Gå til innhold

Hvordan er DU påvirket av økonomiske nedgangstider?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Meglerfrøken

Som snart nyutdannet i en bransje med mye konkurranse, er jeg bekymret før økonomien i dag.

Det er så klart drømmen å få brukt utdannelsen til det man brenner mest for, men må nesten ta det som det kommer.

Min utvalgte jobber i oljesektoren i Stavangerregionen, og jeg bekymrer meg for hans jobb. Det er fokuset fremover å finne en løsning, slik at vi klarer å komme oss over denne krisen og få etablert oss til tross for en tøff start.

Tenker masse på de som allerede har mistet jobben, og som lever i usikkerhet nå. Håper de slipper å la flere mennesker gå uten jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor et sted der det ikke er så mye påvirkning fra oljeindustrien, men en i familien er blant de få som jobber overfor denne sektoren, og han har hatt nedgangstider på jobben.

Selv er jeg jobbsøker og merker at det er litt flere om beinet på stillingsmarkedet nå.

På den annen side er lånerenta lav, så utgiftene har i alle fall ikke skutt i været.



Anonymous poster hash: 942b4...731
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte for mange år siden at oljepengene ville ta slutt før eller siden, så jeg har spart opp ganske mye penger. Vurderer å flytte til Rogaland når det begynner å komme mange boliger på tvangssalg og prisene har falt drastisk, siden ikke jeg liker de kalde vinterene som er her jeg bor nå.



Anonymous poster hash: 679ac...f12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte for mange år siden at oljepengene ville ta slutt før eller siden, så jeg har spart opp ganske mye penger. Vurderer å flytte til Rogaland når det begynner å komme mange boliger på tvangssalg og prisene har falt drastisk, siden ikke jeg liker de kalde vinterene som er her jeg bor nå.

Anonymous poster hash: 679ac...f12

Hvis det er været som gjør at du vil flytte, så må du ikke finne på å flytte hit!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sikker jobb og er ikke redd for å miste den. Mannen min også. Har heller ikke lånt over ørene, og vi er vant med å snu på krona. Jeg er imidlertid mer bekymret for en av ungene som snart skal søke lærlingeplass i industrien.

Anonymous poster hash: 20a9d...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trenger en liten innføring i "nedgangstider for dummies"!

Jeg forstår ikke helt hvem som blir påvirket negativt og hvem som blir påvirket positivt.

Det jeg forstår er at Stavangerområdet rammes spesielt. Men der er det vel mer snakk om en normalisering? Dette området har vel hatt en ekstremt sterk vekst på alle områder de siste årene?

Men hva får det å si for meg? Jeg har en trygg jobb i helsesektoren. Bor ikke i Stavanger, bor i egen bolig (har boliglån).

Så lenge rentene holder seg lave, eller blir lavere, så er jo disse "nedgangstidene" bare positive for meg, eller hva?

Eneste er vel at det blir dyrere å kjøpe varer fra utlandet pga svekket kronekurs?

Anonymous poster hash: 493a3...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trygg jobb (ædabæda til alle som mobbet og så ned på meg for å ta helseutdannelse), et huslån der jeg er takknemlig for lav rente men tåler rentestigning godt, nedbetalt bil, og økonomi som kan tilpasses det som måtte oppstå. Skulle det bli mer skrantende tider blir det shoppestopp, billigere mat, ferie i nærmeste park, finne sykkelen fra kjellerboden, og utleie av et soverom i leiligheten.

Det som påvirker meg mest er nære venner med uspesifikke utdannelser (bachelor i hf/sv fag der kvalifikasjonene er diffuse) som mister jobben ifm nedbemanning, fordi stillinger som ikke er strengt nødvendige kuttes. Kjenner også en del ingeniører i oljebransjen som har fått avskjedsbrev, og det er synd for dem så klart. Spesielt de som utdannet seg den gang det ble lovet gull og grønne skoger til alle med ingeniørkunnskaper, og som nå har bygget hus, fått unger og skaffet seg masse gjeld uten jobb til å betale for det.



Anonymous poster hash: f5842...876
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig er jeg ikke påvirekt, annet enn at krona er lavere så ting blir et par kroner dyrere på eBay :)

Sitter på en ganske trygg jobb, så jeg er ikke noe bekymret for fremtiden. Har nok vært noe heldig, da ting stortsett har gått min vei og jeg ble spurt om jeg ønsket og jobbe der jeg jobber i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bekymret, men har visst lenge at dette skulle komme så er vel psykisk forberedt.

Jobber i oljebransjen i Kristiansand, ikke veldig bekymret da firmaet seilet trygt igjennom finanskrisen sist. Firmaet har en solid ordrereserve og foreløpig driver de å ansetter. Frykten er jo en langvarig nedgang, da vil det vel snu litt, men får bare være positiv.

Lav rente og begge to i jobb gjør at dagens situasjon er luksus i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke til å merke det annet ett at krona blir dyrere - noe som vil påvirke hvor mye penger vi bruker på utenlandsturene vi skal på fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sikker jobb og er ikke redd for å miste den. Mannen min også. Har heller ikke lånt over ørene, og vi er vant med å snu på krona. Jeg er imidlertid mer bekymret for en av ungene som snart skal søke lærlingeplass i industrien.

Anonymous poster hash: 20a9d...24d

Meg over igjen.

Jeg jobber med vegplanlegging/ bygging, han i betongbransjen. Selv om det kanskje kan bli noe stagnasjon i private byggeoppdrag, tror jeg ikke offentlige oppdrag vil redusere. Vi bor også i en landsdel som har flere bein å stå på enn bare oljebransjen. Men industrien her vi bor har mye eksport, så her er jeg litt redd det kan knirke hvis etterspørselen fra europa går ned. Samtidig er det jo bra for eksporten at kronekursen har gått ned.

Anonymous poster hash: 20a9d...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt småbekymret da det i går kom frem at selskapet mannen jobber i skal si opp 9000personer på verdensbasis. Tror ikke han vil bli sagt opp med det første, men jeg tror nok de vil prøve å flytte han til et kontor et annet sted i verden. Hvordan vi løser det vet jeg ikke helt enda. Økonomisk sett klarer vi oss fint uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har mistet jobben.

Det var trist å høre :klem:

Dere som mister jobben, får dere "sluttpakke" av noe slag eller er det over på dagpenger?

Anonymous poster hash: 7f677...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var trist å høre :klem:

Dere som mister jobben, får dere "sluttpakke" av noe slag eller er det over på dagpenger?

Anonymous poster hash: 7f677...924

Når det har vært nedbemanning hos oss, så har de "fått" oppsigelsestiden. Sluttpakker er ikke for vanlige arbeidere, med mindre hele oppsigelsesprosessen er gjort på ulovlig vis, og alternativet til sluttpakke er arbeidsrettssak.

Anonymous poster hash: 0f790...6b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi fikk ingen sluttpakke dessverre. Merkes godt på økonomien, og det er ikke lett å søke jobb nå. Har heldigvis en samboer som har jobb, og jeg klarer meg greit på dagpengene. Men begynner å stresse litt nå, liker ikke å leve på NAV. (arbeidsledig i 4 mnd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som snart nyutdannet i en bransje med mye konkurranse, er jeg bekymret før økonomien i dag.

Det er så klart drømmen å få brukt utdannelsen til det man brenner mest for, men må nesten ta det som det kommer.

Min utvalgte jobber i oljesektoren i Stavangerregionen, og jeg bekymrer meg for hans jobb. Det er fokuset fremover å finne en løsning, slik at vi klarer å komme oss over denne krisen og få etablert oss til tross for en tøff start.

Tenker masse på de som allerede har mistet jobben, og som lever i usikkerhet nå. Håper de slipper å la flere mennesker gå uten jobb.

Jeg påvirkes positivt. Jobber i Stavanger som lærer og har flyttet inn i en billigere, bedre og mer sentral leilighet.

Når jeg kom hit for 2 år siden så var det helt texas på leiemarkedet og jeg fikk leid meg en gammel, muggspist kjellerleilighet med dårlig belligenhet til 12.000 usentralt.I fjor fikk jeg leid meg en god sentrumsleilighet til 9000 veldig sentralt og god standard. Så nedgangen i oljen er veldig velkommen hos meg. Synes det er sykt at håndverkere som jobber 2uker og har 4 uker fri offshore tjener flere millioner i året, mens jeg som har fire års høyere utdannelse tjener knappe 400k i året.

Anonymous poster hash: 2a8b9...4cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i oljehovedstaden Stavanger, og her er det ca 10 000 mennesker som arbeidet i oljenæringen som har mistet jobben siden i juli/august. Det er mange forsørgere iblant de 10 000 så vi er mange som blir hardt påvirket. Enkelte bedrifter har gått ned 20% i lønn, og noen bedrifter har gått ned til 80% stilling for å redde bedriften sin. Jeg mistet jobben som jeg hadde hatt i 11 år, god og trygg inntekt, og er nå i et vikariat, det er fryktelig vanskelig å få seg fast jobb, "alle" bedriftene har ansatt-stopp, eller sitter på gjerdet å venter på bedre tider. Det er ikke en god situasjon å være i. Jeg er kanskje ikke bekymret for fremtiden akkurat nå, men får jeg ikke fast jobb/flere vikariater, og havner på dagpenger hos nav, så blir jeg meget bekymret for fremtiden. Jeg er alene, og måtte da solgt leiligheten. Anonymous poster hash: 510b9...e73

Jeg syns oppriktig synd på deg, men en liten digresjon er at en lønnsreduksjon på 20 % i oljenæringen, gjør at oljelønningene kommer mer ned på et "normalt". Oljelønningene i Stavanger distriktet har vært skyhøye og bidratt til bl.a. Kunstig høye huspriser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lenger sikkert at jeg får meg jobb når jeg er ferdigutdannet (master i rettsvitenskap). Det er i såfall mulig at jeg må jobbe for det offentlige ute i distriktene. Ikke akkurat det jeg så for meg da jeg begynte på juss...



Anonymous poster hash: 9ba0d...114
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...