AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #21 Skrevet 13. januar 2015 Spørsmålet TS burde stille seg er vel hvorfor ungen flyttet hjem i første omgang, de fleste skaffer seg da ny leilighet når de blir single istedet for å renne heim til mamma.... Det skulle være en midlertidig løsning til hun fikk jobb og kunne finne seg et sted selv. Det var aldri meningen at hun skulle bo her i årevis, det har hun jo heller ikke gjort. Anonymous poster hash: 98527...54e
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2015 #22 Skrevet 13. januar 2015 Det skulle være en midlertidig løsning til hun fikk jobb og kunne finne seg et sted selv. Det var aldri meningen at hun skulle bo her i årevis, det har hun jo heller ikke gjort. Anonymous poster hash: 98527...54e Var ikke det jeg skrev heller.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #23 Skrevet 13. januar 2015 Du må sette noen krav til henne. 1. Hun må på NAV for å sjekke ut mulighet for arbeidsledighetstrygd og føre seg opp som aktiv jobbsøker. I tillegg må hun aktivt drive jobbsøking selv (bruk f.eks finn.no) hver dag. 2. Hun må delta i husholdningen når hun faktisk bor der - dvs hun må få egne ansvarsområder hva gjelder husarbeid, matlaging etc 3. Nekter hun dette overfor, så bestill legetime for å sjekke om hun har en depresjon. Anonymous poster hash: 6f7d1...83b Hun er på ingen måte deprimert. Hun er bare lat. NAV må skje nå ja, det har du rett i. Hvor mye skal hun få ansvar for i husholdningen syns du? Anonymous poster hash: 98527...54e
SiMa Skrevet 13. januar 2015 #24 Skrevet 13. januar 2015 Hvis det krever så mye av henne å ta kjøretimer at hun ikke har krefter igjen til å søke jobber eller gjøre husarbeid bør hun utsette kjøretimene. Det kan du si til henne. Dere er fire mennesker som bor der, du er uføretygdet, og orker kanskje ikke så mye husarbeid, mannen din jobber og sønnen din går på skole. Datteren din er den med mest fritid, så det er rimelig at hun tar en større del av husarbeidet enn det hun gjør. 13
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #25 Skrevet 13. januar 2015 Hvor skal hun få de pengene fra ? Anonymous poster hash: 98527...54e Dagpenger. Stipend fra studielånet hvis hun begynner til høsten. Eller jobb, selvsagt. Hun må skaffe seg en. Kan ikke du eller mannen din finne en jobb til henne? (Det er jo gjerne slik det foregår...). Sparepenger hun burde hatt, hun har jo jobbet. Inndraging av kjøretimer. Skal hun ikke ta noe utdannelse? Hvis hun ikke jobber, må hun studere...Anonymous poster hash: 7d821...b24 7
frøkna Skrevet 13. januar 2015 #26 Skrevet 13. januar 2015 Spørsmålet TS burde stille seg er vel hvorfor ungen flyttet hjem i første omgang, de fleste skaffer seg da ny leilighet når de blir single istedet for å renne heim til mamma.... Hvis dattera flytta til en ny by for å bo med kjæresten sin for tre år siden er det ikke gitt at hun vil fortsette å bo i den samme byen nå som det er slutt.. Jeg vet ikke hvor langt unna det er, men virker som om det er såpass at dattera måtte si opp jobben i klesbutikken. Jeg har selv brukt foreldrene mine som en mellomstasjon. Det er utrolig dyrt å bo alene. I hvert fall å leie om man er alene. 3 måneder er virkelig ikke så lenge. Hvis hun klager sånn på å ta lappen, hvorfor betaler dere for det da? Jeg hadde blitt sjeleglad om foreldrene mine sponset noe sånt hehe 4
frøkna Skrevet 13. januar 2015 #27 Skrevet 13. januar 2015 Syns du det er greit at en funksjonsfrisk 21åring lever på sin uføretrygdede mor i et halvt år? Uten å gjør noen som helst innsats i noen retning? Anonymous poster hash: 98527...54e Hvis hun virkelig ikke gjør noe som helst høres hun ikke veldig funksjonsfrisk ut... 2
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2015 #28 Skrevet 13. januar 2015 Hvis dattera flytta til en ny by for å bo med kjæresten sin for tre år siden er det ikke gitt at hun vil fortsette å bo i den samme byen nå som det er slutt.. Jeg vet ikke hvor langt unna det er, men virker som om det er såpass at dattera måtte si opp jobben i klesbutikken. Jeg har selv brukt foreldrene mine som en mellomstasjon. Det er utrolig dyrt å bo alene. I hvert fall å leie om man er alene. 3 måneder er virkelig ikke så lenge. Hvis hun klager sånn på å ta lappen, hvorfor betaler dere for det da? Jeg hadde blitt sjeleglad om foreldrene mine sponset noe sånt hehe Det er nu det vi andre må da, vi som ikke bare kan flytte hjem igjen fordi det ikke passer oss å betale husleie. 6
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #29 Skrevet 13. januar 2015 Hun er på ingen måte deprimert. Hun er bare lat. NAV må skje nå ja, det har du rett i. Hvor mye skal hun få ansvar for i husholdningen syns du? Anonymous poster hash: 98527...54e Ganske mye. Men det bør avta proporsjonalt med hvor mye tid hun bruker på aktiv jobbsøking om dagene. Driver hun bare dank, så bør hun ha rimelig mye ledig tid til å vaske tøy, støvsuge og lage middag til familien. Anonymous poster hash: 6f7d1...83b 5
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #30 Skrevet 13. januar 2015 Det er jo søren ikke mulig å stole på anonymfunksjonen i dette forumet. Anonymous poster hash: 98527...54e
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #31 Skrevet 13. januar 2015 Jeg er helt enig i at hun bør prioritere andre ting enn førerkort nå, men faren og jeg har satt penger inn på en egen konto til dette (for mange år siden), faren styrer dette og han vil gjerne at hun gjør dette ferdig nå. Han ser ikke problemet utover det at han "syns det er teit" at hun ikke tar mer ansvar. Anonymous poster hash: 98527...54e
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #32 Skrevet 13. januar 2015 Det er nu det vi andre må da, vi som ikke bare kan flytte hjem igjen fordi det ikke passer oss å betale husleie. Det er ikke "bare" å betale husleie om man ikke har jobb. Anonymous poster hash: e73ff...fc1 1
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2015 #33 Skrevet 13. januar 2015 Det er ikke "bare" å betale husleie om man ikke har jobb. Anonymous poster hash: e73ff...fc1 Så alle arbeidsledige skal bare flytte hjem? 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #34 Skrevet 13. januar 2015 Dere kan begynne å takke for denne velferdsstaten da som hjelper til når folk er i mest nød. Anonymous poster hash: 09458...a01
Kattugla Skrevet 13. januar 2015 #35 Skrevet 13. januar 2015 Det er nu det vi andre må da, vi som ikke bare kan flytte hjem igjen fordi det ikke passer oss å betale husleie. Jeg er enig med deg. Når jeg var 21 var ikke jeg et barn som bodde gratis hjemme og anså mine foreldre som hotellverter. Jeg var voksen og forsørget meg selv og hadde jeg ikke penger, skaffet jeg meg inntekt. Jeg bodde riktignok hjemme hos pappa noen sommer fordi jeg fikk sommerjobb der, men da hjelpet jeg til med arbeid på gården i stedet. Jeg synes det er merkelig når folk mener det er naturlig at voksne mennesker flytter inn i barndomshjemmet igjen og forventer å fortsette som før, uten praktiske eller økonomiske bidrag. 6
frøkna Skrevet 13. januar 2015 #36 Skrevet 13. januar 2015 Det er nu det vi andre må da, vi som ikke bare kan flytte hjem igjen fordi det ikke passer oss å betale husleie. At samboerskapet blir oppløst er jo en spesiell situasjon. Flere som i godt voksen alder må innom en venn eller familiemedlem i en overgangsperiode etter ett brudd.. 2
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2015 #37 Skrevet 13. januar 2015 Jeg er enig med deg. Når jeg var 21 var ikke jeg et barn som bodde gratis hjemme og anså mine foreldre som hotellverter. Jeg var voksen og forsørget meg selv og hadde jeg ikke penger, skaffet jeg meg inntekt. Jeg bodde riktignok hjemme hos pappa noen sommer fordi jeg fikk sommerjobb der, men da hjelpet jeg til med arbeid på gården i stedet. Jeg synes det er merkelig når folk mener det er naturlig at voksne mennesker flytter inn i barndomshjemmet igjen og forventer å fortsette som før, uten praktiske eller økonomiske bidrag. Ja, mangler et nivå på selvstendighet som jeg forventer av voksne mennesker. 6
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2015 #38 Skrevet 13. januar 2015 At samboerskapet blir oppløst er jo en spesiell situasjon. Flere som i godt voksen alder må innom en venn eller familiemedlem i en overgangsperiode etter ett brudd.. Og enda flere ut av oss kom oss bort fra vår venninnes sofa og inn i eiga leilighet etter en ukes tid. 6
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #39 Skrevet 13. januar 2015 TS, hadde det vært noen forskjell om hun hadde tatt opp fag eller studert? Hvis hun tar opp fag kan du vel ikke klage over at hun er lat og ikke gjør noe, selvom hun ikke tjener penger? Anonymous poster hash: 0e229...e50
frøkna Skrevet 13. januar 2015 #40 Skrevet 13. januar 2015 Og enda flere ut av oss kom oss bort fra vår venninnes sofa og inn i eiga leilighet etter en ukes tid. Oi, da blir jeg imponert om man klarer å fikse ny leilighet og ny jobb i løpet av en uke. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå