Gå til innhold

Katteeier: jeg vil ikke ha ditt kjæledyr!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Både kastrerte og ukastrerte katter plager de som ikke lukter riktig, i tillegg til at kastrering øker risikoen for noen typer kreft, infeksjoner, overvekt og tilhørende sykdommer, nedsatt immunforsvar ( som åpner for alle mulige sykdommer) osv.

Men hvorfor skulle en kastrert katt som selv ikke lukter riktig plage en annen kastrert katt som heller ikke lukter riktig? Og har du forresten hørt at det der er et utbredt problem?

Og det med ivervekt. Det er jo eieren sitt ansvar å passe på kattens matinntak

og det med kreft. Det kan jo alle få. Og det er jo viktig å ta med katter til hyppige legesjekker

ukastrerte katter blir utsatt for større fare og kan smitte andre katter med katteaids * ja det er noe). Er det noe bedre? Det er fordeler og ulemper med alt. Størst ulemper med å ikke kastrere de. Bare spør en hvilken som helst dyrlege.

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er du så sur da?

Er ikke sur. Jeg bare må få lov å svare når yme tar så feil som det går an å ta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor skulle en kastrert katt som selv ikke lukter riktig plage en annen kastrert katt som heller ikke lukter riktig? Og har du forresten hørt at det der er et utbredt problem?

Jeg veit ikke hva som fører til at de angriper katter som ikke lukter riktig, uansett om angriperen selv er kastrert eller ikke, men det er visstnok vanlig... Katter bruker jo lukt til å identifisere ting, så kanskje det forvirrer dem, og gjør at de ikke blir helt trygge på katten som lukter rart, men jeg veit ikke.

Men uansett, økt risiko for flere typer kreft, er skummelt nok i seg selv, og npr dette kommer sammen redusert immunforsvar, fører det til at jeg ikke liker sånt... Jeg vil heller ha bæsj i hagen, enn at denne stakkars katten skal måtte dø av kreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sur. Jeg bare må få lov å svare når yme tar så feil som det går an å ta

Jeg gjenforteller bare det fagfolkene sier, så om det jeg sier "er så feil som det går an" burde du jo nesten ta kontakt med dem og fortelle dem at de tar fullstendig feil når de observerer di negative konsekvensene av kastrering, for dette veit du selvfølgelig bedre enn dem, siden du også er forsker og har jobbet med dette i mange år... eller, du har kanskje ikke det, og er derfor ikke kvalifisert til å si at de tar feil?

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit ikke hva som fører til at de angriper katter som ikke lukter riktig, uansett om angriperen selv er kastrert eller ikke, men det er visstnok vanlig... Katter bruker jo lukt til å identifisere ting, så kanskje det forvirrer dem, og gjør at de ikke blir helt trygge på katten som lukter rart, men jeg veit ikke.

Men uansett, økt risiko for flere typer kreft, er skummelt nok i seg selv, og npr dette kommer sammen redusert immunforsvar, fører det til at jeg ikke liker sånt... Jeg vil heller ha bæsj i hagen, enn at denne stakkars katten skal måtte dø av kreft.

Ok la oss si fu har en hunkatt som går ute. Vil du at hun sksl bli smittet av katteaids eller bli pult på en haug med kattunger, svangerskap er jo risiko i seg selv, enn at hun skal få gå fritt og slippe å bli utsatt for kåte ukastrerte hankatter?

Og ukastrerte hankatter utsetter seg for mer fare da de blir mer territorriale og er i langt flere slåsskamper enn en ukastrert katt.

Igjen. Fordelene av kastrasjon veier langt opp for ulempene.

Jeg høres seriøst mye mer på en veteriner enn deg om denne saken her.

http://mobil.agria.no/katt/artikkel/kastrere-katten--hvorfor-det

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok la oss si fu har en hunkatt som går ute. Vil du at hun sksl bli smittet av katteaids eller bli pult på en haug med kattunger, svangerskap er jo risiko i seg selv, enn at hun skal få gå fritt og slippe å bli utsatt for kåte ukastrerte hankatter?

Nei, også er det veldig greit å slippe at de hankattene står i hagen og synger de stygge sangene sine også.

Og ukastrerte hankatter utsetter seg for mer fare da de blir mer territorriale og er i langt flere slåsskamper enn en ukastrert katt.

Hvordan kan du vite det, uten å ha ført statistikk om vold mellom kastrerte vs. ukastrerte katter?

Igjen. Fordelene av kastrasjon veier langt opp for ulempene.

Det har jeg ikke nekta på. Jeg har bare skrevet (etter jeg skrev at jeg kastrerer mine egne latter) hvorfor jeg ikke liker det.

Jeg høres seriøst mye mer på en veteriner enn deg om denne saken her.

Det er fornuftig det, og på samme måte hører jeg heller på fagfolk enn på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, også er det veldig greit å slippe at de hankattene står i hagen og synger de stygge sangene sine også.

Hvordan kan du vite det, uten å ha ført statistikk om vold mellom kastrerte vs. ukastrerte katter?

Det har jeg ikke nekta på. Jeg har bare skrevet (etter jeg skrev at jeg kastrerer mine egne latter) hvorfor jeg ikke liker det.

Det er fornuftig det, og på samme måte hører jeg heller på fagfolk enn på deg.

Sp veterinærer er ikke fagfolk nå? Er det noen som er fagfolk på dyr, så er det vel de. Har ikke lest en plass fra noen fagfolk hvor de anbefsler å ikke kastrere katter. Ikke noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sp veterinærer er ikke fagfolk nå? Er det noen som er fagfolk på dyr, så er det vel de. Har ikke lest en plass fra noen fagfolk hvor de anbefsler å ikke kastrere katter. Ikke noe sted.

Jeg har ikke skrevet at fagfolk sier man ikke skal kastrere kattene sine... Jeg skjønner at du syns det er vanskelig å diskutere med meg, når du faktisk ikke forstår det jeg skriver :P

Enkelt forklart, skriver jeg følgende...

"Jeg liker ikke at man må kastrere kattene sine, fordi det øker risikoen for en del typer kreft, og kan føre til redusert immunforsvar"

Det at jeg ikke liker det, betyr ikke at jeg mener at man ikke skal kastrere dem, noe som burde vært ganske tydelig, da jeg skrev at jeg kastrerer mine katter...

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke skrevet at fagfolk sier man ikke skal kastrere kattene sine... Jeg skjønner at du syns det er vanskelig å diskutere med meg, når du faktisk ikke forstår det jeg skriver :P

Enkelt forklart, skriver jeg følgende...

"Jeg liker ikke at man må kastrere kattene sine, fordi det øker risikoen for en del typer kreft, og kan føre til redusert immunforsvar"

Det at jeg ikke liker det, betyr ikke at jeg mener at man ikke skal kastrere dem, noe som burde vært ganske tydelig, da jeg skrev at jeg kastrerer mine katter...

Jaja men hborfor er de risikoene så mye verre enn de risikoene ved å ikke kastrere de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja men hborfor er de risikoene så mye verre enn de risikoene ved å ikke kastrere de?

De er ikke det, og det har jeg heller ikke skrevet. Risikoen for kreft er så lav at hvis kastrering hadde økt faren med så mye som 100%, hadde det fortsatt vært mindre enn 2% sjanse for å få det (som da betyr 1-2 av 100 katter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De er ikke det, og det har jeg heller ikke skrevet. Risikoen for kreft er så lav at hvis kastrering hadde økt faren med så mye som 100%, hadde det fortsatt vært mindre enn 2% sjanse for å få det (som da betyr 1-2 av 100 katter).

Hva var poenget med å nevne det da? Bare for å være uenig på gøy?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var poenget med å nevne det da? Bare for å være uenig på gøy?

Jeg skrev

"Vi har kastrert våre katter, men egentlig liker jeg ikke sånt helt... Er ikke helt med på tanken om å klippe av baller ;P"

Jeg trodde det var tydelig at den setningen var en spøk, siden jeg slang på den smilyen på slutten der, som folk bruker for å illustrere at de kødder.

Poenget var "Jeg er mann, og liker ikke tanken på å klippe av baller", så begynte du øse på med en hel haug greier, hvor du antok saker og ting jeg aldri hadde skrevet, så jeg ville bare forklare meg tydeligere.

Dvs. jeg liker ikke tanken på kastrering, pga tingene jeg har nevnt om sykdom og kreft, men det første innlegget der var fortsatt en spøk.

Edit: Og poenget med å skrive om kreften, var fordi det er en av grunnen til at jeg ikke liker kastrering, som var relevant i forhold til det jeg skrev. Det øker risikoen for kreft...

Det er masse annet som også øker risiko for kreft, som det blir gjort stor sak av, men der er det også bare snakk om en liten prosent, men det fortsatt nok til at det er relevant.

Å være uenig innebærer at man er uenig. Du skriver at det er lurt å kastrere kattene, noe jeg ikke har vært uenig i... Dermed har jeg ikke vært uenig, enten på gøy eller på ekte, fordi jeg aldri har skrevet at man ikke burde kastrere, noe jeg trodde var helt tydelig, i og med at jeg har skrevet at jeg kastrerer mine egne katter, sånn 4-5 ganger nå.

Endret av Yme
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA TENK. Herregud, vi er da alle levende vesener. Mennesker tror de eier hele universet. Det er feil. Våkn opp!

Anonymous poster hash: 52a1e...914

Haha. Nå har det vel aldri blitt sagt at katter ikke er levende vesen? Men det blir feil å sammenligne et barn og en katt. På lik linje som det blir feil å sammenligne en hund med en flodhest. Men du har et poeng. De er begge levende vesener.

Anonymous poster hash: e0d7f...495

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere spise kattebæsjen også nå?

Når katten driter i sandkassen kan det være fort gjort for et barn å spise bæsjen.

Anonymous poster hash: e0d7f...495

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...