Gå til innhold

voksne late barn - dilemma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter. Hun er 21. Hun flyttet hjem for tre måneder siden da samboerskapet hennes havarerte. Hun hadde da bodd hjemmefra i tre år.
Hun har gått ferdig videregående, og etter det har hun jobbet i diverse klesbutikker i den byen hun bodde i da hun var samboer. Nå har hun flyttet hjem, og etter tre måneder har hun fortsatt ikke fått seg jobb.

Og problemet er at hun ikke prøver noe særlig heller. Hun mener at hun ikke er barn og ikke er voksen, hun er "myndig" - noe hun ser på som en slags mellomstasjon der man henter fordelene fra begge verdener uten at man må ta noe ansvar. Hun sier at jeg ikke kan bestemme noe som helst over henne siden hun er 21, men hun bor i mitt hus og bruker min strøm og spiser min mat. Hun får ikke penger fra noe som helst sted for det var ingen vits i å melde seg arbeidsledig - hun skulle jo få seg jobb fort uansett, er argumentet.

Jeg har sagt i fra til henne flere ganger, at nå må hun se til heite å ta seg sammen og skaffe seg en jobb. Hun sier at hun gjør masse for å få jobb, men jeg er hjemmeværende og uføretrygdet, og vet at hun ligger i sengen stort sett hele dagen på rommet sitt og snakker med den nye kjæresten eller venninner i telefonen. Hva gjør jeg nå? Lillebroren hennes bor også hjemme, han er 17 og går på videregående, og så bor mannen min her, han er ikke pappaen deres. Mannen min og jeg begynner begge å bli lei av at hun ikke gjør annet enn å "ha ferie". Hvis jeg setter henne til å gjøre noe husarbeid gjør hun det, men det tar laaaang tid før hun får ut fingeren og jeg kan ikke skryte av at hun gjør en veldig god jobb. Og det er sannelig ikke mye jeg ber henne om. Denne uken er det å støvsuge en etasje i huset èn gang.

Faren hennes betaler mobilen hennes, og vi to sammen betaler for at hun skal få kjøretimer nå. Hun mener at det å ta kjøretimer er slitsomt, og at det tar mye av tiden hun kunne brukt på å søke jobb, men hun har max en dobbeltime i uken og tar aldri initiativ til å øvelseskjøre her hjemme.

Hva gjør jeg? Hva kan jeg forvente?

Kan jeg for eksempel kreve at hun legger inn vesentlig flere timers husarbeid? Jeg håper inderlig noen har tips til meg. Jeg blir gal her snart.

Anonymous poster hash: 98527...54e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du bør kaste henne ut, for ellers blir det et kjør med at hun flytter heim etter hver gang et samboerskap havarerer og hvor sjarmerende vil det være å få henne i hus den dagen hun er 31 år og kanskje har noen unger på slep etter de her samboerforholdene?

• Liker 10
Skrevet

Tror du bør kaste henne ut, for ellers blir det et kjør med at hun flytter heim etter hver gang et samboerskap havarerer og hvor sjarmerende vil det være å få henne i hus den dagen hun er 31 år og kanskje har noen unger på slep etter de her samboerforholdene?

hvem kaster ut barna sine?!!!!

Anonymous poster hash: 7cfc3...260

• Liker 20
Skrevet

Kaste ut er kanskje litt drøyt ja. Men sette på plass skikkelig er smart.

• Liker 2
Skrevet

Folk som har fått nok.

• Liker 10
Skrevet

jo da det skjer.

Anonymous poster hash: 09458...a01

• Liker 2
Skrevet

Du kan faktisk kreve akkurat så mye du ønsker. Det er ditt hjem, hun er 21 år og har ingen rett til å bo der lenger, med mindre du lar henne. Hva du krever som "husleie" er opp til deg. Ungdom i den alderen kan være veldig late hvis de får muligheten, jeg anbefaler deg å prøve å gi henne et skikkelig spark bak.

Anonymous poster hash: 29cea...f15
  • Liker 5
Skrevet

Ta fra henne all digitale gleden hvis hun har det på rommet. Er hun på fest en helg, og hun ikke kommer hjem til avtalt tid, så kan du si at hun kan sove ute... Vise henne virkeligheten av å være arbeidsledig. Hun har egentlig tjent nok (?) til å få dagpenger, og går glipp av de pengene fordi hun ikke får ut fingeren. Da begynner hun å få egne penger.... Ta fra henne nøkkelen til hjemmet ditt hvis det er så ille. Hun må gå av sin høye hest for å få noe som helst.... Å prestere bedre.

• Liker 3
Skrevet

Ta fra henne all digitale gleden hvis hun har det på rommet. Er hun på fest en helg, og hun ikke kommer hjem til avtalt tid, så kan du si at hun kan sove ute... Vise henne virkeligheten av å være arbeidsledig. Hun har egentlig tjent nok (?) til å få dagpenger, og går glipp av de pengene fordi hun ikke får ut fingeren. Da begynner hun å få egne penger.... Ta fra henne nøkkelen til hjemmet ditt hvis det er så ille. Hun må gå av sin høye hest for å få noe som helst.... Å prestere bedre.

Jeg har ikke så mange digitale gleder å ta fra henne. Mener du at jeg skal nekte henne tilgang til det trådløse nettverket i huset?

Skrevet

Jeg har ikke så mange digitale gleder å ta fra henne. Mener du at jeg skal nekte henne tilgang til det trådløse nettverket i huset?

Ja, det høres kanskje banalt ut, men et sted bør man begynne. Litt mer drastiske skritt hadde vært bedre. Hva er hennes største glede?

• Liker 5
Skrevet

Ja, det høres kanskje banalt ut, men et sted bør man begynne. Litt mer drastiske skritt hadde vært bedre. Hva er hennes største glede?

Hennes største glede er mobiltelefonen. Den betaler faren hennes for. Jeg har sagt hundre ganger at han må slutte med det men det vil han ikke. Og jeg kan jo ikke hindre ham.

• Liker 1
Skrevet

Hennes største glede er mobiltelefonen. Den betaler faren hennes for. Jeg har sagt hundre ganger at han må slutte med det men det vil han ikke. Og jeg kan jo ikke hindre ham.

Da får hun flytte til sin kjære far.

• Liker 7
Skrevet

Jeg har ikke lyst til å kaste henne ut. Det er bra for broren at hun bor her, jeg er glad for at de to får tid sammen nå. De har ikke bodd sammen på tre år og hun flyttet ganske brått til en annen by med kjæresten for tre år siden. Jeg vil bare at hun skal skjønne at hun må ta ansvar.

Skrevet

Folk som har fått nok.

Det er snakk om en 21 åring som har bodd hjemme i 3 måneder.. Hvis man ikke har kortere lunte enn det..

Tror hovedproblemet er at du er hjemmeværende og det er hun også. Dere går oppå hverandre og irriterer dere over hverandre. Jeg ville gitt det minst 3 måneder til før jeg reagerte noe særlig.

• Liker 3
Skrevet

Da får hun flytte til sin kjære far.

Det går ikke, han har ikke plass.

Skrevet

Du må sette noen krav til henne.

1. Hun må på NAV for å sjekke ut mulighet for arbeidsledighetstrygd og føre seg opp som aktiv jobbsøker. I tillegg må hun aktivt drive jobbsøking selv (bruk f.eks finn.no) hver dag.

2. Hun må delta i husholdningen når hun faktisk bor der - dvs hun må få egne ansvarsområder hva gjelder husarbeid, matlaging etc

3. Nekter hun dette overfor, så bestill legetime for å sjekke om hun har en depresjon.

Anonymous poster hash: 6f7d1...83b
  • Liker 7
Skrevet

Krev husleie. 3-4000 i mnd? Spar dem, og gi det tilbake hvis hun bruker det til depositum i sin nye bolig.

Husleie skal dekke strøm, mat, rom, KJØRETIMER osv. Kan du samarbeide med faren, han syns vel ikke dette er helt greit han heller, selvom han ikke kjenner det på kroppen?

Anonymous poster hash: 7d821...b24

• Liker 3
Skrevet

Det er snakk om en 21 åring som har bodd hjemme i 3 måneder.. Hvis man ikke har kortere lunte enn det..

Tror hovedproblemet er at du er hjemmeværende og det er hun også. Dere går oppå hverandre og irriterer dere over hverandre. Jeg ville gitt det minst 3 måneder til før jeg reagerte noe særlig.

Spørsmålet TS burde stille seg er vel hvorfor ungen flyttet hjem i første omgang, de fleste skaffer seg da ny leilighet når de blir single istedet for å renne heim til mamma....

• Liker 9
Skrevet

Syns du det er greit at en funksjonsfrisk 21åring lever på sin uføretrygdede mor i et halvt år? Uten å gjør noen som helst innsats i noen retning?

• Liker 17
Skrevet

Krev husleie. 3-4000 i mnd? Spar dem, og gi det tilbake hvis hun bruker det til depositum i sin nye bolig.

Husleie skal dekke strøm, mat, rom, KJØRETIMER osv. Kan du samarbeide med faren, han syns vel ikke dette er helt greit han heller, selvom han ikke kjenner det på kroppen?

Anonymous poster hash: 7d821...b24

Hvor skal hun få de pengene fra ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...