Gå til innhold

Hvordan er DU påvirket av økonomiske nedgangstider?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg påvirkes positivt. Jobber i Stavanger som lærer og har flyttet inn i en billigere, bedre og mer sentral leilighet.

Når jeg kom hit for 2 år siden så var det helt texas på leiemarkedet og jeg fikk leid meg en gammel, muggspist kjellerleilighet med dårlig belligenhet til 12.000 usentralt.I fjor fikk jeg leid meg en god sentrumsleilighet til 9000 veldig sentralt og god standard. Så nedgangen i oljen er veldig velkommen hos meg. Synes det er sykt at håndverkere som jobber 2uker og har 4 uker fri offshore tjener flere millioner i året, mens jeg som har fire års høyere utdannelse tjener knappe 400k i året.

Anonymous poster hash: 2a8b9...4cf

Er ikke gjennomsnittslønna til en offshorearbeider 7-800k?

Eg jobbet i oljebransjen i Bergen. Beholdt jobben til tross for flere runder med nedbemanning, men valgte å bytte bransje da lønna eg hadde ikke var så bra. Får vesentlig mye høyere lønn i den nye jobben, samt bedre goder, så at alle som jobber i oljebransjen tjener millioner er bare tull.

Eg blir dermed ikke påvirket økonomisk av nedgangstidene, eg kommer mye bedre ut av det nå med høyere lønn.

Anonymous poster hash: 26035...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke gjennomsnittslønna til en offshorearbeider 7-800k?

Eg jobbet i oljebransjen i Bergen. Beholdt jobben til tross for flere runder med nedbemanning, men valgte å bytte bransje da lønna eg hadde ikke var så bra. Får vesentlig mye høyere lønn i den nye jobben, samt bedre goder, så at alle som jobber i oljebransjen tjener millioner er bare tull.

Eg blir dermed ikke påvirket økonomisk av nedgangstidene, eg kommer mye bedre ut av det nå med høyere lønn.

Anonymous poster hash: 26035...0ab

Håndtverkere som jobber offshore tjener uansett altfor mye om de tjener 700-800k og jobber 2-4 turnus. Det er usunt for boligmarkedet at det er sånn. Det blir vanskelig for fastlandsbedrifter som sykehus, skoler, kommuner etc å rekruttere nødvendig kompetanse når de ikke kan matche lønna til håndtverkere som jobber offshore på 700-800k.

Dessuten er en del av de folka som jobber i olja i Stavanger jævlig arrogante og ser ned på alt og alle så at de nå får seg en smekk har de bare godt av.

Anonymous poster hash: 2a8b9...4cf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndtverkere som jobber offshore tjener uansett altfor mye om de tjener 700-800k og jobber 2-4 turnus. Det er usunt for boligmarkedet at det er sånn. Det blir vanskelig for fastlandsbedrifter som sykehus, skoler, kommuner etc å rekruttere nødvendig kompetanse når de ikke kan matche lønna til håndtverkere som jobber offshore på 700-800k.

Dessuten er en del av de folka som jobber i olja i Stavanger jævlig arrogante og ser ned på alt og alle så at de nå får seg en smekk har de bare godt av.

Anonymous poster hash: 2a8b9...4cf

De fleste håndtverkere som du kaller det som jobber offshore tjener ikke så mye på en 2-4 rotasjon. Grunnlønn er som regel rundt 600k, tjener de mer enn det så er det overtid involvert. Eller de har høye stillinger med særlig ansvar.

2-4 rotasjon høres gunstig ut det, og det er det jo helt klart, men jeg vil selv aldri gjort det for noe som helst mindre enn det lønnen er. Jobbet mye rundt, både offshore og onshore, i Norge og mange plasser i verden og jeg tjente godt, men når jeg var 6mnd borte og på en haug med drittplasser så var lønnen eneste motivasjon. Orket ikke lenger og tjener nå halvparten på kontoret og er fornøyd med det, kommer hjem hver kveld, fri hver helg, sommerferie, påskeferie, juleferie og alt som er :)

Endret av debattanten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble permittert og er jobbsøker på fjerde måned..Ekstremt vanskelig jobbmarked i Bergen for tiden



Anonymous poster hash: 936be...30f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndtverkere som jobber offshore tjener uansett altfor mye om de tjener 700-800k og jobber 2-4 turnus. Det er usunt for boligmarkedet at det er sånn. Det blir vanskelig for fastlandsbedrifter som sykehus, skoler, kommuner etc å rekruttere nødvendig kompetanse når de ikke kan matche lønna til håndtverkere som jobber offshore på 700-800k. Dessuten er en del av de folka som jobber i olja i Stavanger jævlig arrogante og ser ned på alt og alle så at de nå får seg en smekk har de bare godt av. Anonymous poster hash: 2a8b9...4cf

Det er det jeg også tenker litt. At det vi ser i Stavanger nå er en normalisering sammenlignet med resten av landet.

Men at ellers i landet så er det ikke noe økonomisk krise å snakke om.

Anonymous poster hash: 493a3...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke påvirket. Student og deltidsarbeider, havner i helsevesenet etter endt utdannelse. Boligprisene i Tromsø er stadig latterlig høye og stiger ytterligere, så ingen positive påvirkninger heller.

Anonymous poster hash: 56240...3d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal snart ut i morspermisjon, så jobben min er sikret i hvert fall i ett år :) er fast ansatt i kommunen, men med nedskjæringer og sparing kan det fort bli nedbemanning, og jeg er en av de yngste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påvirket positivt fordi jeg får betalt i US dollar, som nå ligger på over 7 kroner, mot i overkant av 5 på samme tid i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg også tenker litt. At det vi ser i Stavanger nå er en normalisering sammenlignet med resten av landet.

Men at ellers i landet så er det ikke noe økonomisk krise å snakke om.

Anonymous poster hash: 493a3...b1f

Synes uansett at staten som har flere 1000 milliarder på bok bør ta ansvar her og sysselsette en del av disse. Staten bør nå se muligheten for å bygge infrastruktur vei/jernbane, skoler , sykehus da det er flere av disse som kan brukes til dette.

Anonymous poster hash: 2a8b9...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes uansett at staten som har flere 1000 milliarder på bok bør ta ansvar her og sysselsette en del av disse. Staten bør nå se muligheten for å bygge infrastruktur vei/jernbane, skoler , sykehus da det er flere av disse som kan brukes til dette. Anonymous poster hash: 2a8b9...4cf

Tror ikke staten kommer til å sette igang prosjekter i Stavangerområdet for å sysselsette de som har mistet jobben der. Veksten i Stavangerområdet har vært usunn, og er nå i ferd med å normaliseres. Og det er bare bra.

Anonymous poster hash: 493a3...b1f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig ikke påvirket og tviler på at "min" jobb blir voldsomt mye påvirket av nedgangstidene akkurat nå, som foreløpig synes å ramme oljeindustrien mest.

Men vi har våre egne konjunktursvingninger og er i stadige nedbemanningsprosesser og jeg vet av egen erfaring at man aldri skal kjenne seg for trygg i en jobb. Likevel føler jeg meg ikke akutt truet nå. Har nesten nedbetalt bolig og en grei oppspart buffer, og om noe skulle ramme så er jeg en av dem som ikke har voldsomme problemer med å flytte på meg om jeg får jobb et annet sted. (Ville i så fall miste fordelen av nedbetalt bolig, naturligvis.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg påvirkes positivt. Jobber i Stavanger som lærer og har flyttet inn i en billigere, bedre og mer sentral leilighet.

Når jeg kom hit for 2 år siden så var det helt texas på leiemarkedet og jeg fikk leid meg en gammel, muggspist kjellerleilighet med dårlig belligenhet til 12.000 usentralt.I fjor fikk jeg leid meg en god sentrumsleilighet til 9000 veldig sentralt og god standard. Så nedgangen i oljen er veldig velkommen hos meg. Synes det er sykt at håndverkere som jobber 2uker og har 4 uker fri offshore tjener flere millioner i året, mens jeg som har fire års høyere utdannelse tjener knappe 400k i året.

Anonymous poster hash: 2a8b9...4cf

De tjener ikke "mange millioner" i året. De har helt normale industriarbeiderlønninger, pluss offshoretilleggene. Typisk brutto 850 - 900 000 i året. Slett ikke alt er pensjonsgivende inntekt. Du kan jo selv, med de rette kontaktene og når markedet snur, komme deg offshore i forpleiningen i et par år. Genial måte å få lagt seg opp egenkapital på.

Når det er sagt, så tror jeg nok at 4-2-ordningen står for fall. Samme hvor sterke fagforeningene er. Jeg vil tro vi går mot en 2-2-ordning, evt 3-3-ordning, liknende ordningene på supplyskip og i resten av oljeverden. Vil også tro at offshoretilleggene minskes. Og at ingeniørlønningene(og alle andre kontorlønninger) vil måtte ned mot et Oslonivå, dvs kuttes med minimum 1/3, antagelig ned mot halvparten. Alternativet vil jo være at bedriftene flytter til Østlandet, og da forvinner veldig mange jobber.

Anonymous poster hash: 0f790...6b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var trist å høre :klem:

Dere som mister jobben, får dere "sluttpakke" av noe slag eller er det over på dagpenger?

Anonymous poster hash: 7f677...924

Ikke jobbet lenge nok til å ha rett på dagpenger, så i teorien ingen penger til meg. Ingen sluttpakke.

Anonymous poster hash: 68ff7...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har mistet jobbet. Bor i Stavanger.



Anonymous poster hash: c9b0a...956
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i en bedrift som importerer varer fra utlandet, og det merkes jo.

Har hatt kraftig nedgang i omsetning siste årene, og ved nyttår måtte halvparten av de ansatte gå.

Jeg tar 4 mnd av gangen, og er ikke overrasket hvis jeg er arbeidsledig på samme tid neste år.

Snart jobber vel 2/3 av Norges befolkning i offentlig sektor, mens resten jobber i butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg jobbet i en bedrift som leverer tjenester til oljeservicebedrifter, så jeg hørte ikke til dem som tjente godt. Får utbetalt 15.000 i mnd nå i dagpenger (62%) av tidligere lønn. Ikke lett å få ny jobb i Stavanger.



Anonymous poster hash: 9c505...2ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet 10 år i oljebedrift i Stavanger, mistet jobben for et par mnd siden. Fikk meg et vikariat med mulighet for fast, men nå har bedriften innført ansettelses-stopp, så da mistet jeg den muligheten.

Begynner å bli rimelig bekymret for min økonomiske fremtid....



Anonymous poster hash: 510b9...e73
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet 10 år i oljebedrift i Stavanger, mistet jobben for et par mnd siden. Fikk meg et vikariat med mulighet for fast, men nå har bedriften innført ansettelses-stopp, så da mistet jeg den muligheten.

Begynner å bli rimelig bekymret for min økonomiske fremtid....

Anonymous poster hash: 510b9...e73

Liten bedrift? 10 års ansinitet er jo mye om det er i samme bedrift. Skulle tro det ikke førte til at man måtte gå ut som førstemann.

Må være kjipt å miste jobben, håper ikke vi kommer dit...

Endret av debattanten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten bedrift? 10 års ansinitet er jo mye om det er i samme bedrift. Skulle tro det ikke førte til at man måtte gå ut som førstemann.

Må være kjipt å miste jobben, håper ikke vi kommer dit...

Verdens 4 største drllingselskap. Vi mistet stor-kontrakten med Statoil, så hovedkontoret besluttet å legge ned hele norges-kontoret, Vi var 123 mennesker som mistet jobben.

Anonymous poster hash: 510b9...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...