AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #61 Skrevet 12. januar 2015 Hvorfor vil du ikke prøve? Det er myyye mer praktisk å amme enn å gi flaske. Men selvfølgelig, du bestemmer. For noen kanskje. For andre er amming et rent mareritt!Anonymous poster hash: 979ff...770 3
Kosemose Skrevet 12. januar 2015 #62 Skrevet 12. januar 2015 Tråden er ryddet for personangrep, avsporing og svar på dette. Kosemose, mod 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #63 Skrevet 12. januar 2015 Tråden er ryddet for personangrep, avsporing og svar på dette. Kosemose, mod Takk Gud! Anonymous poster hash: 7a217...19b 5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #64 Skrevet 12. januar 2015 Nå leste jeg bare første og siste side av dette, men.. svarer likevel: Man MÅ ikke amme. Men vær forberedt på at du må be mange om å holde kjeft og passe sine egne saker - fordi amming er noe mange vil komme til å mase om.. Enda det er kassadama, svigermor, helsesøster, jordmor eller mannen til halvsøsteren til kusinen din.. Men, jeg vil likevel anbefale deg å prøve å amme noen uker før du gir opp (tar som regel noen uker før ammingen er på plass og brystvortene blir litt herda). Amming kan være koselig, og det har ufattelig mange fordeler - for.. Det er ikke til å skyve under teppet at morsmelk ER best - selv om mme er et greit alternativ... Uansett... ALLE får såre brystvorter under amming.. Jeg hadde lyst til å grine i blant av tanken på amming, pga sårhet.. Men, de herdes - og da kjennes det ikke lenger.. Alternativt kan du jo bruke ammeskjold under amming, pumpe og gi på flaske eller kanskje delamme.. Men, altså - er amming heelt forjævlig, og det absolutt ikke går i det hele tatt, så.. gå over til flaske. Det blir unger av det og. Synes ikke man bør tære seg selv ned totalt, psykisk, når vi i dag har et alternativ som fungerer greit.. Les tråden så ser du hvorfor TS ikke vil amme. Det nevnes overgrep fra tidligere osv. Respekter at ikke alle kan eller vil amme og les hele tråden før du kommenterer. Anonymous poster hash: 7a217...19b 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #65 Skrevet 13. januar 2015 Hei igjen. Dette er TS. Mange mener mye om dette, og dette kommer klart frem i denne tråden. Noen sier jeg må "kvinne meg opp". Men ikke bare er brystene mine overfølsomme, men jeg har traumer knyttet til de. Jeg ble overfalt i utlandet da jeg var yngre. En eldre mann sugde og tok på brystene mine. Da vet dere det. Kanskje er det ikke så rart at jeg ikke vil at min lille skal ligge å suge på bryster som jeg forbinder med så mye vonde og fæle tanker. Ja, det er annerledes når jeg får barn og morsmelk er sikkert best. Men jeg vil rett og slett ikke. Det er mange her som har gitt MME til sine barn, og de har klart seg helt fint. Da velger jeg heller å stole på de, i stedet for å "kvinne meg opp". Jeg synes faktisk at det er tøffere av meg å stå opp mot dette presset, enn å gi etter. Anonymous poster hash: 0449a...6e8 11
Gjest Magdalene Skrevet 13. januar 2015 #66 Skrevet 13. januar 2015 Jeg synes faktisk at det er tøffere av meg å stå opp mot dette presset, enn å gi etter. Anonymous poster hash: 0449a...6e8 Jeg må bare få sagt at jeg ikke en eneste gang opplevde press fra hverken jordødrene på føde/barsel, legene eller helssøster om amming. Lege min skrev på helsekortet mitt at jeg ikke kunne amme. Fikk vel et spm eller to om det, men ingen ting krenkende eller mas. Fra ikke-helsepersonell derimot... Fikk til og med stygge kommentarer da jeg satt på en kafe og ga babyen min flaske.. det var ikke snakk om hvor egoistisk jeg var. Da fortalte jeg dem akkurat hvorfor jeg ikke kunne amme, og da ble de temmelig flaue etterpå.
Gjest FuturePrimitive Skrevet 13. januar 2015 #67 Skrevet 13. januar 2015 Hei igjen. Dette er TS. Mange mener mye om dette, og dette kommer klart frem i denne tråden. Noen sier jeg må "kvinne meg opp". Men ikke bare er brystene mine overfølsomme, men jeg har traumer knyttet til de. Jeg ble overfalt i utlandet da jeg var yngre. En eldre mann sugde og tok på brystene mine. Da vet dere det. Kanskje er det ikke så rart at jeg ikke vil at min lille skal ligge å suge på bryster som jeg forbinder med så mye vonde og fæle tanker. Ja, det er annerledes når jeg får barn og morsmelk er sikkert best. Men jeg vil rett og slett ikke. Det er mange her som har gitt MME til sine barn, og de har klart seg helt fint. Da velger jeg heller å stole på de, i stedet for å "kvinne meg opp". Jeg synes faktisk at det er tøffere av meg å stå opp mot dette presset, enn å gi etter. Anonymous poster hash: 0449a...6e8 I de fleste tilfeller mener jeg man må kvinne seg opp. Du kunne jo nevnt innledningsvis som anonym på internett at du hadde traumer knyttet til amming da? Blir jo diskusjon på litt feil premisser når du unngår å nevne noe såpass essensiellt. Selvsagt skal du ikke trenge å amme når du har opplevd overgrep. Kunne bare vært greit å nevne det så hadde man sluppet diskusjon? 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #68 Skrevet 13. januar 2015 Det ble nevnt på side 1, men jeg sa at jeg ikke ønsket å gå nærmere inn på det. (TS) Anonymous poster hash: 0449a...6e8 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #69 Skrevet 13. januar 2015 Jeg må bare få sagt at jeg ikke en eneste gang opplevde press fra hverken jordødrene på føde/barsel, legene eller helssøster om amming. Lege min skrev på helsekortet mitt at jeg ikke kunne amme. Fikk vel et spm eller to om det, men ingen ting krenkende eller mas. Fra ikke-helsepersonell derimot... Fikk til og med stygge kommentarer da jeg satt på en kafe og ga babyen min flaske.. det var ikke snakk om hvor egoistisk jeg var. Da fortalte jeg dem akkurat hvorfor jeg ikke kunne amme, og da ble de temmelig flaue etterpå. Herregud, er det sant? :O At folk kan være så frekke. Bra du satte de på plass, håper jeg klarer å være like tøff! (TS) Anonymous poster hash: 0449a...6e8 5
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #70 Skrevet 13. januar 2015 I mitt tilfelle var det barnet som ikke kunne ammes, så jeg ga mat på flaske hele veien. Riktignok med utpumpet morsmelk, men det var det jo ingen som kunne vite. Jeg fikk aldri noen som helst form for negative kommentarer, så det er heldigvis ikke slik at man er nødt til å bli oversvømt av kritikk om man gir flaske. Anonymous poster hash: 17963...e5a 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #71 Skrevet 13. januar 2015 I de fleste tilfeller mener jeg man må kvinne seg opp. Du kunne jo nevnt innledningsvis som anonym på internett at du hadde traumer knyttet til amming da? Blir jo diskusjon på litt feil premisser når du unngår å nevne noe såpass essensiellt. Selvsagt skal du ikke trenge å amme når du har opplevd overgrep. Kunne bare vært greit å nevne det så hadde man sluppet diskusjon? Ja, værsåsnill, skyld på TS for at du klikker mongo på de som ikke vil amme. Kom igjen a, skyld på henne som ikke turte å dele det verste som har skjedd henne, slik at du skulle få enda en grunn til å angripe henne. Tenk at man faktisk må ha vært utsatt for et seksuelt overgrep før det er "godtatt" at man ikke vil amme.Anonymous poster hash: 56398...7e6 11
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #72 Skrevet 13. januar 2015 Ja, værsåsnill, skyld på TS for at du klikker mongo på de som ikke vil amme. Kom igjen a, skyld på henne som ikke turte å dele det verste som har skjedd henne, slik at du skulle få enda en grunn til å angripe henne. Tenk at man faktisk må ha vært utsatt for et seksuelt overgrep før det er "godtatt" at man ikke vil amme.Anonymous poster hash: 56398...7e6 (TS) Anonymous poster hash: 0449a...6e8 3
Maleficenta Skrevet 13. januar 2015 #73 Skrevet 13. januar 2015 I de fleste tilfeller mener jeg man må kvinne seg opp. Du kunne jo nevnt innledningsvis som anonym på internett at du hadde traumer knyttet til amming da? Blir jo diskusjon på litt feil premisser når du unngår å nevne noe såpass essensiellt. Selvsagt skal du ikke trenge å amme når du har opplevd overgrep. Kunne bare vært greit å nevne det så hadde man sluppet diskusjon? Du hsr ikke pupper og får ikke mene noe om amming 5
Gjest FuturePrimitive Skrevet 14. januar 2015 #74 Skrevet 14. januar 2015 Du hsr ikke pupper og får ikke mene noe om amming Du er ikke mann, derfor får du ikke ytre deg om hvordan menn burde oppføre seg/være. Du er ikke et eple, derfor får du ikke ytre deg om hvordan et eple burde se ut/smake Du har ikke Pikk, derfor får du ikke ytre deg om hvordan den burde brukes Argumentasjonen din er på høyde med en treårings argumentasjon.
Maleficenta Skrevet 14. januar 2015 #75 Skrevet 14. januar 2015 Du er ikke mann, derfor får du ikke ytre deg om hvordan menn burde oppføre seg/være. Du er ikke et eple, derfor får du ikke ytre deg om hvordan et eple burde se ut/smake Du har ikke Pikk, derfor får du ikke ytre deg om hvordan den burde brukes Argumentasjonen din er på høyde med en treårings argumentasjon. Blir ikke det samme. Du trenger aldri utsette deg for smerter relayert til smming. Derfor har du ingen rett til å bestemme hva kvinner skal bruke kroppen sin til. Er som om en kvinne skulle tvinge deg til å fjerne forhuden på pikken din 3
Arianna Skrevet 14. januar 2015 #76 Skrevet 14. januar 2015 Selvsagt må du ikke amme. Dette er ene og alene ditt valg! Men, det er viktig at du da er beinhard. Jeg hadde i alle fall en tøff opplevelse på sykehuset hvor jeg ble rakket ned på av spesielt en jordmor, og det var ikke måte på hvilken fæl mamma jeg var. Og her var det ikke fordi jeg ikke ville, jeg fikk det ikke til. Melken kom ikke, lillemann nekta å suge og jeg hadde dritvondt etter keisersnitt. Like vel fikk jeg den kjeftsmella om at jeg ikke prøvde hardt nok, at jeg måtte ta meg sammen og dette var noe "alle" fikk til. Det ble en søvnløs natt med masse gråt, for å si det sånn. Man sier ikke sånt til førstegangsfødende som virkelig gjør et forsøk! Kjenner jeg blir forbanna når jeg tenker på det nå! Ikke ville de gi mme heller. Det var bare til "nødstilfeller". Det endte med at gutten gikk ned over 500g i løpet av de første dagene på sykehuset (var der til sammen i en uke pga problemer etter snittet). Da tok mannen tak og sa at enten diska de opp litt erstatning, eller så dro han og kjøpte det selv. Så, forbered deg på kamp. Enkelte jordmødre kan være hekser, mildt sagt. Men stå på ditt, og ikke vær en usikker barselkvinne som jeg var. Jeg skulle virkelig ønske jeg sa ifra selv, og satte ned foten! Lykke til med babyen! Han kommer til å få det supert, også på mme!
Tanuki Skrevet 14. januar 2015 #77 Skrevet 14. januar 2015 Ja morsmelk er litt bedre enn mme, men ingen skal kunne tvinge TS til a amme. Helt sylt hvordan enkelte oppfatter dem som av ulike grunner ikke ammer. Selv ammet jeg ikke, provde, men av flere grunner gikk det ikke, men folk skulle likevell sporre og grave da jeg dro frem flaska med mme. Kan ikke folk bare la hverandre vaere i fred og heller passe paa seg selv! 2
Tanuki Skrevet 14. januar 2015 #78 Skrevet 14. januar 2015 I de fleste tilfeller mener jeg man må kvinne seg opp. Du kunne jo nevnt innledningsvis som anonym på internett at du hadde traumer knyttet til amming da? Blir jo diskusjon på litt feil premisser når du unngår å nevne noe såpass essensiellt. Selvsagt skal du ikke trenge å amme når du har opplevd overgrep. Kunne bare vært greit å nevne det så hadde man sluppet diskusjon? Overgrep ble faktisk nevnt paa side 1, ikke TS sitt problem at du ikke greier a lese det som allerede har blitt skrevet her. 3
Gjest Solstråla88 Skrevet 14. januar 2015 #79 Skrevet 14. januar 2015 Hei igjen. Dette er TS. Mange mener mye om dette, og dette kommer klart frem i denne tråden. Noen sier jeg må "kvinne meg opp". Men ikke bare er brystene mine overfølsomme, men jeg har traumer knyttet til de. Jeg ble overfalt i utlandet da jeg var yngre. En eldre mann sugde og tok på brystene mine. Da vet dere det. Kanskje er det ikke så rart at jeg ikke vil at min lille skal ligge å suge på bryster som jeg forbinder med så mye vonde og fæle tanker. Ja, det er annerledes når jeg får barn og morsmelk er sikkert best. Men jeg vil rett og slett ikke. Det er mange her som har gitt MME til sine barn, og de har klart seg helt fint. Da velger jeg heller å stole på de, i stedet for å "kvinne meg opp". Jeg synes faktisk at det er tøffere av meg å stå opp mot dette presset, enn å gi etter.Anonymous poster hash: 0449a...6e8 Jeg er oppfostret på flaske, og trolig blir sønnen min det også. Og vet du, jeg har et flott liv uten noe særlig sykdom! Gi flaske med god samvittighet! 1
Gjest Solstråla88 Skrevet 14. januar 2015 #80 Skrevet 14. januar 2015 Selvsagt må du ikke amme. Dette er ene og alene ditt valg! Men, det er viktig at du da er beinhard. Jeg hadde i alle fall en tøff opplevelse på sykehuset hvor jeg ble rakket ned på av spesielt en jordmor, og det var ikke måte på hvilken fæl mamma jeg var. Og her var det ikke fordi jeg ikke ville, jeg fikk det ikke til. Melken kom ikke, lillemann nekta å suge og jeg hadde dritvondt etter keisersnitt. Like vel fikk jeg den kjeftsmella om at jeg ikke prøvde hardt nok, at jeg måtte ta meg sammen og dette var noe "alle" fikk til. Det ble en søvnløs natt med masse gråt, for å si det sånn. Man sier ikke sånt til førstegangsfødende som virkelig gjør et forsøk! Kjenner jeg blir forbanna når jeg tenker på det nå! Ikke ville de gi mme heller. Det var bare til "nødstilfeller". Det endte med at gutten gikk ned over 500g i løpet av de første dagene på sykehuset (var der til sammen i en uke pga problemer etter snittet). Da tok mannen tak og sa at enten diska de opp litt erstatning, eller så dro han og kjøpte det selv. Så, forbered deg på kamp. Enkelte jordmødre kan være hekser, mildt sagt. Men stå på ditt, og ikke vær en usikker barselkvinne som jeg var. Jeg skulle virkelig ønske jeg sa ifra selv, og satte ned foten! Lykke til med babyen! Han kommer til å få det supert, også på mme! Trist å lese at du fikk en slik opplevelse! Jeg er overbevist om at du et verdens beste mamma for ditt barn ❤️ 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå