Gå til innhold

Svigerinne-hunder og allergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner at jeg er litt oppgitt i dag. Det har seg slik at vi har 2 barn, begge er allergiske mot alt av pelsdyr. Eldstegutten reagerer med å bli rødøyd og klø i fjeset uansett om vi medisinerer ekstra eller ikke. Minstemann trenger bare ekstra medisinering og å holde seg unna å klappe så går det greit.

Nå har det seg sånn at vi har konfirmasjon i høst og vi har fått den veldig tidlig. Jeg ringte derfor til min svigerfar for å tilby dem alle overnatting fordi de har lang reisevei. Han svarte da med at han sikkert kunne ta med campingvogn for da kunne hundene være der.

Altså, denne diskusjonen har vi hatt flere ganger. Det skal IKKE hunder hit. Og vi drar heller ikke til dem uten at vi kan være ute.

Enden på viset er jo nå at det selvfølgelig er jeg som er egoistisk og ikke respekterer at de har hund. Ja vel, så er jeg vel egoistisk da, som tenker på min sønns helse fremfor min svigerinnes hunder. Er jo sikkert veldig hyggelig for MIN sønn at han skal ha konfirmasjonsbilder hvor han er rødøyd og hoven i ansiktet.

De har flere måneder på seg til å skaffe hundevakt eller kennel. Eller så får hun rett og slett være hjemme med hundene selv. Innerst inne vet jeg jo at jeg har rett, men er jeg virkelig urimelig som nekter henne å ta med hundene hit?

De har hatt hundene i 1 år, allergiene har ungene her hatt i 11 år.

Anonymous poster hash: 9a6d8...b60
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke urimelig. De kan skaffe pass til hundene, evt så parkerer de campingvognen med hunder så langt unna deres hus og eiendom at det blir som hundeeiere som kommer som gjester til deres konfirmasjon, og ikke overnatter hos dere. Dersom det funker for allergikerene.

• Liker 9
Skrevet

Det er urimelig å nekte vedkommende å ta med campingvogna til å ha hundene i og bo feks ute i gården eller hagen. Hundene må selvfølgelig luftet utenfor hagen. Helt rimelig at hundene ikke får være i huset og på veranda

.

Hadde du vært min svigerdatter og jeg hadde fått beskjed om at jeg måtte holde meg hjemme hvis jeg ikke fikk ta med hunden min i campingvogna, ja da hadde du måttet se langt etter en hyggelig familieforhold etterpå.

• Liker 30
Skrevet

Kjenner at jeg er litt oppgitt i dag. Det har seg slik at vi har 2 barn, begge er allergiske mot alt av pelsdyr. Eldstegutten reagerer med å bli rødøyd og klø i fjeset uansett om vi medisinerer ekstra eller ikke. Minstemann trenger bare ekstra medisinering og å holde seg unna å klappe så går det greit.

Nå har det seg sånn at vi har konfirmasjon i høst og vi har fått den veldig tidlig. Jeg ringte derfor til min svigerfar for å tilby dem alle overnatting fordi de har lang reisevei. Han svarte da med at han sikkert kunne ta med campingvogn for da kunne hundene være der.

Altså, denne diskusjonen har vi hatt flere ganger. Det skal IKKE hunder hit. Og vi drar heller ikke til dem uten at vi kan være ute.

Enden på viset er jo nå at det selvfølgelig er jeg som er egoistisk og ikke respekterer at de har hund. Ja vel, så er jeg vel egoistisk da, som tenker på min sønns helse fremfor min svigerinnes hunder. Er jo sikkert veldig hyggelig for MIN sønn at han skal ha konfirmasjonsbilder hvor han er rødøyd og hoven i ansiktet.

De har flere måneder på seg til å skaffe hundevakt eller kennel. Eller så får hun rett og slett være hjemme med hundene selv. Innerst inne vet jeg jo at jeg har rett, men er jeg virkelig urimelig som nekter henne å ta med hundene hit?

De har hatt hundene i 1 år, allergiene har ungene her hatt i 11 år.

Hvorfor kan de ikke ta med campingvogna slik at hundene er der? Nå syns jeg du gjør deg vanskelig. Jeg skjønner at du ikke vil ha hunder i huset, men konfirmanten MÅ jo ikke opp i hunden mens den er ute.

• Liker 30
Skrevet

Har du brukt rådgivningstjenesten til Astma og Allergiforbundet?

De har erfaring med det meste, prøv!

Anonymous poster hash: ff7b2...c53

Skrevet

Men, hva er egentlig problemet? Eg skjønner veldig godt at du ikke vil ha hundene i huset, men det er vel derfor de vil ha med campingvogna? Da slipper jo dere å ha noe som helst med hundene å gjøre og de slipper å finne pass til dem

Anonymous poster hash: 16d58...0ee
  • Liker 15
Skrevet

Förstår dig. Tyvärr lär det knappast hjälpa.

Vi har det inte fullt lika allvarligt, men ändå problem med allergi. Och med djurägare som inte tycker det är så allvarligt.

Utan att gå in på för många detaljer har jag fått höra i sur ton att "ni vill ju inte komma hit/träffa oss" när vi - igen - tackat nej till en trevli kväll med middag och familiekos...

Tror de har förstått nu men tyvärr blir vi utanför då "alla andra" kan komma och det bara är vi som är besvärliga.

Det DU kan göra är att

A) erbjuda övernattning utan hundar

B) ge dem en alternativ plats för husvagnen (RN granne/Nabotåget kanske) som inte är lagom långt bort. Och ge dem engångstofflor att använda vid besöket (finns billiga på IKEA) samt klädborste för hundhår när de kommer hem till er (det är bra att ha för alla tänkbara gäster som har pälsdjur)

• Liker 2
Skrevet

Synes enkelt og greit at hun er egoistisk... Vi velger ikke akkurat å få en skikkelig aggressiv allergi.

Anonymous poster hash: 20b81...de4
  • Liker 1
Skrevet

Att ha hundarna i campingvognen betyder att de kommer ha mycket och färskt hundhår på alla kläder - något som mitt barn har reagerat på.

Med väldigt allergiska barn är det då viktigt att strumpor byts (samlar mycket hår från golv), händer tvättas noga och gärna att rätt kläder används för att sedan rollas med kladdig klädrulle. Fleece och stickade kläder, samt ylle är material hår härja fäster gott vid.

• Liker 2
Skrevet

Så det er ok å dra på besøk til svigers mens hundene er inne i huset deres og dere er utenfor - men det er ikke ok at de har hundene i en campingvogn ute mens de er i konfirmasjonen til sønnen din?

Du er vel sår fordi de anskaffet hund til tross for barnas allergi, og nå vil du markere deg. Du er urimelig og dummer deg litt ut, beklager.

• Liker 30
Skrevet

Synes enkelt og greit at hun er egoistisk... Vi velger ikke akkurat å få en skikkelig aggressiv allergi.

Anonymous poster hash: 20b81...de4

Men nekter dere naboene å ha dyr og? Eller skal campingvogna så inne i huset? Hvordan merker dere hundene mens de er INNE i campingvogna??

• Liker 17
Skrevet

Att ha hundarna i campingvognen betyder att de kommer ha mycket och färskt hundhår på alla kläder - något som mitt barn har reagerat på.

Med väldigt allergiska barn är det då viktigt att strumpor byts (samlar mycket hår från golv), händer tvättas noga och gärna att rätt kläder används för att sedan rollas med kladdig klädrulle. Fleece och stickade kläder, samt ylle är material hår härja fäster gott vid.

Hun sier jo at det er greit å være på besøk hjemme hos svigers så lenge de er ute. Da vil de ha akkurat like ferske hundehår på seg.

Jeg har også allergi og husker godt hvordan det var å ha en hysterisk mamma. Her lukter det mer hevn spør du meg.

• Liker 14
Skrevet

Är man ute är det lättare än inne där rymmer ofta är fullt av allergener. Svårt att städa ut.

Du märker inte hundarna INNE I campingvognen, men de hår med allergener som gästerna drar med in i huset. Tillräckligt för att utlösa en reaktion hos ett hyperkänsligt barn.

Skrevet

Det er urimelig å nekte vedkommende å ta med campingvogna til å ha hundene i og bo feks ute i gården eller hagen. Hundene må selvfølgelig luftet utenfor hagen. Helt rimelig at hundene ikke får være i huset og på veranda

.

Hadde du vært min svigerdatter og jeg hadde fått beskjed om at jeg måtte holde meg hjemme hvis jeg ikke fikk ta med hunden min i campingvogna, ja da hadde du måttet se langt etter en hyggelig familieforhold etterpå.

Det er ikke min svigerfars hunder, det er min svigerinnes.

Hvorfor kan de ikke ta med campingvogna slik at hundene er der? Nå syns jeg du gjør deg vanskelig. Jeg skjønner at du ikke vil ha hunder i huset, men konfirmanten MÅ jo ikke opp i hunden mens den er ute.

Hjelper lite at konfirmanten holder seg unna, når de skal fly ut og inn til disse hundene og deretter inn i huset.

Synes ikke noe om å dra med hundene på 9 timers kjøretur bare for å sitte i campingvogna i flere timer. Har de det ikke da bedre hjemme i hundegården sin med tilsyn av naboen som de har nå i en uke?

Hun gjør dette bare for å være vanskelig. Noe godt familieforhold har vi aldri hatt og kommer vi aldri til å få.

Skrevet

Kanske hysteriskt, det beror på hur känsligt barnet är. Mitt barn skulle klara det med medicin vid tillfälle reaktion, men jag har en kompis skulle behöva åka på legevakten med motsvarande setup. Allergi och reaktioner är olik.

Sen tror jag också att de är lite sura på det med hunden, det hade jaG också varit. En familjemedlems val kommer stänga ute besök från dem. Klart det är känsligt och de är besvikna.

Skrevet

Är man ute är det lättare än inne där rymmer ofta är fullt av allergener. Svårt att städa ut.

Du märker inte hundarna INNE I campingvognen, men de hår med allergener som gästerna drar med in i huset. Tillräckligt för att utlösa en reaktion hos ett hyperkänsligt barn.

Da må man jo i såfall ekskludere alle som har kjæledyr hjemme fra konfirmasjonen, og sørge for at de har nyinnkjøpte klær på seg.
  • Liker 19
Skrevet

Jeg forstod TS slik at det er OK å besøke svigerinnen med hundene når de kan være ute - altså at de overnatter et annet sted og er på besøk i hage/veranda for å unngå å dele innemiljø med hundene. Om allergien er ille, og de som bor i campingvogna skal bruke bad, kjøkken, se TV og tilbringe tid med familien og har hundene ute i vogna som et separat rom, så forstår jeg godt at dette kan påføre reaksjoner på en allerigsk konfirmant og søskenet hans.

Og da er alternativet som jeg sa - skaff pass og kom på overnatting uten hundene, eller finn en campingplass og dukk opp i konfirmasjonen som gjester til festen, men ikke overnattingsgjester.

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke min svigerfars hunder, det er min svigerinnes. Hjelper lite at konfirmanten holder seg unna, når de skal fly ut og inn til disse hundene og deretter inn i huset. Synes ikke noe om å dra med hundene på 9 timers kjøretur bare for å sitte i campingvogna i flere timer. Har de det ikke da bedre hjemme i hundegården sin med tilsyn av naboen som de har nå i en uke? Hun gjør dette bare for å være vanskelig. Noe godt familieforhold har vi aldri hatt og kommer vi aldri til å få. Anonymous poster hash: 9a6d8...b60

Helt klart unødvendig å drasse med seg hund i 9 timer bare for noen dager ja, og særlig når de egentlig bare er i veien. Dere høres like stae ut begge to? ;)
  • Liker 4
Skrevet

I värsta fall,

Da må man jo i såfall ekskludere alle som har kjæledyr hjemme fra konfirmasjonen, og sørge for at de har nyinnkjøpte klær på seg.

I värsta fall.

I de flesta fall räcker med rena kläder.

Titta på en fleecetröja som legat så katten kan ligga på den? Nu är det ju inte fleece folk bruka bära till konfirmation utan rena finkläder domarna vädras innan, och snyggas till

Att de med djur tvättar sig om händerna, duschar om de har varit hos häst på morgonen etc.

Klappa inte katten det sista du gör och sedan ta i hand eller gulla i ansiktet med händerna. Lätt misstag.

Mitt barn har reagerat på kompisens halsduk, den hade katten hade legat på och så hade de lånat varandras en dag. Och katthåren från en släktings byxor som förde över hår till sängen (godnattsaga och svullna ögon på morgonen). Extremt för oss, men vardag för de som har det riktigt illa.

Skrevet

Hva sier mannen din da?sønnene dine? Er veldig mye DEG her syns jeg.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...