Gå til innhold

voksne late barn - dilemma

Fremhevede innlegg

Skrevet

Normalt så hadde en voksen person ikke aagt opp.

Anonymous poster hash: 09458...a01

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Normalt så hadde en voksen person ikke aagt opp.

Anonymous poster hash: 09458...a01

Jepp.

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep

Kosemose, mod

Skrevet

Men hva gjør jeg? Ingen som har noen helt konkrete råd?

Anonymous poster hash: 98527...54e
Skrevet

hvem kaster ut barna sine?!!!!

Anonymous poster hash: 7cfc3...260

Min mor kastet ut meg da jeg var sånn. Det beste som har hendt meg.

Anonymous poster hash: 26e2a...16a

• Liker 4
Skrevet

Det er nok tid for den alvorlige praten. Og da er det viktig at hun skjønner at det er det dette er.
Si: "jeg synes ikke du tar dette alvorlig nok", og gå inn og administrer litt. Det virker som om hun har blitt litt apatisk av hele greia, og det er vel ikke uvanlig. Tross alt så går det på selvfølelsen løs å ikke være i arbeid over lang tid, og når man er 21 så har man ikke bygd opp så mye selvfølelse å gå på heller, så det er lett å føle seg verdiløs da. Det virker som om hun trenger et lite eller stort dytt for å komme i gang. Si til henne at du synes hun trenger hjelp, og at du kommer til å hjelpe henne. Det er jo det mest konstruktive du kan bidra med nå. I tillegg til å pushe på så hun får lappen fortere enn svint. (Og om hun ikke gjør annet burde hun jo kunne ha flere kjøretimer enn en i uken.) Sett deg ned med henne og sett sammen opp lister over hva hun kan gjøre. Skriv det ned, og spør henne hver ettermiddag/kveld. -Har du gjort det. - Har du snakket med NAV i dag? - Har du hørt med onkel X om det kan være noe på hans jobb, han vet sikkert hvem du kan ringe til for å høre... Mas, rett og slett, men kamufler det gjerne som gode råd. Ikke gi henne muligheten til å gli inn i en komfortsone der hun slipper å forholde seg til realitetene. Det ER ubehagelig å være arbeidsledig og fattig, men det blir ikke bedre av å late som om man ikke er det. Så det beste du kan gjøre nå er jo å lære henne at man må ta tak i situasjonen. Og "mas" kan være et godt virkemiddel, faktisk. Så får du heller kjøre henne til jobbintervjuer, eller til NAV, i en overgangsperiode, og ta på deg rollen som den slitsomme masemoren. Det blir muligens mindre trivsel av det, men det kan jo i dette tilfellet være bra. Hun bør jo også tenke på hva hun vil gjøre til høsten, og gjerne finne en jobb som hun kan kombinere med studier. Et annet alternativ er jo også å ta opp igjen noen fag, om hun skulle trenge det, så hun er sikrere på å komme inn på det hun vil studere. Folkeuniversitetet tilbyr nok det med oppstart sånn omtrent nå. Klart hun kan hjelpe mer til hjemme. Men det viktigeste nå er jo å pushe henne til å ta bedre tak i situasjonen hun er i.

• Liker 8
Skrevet

Hadde jeg måttet flytte hjem til mamma og stod uten jobb, hadde jeg vist stor takknemlighet og gjort det jeg kunne av husarbeid og matlaging. Jeg ville bedt om hjelp om jeg stod uren jobb, men hadde aldri klart å oppføre meg som jeg var ungdom igjen... Jeg vet mamma ville gjort alt for meg, og skjemt meg bort hjemme, men er man 21 år, er det på tide å ta ansvar for eget liv. Om hun har arbeidserfaring, så burde deg ikke være noe problem å søke på jobber. Hun har klart det før. NAV er ikke de beste til å hjelpe folk tilbake til arbeidslivet, så jeg vil anbefale oppmuntring og selvsøking av jobb.

Anonymous poster hash: 2cf16...580

• Liker 7
Skrevet

Men hva gjør jeg? Ingen som har noen helt konkrete råd?

Du må sette klare grenser og følge de opp. Si at hvis hun som voksen skal bo hjemme må hun bidra både økonomisk og praktisk, dvs at hun må både betale for sitt forbruk og ta sin del av husarbeidet/matlaging. Still krav til at hun lager seg både et kortids- og langtidsplan mtp jobb/skole og gjør det klinkende klart at nå som hun er voksen, har hun ikke et valg om å droppe både jobb og studier og bo hjemme og bli forsørget av dere. Du kan legge til at det å være myndig betyr at man har ansvar for eget liv og med ansvar kommer plikter, bl.a ved å forsørge seg selv. At hun er myndig innebærer ikke at hun får lov til å bo gratis hos dere og bli vartet opp. Dere er ikke et hotell men en familie og da må alle bidra og så lenge barna bor hjemme må de finne seg i det. Si at hvis hun ikke liker disse reglene står hun fritt til å flytte ut og finne egen leilighet/hybel.

Slutt å gi henne lommepenger (hvis du gjør det). Hvis lillebror vasket badet sist, så er det hennes tur nå og hvis hun ikke er hjemme på "rydde-tirsdag", så får hun ta det dagen etter i stedet. (Hun bør selvfølgelig gjøre mye mer enn det også.)

• Liker 4
Skrevet

Hun får ikke fem øre av meg. Jeg har laget en arbeidsliste som fordeler noen (altfor) enkle vaskeoppgaver mellom henne og broren (deres egne rom og deres bad) men hun er elendig til å følge det opp. Jeg orker ikke gå og være sinna masekråke hele dagen heller.

Skrevet

Hva om jeg innfører tre timer husarbeidplikter hver dag mandag til fredag? Er det urimelig?

• Liker 3
Skrevet

Jeg kom hjem fra sommerjobb til periode som arbeidsledig i slutten av august i fjor. Da fikk jeg frem til oktober på å skaffe meg jobb. (19 år)
Fra og med 15 oktober så måtte jeg ut av huset kl 08 og fikk ikke komme hjem/inn igjen før kl 16 i hverdagene. Evt kunne "utetiden" forkortes om jeg gjorde husarbeid. Om jeg totalvasket hele huset til kl 14 så var det greit. Eller så kunne jeg forkorte utetiden med et par timer om jeg støvsugde og vasket klær et par timer først, men om jeg bare satt på ræva var det på hue ut og beskjed om å komme tilbake kl 16.

26 Oktober hadde jeg fått meg en jobb.
De var verdens kjipeste foreldre i den perioden, men det var jo motivasjon i hauger. Jeg bor midt i ingenmannsland, så det var ikke noe særlig kult å tusle rundt ute fra tidlig morgen til ettermiddag uten å ha noe å gjøre.

Ja jøss jeg var jo myndig, men når jeg bor under dems tak så er det jo de som legger lista for hva de vil ha og ikke i deres eget hjem.

Anonymous poster hash: ff747...0b4
  • Liker 12
Skrevet

Satt og vurderte utetid ja, kjempesmart!! Nu har jeg tatt ut strømmen på begge ruterne så nå er det ikke internett her i huset. Hun har sikkert nett på mobilen sin men det går vel tomt en gang vil jeg tro. Nå skal hun få en halvtime til på seg og så skal hun opp og jobbe! Håper dere er med meg her, nå trenger jeg backup!

• Liker 5
Skrevet

Hva om jeg innfører tre timer husarbeidplikter hver dag mandag til fredag? Er det urimelig?

Nei, men da må du også stå klar med konsekvenser når hun (sannsynligvis) driter i det.

• Liker 3
Skrevet

Hva om jeg innfører tre timer husarbeidplikter hver dag mandag til fredag? Er det urimelig? Anonymous poster hash: 98527...54e

Hvis vi barna hadde fri fra skolen en dag, om det så var "lesedag", lå det alltid en liste med gjøremål på kjøkkenbenken når vi stod opp... Ikke søren om mamma skulle gjøre alt etter jobb, når vi hadde vært hjemme hele dagen!! Og lista var lang, og tok tid. Det kunne bl.a. stå:

Støvsuge hele 1. etasje

Vaske poteter, sett på kjelen kl. 15.30

Hent ved i garasjen

Gå ut med søpla på kjøkkenet, badet nede, og badet oppe

Måk innkjørselen

Rydd og tørk av kjøkkenbenken og spisebordet

Rydd ut av oppvaskmaskina og sett inn det skitne

Vask kjelene i kummen

Vi HATET disse listene!! Følte ikke vi hadde fri :ler: Men...viktig erfaring. Det jeg har skjønt etterpå, er hvor mye mamma gjorde til vanlig. Og ofte kom disse "avspaseringene" og lesedagene våre på fredager, så hvis dette var gjort, kunne mamma bruke energien på å handle inn og gjøre det koselig til helgen ;)

• Liker 1
Skrevet

Men er målet å få henne til å hjelpe til mer hjemme, eller å få henne til å ta tak i livet sitt.

Om det er det siste, synes jeg fokus bør være på jobbsøking og fremdrift i det.

Selvfølgelig bør en 21-åring som ikke gjør noe annet kunne bidra mye i husholdningen, men målet er vel at hun skal gjøre noe annet... og etterhvert ikke være en del av husholdningen

• Liker 3
Skrevet

Vil ikke en dame på 21 ganske fort bli lei av å ikke ha noen penger å rutte med? Særlig en som er vant til å jobbe og få lønn en gang i måneden? Hvorfor er hun ikke mer opptatt av å få tulbake den friheten?

Har en slektning i samme situasjon... Hun er dessverre for bortskjemt til å føle på arbeidsledigheten. Tror hun virkelig på oppleve å mangle penger for å skjønne alvoret, som å plutselig ikke ha dekning på telefonen, ikke får kjøpt ting, ikke kan dra på kino/kafé ol., ikke gjøre noe sol koster penger i sommerferien, osv.

• Liker 2
Skrevet

Dere har gjort det litt for komfortabelt for henne.

Det å flytte hjem til foreldre i voksen alder er ikke noe de fleste synes er moro. Det begrenser jo din frihet, og alle foreldre har en tendens til å behandle sine barn mer som barn enn voksne.

Nettopp derfor er det viktig at dere stiller krav - hun kommer til å hate det og anklage dere for å behandle henne som et barn, men det er da også en motivasjon for henne å komme seg ut. Det er fristende å beholde husfreden og selv om du irriterer deg synes du kanskje også det er hyggelig å ha henne hjemme (?). Men det beste for barna er å bli stilt krav til, for akkurat i den alderen er det lett å bli apatisk, spesielt når man ikke helt har klart å velge en retning i livet enda.

Det virker som om datteren din generelt er for lite selvstendig. Hun hadde samboer i ung alder og etter et vondt brudd sa hun opp og dro hjem (og har attpåtil ny type). Hun trenger å bo for seg selv, arbeide og ta vare på seg selv både emosjonelt og rent praktisk. Det er en reell glede i dette også, men datteren deres har ikke fått oppleve den rett og slett fordi hun ikke har måttet.

• Liker 6
Skrevet

Jeg er helt enig i at hun bør prioritere andre ting enn førerkort nå, men faren og jeg har satt penger inn på en egen konto til dette (for mange år siden), faren styrer dette og han vil gjerne at hun gjør dette ferdig nå. Han ser ikke problemet utover det at han "syns det er teit" at hun ikke tar mer ansvar. Anonymous poster hash: 98527...54e

Og hvem sin bil skal hun bruke når hun får førerkortet....?

• Liker 3
Skrevet

Jeg er 22 jeg har bodd hjemme alle år ingen som syter over det

Anonymous poster hash: 51f4d...dcd
Skrevet

Jeg er 22 jeg har bodd hjemme alle år ingen som syter over det

Anonymous poster hash: 51f4d...dcd

Men uten å jobbe, studere eller gjøre noe?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...