AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #1 Skrevet 29. januar 2015 Hvor mye penger sparer du for barnet ditt? Når begynte du, og hvor lenge har du tenkt å spare? Hva sparer du i? Anonymous poster hash: e4351...897
Gjest Solstråla88 Skrevet 29. januar 2015 #2 Skrevet 29. januar 2015 Vi har begynnt nå et par månder før termin. Sparer ca 400 i mnden.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #3 Skrevet 29. januar 2015 Ingenting. Alt av inntekt går til forbruk i familien, nedbetaling av boliglån og studielån. Resten settes av til sparing til egen pensjon + egen sparekonto . Anonymous poster hash: bafa2...2f4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #4 Skrevet 29. januar 2015 Vi sparer fast 500 kr på barnets konto i mnd, men i vårt navn. Det er ikke planlagt nøyaktig hva det skal gå til, men konfirmasjon/bunad, førerkort og evt EK når den tid kommer. Det er våre penger, som vi planlegger å bruke på barnet. Sparer likt til begge barna. Anonymous poster hash: ff50d...ca8 1
Mafalda Skrevet 29. januar 2015 #5 Skrevet 29. januar 2015 Ingenting. Men jeg har ikke akkurat dårlig samvittighet. Ungene får det de trenger, inkludert ting som språkreise, instrumenter, aktiviteter og reiser. Nå vil eldste et år på utveksling, og det skal hun selvsagt få. Men da føler jeg ikke at jeg er pålagt å stille med full BSU på attenårsdagen heller. De får mulighet til å bo gratis i studietiden, så da bør det være mulig å skrape sammen penger på egenhånd. Hvis det er noe tak i dem, og det håper jeg jo! 10
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #7 Skrevet 29. januar 2015 Dere som sparer 500,- i mnd; Sparer dere fra barnet blir født og fram til de er atten? Det blir jo over 100 000!😵Anonymous poster hash: 59455...08f 1
Gjest Siyha Skrevet 29. januar 2015 #8 Skrevet 29. januar 2015 Jeg sparer barnetrygden hver måned. Begynte å spare da hun ble født. 1
Britt Banditt Skrevet 29. januar 2015 #9 Skrevet 29. januar 2015 Har spart fast de siste to åra, hun er fire nå. Sparer ca 500 i måneden, hadde nok spart mer om det ikke var for at jeg ikke er sammen med faren hennes lengre. Sparer da i mitt navn, men hun har en annen sparekonto med i eget navn med en god del mer på (pengegaver fra dåp, jul, bursdag etc). 1
LindaM Skrevet 29. januar 2015 #10 Skrevet 29. januar 2015 (endret) Barnet er snart 3 år. Vi begynte å spare under graviditeten. Har spart alle pengegaver fra fødsel/dåp/bursdag/jul pluss at vi sparer 1000kr hver mnd. Venter andre barn til sommeren, og kommer til å gjøre det samme. Sparer foreløpig på høyrentekonto, men vurderer fond siden vi sparer veldig langsiktig. Pengene skal ikke brukes før barnet/barna etablerer seg. Endret 29. januar 2015 av LindaM
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #12 Skrevet 29. januar 2015 Jeg har spart varierende beløp helt fra de var født avhengig av økonomien totalt sett - i noen perioder ingenting, i andre kr 1000 i mnd. Men nå nærmer eldste seg 18, og jeg ser at evnen til å se verdien i å spare, ikke er helt på topp. Det er jo alltid noe de bare MÅ HA - ny mobil, ny PC, spill osv. Så nå har jeg rett og slett opprettet en Boligsparekonto og satt mesteparten av pengene inn der. Så kan de ikke brukes til noe annet enn bolig. Det får de jo bruk for en gang. Per i dag er det også den type sparing som gir best avkastning hvis pengene skal stå i banken (og jeg gambler ikke med barnas penger på aksjer). Så nå tenker jeg som så - de får gode renter der, ca kr 4000 i renter, og etterhvert renter på rentene, og da får det holde. De får også en del pengegaver fra besteforeldre, og vi har inngått en avtale - spare 50%, bruke fritt 50% . Så den dagen de vil kjøpe seg noe, har de en god egenkapital. Anonymous poster hash: 7bef3...19d
Rararara Skrevet 29. januar 2015 #13 Skrevet 29. januar 2015 Sparer sporadisk og setter bursdagspenger inn på konto. De har langt mer penger på sparekonto enn sine foreldre iallefall. (Håper de ikke brenner de av på fyll og fest når de blir 18..)
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #14 Skrevet 29. januar 2015 Sparer barnetrygden Anonymous poster hash: 65d85...309
Faina Skrevet 29. januar 2015 #15 Skrevet 29. januar 2015 (endret) Nå sparer jeg 800 kr. Har ikke alltid hatt råd til det. Vet ikke hva pengene skal gå til, men det blir vel enten lappen, bil eller boligsparing. Får ikke bruke de på tull og vas, nei. Har forresten en egen konto til konfirmasjonen. Der sparer jeg enten 500 eller 800 i måneden. Endret 29. januar 2015 av Faina 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #16 Skrevet 29. januar 2015 Men da føler jeg ikke at jeg er pålagt å stille med full BSU på attenårsdagen heller. Å spare i BSU til barn er uansett ikke så veldig lurt, da. Anonymous poster hash: a5be8...115 6
Lillemini Skrevet 29. januar 2015 #17 Skrevet 29. januar 2015 500 i måneden, men vi håper å øke beløpet når jeg er ferdig med studiene mine. I tilegg får hun litt penger på kontoen sin fra besteforeldrene, og vi samler opp alle mynter vi har i sparebøssen hennes. Pengene skal gå til egenandel på bolig, satser på å i alle fall ha 200 000 på kontoen når den tid kommer. 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #18 Skrevet 29. januar 2015 Sparer 1500 i mnd. I tilleg har hun penger fra dåp, bursdager satt inn der. Hun blir snart 4. Er allerede en god slump der inne, så satser på at det vil bli en god egenkapital for henne når hun blir voksen. Sparer alle trumfpoeng og coop medlempoeng til konfirmasjon, blir en del penger ut av det. Ønsker å gi henne tidenes gave. Anonymous poster hash: e4351...897 2
Mafalda Skrevet 29. januar 2015 #19 Skrevet 29. januar 2015 (endret) Å spare i BSU til barn er uansett ikke så veldig lurt, da.Anonymous poster hash: a5be8...115 Det har du jo fullstendig rett i. Full konto. Her har det gått over stokken etter stein Men poenget er at jeg bruker de pengene vi trenger når vi trenger dem. Betaler ned på huslånet vårt, så vi får bedre råd, og når den dagen kommer at ungene kanskje trenger en dytt inn på boligmarkedet så vil vi være i stand til det selv uten øremerkede sparepenger. Om man sparer sånn eller slik blir vel en smakssak. For oss har det ikke vært viktig å skille barnas økonomi ut fra vår fra starten av (bortsett fra pengegaver fra andre, selvfølgelig), men andre synes det er greiest å spare til hvert barn for seg. Endret 29. januar 2015 av Mafalda
MarieIselin Skrevet 29. januar 2015 #20 Skrevet 29. januar 2015 Vi sparer 300 i mnd til hver. Pengegaver blir også satt inn på sparekonto. Disse pengene tenker jeg skal gå til lappen, moped, bil osv. Jeg vil ikke at ungene plutselig skal ha adgang til flere hundretusen når de blir 18, som blir sløst vekk. Så vi fokuserer heller på å betale ned lån og spare på kontoer der vi heller kan dele ut når det trengs. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå