men tenker som så at de skal få det de trenger når de trenger det, etter hva vi er i stand til. Helt rettferdig blir det ikke, men når den tid kommer klarer vi nok å finne en løsning som gjør at alle blir fornøyde.

For å ta ditt eksempel, så kjøper eldstemann seg en treroms for pengene. Deretter øker boligprisene og yngste har bare råd til en hybel. Da ville jeg syntes det var greit å slenge litt ekstra på kaka til minstemann (foreldre får jo gjerne bedre råd ettersom tiden går), men ikke nødvendigvis sånn at han/hun også kan kjøpe en treroms. Men slik at det blir penger til litt mer enn en hybel.

Og for å være ærlig: jeg forventer vel at både eldste skjønner hvorfor yngste får litt mer, og yngste forstår at boligen må bli litt mindre pga prisveksten, og at de godtar det uten surmuling så lenge det ender med at begge har fått en dytt i ryggen inn på boligmarkedet og et sted å bo de er fornøyde med. Noe annet ville faktisk provosert meg litt.

Skrevet

Jo det er det vi gjør. Men denne summen kan ha veldig ulik verdi for eldste og yngste, det er 10 år mellom de. Bare tenk hvor mye mere bolig du hadde fått for 10 år siden enn det du får i dag. Blir det riktig at eldste kan kjøpe seg en 3 roms for sine penger, emns yngste kan kjøpe seg et kott?

ikke godt å si, da får dere jo bare spare mer til yngste, eller hjelpe til mer når den dagen kommer.

Skrevet

Sparer ingenting til datteren vår på 1 år. Vi har begge gode jobber og tjener godt, så hun får det hun trenger. Vi er opptatt av å lære henne at hun må jobbe for å få penger.

Anonymous poster hash: 08c5e...077
  • Liker 1
Skrevet

Nå sparer jo ikke vi til hvert enkelt barn, men tenker som så at de skal få det de trenger når de trenger det, etter hva vi er i stand til. Helt rettferdig blir det ikke, men når den tid kommer klarer vi nok å finne en løsning som gjør at alle blir fornøyde.

For å ta ditt eksempel, så kjøper eldstemann seg en treroms for pengene. Deretter øker boligprisene og yngste har bare råd til en hybel. Da ville jeg syntes det var greit å slenge litt ekstra på kaka til minstemann (foreldre får jo gjerne bedre råd ettersom tiden går), men ikke nødvendigvis sånn at han/hun også kan kjøpe en treroms. Men slik at det blir penger til litt mer enn en hybel.

Og for å være ærlig: jeg forventer vel at både eldste skjønner hvorfor yngste får litt mer, og yngste forstår at boligen må bli litt mindre pga prisveksten, og at de godtar det uten surmuling så lenge det ender med at begge har fått en dytt i ryggen inn på boligmarkedet og et sted å bo de er fornøyde med. Noe annet ville faktisk provosert meg litt.

Det gjør vi da, men kanskje det er dumt... Vi sparer hvert barns barnetrygd på separate kontoer. Det kommer jo også litt ekstra pengegaver inn der så det er greit å ha de adskillt... Det regner jo egentlig jeg med også, men jeg bare lurer på om noen andre har noen tanker rundt det, har liksom tenkt litt på det i det siste... Jeg regner jo med at vi vil være i en gunstigere økonomisk situasjon når vi er 55 (når yngste er 20), slik at vi kan spytte i litt ekstra, men det er jo ingen garantier her i livet...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Sparer 200 kr i mnd hver, 3 barn.

I tillegg settes bursdagsgaver o.l inn på sparekonto.

Jeg tenker at selv om aldersspredningen er 7 år på eldste og yngste så vil jeg jo spare til dem til de er si 18 år, og da blir summen tilnærmet lik siden lengden på sparingen blir lik.. Men jeg vet ikke jeg.

Greit at det er omtrent likt er nå min tanke...

Samtidig er det vanskelig å styre siden feks de to eldste hadde nytte av sine oldeforeldre i form av pengegaver, mens yngste ikke hadde det..

Endret av pompdelux
  • Liker 1
Skrevet

Men hva i alle dager holder de på med ute på bygda, som gjør at de ikke kan jobbe og betale lappen selv?

Selvfølgelig kan (og bør) de jobbe. Men når vi som foreldre har valgt å bosette oss et sted uten kollektivtransport kommer jeg til å spare for å kjøpe egen bil til hver av barna. Om vi hjelper dem økonomisk med kjøretimene i tillegg har vi ikke diskutert, men mest sannsynlig gjør vi det.

Anonymous poster hash: 7761e...a00

• Liker 3
Skrevet

Selvfølgelig kan (og bør) de jobbe. Men når vi som foreldre har valgt å bosette oss et sted uten kollektivtransport kommer jeg til å spare for å kjøpe egen bil til hver av barna. Om vi hjelper dem økonomisk med kjøretimene i tillegg har vi ikke diskutert, men mest sannsynlig gjør vi det.

Anonymous poster hash: 7761e...a00

Men når de er over atten er det jo normalt å kunne velge selv hvor man vil bo?!

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke mulighet til å spare til henne, men det har jammen kostet meg seinere i form av alle mulig andre kostnader. :)

Anonymous poster hash: 4b2f8...945

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...