AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #81 Skrevet 31. januar 2015 Vi sparer ikke til barna:) betaler ned på boliglån. Vi har god inntekt, når barna er store kan vi hjelpe dem uansett. Men nå når de er små, lønner det seg å få ned lånet. Anonymous poster hash: a1c5d...6cd 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #82 Skrevet 31. januar 2015 Vi sparer ikke til barna:) betaler ned på boliglån. Vi har god inntekt, når barna er store kan vi hjelpe dem uansett. Men nå når de er små, lønner det seg å få ned lånet.Anonymous poster hash: a1c5d...6cd Man kan gjøre begge deler vettu. Her betales det mye ned på lån, samtidig som det spares mye. Ingenting er svart/hvitt. Anonymous poster hash: e4351...897 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #83 Skrevet 31. januar 2015 Man kan gjøre begge deler vettu. Her betales det mye ned på lån, samtidig som det spares mye. Ingenting er svart/hvitt. Anonymous poster hash: e4351...897 Ehh hva er det for et svar? Trodde du ikke jeg visste at det var mulig? Jeg svarte på ts sitt spørsmål. Vi har tatt et veloverveid valg i forhold til dette, og funnet ut hva som lønner seg på sikt. Vi trenger ikke spare spesifikt for å holde en konfirmasjon eller betale for lappen. Vi har en solid sparekonto som er oss foreldrene sin. Den dagen barna trenger hjelp på boligmarkedet skal det også gå greit. Jeg ser ikke poenget i å sette en 500lapp inn på en egen konto hver mnd, når vi foreldrene kan bygge opp en formue selv. Nå prioriterer vi ekstrapengene på boliglånet. Det vil gagne barna på sikt. Dette er VÅR løsning på dette. Du skal få lov til å ha din. (Og ts spurte ikke om folk sparer eller ikke, men om en spesifikk sin som er forbeholdt barna)Anonymous poster hash: a1c5d...6cd 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #84 Skrevet 31. januar 2015 Må legge til at vi nå er fornøyd med størrelsen på sparekontoen, og betaler inn på lånet istedenfor å spare mer. "Alt er ikke svart/hvitt vettu"Anonymous poster hash: a1c5d...6cd 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #85 Skrevet 31. januar 2015 Ehh hva er det for et svar? Trodde du ikke jeg visste at det var mulig? Jeg svarte på ts sitt spørsmål. Vi har tatt et veloverveid valg i forhold til dette, og funnet ut hva som lønner seg på sikt. Vi trenger ikke spare spesifikt for å holde en konfirmasjon eller betale for lappen. Vi har en solid sparekonto som er oss foreldrene sin. Den dagen barna trenger hjelp på boligmarkedet skal det også gå greit. Jeg ser ikke poenget i å sette en 500lapp inn på en egen konto hver mnd, når vi foreldrene kan bygge opp en formue selv. Nå prioriterer vi ekstrapengene på boliglånet. Det vil gagne barna på sikt. Dette er VÅR løsning på dette. Du skal få lov til å ha din. (Og ts spurte ikke om folk sparer eller ikke, men om en spesifikk sin som er forbeholdt barna)Anonymous poster hash: a1c5d...6cd ehhhhh hva er det for et svar!!? Unnskyld meg, bare poengterte at det går an å gjøre begge deler. Skal si du blir aggressiv! Anonymous poster hash: e4351...897 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #86 Skrevet 1. februar 2015 Boligsparing for barn har bedre rente enn en vanlig sparekonto da. Iallefall i vår bank er det slik. Det er heller ikke BSU konto for barn, da må de være 18. Boligsparing for barn (bsb) er noe annet enn bsu, da. Det er heller ingen nedre aldersgrense for å opprette bsu, så man kan i teorien opprette en konto til en baby. Det vil selvfølgelig vært helt bortkastet, men det finnes faktisk mennesker sol tror de gjør barna en tjeneste ved å spare i bsu for dem.Anonymous poster hash: a5be8...115 1
Plengionika Skrevet 1. februar 2015 #87 Skrevet 1. februar 2015 Vi sparer 1000kr hver mnd. Dette har vi gjort siden hun ble født. 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #88 Skrevet 1. februar 2015 Har allerede åpnet 2 kontoer. En langtidssparing som er til barnet der barnetrygden skal gå inn og som familie og besteforeldre kan sette inn ekstra på ala bursdagspenger etc. Står i mitt navn så barnet får tilgang når jeg mener det er fornuftig. Og en utgiftskonto som skal gå til ting barnet må ha fortløpende(sånn som det vi må ha når barnet blir født og andre utgifter etterhvert). Kommer også til å åpne BSU når barnet blir født. Oj! Er du gravid, Runforit?Så utrolig koselig å høre, gratulerer!Anonymous poster hash: 2e401...bcf 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #89 Skrevet 1. februar 2015 Boligsparing for barn (bsb) er noe annet enn bsu, da. Det er heller ingen nedre aldersgrense for å opprette bsu, så man kan i teorien opprette en konto til en baby. Det vil selvfølgelig vært helt bortkastet, men det finnes faktisk mennesker sol tror de gjør barna en tjeneste ved å spare i bsu for dem.Anonymous poster hash: a5be8...115 Selv om det er lurere å velge andre spareformer når man ikke kan dra nytte av skattefordelen, så er det fremdeles ikke noe man bør være si for, dersom noen har spart i BSU for en. Fremdeles ingen dårlig ting at noen har vært snille og spart til deg. Anonymous poster hash: d09e8...c17 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #90 Skrevet 1. februar 2015 Selv om det er lurere å velge andre spareformer når man ikke kan dra nytte av skattefordelen, så er det fremdeles ikke noe man bør være si for, dersom noen har spart i BSU for en. Fremdeles ingen dårlig ting at noen har vært snille og spart til deg. Anonymous poster hash: d09e8...c17 Jo, for det som er genialt med bsu er skattefradraget, og det får man ingen glede av om man ikke tjener penger og betaler skatt. Da bør man velge en annen type konto. Så det er selvfølgelig snilt å spare til barna, men det er ikke snilt å ta fra dem muligheten til å utnytte fordelene med bsu.Anonymous poster hash: a5be8...115
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #91 Skrevet 1. februar 2015 Jo, for det som er genialt med bsu er skattefradraget, og det får man ingen glede av om man ikke tjener penger og betaler skatt. Da bør man velge en annen type konto. Så det er selvfølgelig snilt å spare til barna, men det er ikke snilt å ta fra dem muligheten til å utnytte fordelene med bsu.Anonymous poster hash: a5be8...115 Men du har ikke mulighet for å bestemme alternativet. Så, enten 10000 gave i BSU eller 12500 inkludert skattefradrag om pengene kommer i andre spareformer. Ikke noe å kimse av uansett. Anonymous poster hash: d09e8...c17
Gjest Runforit Skrevet 1. februar 2015 #92 Skrevet 1. februar 2015 Oj! Er du gravid, Runforit?Så utrolig koselig å høre, gratulerer!Anonymous poster hash: 2e401...bcf Takk Er 15 uker.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #93 Skrevet 1. februar 2015 Men du har ikke mulighet for å bestemme alternativet. Så, enten 10000 gave i BSU eller 12500 inkludert skattefradrag om pengene kommer i andre spareformer. Ikke noe å kimse av uansett. Anonymous poster hash: d09e8...c17 Hæ? Det er meningsløst å spare i bsu hvis man ikke betaler skatt, er det jeg sier. Det finnes andre kontoer man kan bruke.Anonymous poster hash: a5be8...115 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #94 Skrevet 1. februar 2015 vi er studenter begge to, så her blir det 200 kr i måneden inn på kontoen til barnet vårt. + bursdagspenger, dåpsgaver osv. Når vi kommer oss ut i arbeid og har litt mer stabil inntekt vil barnetrygden gå inn dit. Anonymous poster hash: 95ce2...feb
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #95 Skrevet 1. februar 2015 + sparegris da! Anonymous poster hash: 95ce2...feb
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #96 Skrevet 1. februar 2015 Er det virkelig vane å spare opp for barna sine? Aldri hørt om det tidligere. Selv om jeg har foreldre med god råd har det aldri blitt spart opp noe ekstra til meg utenom det jeg har fått i bursdagsgaver f.eks... Anonymous poster hash: d9dfc...2aa
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #97 Skrevet 1. februar 2015 Er det virkelig vane å spare opp for barna sine? Aldri hørt om det tidligere. Selv om jeg har foreldre med god råd har det aldri blitt spart opp noe ekstra til meg utenom det jeg har fått i bursdagsgaver f.eks... Anonymous poster hash: d9dfc...2aa Mange av mine venners foreldre sparte til dem og andre ikke. Men det har blitt mer vanlig de senere årene ettersom boligmarkedet har blitt som det har blitt.. Anonymous poster hash: e4351...897
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #98 Skrevet 1. februar 2015 Hmm.. Kanskje jeg burde ta en telefon hjem Anonymous poster hash: d9dfc...2aa
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #99 Skrevet 1. februar 2015 Hmm.. Kanskje jeg burde ta en telefon hjem Anonymous poster hash: d9dfc...2aa og hvorfor det? Har de ikke spart til deg så har de ikke det. Som sagt, da jeg vokste opp (jeg er nå 26) var det noen venners foreldre som sparte, men ikke mange av de. Men det har blitt vanligere de SENERE årene å spare til sine barn siden boligmarkedet har blitt som det har blitt. Bra tragisk om du skal ringe hjem for å skjelle dem ut fordi dem ikke har spart penger til deg! Anonymous poster hash: e4351...897 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #100 Skrevet 2. februar 2015 og hvorfor det? Har de ikke spart til deg så har de ikke det. Som sagt, da jeg vokste opp (jeg er nå 26) var det noen venners foreldre som sparte, men ikke mange av de. Men det har blitt vanligere de SENERE årene å spare til sine barn siden boligmarkedet har blitt som det har blitt. Bra tragisk om du skal ringe hjem for å skjelle dem ut fordi dem ikke har spart penger til deg! Anonymous poster hash: e4351...897 Tror det var en viss ironi i persons utsagn...Anonymous poster hash: 65d85...309 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå