Gå til innhold

Hvorfor vil noen at klærne skal "lukte".


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Riiiiiight...... :roll:

Anonymous poster hash: d4348...a47

Dette her betyr bare at du har svært dårlig luktesans, eller lever i et miljø som er mettet av disse luktene fra før. Eller begge deler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker du da konsentrert eller uttynnet skyllemiddel? Merker veldig forskjell i butikkene på hvilke som er konsentrerte, billigmerkene lukter ikke like sterkt som de dyrere. Jeg foretrekker billigmerkene, de dyre er det så altfor lett å tømme for mye oppi av, og burde blandes ut før bruk.

Jeg bruker vanlig softlan eller comfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vanlig softlan eller comfort.

Softlan er konsentrert skyllemiddel, comfort finner jeg ingen info på nå lett tilgjengelig. Litt greit å huske på forskjellen sånn at man ikke bruker like mye av begge :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Softlan er konsentrert skyllemiddel, comfort finner jeg ingen info på nå lett tilgjengelig. Litt greit å huske på forskjellen sånn at man ikke bruker like mye av begge :)

Jeg bruker like mye uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe annet som gjør meg så kvalm sim lukta av skyllemiddel. Enkelte må jo kaste nedi bøttevis med skyllemiddel når de vasker klær. Man jo lukter jo mange av "skyllemiddelbrukerne" lenge før man faktisk møter på de. Blæh, vet ikke hvorfor jeg føler så sterkt om det, men jeg hater lukta av skyllemiddel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som kan betegnes som kjemisk. Vann, f.eks ;) Mange av disse tilsetningstoffene har et ufortjent dårlig rykte. At det står "mild" eller "naturlig" på flaska, er heller ingen garanti for at det er snilt mot huden, eller ikke innholder noe man kan reagere på. Lano håndsåpe er "mild og hudvennlig, og passer for hele familien" - vel den passer ikke for meg, siden jeg reagerer på en av ingrediensene, og hendene ser ut som to røde kjøttkaker ved gjentatt bruk.

Jeg reagerer mer på mekanisk irritasjon enn kjemisk irritasjon. Stive håndklær og sengetøy, ru ull, knapper og sømmer, hud som gnisser mot hud, hår som gnisser mot nakke/panne - bare det å klø meg kan gi utslett om jeg ikke er veldig forsiktig.

Tøymykner hjelper fordi det gjør klærne mykere. Det har ingenting å si om den er parfymert, så lenge jeg ikke overdoserer. Bodylotion gjør huden mer motstandsdyktig. Om den er parfymert har ingenting å si, så lenge den ikke inneholder ingredienser jeg reagerer på. Parfyme rett på huden - null problem. Mild hudkrem med sitrusbasert ingrediens = sår hud med blemmer. Asan intimvask = intens svie i underlivet. Dr. Greve intimvask = null irritasjon. Fikk pusteproblemer av en sterkt parfymert, rosa L'orèal shampoo (evt. balsamen) en gang, men reagerer altså ikke på vanlig parfyme når jeg bruker det.

Mengde har alt å si i mange tilfeller. Jeg kan fint ha duftlys i leiligheten, men bare det å gå fort gjennom stearinlysavdelingen på Ikea, gir meg tårer i øynene og tung pust. Normalt parfymerte mennesker går helt greit, men de du kan lukte allerede når de er på vei mot deg, kan fremkalle hosteanfall. Slik er det for meg, men for andre kan det arte seg på en helt annen måte.

Vi er ganske like vi :)

_____

Av tøymykner er det 2-3 stk jeg ikke tåler, de andre jeg har prøvd er OK.

Anonymous poster hash: a7d97...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å få myke håndklær må man bruke tørketrommel. Bruker man skyllemiddel så trekker de ikke til seg vann, bare dytter det rundt på huden nesten.

Bruker selvfølgelig både tørketrommelen og tøymykner.

Da får jeg gode myke klær som ikke irriterer huden.

Anonymous poster hash: a7d97...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håndklær skal være stive, da suger de bedre.

Men bruker alltid tøymykner, unntatt på jeans , putevar og undertøy. på undertøy bruker jeg sånn uparfymert sensitivt vaskemiddel. Syns jeans former seg bedre etter kroppen når man ikke har brukt tøymykner på dem.

Er det ikke slik at de er bedre å suge om de er stive... :fnise: ?

Anonymous poster hash: 5a321...485

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...