Gå til innhold

Katteeier: jeg vil ikke ha ditt kjæledyr!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Godt spørsmål.

Snakket for øvrig om de større hundene. Hunder som er i samme vektklasse som katter (de små hundene du refererer til), er nok ikke på langt nær så farlige som større hunder kan være. Så nei, jeg kan ikke akkurat si at jeg er for båndtvang på mindre hunder.

ikke om de angriper større hunder heller? Du må jo tenke litt på din egen hunds sikkerhet og. En liten chiuahua bør ikke yppe på en doberman liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katter kan angripe mennesker og det burde være båndtvang på de. Jeg kjenner personlig mellom 10-15 personer som har blitt enten kloret eller bitt av en katt, derimot kjenner jeg 0 som har blirr kloret eller bitt av en hund.

Anonymous poster hash: 0568e...3ae

Jeg har aldri opplevd å bli angrepet av en katt, bortsett fra 1 gang (kan ikke kalle det angrep egentlig, mer "ikke rør meg der"), men det var vår egen katt. Men den var nyoperert og jeg kom borti der katten var operert, så det var jo ikke så rart. De jeg kjenner av familie og venner (som også har hatt og har katt) har heller aldri opplevd det. For å si det sånn: dyr angriper ikke uten grunn (som oftest). Aggressive katter/hunder har som oftest opplevd mishandling/vanskjøtsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herremin...det er kun på KG jeg ser at folk sammenlikner katter med barn, og godt er det. Er katteeiere så sneversynte og vrange at de ikke klarer å se at antall katter i et boligfelt kan være til plage for andre? Jeg er enig med TS, selv om jeg ikke er så ekstrem i meningene mine. Katter kan virkelig være til plage i tettbygd strøk når det blir for mange av dem, og da må katteeierne på banen og ta ansvar for å redusere plagen for naboene. Det sier seg selv at når man skaffer seg dyr, må man ta ansvar for dem, og ikke gjemme seg bak argumentet om at katter er utedyr, og det er ingenting man kan gjøre for å begrense dem.

Jeg har hund, og gjør selvfølgelig alt i min makt for at den ikke skal være til plage for omgivelsene. Det er jeg som har valgt å ha hund, ikke alle andre som bor i nærheten av meg. Derfor lar jeg ikke hunden stå ute å bjeffe, jeg dresserer den slik at den fungerer fint på tur oog mot andre dyr og mennesker, og jeg plukker alltid opp møkka etter den. Det er en selvfølge.

Igjen - dere som sammenlikner barn med katten deres - jeg finner ikke ord for hva jeg mener om det. Det er direkte sjokkerende at det faktisk finnes mennesker som i fullt alvor trekker en sånn sammenlikning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenk det. Hadde jeg hatt valget mellom å redde barnet ditt eller en katt så hadde jeg glatt reddet katten. Noe mer du lurer på?

Anonymous poster hash: 2e0f8...69b

Håper virkelig du bare er tastaturtøff nå?! Det der er jo bare helt sykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig du bare er tastaturtøff nå?! Det der er jo bare helt sykt.

Er mye sykt i denne debatten! Som f.eks trådstarters ønske om at katter ikke burde eksistert...

Anonymous poster hash: 2e0f8...69b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurgemeie

ikke om de angriper større hunder heller? Du må jo tenke litt på din egen hunds sikkerhet og. En liten chiuahua bør ikke yppe på en doberman liksom.

Sant! Det tenkte jeg ikke på. Jeg har ikke hund, så jeg kan liksom ikke se alle sammenhengende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er mye sykt i denne debatten! Som f.eks trådstarters ønske om at katter ikke burde eksistert...

Anonymous poster hash: 2e0f8...69b

Har TS sagt at katter ikke burde eksistere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye sykt i denne debatten! Som f.eks trådstarters ønske om at katter ikke burde eksistert...

Anonymous poster hash: 2e0f8...69b

TS startet egentlig bare med å klage over at katteeiere ikke tar ansvar. Har ikke sett noe sted at det står, "SKULLE ØNSKE ALLE KATTER DØDE".

Anonymous poster hash: 9c754...6f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv to katter og er rimelig crazy cat lady men er litt enig med TS. Det eneste jeg vil påpeke er at "katteeiere" er en variert forsamling mennesker så det er ingen vits i å skjære alle over en kam. Vi finnes i mange varianter med vidt forskjellige meninger om korrekt kattehold. Det å reise fra katten i dages- og ukesvis mens den går ute uten tilsyn er ikke verken normalt eller akseptabelt kattehold, så de katteeiere som gjør det bør få beskjed om at det ikke er godtatt i nabolaget.

Jeg har vokst opp med at katter er rovdyr som bør få gå løs ute og har selv en utekatt. Likevel har jeg tenkt mye på dette og føler ikke at det er helt greit å slippe løs katter overalt. Etter min mening er første bud at man bor naturnært og har en god dialog med eventuelle naboer. Jeg vil gjerne at naboer skal si i fra dersom katten min er til ulempe for dem, og hadde jeg bodd mer sentralt med flere naboer hadde jeg gjort alt jeg kunne for å ta ansvar, inkludert å betale for ting som cat-off spray til blomsterbeder. Bor man veldig sentralt bør man vurdere innekatt eller ikke ha katt i det hele tatt.

Det er også til kattens beste å tenke litt gjennom konsekvensene av å la dem gå fritt ute. Ikke alle liker katter og noen går så langt som å pine eller drepe katter. Katter blir ofte også påkjørt eller kan bli angrepet eller tatt av rovdyr. Mange tenker at dette er naturens gang men det er vi mennesker som har domestisert kattene og tatt dem inn som kjæledyr og da har vi også ansvaret for deres liv og helse.

I tillegg til utekatt har jeg også en innekatt og det fungerer helt utmerket. Den luftes ute i sele og har ellers et stort hus som revir. Vi bruker tid på å leke og kose med den og planlegger å lage et fint uteområde der den kan gå løs uten å streife langt avgårde eller havne i trøbbel. Hvis en katt vennes til å gå i sele fra den er liten er det ikke verre enn å gå med hund i bånd.

Det beste er om folk møtes litt på halvveien og snakker sammen. Jeg skjønner at ikke alle synes katter er stas og at mange ikke ønsker å ha andres kjæledyr på eiendommen sin og rundt husene sine. Det respekterer jeg og kan strekke meg langt for å unngå trøbbel. Men det innebærer også at de som irriterer seg sier i fra og er villig til å inngå litt kompromiss. Bor man i tettbebygd strøk eller har nære naboer må man faktisk tolerere en god del. Ikke bare løse katter, men også bjeffende hunder, nysgjerrige og bråkete unger, voksne folks rare vaner o.l. Både katteeiere og de som misliker katter bør vurdere å flytte litt mer usentralt både for egen og andres skyld. Hvis alle feier for sin egen dør kan man kanskje klare å leve i høvelig harmoni, både mennesker, hunder og katter. Og andre kjæledyr.



Anonymous poster hash: 5bea6...e42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da vel ingen som ber deg om å skaffe deg en katt. Men du kan ikke regne med å leve i et sivilisert samfunn uten å se katter rundt deg. Like lite som jeg kan bosette meg i et boligområde å kreve og få slippe og se/høre barn.

Anonymous poster hash: 2e0f8...69b

Se katter rundt seg går helt fint. Oppleve ødeleggelser pga katter, møkk rundt omkring og bli angrepet av crazy katter derimot...

Anonymous poster hash: 9c754...6f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

åå ikke ødelegg tråden men barn vs dyr. er ikke det tråden handler om. Og ingen har sammenlignet barn med dyr, man kan bare ikke ignorere barns evne til å være sykt irriterende og plagsomme til tider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke dere katteeiere bare innse at noen katter bæsjer uten å grave det ned, pisser ned ting, ødelegger og riper gjenstander og at det er deres feil? Hvor vanskelig kan det være?

Anonymous poster hash: 9c754...6f9

Det er ingen katteeiere som sier at det ikke er deres feil, vel? Jeg som katteeier, sier bare det at katter skal ikke gå i bånd. For meg er ikke det naturlig. Katter er ikke som hunder, hvis du skjønner det.

Det er mange ting som irriterer meg angående hundeeiere, som f eks ikke plukker opp etter hundene, la de løpe fritt der det er båndtvang og ellers ikke har kontroll på hunden. Men jeg lager ikke en tråd og drar alle hundeeiere over en og samme kam.

Som sagt så har jeg opplevd dette problemet du skildrer, men det kunne ikke falt meg inn å kjefte på eieren. Da husjer jeg bare katten vekk, ferdig med det. Men så er jeg veldig tolerant ovenfor dyr da, så lenge de ikke går til angrep.

Endret av Kittykat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se katter rundt seg går helt fint. Oppleve ødeleggelser pga katter, møkk rundt omkring og bli angrepet av crazy katter derimot...

Anonymous poster hash: 9c754...6f9

Blir jo like dumt som at jeg skulle si at det er greit å se barn, men når de begynner å sutre/gråte osv. da er det ikke greit lenger...

Anonymous poster hash: 2e0f8...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir jo like dumt som at jeg skulle si at det er greit å se barn, men når de begynner å sutre/gråte osv. da er det ikke greit lenger...

Anonymous poster hash: 2e0f8...69b

Nei det er det ikke. At barn sutrer og gråter er ikke det samme som at en katt ødelegger bilen din.

Anonymous poster hash: 9c754...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen katteeiere som sier at det ikke er deres feil, vel? Jeg som katteeier, sier bare det at katter skal ikke gå i bånd. For meg er ikke det naturlig. Katter er ikke som hunder, hvis du skjønner det.

Det er mange ting som irriterer meg angående hundeeiere, som f eks ikke plukker opp etter hundene, la de løpe fritt der det er båndtvang og ellers ikke har kontroll på hunden. Men jeg lager ikke en tråd og drar alle hundeeiere over en og samme kam.

Som sagt så har jeg opplevd dette problemet du skildrer, men det kunne ikke falt meg inn å kjefte på eieren. Da husjer jeg bare katten vekk, ferdig med det. Men så er jeg veldig tolerant ovenfor dyr da, så lenge de ikke går til angrep.

Halleluja! :hug::blomst: :opplyser:

Anonymous poster hash: 7c49c...859

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kreve å ha en katt i bånd er ikke det samme som å ønske at katter ikke eksisterer, såpass skjønner du vel?

Anonymous poster hash: 9c754...6f9

Så du mener at du kan kreve at alle katteeiere bør holde dyrene sine i bånd?

Anonymous poster hash: 2e0f8...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor er det helt legitimt å sende din katt på deling i hele nabolaget? Vi må ta forhåndsregler for at katter ikke skal klatre opp i barnevogner når småbarn sover ute, kattene klatrer på biler og ødelegger lakken, katter bæsjer i sandkassene til barnefamilier, katter bæsjer i blomsterbed til hele nabolaget, katter tisser over alt så det lukter kattepiss i hele nabolaget. Når katteeiere er på ferie går kattene ute hele dagen til eierne kommer hjem igjen.

Hvorfor tror katteeiere at deres husdyr er velkomne over alt? Hold dem i bånd eller ha dem innendørs! Norske skogskatter er kjæledyr, ikke villkatter. Jeg vil ikke ta forhåndsregler fordi du ikke er interessert i å ha husdyr 24/7!

Anonymous poster hash: d761b...b26

Hvis det er slitsomt for deg og leve i et samfunn, må du jo ikke.

Anonymous poster hash: 28372...a56

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er det ikke. At barn sutrer og gråter er ikke det samme som at en katt ødelegger bilen din.

Anonymous poster hash: 9c754...6f9

Du har sikkert fått mange biler ødelagt av katter tenker jeg...Ikke glem at andre dyr også kan ødelegge lakken på bilen din, f.eks måker

Anonymous poster hash: 2e0f8...69b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at du kan kreve at alle katteeiere bør holde dyrene sine i bånd?

Anonymous poster hash: 2e0f8...69b

Nei, men om mange nok ønsker det så kanskje regjeringen kommer ut med noen regler. Lov å håpe. :)

Anonymous poster hash: 9c754...6f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da vel ingen som ber deg om å skaffe deg en katt. Men du kan ikke regne med å leve i et sivilisert samfunn uten å se katter rundt deg. Like lite som jeg kan bosette meg i et boligområde å kreve og få slippe og se/høre barn.

Anonymous poster hash: 2e0f8...69b

Jeg har da heller ikke påstått at noen mener jeg skal skaffe meg katt. Merkelig debatteknikk på enkelte her inne. Jeg sa at jeg forstår at enkelte føler at katter blir en plage når det blir mange av dem på mindre områder. Jeg har selv tidligere bodd i borettslag hvor det krydde av katter, og det var helt klart til sjenanse.

Det mange katteeiere ikke ser ut til å ta inn over seg, er at ikke alle er så begeistret for katter, og skulle ønske at katteeierne i større grad tok ansvar for å begrense graden av sjenanse for naboer. Det er det det koker ned til for min del.

Nå er ikke jeg plaget av katter her jeg bor nå, heldigvis, men der jeg bodde før, var det plagsomt, uten at jeg gjorde noen sak ut av det i forhold til naboene. Bilen min stinket av kattepiss, blomsterbedene var fulle av kattemøkk, de kom inn i huset hvis verandadøra sto oppe, og de sloss og skrek utenfor soveromsvinduet om natten. Det er selvfølgelig plagsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...