AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #81 Skrevet 14. januar 2015 Og hvem sin bil skal hun bruke når hun får førerkortet....? Det står en gammel bil her som hun skal få når lappen er i boks. Anonymous poster hash: 98527...54e
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #82 Skrevet 14. januar 2015 Det viktigste er at hun søker og får seg en jobb. Det er pri 1, uten tvil. Men jeg kan jo ikke akkurat ringe rundt for henne heller. Hvordan kan jeg motivere henne? Anonymous poster hash: 98527...54e
Kattugla Skrevet 14. januar 2015 #83 Skrevet 14. januar 2015 Det står en gammel bil her som hun skal få når lappen er i boks. Anonymous poster hash: 98527...54e Det er ikke gratis med bil. Hvem skal betale bensin og avgifter og forsikringer? 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #84 Skrevet 14. januar 2015 Det er ikke gratis med bil. Hvem skal betale bensin og avgifter og forsikringer? Det tenker jeg ikke er mitt problem. Det blir i alle fall ikke meg. Anonymous poster hash: 98527...54e 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #85 Skrevet 14. januar 2015 Jeg har gitt klar beskjed om at hvis ungene ikke hjelper til hjemme så vil de bli "kastet" ut. De er nå 12, 13 og 16 og de minste forstår nok ikke så veldig mye av dette. I utgangspunktet tenker jeg at de får bo hjemme til de fullfører videregående. Uansett om de går på skole, søker på jobb eller hva det nå enn er de driver med så får de hjelpe til hjemme. Dette er det viktig å få inn når de er små. De må forstå at de ikke får lommepenger uten å gjøre noe, tror dette skjer mye rundt om. Hører de ikke etter hjemme så har ikke jeg noe problem med å sette de på trappa, jeg tror at de da tenker seg om litt. Og de vet at jeg gjør som jeg sier, det er viktig å være konsekvent og gjennomføre det man sier! Det med å ha utetid synes jeg var en glimrende ide, da må de iallefall ut av huset og det er ikke fullt så komfortabelt. Gi henne en frist, innen en viss dato må hun ha funnet seg en jobb, eller hun må iallefall snakke med NAV (selv om det ikke alltid hjelper). Men jeg tenker at selv om hun søker jobb så skal en 21-åring hjelpe til hjemme, så jeg hadde nok bedt henne finne et sted å bo for seg selv hvis hun ikke gadd å løfte en finger hjemme. Lykke til! Anonymous poster hash: 535c6...10b 2
frustrert70 Skrevet 14. januar 2015 #86 Skrevet 14. januar 2015 Det tenker jeg ikke er mitt problem. Det blir i alle fall ikke meg. Anonymous poster hash: 98527...54e Da vil hun nok fort oppdage at det koster penger! 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #87 Skrevet 14. januar 2015 Det viktigste er at hun søker og får seg en jobb. Det er pri 1, uten tvil. Men jeg kan jo ikke akkurat ringe rundt for henne heller. Hvordan kan jeg motivere henne? Anonymous poster hash: 98527...54e Veldig vanlig at foreldre fikser jobb for barna sine, forhører seg rundt hos venner og bekjente, ringer rundt. Anonymous poster hash: 7d821...b24
Kattugla Skrevet 14. januar 2015 #88 Skrevet 14. januar 2015 Det tenker jeg ikke er mitt problem. Det blir i alle fall ikke meg. Anonymous poster hash: 98527...54e Jeg skjønner jo det, men skjønner din datter det? 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #89 Skrevet 14. januar 2015 Ta henne med på NAV, bare det å måtte møte opp der er ydmykende nok i seg selv til at hun får ett lite støkk. Og krev deretter husleie, samt sett opp husordensregler som hun må følge. Gjør hun ikke dette, kaster du henne ut. (akkurat det samme som hvis hun hadde bodd i ett kollektiv... Den som ikke vasker etter seg, får advarsel, deretter beskjed om å flytte ut!) Når NAV er inne i bildet, vil sannsynligvis de kreve dokumentasjon på at hun har søkt ett visst antall jobber, så du får litt hjelp der Det er hardt, men det er tydeligvis det som må til! Anonymous poster hash: a1220...bcd 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #90 Skrevet 14. januar 2015 Jeg skjønner jo det, men skjønner din datter det? Tja, jeg har i alle fall fortalt henne det. Utover det er det jo virkelig ikke mitt problem. Anonymous poster hash: 98527...54e
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #91 Skrevet 14. januar 2015 Ta henne med på NAV, bare det å måtte møte opp der er ydmykende nok i seg selv til at hun får ett lite støkk. Og krev deretter husleie, samt sett opp husordensregler som hun må følge. Gjør hun ikke dette, kaster du henne ut. (akkurat det samme som hvis hun hadde bodd i ett kollektiv... Den som ikke vasker etter seg, får advarsel, deretter beskjed om å flytte ut!) Når NAV er inne i bildet, vil sannsynligvis de kreve dokumentasjon på at hun har søkt ett visst antall jobber, så du får litt hjelp der Det er hardt, men det er tydeligvis det som må til! Anonymous poster hash: a1220...bcd Det var et godt forslag! Tusen takk for tipset Anonymous poster hash: 98527...54e
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #92 Skrevet 14. januar 2015 Veldig vanlig at foreldre fikser jobb for barna sine, forhører seg rundt hos venner og bekjente, ringer rundt.Anonymous poster hash: 7d821...b24 Vel, hverken jeg eller mannen min har den muligheten dessverre. Anonymous poster hash: 98527...54e 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #93 Skrevet 14. januar 2015 Har gitt henne beskjed om at hun må komme seg på NAV nå senest i løpet av mandagen. Hun ga beskjed om at da gidder hun ikke å komme hjem neste uke, for hun skal til faren og da velger hun å bli der. Det funker IKKE i lengden, men det er jo faktisk ikke mitt problem. Jeg har gitt klar beskjed. Føler meg ikke det minste bedre men. Anonymous poster hash: 98527...54e 1
frustrert70 Skrevet 14. januar 2015 #94 Skrevet 14. januar 2015 Men da vil jo kanskje faren også se problemet? Syntes det var en grei løsning jeg, bare la henne dra, hvis hun tror det blir noe særlig bedre hos faren.... 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #95 Skrevet 14. januar 2015 Men da vil jo kanskje faren også se problemet? Syntes det var en grei løsning jeg, bare la henne dra, hvis hun tror det blir noe særlig bedre hos faren.... Han ser nok ikke poenget. Dessuten jobber han fryktelig mye så han vil jo knapt se henne. Og det er ikke plass til at hun kan bli boende der noe særlig mer enn en ukes tid uansett. Men jeg får henne ut av huset i alle fall, ut av rommet og sengen. Om ikke annet. Anonymous poster hash: 98527...54e
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #96 Skrevet 14. januar 2015 Nei nei nei! DU eller faren må BLI MED henne på NAV. Hun er tydeligvis ikke voksen nok til å dra dit selv. Du kan evt si at om hun velger å dra til faren sin, så får hun ikke komme tilbake når hun velger å ikke ta tak i livet sitt! Anonymous poster hash: a1220...bcd 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #97 Skrevet 14. januar 2015 Nei nei nei! DU eller faren må BLI MED henne på NAV. Hun er tydeligvis ikke voksen nok til å dra dit selv. Du kan evt si at om hun velger å dra til faren sin, så får hun ikke komme tilbake når hun velger å ikke ta tak i livet sitt! Anonymous poster hash: a1220...bcd Jeg skjønner hva du mener. Men planen min var å gi henne en sjans til å gjøre det selv senest mandag, og har hun ikke med seg ettellerannet stemplet og datert NAV-papir hjem da, drar jeg henne med dit på tirsdag. Hun reiser til faren i morgen for å ha kjøretime, så da blir hun uansett borte både i morgen og fredag. Er jeg fortsatt for snill? Anonymous poster hash: 98527...54e 1
Gjest Kritt Skrevet 14. januar 2015 #98 Skrevet 14. januar 2015 Hvis hun virkelig har krav på ledighetstrygd fra NAV synes jeg trygt du kan kreve husleie av henne (satt i forhold til nivået på trygden). Inntil hun får utbetalinger er husleien gjeld til deg, som hun må betale når hun får penger. Dermed bør hun motiveres til å oppsøke NAV snarest. Da jeg bodde hjemme et halvt år mellom 19 og 20 (som student som søkte etter hybel) fikk jeg klar beskjed om at selv om jeg juridisk sett var myndig, var jeg i deres øyne ikke myndig før jeg flyttet hjemmefra. Det irriterte meg jo da, men jeg skjønte det: Jeg kunne ikke påberope meg rettigheter så lenge jeg bodde gratis under deres tak. En ting jeg ikke forstår er hvordan hun klarer seg, det er jo vanskelig å klare seg helt uten penger. Eller får hun kanskje støtte fra far, som du ikke vet om? Kan synes slik. Det må du i så fall få en slutt på, om mulig (evt. kreve husleie av dette). God ide å følge henne på NAV, om hun kan motiveres. Ring og gjør en avtale for henne.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #99 Skrevet 14. januar 2015 OK, da stiller saken seg litt annerledes... Gi henne sjans selv på mandag, og hvis hun ikke har vært der, står dere utenfor døra til NAV kl 9 på tirsdag. Finnes det noen mulighet for at hun kan få tatt kjøretimene hjemme hos dere isteden? Hvis hun skulle få jobb er det jo dumt å ikke kunne jobbe 2 dager pga lang vei til kjøretimene.. Samtidig er det betydelig lettere å få jobb på "bygda" når man har lappen... Anonymous poster hash: a1220...bcd
Nana Skrevet 14. januar 2015 #100 Skrevet 14. januar 2015 Jeg ville satt foten skikkelig ned og krevd at hvis hun skulle fortsette å bo under mitt tak så skulle hun enten studere eller få seg jobb ASAP. Ville gitt henne en tidsfrist på f.eks en mnd. Da jeg var 21 så ville det vært fullstendig uaktuelt at jeg verken skulle studere eller være i jobb. Uaktuelt både for meg og for familien min - og jeg er svært glad for å ha fått sånne holdninger hjemmefra. Alle vennene mine hadde den innstillingen også. Må si at jeg syns det er veldig spesielt at hun er 21 og kun har videregående. Du/dere bør diskutere utdanning med henne opp og ned og i mente og hjelpe henne og finne fram til noe hun vil. Så kan hun få seg en jobb i kassen på Rimi i tillegg. Flere undersøkelser bekrefter at uføretrygd "går i arv" og har sammenheng med lav utdanning så her er det veldig viktig at du/dere strammer henne opp og gjør det dere kan for å pushe henne. Nei, det er ikke for strengt.. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå