Gå til innhold

Hvorfor vil noen at klærne skal "lukte".


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har med årene fått svært sensitiv hud (psoriasis bl.a.) og her brukes kun Nøytral vaskemiddel. Tøymykner gidder jeg ikke; dyrt og unødvendig. Jeg bruker eddik, det fjerner all vond lukt (svette f.eks., til og med kattepiss de gangene kattene har hatt uhell). Klærne våre lukter ingenting når de er rene, og dét er for meg lukten av rene klær, hvertfall når de er tørket inne.

Siden jeg ikke bruker parfymerte vaskeprodukter selv, er jeg blitt veldig følsom for lukta. Noen lukter så sterkt av tøymykner og vaskemiddel at jeg kan ikke sitte ved siden av dem på bussen f.eks., jeg får tårer i øynene, nesa tetter seg og hodepinen kommer med én gang. Det er helt forferdelig. Og jeg er egentlig ikke veldig sensitiv ovenfor lukter generelt. Men den kjemiske, falske "godlukta" i vaskemiddel er helt forferdelig. På lik linje med overdose Axe ifølge nesa mi hvertfall.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker også skyllemiddellukt. På samme måte som at jeg liker lukt av diverse renholdsmidler. Har vel mest med assosiasjonen å gjøre. Men den lukten er ikke sterk og sitter ikke i lenge.

Sitrusaktige dufter er best. Helst i kombinasjon med ute-tørking. Da lukter det friskt og fruktig.

Har aldri opplevd å legge merke til skyllemiddellukt av andre. Er noe jeg kjenner når jeg tar på en genser, legger sammen tøy, stikker nesa ned i rent putevar eller håndkle... Og jeg stikker sjelden nesa tett innpå fremmede. :P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor man vil lukte skyllemiddel eller vaskemiddel. Selv om klærne ikke lukter kjemisk, så lukter det jo rent. Jeg vil ikke at klærne mine skal lukte noe som helst når det er vasket. Det har mye med samboers allergier å gjøre, men også det at jeg synes det er merkelig å parfymere klær og sengetøy. Ellers blir tøy mykt uten tøymykner. Jeg har aldri brukt det. Er det stivt kan man bruke eddik. Men hver sin smak, jeg synes det er litt rart :P

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater når det er brukt skyllemiddel på sengetøyet og håndduker, synes det er forferdelig å legge seg i, selv om det er nyvasket så føles det ikke slikt når det er brukt skyllemiddel. Samme når en kommer ut av dusjen og skal tørke seg med ett håndkle som lukter parfyme, føles som det er brukt alt.

Uten skyllemiddel er nyvasket sengetøy fantastisk å legge seg i, og tørketrommel gjør begge deler mykt om det skulle være ett tema.

Endret av 79kreps
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med årene fått svært sensitiv hud (psoriasis bl.a.) og her brukes kun Nøytral vaskemiddel. Tøymykner gidder jeg ikke; dyrt og unødvendig. Jeg bruker eddik, det fjerner all vond lukt (svette f.eks., til og med kattepiss de gangene kattene har hatt uhell). Klærne våre lukter ingenting når de er rene, og dét er for meg lukten av rene klær, hvertfall når de er tørket inne.

Siden jeg ikke bruker parfymerte vaskeprodukter selv, er jeg blitt veldig følsom for lukta. Noen lukter så sterkt av tøymykner og vaskemiddel at jeg kan ikke sitte ved siden av dem på bussen

f.eks., jeg får tårer i øynene, nesa tetter seg og hodepinen kommer

med én gang. Det er helt forferdelig. Og jeg er egentlig ikke veldig

sensitiv ovenfor lukter generelt. Men den kjemiske, falske

"godlukta" i vaskemiddel er helt forferdelig. På lik linje med

overdose Axe ifølge nesa mi hvertfall.

Har du da noen tanker om at jeg og flere med meg ikke kan være i nærheten av deg og andre som stinker Eddik verre enn ille?

Les i tråden om parfyme, folk blir imune mot sin egen lukt.

Anonymous poster hash: a099f...12e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker parfymefri tøymykner og klærne lukter rent og friskt uten å lukte parfyme. Klarer ikke lukta av tøymykner med duft.

Enkelte bruker jo syke mengder og. Kjenner det når ungene har besøk. Kan kjenne det på lukta i det jeg kommer inn ytterdøra hvem som er på/har vært på besøk. Lukta fyller huset og henger i leeeenge. Helt grusomt.

Anonymous poster hash: 7566e...87e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk parfymeallergi som voksen, så man er vel aldri helt trygg. Skulle gjerne pøst på med parfymert skyllemiddel (og Yankee Candle Clean Cotton duft i huset...) men det kan jeg dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå skyllemiddel ved vask av tekstiler som kan utvikle statisk elektrisitet, men... håndklær? WTF?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikkje så ofte skyllemiddel. Er det lukt i tøyet, hender det eg har i ein liten skvett eddik. Putetrekkene derimot liker eg er mjuke, då huda i ansiktet mitt er ganske sensitiv.

Prøver å unngå parfyme i kvardagen, og om ein blandar lukt frå skyllemiddel, parfyme, deodorant, og greier ein har i håret, så kan det bli litt for mykje av det gode.

Tar ein dæsj parfyme utenpå gensaren for å lukte godt. Då slepp eg irritert hud og folk som har allergi blir ikkje så plaga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikkje så ofte skyllemiddel. Er det lukt i tøyet, hender det eg har i ein liten skvett eddik. Putetrekkene derimot liker eg er mjuke, då huda i ansiktet mitt er ganske sensitiv.

Prøver å unngå parfyme i kvardagen, og om ein blandar lukt frå skyllemiddel, parfyme, deodorant, og greier ein har i håret, så kan det bli litt for mykje av det gode.

Tar ein dæsj parfyme utenpå gensaren for å lukte godt. Då slepp eg irritert hud og folk som har allergi blir ikkje så plaga.

Blir ikke huden i ansiktet verre hos deg om du bruker skyllemiddel? Dersom jeg har det i sengetøyet klør samboeren min overalt og blir helt rød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke huden i ansiktet verre hos deg om du bruker skyllemiddel? Dersom jeg har det i sengetøyet klør samboeren min overalt og blir helt rød.

Nei, faktisk ikkje :) Bruker Neutral sitt, og bare ein liiten skvett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er misunnelig på alle som kan bruke skyllemidel med parfyme, lukter så deilig!!

Men jeg bruker det ikke selv på noe og har aldri gjort det. Jobber med småbarn og da ønsker jeg ikke utsette de for skyllemiddelparfyme eller vanlig parfyme. Og nå har jeg fått barn så da utgår det hvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn skyllemiddellukt er jo bare ekkelt. Datteren min måtte låne tøy en gang vi var på besøk. Det tøyet var vasket med parfymert vaskemiddel og skyllemiddel. Jenta måtte rett i dusjen da vi kom hjem, fikk eksemoppblussing og klødde i flere dager etterpå. Jeg slang lånetøyet til vask sammen med vårt tøy og da jeg skulle henge det opp luktet det skyllemiddelparfyme av hele vaska. Det som satt igjen i en bukse og en genser str 4 år var nok til å spre seg i en full maskin :sjokkert:

Det ble omvask av alt sammen for å si det sånn, og selv da kunne jeg kjenne lukta. Æsj!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&e=2&trg=Content_6496&Main_6157=6261:0:25,6731:1:0:0:::0:0&MainContent_6261=6496:0:25,6794:1:0:0:::0:0&Content_6496=6178:113183:25,6794:1:6562:21:::0:0

Når cocktaileffekten ble moderert bort finner jeg den så viktig i denne debatten at jeg legger inn dokumentasjon på mine uttalelser om den, og håper denne "påstanden" nå er tilstrekkelig dokumentert til at den får bli tående. Allergiske disponert eller ikke, alle kan komme til å reagere uavhengig av hvilke gener de er kommet til verden med.

Anonymous poster hash: a099f...12e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner heller ikke hvorfor folk vil lukte av skyllemiddel. Lukten av vanlig skyllmiddel er jo så sterk at det omtrent gjør vondt. Har prøvd et par ganger med en liten skvett når jeg vasker håndklær siden jeg ikke har mulighet for å tørke den slags ute. Begge ganger har det rett og slett tatt meg 3-4 vasker å få den lukta vekk igjen. Helt forferdelig.

Bruker aldri skyllemiddel på vanlige klær. Har etterhvert funnet at en liten skvett (langt minde enn anbefalt) av skyllemiddelet til Durance gir et lite hint av duft i sengetøy og håndklær, så det bruker jeg sammen med uparfymert vaskemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner heller ikke hvorfor folk vil lukte av skyllemiddel. Lukten av vanlig skyllmiddel er jo så sterk at det omtrent gjør vondt. Har prøvd et par ganger med en liten skvett når jeg vasker håndklær siden jeg ikke har mulighet for å tørke den slags ute. Begge ganger har det rett og slett tatt meg 3-4 vasker å få den lukta vekk igjen. Helt forferdelig.

Bruker aldri skyllemiddel på vanlige klær. Har etterhvert funnet at en liten skvett (langt minde enn anbefalt) av skyllemiddelet til Durance gir et lite hint av duft i sengetøy og håndklær, så det bruker jeg sammen med uparfymert vaskemiddel.

Jeg forstår heller ikke at noen orker skyllemiddel med lukt. Som sensitiv er det uansett ikke aktuelt, men lenge før jeg begynte å reagere tynnet jeg ut skyllemiddelet. Til slutt var det bare vann igjen og det var bare å slutte. Men jeg var så inngrodd i og opplært til at man brukte skyllemiddel i klærne at det tok tid å avlære meg det.

Jeg er forøvrig glad en som antagelig selv ikke er sensitiv forteller at det tar mange vasker å få det ut av klærne igjen.

For dette er kjernen i en del problemer for oss sensitive. Parfymerte produkter sitter lenge i klær og det er ikke bare å vaske ut.

Anonymous poster hash: 98df4...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det for å få myke gode klær. Jeg har eksemhud og hvis jeg bruker stive klær eller håndklær rasper jeg opp huden og blir full av sår. Selv når jeg er i eksemfri periode. Eksen brukte ikke skyllemiddel og jeg var mye mye verre når vi var sammen.

Også merker jeg ikke noe lukt, for jeg bruker den samme hver gang. Immun. Men bruker ikke mye da.

Anonymous poster hash: a7d97...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...