Gå til innhold

Hvorfor vil noen at klærne skal "lukte".


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er grusomt for oss allergikere. Det er vanskelig nok å puste rundt alle som bruker parfyme, når tøymykneren kommer i tillegg er det ofte anfall der og da, eller tungpusthet og en tøff natt foran meg.

Huff, jeg må få meg en jobb hvor jeg ikke trenger å dra på et kontor med andre mennesker, og jeg må spare penger til bil så jeg slipper buss full av parfyme. Jeg må skape meg et eget land helt for meg selv, leve isolert eller med andre allergikere, og være ulykkelig der og.

Livet er vanskelig som allergiker. Jeg kunne ønske folk tok hensyn i stedet for å bry seg om myke klær. Og du kan jo alltids bruke tørketrommel til det formålet.

Anonymous poster hash: 0182d...1d4

Det er ikke mulig å ta hensyn til alle. Da måtte alle låst seg inne i sitt eget hjem og aldri gått ut.

Jeg f.eks må bruke tøymykner for å hindre eksem. Så hvem er det viktigst å ta hensyn til? Meg eller deg?

For meg er det meg, for deg er det deg.

Anonymous poster hash: a7d97...213

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan forstå skyllemiddel ved vask av tekstiler som kan utvikle statisk elektrisitet, men... håndklær? WTF?

Jeg har sensitiv hud, og får smertefulle utslett av å tørke meg med håndklær, eller bruke klær, som ikke er myke nok. Det er jo litt kjedelig at det tar lenger tid å tørke seg, siden håndkleet absorberer fukt dårligere når man har benyttet skyllemiddel, men heller det enn "skrubbsår" over hele kroppen :)

(Før noen kommenterer at jeg tørker meg feil: Nei, jeg skrubber ikke med håndkleet. Trenger så vidt være borti kroppen med det før det oppstår rødhet og ubehag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sensitiv hud, og får smertefulle utslett av å tørke meg med håndklær, eller bruke klær, som ikke er myke nok. Det er jo litt kjedelig at det tar lenger tid å tørke seg, siden håndkleet absorberer fukt dårligere når man har benyttet skyllemiddel, men heller det enn "skrubbsår" over hele kroppen :)

(Før noen kommenterer at jeg tørker meg feil: Nei, jeg skrubber ikke med håndkleet. Trenger så vidt være borti kroppen med det før det oppstår rødhet og ubehag).

Jeg har samme problemet.

Anonymous poster hash: a7d97...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sensitiv hud, og får smertefulle utslett av å tørke meg med håndklær, eller bruke klær, som ikke er myke nok. Det er jo litt kjedelig at det tar lenger tid å tørke seg, siden håndkleet absorberer fukt dårligere når man har benyttet skyllemiddel, men heller det enn "skrubbsår" over hele kroppen :)

(Før noen kommenterer at jeg tørker meg feil: Nei, jeg skrubber ikke med håndkleet. Trenger så vidt være borti kroppen med det før det oppstår rødhet og ubehag).

Men skyllemiddel uten parfyme vil da ikke plage andre?

Og tar du håndklene i tørketrommel så blir de kjempemyke uten skyllemiddel, og de tørker huden bedre også (trekker til seg fuktigheten).

Endret av Jade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skyllemiddel uten parfyme vil da ikke plage andre?

Og tar du håndklene i tørketrommel så blir de kjempemyke uten skyllemiddel, og de tørker huden bedre også (trekker til seg fuktigheten).

Jeg bruker tøymykner med parfyme fordi det er en av mine små gleder i hverdagen - at klærne lukter friskt og godt etter vask. Bruker dog ikke mye, og aldri noe med sterk lukt, siden jeg fort kan reagere på det selv. Kan f.eks ikke bruke Softlan (de parfyrmerte variantene) fordi det lukter altfor mye for meg.

Jeg kan få utslett/hodepine av både vaskepulver og tøymykner, men etter jeg innså at doseringsanbefalningene vil ha deg til å bruke langt mer enn du egentlig trenger, har jeg halvert mengden av begge deler. Med mindre pulver får alt løst seg skikkelig opp, og blir lettere skylt ut av tøyet, og mindre tøymykner gir mindre intens parfymelukt. Det lille som er igjen kan nok få enkelte til å reagere, men for meg har det tatt knekken på kløefremkallende klær og sengetøy.

Har ikke tørketrommel, men takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner meg ikke på de som sier de må bruke tøymykner fordi de har eksem. Min samboer får mer eksem av tøymykner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner meg ikke på de som sier de må bruke tøymykner fordi de har eksem. Min samboer får mer eksem av tøymykner...

Alle er jo selvfølgelig like som samboern din. :klaske:

Anonymous poster hash: a7d97...213

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Skjønner meg ikke på de som sier de må bruke tøymykner fordi de har eksem. Min samboer får mer eksem av tøymykner...

Eksem kan jo utløses av ulike ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du da noen tanker om at jeg og flere med meg ikke kan være i nærheten av deg og andre som stinker Eddik verre enn ille?

Les i tråden om parfyme, folk blir imune mot sin egen lukt.

Anonymous poster hash: a099f...12e

Det lukter da ikke eddik av klær der dette brukes som skyllemiddel! Det blir faktisk ingen lukt. Tvert i mot, så fjerner det for eksempel vond svettelukt fra klærne. Så det er lurt å bruke eddik til treningstøy spesielt - eller andre syntetiske klær. Eddik er også med på å holde på fargene, og bruk det tiI plagg som farger av - da risikerer en ikke at fargene smitter. I tillegg blir tøyet mykt, og det er selvfølgelig miljøvennlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er jo selvfølgelig like som samboern din. :klaske:

Anonymous poster hash: a7d97...213

Nei, men hvordan kan kjemiske tilsetningsstoffer og parfyme være bra for eksemhud?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men hvordan kan kjemiske tilsetningsstoffer og parfyme være bra for eksemhud?

Det lurer jeg også på. Jeg har absolutt forståelsen for at noen har så ømfintlig hud at klærne må være myke (det finnes faktisk en lidelse som gjør at bare det å ha på seg et plagg er smertefullt), men at man har lyst å dynke det i parfymert tøymykner av den grunn skjønner jeg ikke. De fleste hadde neppe tilsatt tøymykner i badekaret når de skal bade, men de går jo med alle kjemikaliene på kroppen hver dag.

Jeg hadde heller fokusert på å finne mykere tøy, tromlet det meste om jeg hadde hatt tørketrommel (noe jeg garantert hadde hatt om jeg slet sånn med dette) og i såfall brukt uparfymert tøymykner.

Anonymous poster hash: a56d1...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men hvordan kan kjemiske tilsetningsstoffer og parfyme være bra for eksemhud?

Det er mye som kan betegnes som kjemisk. Vann, f.eks ;) Mange av disse tilsetningstoffene har et ufortjent dårlig rykte. At det står "mild" eller "naturlig" på flaska, er heller ingen garanti for at det er snilt mot huden, eller ikke innholder noe man kan reagere på. Lano håndsåpe er "mild og hudvennlig, og passer for hele familien" - vel den passer ikke for meg, siden jeg reagerer på en av ingrediensene, og hendene ser ut som to røde kjøttkaker ved gjentatt bruk.

Jeg reagerer mer på mekanisk irritasjon enn kjemisk irritasjon. Stive håndklær og sengetøy, ru ull, knapper og sømmer, hud som gnisser mot hud, hår som gnisser mot nakke/panne - bare det å klø meg kan gi utslett om jeg ikke er veldig forsiktig.

Tøymykner hjelper fordi det gjør klærne mykere. Det har ingenting å si om den er parfymert, så lenge jeg ikke overdoserer. Bodylotion gjør huden mer motstandsdyktig. Om den er parfymert har ingenting å si, så lenge den ikke inneholder ingredienser jeg reagerer på. Parfyme rett på huden - null problem. Mild hudkrem med sitrusbasert ingrediens = sår hud med blemmer. Asan intimvask = intens svie i underlivet. Dr. Greve intimvask = null irritasjon. Fikk pusteproblemer av en sterkt parfymert, rosa L'orèal shampoo (evt. balsamen) en gang, men reagerer altså ikke på vanlig parfyme når jeg bruker det.

Mengde har alt å si i mange tilfeller. Jeg kan fint ha duftlys i leiligheten, men bare det å gå fort gjennom stearinlysavdelingen på Ikea, gir meg tårer i øynene og tung pust. Normalt parfymerte mennesker går helt greit, men de du kan lukte allerede når de er på vei mot deg, kan fremkalle hosteanfall. Slik er det for meg, men for andre kan det arte seg på en helt annen måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang vi er på besøk hos pappa og de (de bor på andre sida av landet, så vi er alltid der minst en uke) må jeg vaske klærne vi har hatt med oss 4-5 ganger når vi kommer hjem. Det til tross for at jeg tar med eget vaskemiddel når vi skal opp der, pga den sensitive huden min. Men lukta ligger i maskina og blir dermed liggende i klærne våre lenge. Arvet noen klær av stemora mi i høst, og de ligger nå i en egen pose i klesskapet, for til tross for flere vask lukter de fortsatt av vaskemiddelet deres!

Særlig. :roll:

Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig at noen må vaske klærne både 4 og 5 ganger for å få bort lukta av skyllemiddel... Jeg bruker tøymykner og lukta er så og si borte når klærne har tørket.. Og nei, det er ikke fordi jeg har blitt vant til lukta, for jeg merker det samme hjemme hos mine foreldre (som bruker en annen lukt).

Anonymous poster hash: d5f2a...653

Enig, jeg tror mange overdriver kraftig her. ;)

Anonymous poster hash: d4348...a47

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja for jeg har jo ikke noe bedre å bruke tida mi på enn å sitte og juge på et forum... :sarkasme:

De mangler luktesans og tror at du også gjør det. For min del så er det å legge noe bort i en vanlig plastpose ikke nok, det kommer nok gjennom plastposen til at det både lukter og blir et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det lukter så veldig sterkt, men jeg lukter det jo når jeg møter folk eller har besøk av folk som bruker parfymert vaskemiddel. Det lukter litt som en blanding av billig parfyme og sur svette. Litt svak eim. Ikke spesielt behagelig, og får vondt i hodet av det.

Anonymous poster hash: ea919...fb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Syns at Softlan sine lukter godt så brukte de, Comfort luktet bare gammel dame psrfyme eller ingen lukt som satt igjen på klærne. Men så fikk vi en sønn som ikke tåler parfyne og brukte uansett parfymefritt på hans babyklær fra han ble født siden det er anbefalt. Når vi fant ur at han er allergisk så sluttet vi å vaske våre egne klær med Softlan, for å spare litt plass men også pga rester i maskinen. Og da først savnet jeg lukta veldig, men nå går det helt fint, det gjør meg ingenting :)

Anonymous poster hash: be341...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror noen vaskemidler eller skyllemidler sitter bedre i klærne enn andre. Vi arvet noen klær en gang, som luktet veldig sterkt parfyme. Jeg vasket flere ganger, men det gikk ikke bort. Jeg ga de bort til fretex til slutt. Det var rett og slett ubehagelig (nei, jeg er ikke allergisk mot parfyme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mangler luktesans og tror at du også gjør det. For min del så er det å legge noe bort i en vanlig plastpose ikke nok, det kommer nok gjennom plastposen til at det både lukter og blir et problem.

Luktesansen min har det helt fint den, kjære deg.

Anonymous poster hash: d5f2a...653

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luktesansen min har det helt fint den, kjære deg.

Anonymous poster hash: d5f2a...653

Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig at noen må vaske klærne både 4 og 5 ganger for å få bort lukta av skyllemiddel... Jeg bruker tøymykner og lukta er så og si borte når klærne har tørket.. Og nei, det er ikke fordi jeg har blitt vant til lukta, for jeg merker det samme hjemme hos mine foreldre (som bruker en annen lukt).

Anonymous poster hash: d5f2a...653

Ja, da burde du slutte å komme med utsagn som dette. Dette viser jo noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...